Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Fiat Punto Evo – wewnętrznie bogatszy

Ewolucja według Fiata. Grande Punto właśnie przestał być "grande" - teraz maluch Fiata nosi przydomek Evo. Zmienione wnętrze i nowe silniki uczyniły z niego niemal całkiem nowy model.

2009-12-01
Fiat Punto Evo Sylwetka auta - prosta i dynamiczna; wersja trzydrzwiowama nieco mniejsze tylne okna z boku niż Punto pięciodrzwiowe.

Chociaż Punto pożegnało się z przydomkiem "Grande", nie znaczy to, że stało się mniejsze. Przeciwnie - ma o 3 cm dłuższe nadwozie, co przy niezmienionych pozostałych wymiarach pozwala podróżować nową wersją Fiata równie wygodnie jak poprzednią. Teraz najpopularniejszy maluch Europy nosi przydomek "Evo", co jednak nie ma nic wspólnego ze sportową odmianą Mitsubishi Lancera, lecz jest skrótem od "evoluzione".

Punto Evo może mieć w wyposażeniu siedem poduszek powietrznych, w tym chroniącą kolana kierowcy
  

Ewolucji poddano wnętrze Punto, choć na widok znacznie lepszych materiałów, jakich użyto do jego wykończenia można by mówić o rewolucji. Wygląd tablicy rozdzielczej został zmieniony całkowicie - dosyć kanciaste kształty i drobne elementy (design typowy dla małych samochodów) w nowym Punto ustąpiły miejsca opływowym liniom poprowadzonym z rozmachem znanym z samochodów co najmniej kompaktowych. Centralna konsola jest teraz zgrabnie wkomponowaną częścią tablicy rozdzielczej, znajdujący się na niej moduł obsługi radia pokryto fortepianowym lakierem, co potęguje wrażenie elegancji. Dwubarwne elementy tablicy wykonano z dobrej jakości plastiku oraz z tkaniny.Ewolucja odcisnęła też swoje piętno na zewnętrznej sylwetce auta, którą swego czasu chwaliliśmy (tylko trochę przesadzając) za podobieństwo do Maserati. W Punto Evo poddano retuszom jedynie refl ektory i lampy z tyłu oraz zmodyfi kowano zderzaki - to elementy, które w ramach face liftingu łatwo zmienić, bez ingerowania w blacharkę. Słynne już w pierwszym Punto z 1993 roku lampy, umieszczone w tylnych słupkach, zmieniły kształt. Teraz światła postojowe tworzą świetlny łańcuch przypominający nawias otwierający się z lewej strony nadwozia i zamykający z prawej.

12 silników dostępnych do Punto Evo Fiat podzielił sprawiedliwie - pięć to diesle, pięć to jednostki benzynowe i na okrasę - jeden napędzany LPG i jeden na gaz ziemny. Debiutują dwa benzynowe MultiAir, które właśnie zawitały pod maskę Alfy Romeo Mito (patrz strona 50). Obydwie jednostki z pojemności 1,4 l uzyskują moc 105 i 135 KM, spalając 5,7 i 5,6 litra benzyny na 100 km - idealnie wpisują się więc w obowiązującą powszechnie koncepcję downsizingu, czyli czerpania dużej mocy z małych pojemności, przy ograniczonym zużyciu paliwa. Są też nowości w dieslach - dwa z nich noszą przydomek Multijet II i zaopatrzono je w common-raila najnowszej generacji. Efekt jest taki, że przy pojemności 1,3 l i mocy 75 lub 95 KM zużywają, odpowiednio, 4,1 i 4,2 litra oleju napędowego na 100 km. Zarówno MultiAir, jak i Multijet II spełniają normę Euro 5, a Punto w nie wyposażone mają seryjnie na pokładzie system start/stop automatycznie wyłączający silnik podczas postoju np. na światłach.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
KonkurenciFord Fiesta, Renault Clio
Silnikdiesel, R4, 1.3
Moc/przy obrotach75 KM/4000 obr/min
0-100 km/h13,6 s
Prędkość maksymalna165 km/h
Zużycie paliwa 4,1l/100 km
Emisja CO2108 g/km
Silnikpojemność 1248 cm3, 190 Nm przy 1750 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na koła przednie.
Nadwozie3-drzwiowy 5-miejscowy hatchback, dł. x szer. x wys. 4065 x 1687 x 1490 mm, rozstaw osi 2510 mm, masa własna 1165 kg, poj. bagażnika 275-1020 l.
 

Już słabszy, 75-konny diesel wystarczająco sprawnie radzi sobie ze wzniesieniami na krętych drogach. O wyścigowych prędkościach nie ma mowy, ale po zredukowaniu biegu na stromym podjeździe Punto dość chętnie nabiera ponownie obrotów. Jeśli auto zbyt długo utrzymywane jest na niskim biegu, dyskretna lampka "doradzi" wrzucenie wyższego - w trosce o jak najniższe zużycie paliwa. Nowe metalowo-gumowe przeguby eliminują hałasy dochodzące od zawieszenia i pozwalają lepiej niż dotychczas izolować pasażerów od nierówności jezdni.

Ewolucja Fiata Punto przebiegła w dobrym kierunku. Jeśli ktoś jednak woli pozostać tradycjonalistą, nadal będzie mógł cieszyć się modelem Grande Punto, a nawet wersją jeszcze starszą od niego - Fiat zamierza bowiem sprzedawać w Polsce równolegle trzy generacje popularnego malucha.

Tekst: Roman Skąpski

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 43 000 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Ewolucja według Fiata. Grande Punto właśnie przestał być „grande" - teraz maluch Fiata nosi przydomek Evo. Zmienione wnętrze i nowe silniki uczyniły z niego niemal całkiem nowy model.
    auto motor i sport, 2009-12-01 15:01:16
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij