Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Fiat Panda 2012

Nowa Panda. Wąskie i kręte uliczki włoskich miast to miejsce, gdzie od lat sprawdzają się i dorastają najlepsze miejskie auta. Wśród nich poczesne miejsce zajmuje Fiat Panda. Nowy model to auto wizualnie dojrzalsze od poprzednika, a pod każdym innym względem po prostu dorosłe.

2012-02-06
Fiat Panda 2012 Nowa Panda wygląda modnie. We wnętrzu nie brakuje miejsca dla czterech osób, jest też sporo praktycznych schowków. Auto prowadzi się pewnie, jak samochód o jeden rozmiar większy

Choć w klasie maluchów aż roi się od nowości - Kia Picanto, Seat Mii, Skoda Citygo, VW Up! - Panda, dzięki pozycji jaką zbudował jej model, który właśnie kończy swój żywot, powinna mieć lekkie życie. Włosi zamiast wyważać otwarte drzwi, postanowili po prostu otworzyć je szerzej. Z tego względu zasadniczy kształt nadwozia i koncepcja zostały zachowane, lecz nowa Panda wydoroślała i wygląda dużo modniej. Zarówno w sylwetce auta, jak i w jego wnętrzu króluje motyw zaokrąglonego kwadratu. Nawet kształt nadkoli wpisuje się w tę stylistykę. Panda urosła na długość (o 115 mm) i na szerokość (o 38 mm), nieco za to zmniejszyła się jej wysokość (o 8 mm), dzięki czemu stała się bardziej proporcjonalna. Rozstaw osi pozostał w zasadzie bez zmian (2,3 m), jednak za sprawą lżejszej konstrukcji foteli (mniejsza grubość) przybyło miejsca na kolana dla pasażerów tylnej kanapy. Co ciekawe, auto w zależności od wersji może być 4- lub 5-osobowe, przy czym jazda w tzw. komplecie (5 osób) wymaga rezygnacji z komfortu przez wszystkich pasażerów. Bagażnik ma nadal regularne kształty i teraz pojemność aż 260 l, która po złożeniu oparcia tylnej kanapy (w standardzie składa się w całości; za dopłatą - w proporcjach 60:40) może wzrosnąć do 870 litrów. Pokrywa bagażnika podnosi się niemal pionowo do góry, a otwór załadunkowy powiększono, dzięki temu za- i rozładunek bagażu jest zdecydowanie łatwiejszy. W ramach wyposażenia dodatkowego można zamówić fotel pasażera ze składanym oparciem, co pozwala przewieźć dłuższe przedmioty.

Plastiki, co w tej klasie aut nie jest niczym zaskakującym, są twarde, choć nie wyglądają ani tanio, ani tandetnie. Wewnątrz króluje symetria i kształt wspomnianego już zaokrąglonego kwadratu. Powtarza się on na kierownicy, kokpicie, drzwiach, fotelach, a nawet na podsufitce! Dzięki temu ma się wrażenie większej spójności projektu wnętrza. Na tapicerce drzwi małe wytłoczone literki układają się w napis "Panda". Wnętrze oferowane jest w czterech wersjach kolorystycznych - beżowej, czerwonej, niebieskiej i oliwkowo-szarej. Widać, że przy jego projektowaniu poświęcono wiele uwagi nawet najdrobniejszym detalom. Jak na względnie tani samochód, wrażenia estetyczne są bardzo pozytywne.

We wnętrzu pomyślano też o praktycznych schowkach. W nowej Pandzie jest ich aż czternaście. Nie zapomniano o specjalnej obszernej półce - miejscu na damską torebkę czy laptopa. Zresztą o tym, że jest to samochód raczej dla kierowców płci żeńskiej świadczy fakt, że każdą Pandę wyposażono w lusterko w osłonie przeciwsłonecznej kierowcy, nie zaś pasażera.

Na razie są oferowane cztery silniki - trzy benzynowe (0.9 TwinAir/65 KM; 0.9 TwinAir Turbo/ 85 KM; 1.2 Fire/69 KM) oraz jeden diesel (1.3 Multijet/75 KM). Z wyjątkiem 1,2-litrowego silnika benzynowego, wszystkie wyposażono w system start/stop. Najlepszym wyborem, biorąc pod uwagę osiągi, koszty eksploatacji i przyjemność z jazdy, jest TwinAir Turbo. Ta dwucylindrowa jednostka napędowa jest świetnie wyważona i ochoczo wkręca się na obroty. Dzięki turbosprężarce ma wystarczający zapas momentu obrotowego (145 Nm przy 1900 obr/min), więc nie boi się przyspieszania na wysokim biegu od niskiej prędkości obrotowej silnika. Według producenta średnie spalanie wynosi 4,2 l/100 km. Zarejestrowane przez nas podczas jazd testowych było o niemal 2 l/100 km wyższe. Warto wspomnieć, że Panda wyposażona w ten silnik to prawdziwa rakieta, bowiem 100 km/h osiąga już po 11,2 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi blisko 180 km/h. Takie wyniki w pełni satysfakcjonują.

Z punktu widzenia kierowcy nowa Panda fundamentalnie się nie zmieniła. Zapewnia maksimum komfortu, jaki może dać auto o krótkim nadwoziu i rozstawie osi. Najmniej sprawnie radzi sobie z tłumieniem krótkich poprzecznych nierówności. Bardzo poprawiły się natomiast komfort akustyczny oraz stabilność poprzeczna (sztywniejsza konstrukcja), choć nadwozie nadal ma tendencję do przechylania się na zakrętach. Układ kierowniczy nie jest zbyt bezpośredni, ale w mieście bardziej liczą się zwrotność i łatwość manewrowania. Dlatego i tak lekko pracujący układ kierowniczy seryjnie zaopatrzony został w funkcję "City", dzięki czemu kierownicę obraca się jednym palcem.

Kierowca siedzi w Pandzie wygodnie, pod warunkiem że nie jest zbyt wysoki. I nie chodzi tu nawet o ograniczoną regulację fotela na wysokość (dostępną w droższych wersjach). Po prostu siedzi się jak na krześle, choć można odnieść wrażenie, że bardziej się wisi w powietrzu niż siedzi ze względu na zbyt krótkie siedzisko. Na domiar złego prawa noga uderza w mocno rozbudowaną konsolę środkową, z której tradycyjnie już wyrasta dźwignia zmiany biegów. Osoby o średnim i niskim wzroście nie będą narzekać na brak komfortu.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Cenajeszcze nie ustalona
KonkurenciKia Picanto, Volkswagen Up!
Silnikbenzynowy, R2, 0.9 turbo
Moc/przy obrotach85 KM/5500 obr/min
0-100 km/h11,2 s
Prędkość maksymalna177 km/h
Zużycie paliwa4,2 l/100 km
Emisja CO299 g/km
Silnikpojemność skokowa 875 cm3, maksymalny moment obrotowy 145 Nm przy 1900 obr/min, skrzynia biegów 5M, napęd na przednie koła.
Nadwozie5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 3653 x 1643 x 1551 mm, rozstaw osi 2300 mm, masa własna 975 kg, poj. bagażnika 260/870 l, poj. zbiornika paliwa 37 l.

W standardowym wyposażeniu każdego modelu znajdują się wspomaganie układu kierowniczego, centralny zamek, elektrycznie sterowane przednie szyby, system ABS ze wspomaganiem nagłego hamowania, poduszki powietrzne czołowe oraz kurtynowe i zestaw naprawczy zamiast koła zapasowego. W zależności od wersji (Pop, Easy, Lounge), Panda może mieć w wyposażeniu system Blue&Me, nawigację firmy TomTom z ekranem o przekątnej 4,3 cala, klimatyzację manualną lub automatyczną, czujniki parkowania, przekładnię automatyczną, system ESP, podgrzewaną przednią szybę, a niebawem nawet system potrafiący awaryjnie zatrzymać pojazd z prędkości nieprzekraczającej 30 km/h, w razie zagrożenia kolizją w mieście. To wyposażenie znane z większych i droższych samochodów, nie stosowane dotąd w miejskich autach.

Oficjalnej ceny nowej Pandy jeszcze nie znamy - jej sprzedaż ma się rozpocząć pod koniec pierwszego kwartału tego roku. We Włoszech ma nie przekroczyć poziomu 10 000 euro. Dla polskiego klienta może to być kwota nie do zaakceptowania. Gorsza wiadomość jest taka, że Fiat nie zamierza produkować wersji niskobudżetowych (np. uboższe wyposażenie, rezygnacja z lakieru na zderzakach), zwłaszcza że "stara" Panda pozostanie jeszcze przez jakiś czas w ofercie.

Kto ugnie się pierwszy, przekonamy się wkrótce.

Tekst i zdjęcia Michał Hutyra

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 39 200 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    To ja o czymś nie wiem w takim razie.
    ~Samuraj, 2012-02-12 18:53:54
  • avatar
    zgłoś
    Opcja jest, tylko wyłączona
    rzęsor, 2012-02-12 16:40:50
  • avatar
    zgłoś
    Nie moja wina, że się automatycznie nie połączyłyNa tym forum nie ma takowej opcji, więc trzeba sobie radzić manualnie.
    ~Samuraj, 2012-02-12 01:09:51
  • avatar
    zgłoś
    'Samuraj' napisał(-a):Polskiego cennika jeszcze nie ma, a poza tym nie można było tych trzech postów zawrzeć w jednym? Nie moja wina, że się automatycznie nie połączyły 'airmatic' napisał(-a):A dla tych, którzy chcą kupić rynkową nowość, nie można zaoferować Fiata Pandy III taniej od Volkswagena?Wtedy trzeba by zamknąć fabrykę w Tychach, bo nikt by nie kupił Pandy Classic.'airmatic' napisał(-a):W końcu Włosi słynęli kiedyś z optymalnej oferty przy kasie. Jeśli jednak nowy "Misiek" wyjdzie drożej niż Picanto i Skoda Citigo i/lub będzie gorzej wyposażony, to nie pomoże mu nawet Car of the Year (jeśli oczywiście up! nie sprzątnie mu tej nagrody sprzed nosa )Na bank wyjdzie drożej, bo nie będzie miał wersji bez wyposażenia.Włosi już się połapali, że golasów nikt nie kupuje.
    rzęsor, 2012-02-12 00:00:13
  • avatar
    zgłoś
    żebyśmy się dobrze zrozumieli - nic do p. Frankowskiego nie mam. Chodzi mi tylko o to podejrzenie o bezstronność w stosunku do Fiata w przypadku całego projektu Auto strada.
    esper, 2012-02-11 20:41:43
  • avatar
    zgłoś
    'esper' napisał(-a):o ja nie mogę, masz za to mój głos w tegorocznym FA. Mistrzostwo, muszę pokazać kolegom. To się pośmieją Z Piotra Frankowskiego czy ze mnie? No ładnie... Myślałem, że wy w branży wszyscy jesteście kolegami małe sprostowanie - ja nie jestem naczelnym Panie KolegoMPP - Moje Publiczne Przeprosiny (za wybryk własnej roboty )
    airmatic, 2012-02-11 17:56:04
  • avatar
    zgłoś
    ... czyżby zazdrość?Żadna zazdrość Airmatic i do Frankowskiego nic nie mam - po prostu mam odmienne zdanie co do tej "fascynacji" jego osobą. I małe sprostowanie - ja nie jestem naczelnym Panie Kolego.
    ~Samuraj, 2012-02-11 11:09:10
  • avatar
    zgłoś
    'airmatic' napisał(-a):... tym bardziej, że recenzje o jeździe tym autem w gazecie "Auto Strada" są bardzo pozytywne. Mam na myśli wrażenia z jazdy i obiektywizm, dwie ważne cechy, przekazane przez najlepszego polskiego motodziennikarza (a jest nim Piotr R. Frankowski).o ja nie mogę, masz za to mój głos w tegorocznym FA. Mistrzostwo, muszę pokazać kolegom. To się pośmieją
    esper, 2012-02-10 20:37:24
  • avatar
    zgłoś
    'rzęsor' napisał(-a):Tym tanim jest Panda Classic z fabryki w Tychach.A dla tych, którzy chcą kupić rynkową nowość, nie można zaoferować Fiata Pandy III taniej od Volkswagena? W końcu Włosi słynęli kiedyś z optymalnej oferty przy kasie. Jeśli jednak nowy "Misiek" wyjdzie drożej niż Picanto i Skoda Citigo i/lub będzie gorzej wyposażony, to nie pomoże mu nawet Car of the Year (jeśli oczywiście up! nie sprzątnie mu tej nagrody sprzed nosa )Ale najlepsze będzie teraz . Uwaga: Mam na myśli wrażenia z jazdy i obiektywizm, dwie ważne cechy, przekazane przez najlepszego polskiego motodziennikarza... napięcie rośnie...(a jest nim Piotr R. Frankowski)...do akcji wkracza Naczelny AutoWizji, redaktor Patryk Rudnicki...Mocne słowa. smile.gif... czyżby zazdrość? Pozdrawiam obu Redaktorów... dajcie sobie po razie i będzie git
    airmatic, 2012-02-10 19:48:54
  • avatar
    zgłoś
    Ceny znamy, od 10 do 15 tys. Euro czyli jakieś 40-60 tys. zł.Polskiego cennika jeszcze nie ma, a poza tym nie można było tych trzech postów zawrzeć w jednym?
    ~Samuraj, 2012-02-10 17:59:23
  • avatar
    zgłoś
    'airmatic' napisał(-a):Co do ceny, zdecydowane przyłożenie się do przepisów na temat obowiązkowego wyposażania w ESP w 2013 roku podroży większość aut albo zmusi producentów do zejścia z ceny tej elektropastuchowej, drogowej zabawki. Ale Pandy być może będą przyjeżdżały - po fiatowsku - nadmiernie wycenione i wypasione, a zabraknie gołej, tanio dostępnej wersji dla miłośników taniego autka.Tym tanim jest Panda Classic z fabryki w Tychach.
    rzęsor, 2012-02-10 14:19:46
  • avatar
    zgłoś
    'Big1' napisał(-a):O sukcesie tego auta w naszym kraju zadecyduje cena. Jesli włosi przesadzą, to auto będzie totalna klapą. Moim zdaniem cena Pandy II w wersji podstawowaej nie moze przekroczyć 30-31 tys zł w przecienym wypadku auto nie bedzie konkurencyjne (za 32-35 tys zł można kupic już podstawowe wersje aut klasy B czyli, o oczko większych od Pandy np. Fabię II czy Clio III).Pozatym autko bardzo przyjemne tylko mam nadzijeę ze włosi przyłozą się do jakości jego montażu. Jesli będzie to taka jakość jak Pand I z Polski to o.k. ale jeśli bedzie to typowo włoska jakość np. ala Alfa to ludzie szybko się z Pandy II wyleczą.Mylisz numerację, Panda z Tychów to II, a ta nowa to już III generacja.Panda II zwana teraz Classic jest za 25-40 tys. zł i to ona ma rywalizować o oszczędnych i mało wymagających klientów.
    rzęsor, 2012-02-10 14:14:58
  • avatar
    zgłoś
    'garfield' napisał(-a):Tego co wszystkich interesuje czyli ceny w dalszym ciągu nie znamy. Włosi ciężko główkują jak to ustalić, żeby nie przeholować. Niemcy z Up! zrobili gradację wyposażenia, itp. Wyszło na start ok. 31tyś. co nie jest tak dużo. Co wymyślą Włosi? Muszą mieć jeszcze na uwadze małą Skodę Citigo, która jest odpowiednikiem Up!Ceny znamy, od 10 do 15 tys. Euro czyli jakieś 40-60 tys. zł.
    rzęsor, 2012-02-10 14:13:42
  • avatar
    zgłoś
    (a jest nim Piotr R. Frankowski)Mocne słowa. Kwadratowa manetka hamulca ręcznego zamiast tradycyjnej wajchy to kuriozum i przerost treści nad formą.Chyba formy nad treścią. Trzeba się przyzwyczaić, że elektronika zastępuje obecnie większość urządzeń w samochodzie. Co do Pandy - mam dziwne obawy, że Fiat pójdzie trochę po bandzie.
    ~Samuraj, 2012-02-10 02:08:00
  • avatar
    zgłoś
    Uwagi na temat montażu Alfy trochę nie z tej dekady, Panie Kolego Co do ceny, zdecydowane przyłożenie się do przepisów na temat obowiązkowego wyposażania w ESP w 2013 roku podroży większość aut albo zmusi producentów do zejścia z ceny tej elektropastuchowej, drogowej zabawki. Ale Pandy być może będą przyjeżdżały - po fiatowsku - nadmiernie wycenione i wypasione, a zabraknie gołej, tanio dostępnej wersji dla miłośników taniego autka.A swoją drogą, Panda II z Polski nie jest ostatnio autkiem dla "wielkomieszczuchów", ale bardziej dla tych z okolic podmiejskich czy nawet na wieś - praktycznie, tanio, solidnie i niewyzywająco. Jeśli Włosi przeszarżują i zrobią z Pandy modny gadżet pozycjonowany na cenowym pułapie "Pięćsetki" lub wyżej, to o sukcesie na polskim rynku będą mogli zapomnieć. A właśnie tego Fiat Auto Poland najbardziej potrzebuje.Byłoby szkoda porażki Pandy tym bardziej, że recenzje o jeździe tym autem w gazecie "Auto Strada" są bardzo pozytywne. Mam na myśli wrażenia z jazdy i obiektywizm, dwie ważne cechy, przekazane przez najlepszego polskiego motodziennikarza (a jest nim Piotr R. Frankowski). Zatem rozsądna kalkulacja ceny i dobry marketing dla włoskiej firmy bardzo wskazany!PS. Kwadratowa manetka hamulca ręcznego zamiast tradycyjnej wajchy to kuriozum i przerost treści nad formą. Znak czasów, że designerskie wybryki powinny nie wtrącać się do funkcji
    airmatic, 2012-02-09 22:12:19
  • avatar
    zgłoś
    O sukcesie tego auta w naszym kraju zadecyduje cena. Jesli włosi przesadzą, to auto będzie totalna klapą. Moim zdaniem cena Pandy II w wersji podstawowaej nie moze przekroczyć 30-31 tys zł w przecienym wypadku auto nie bedzie konkurencyjne (za 32-35 tys zł można kupic już podstawowe wersje aut klasy B czyli, o oczko większych od Pandy np. Fabię II czy Clio III).Pozatym autko bardzo przyjemne tylko mam nadzijeę ze włosi przyłozą się do jakości jego montażu. Jesli będzie to taka jakość jak Pand I z Polski to o.k. ale jeśli bedzie to typowo włoska jakość np. ala Alfa to ludzie szybko się z Pandy II wyleczą.
    Big1, 2012-02-09 09:40:21
  • avatar
    zgłoś
    Za 31 tysięcy Up! jest goły, więc z sensownym wyposażeniem i tak wyjdzie więcej. Myślę, że Włosi powinni ulokować Pandę między VW, a Skodą, co i tak słabo im się opłaca, bo Citigo to to samo co wymieniony wyżej Up! tylko z niższą ceną. No ale póki co jest jeszcze inna alternatywa - stara Panda.
    ~Samuraj, 2012-02-09 02:55:34
  • avatar
    zgłoś
    Tego co wszystkich interesuje czyli ceny w dalszym ciągu nie znamy. Włosi ciężko główkują jak to ustalić, żeby nie przeholować. Niemcy z Up! zrobili gradację wyposażenia, itp. Wyszło na start ok. 31tyś. co nie jest tak dużo. Co wymyślą Włosi? Muszą mieć jeszcze na uwadze małą Skodę Citigo, która jest odpowiednikiem Up!
    garfield, 2012-02-08 21:04:21
  • avatar
    zgłoś
    Powinno się spodobać grupie docelowej, czyli kobietom po 50-tce.
    rzęsor, 2012-02-07 10:03:44
  • avatar
    zgłoś
    Trochę dziwnie wygląda dla mnie wnętrze. Niby jest nowocześnie, z polotem i całkiem ciekawie, ale te kształty średnio trafiają w mój gust. Może na żywo to się zmieni.
    ~Samuraj, 2012-02-06 15:19:05
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij