Fiata Punto i Toyoty Yaris - Diesle w miejskich dekoracjach

Poleć ten artykuł:

Jeden ma dynamiczny, elastyczny i ekonomiczny silnik oraz dość tandetnie wykończone i ciasne wnętrze. Drugi jest bardzo obszerny, dobrze wykonany i bogato wyposażony, ma słabe hamulce i niezbyt dynamiczny silnik. Oto wybrane cechy dwóch konkurentów - czy domyślacie się które z nich pasują do Fiata Punto 1.3 Multijet, a które do Toyoty Yaris 1.4 D-4D?

Fiata Punto i Toyoty Yaris Zobacz całą galerię

Biorąc pod uwagę bogate doświadczenia Fiata w dziedzinie konstrukcji silników z wtryskiem typu common-rail oraz tradycyjną dbałość Toyoty o jak najwyższą jakość wykonania, wynik tego porównania winniśmy uznać za z góry przesądzony - atutem Fiata jest wysokoprężna jednostka z common-railem, Toyota zaś pozostaje niedoścignionym wzorem w dziedzinie jakości. I w ten sposób, opierając się na dotychczasowym wizerunku obydwóch marek, można by skwitować to porównanie. Byłoby to jednak wbrew pewnej zasadzie, którą najlepiej wyraża niemieckie przysłowie - zaufanie (w tym wypadku do wizerunku) jest dobre, kontrola jest lepsza. Otóż okazało się, że za ostatnią modernizacją obu modeli kryje się nie tylko zmiana stylistyczna.

Wnętrze Fiata Punto - szczególnie na tle porównywanej Toyoty Yaris - sprawia wrażenie rewolucyjnej przemiany jakościowej. Plastik deski rozdzielczej nie należy może do produktów najwyższej jakości, ale za to wygląda solidnie. Przełączniki w Punto - szczególnie na środkowej konsoli - są logicznie uporządkowane i ergonomiczne, a przez to łatwiejsze w obsłudze.

Deska rozdzielcza Toyoty Yaris jest wzorcowym przykładem rozwiązań stosowanych w tanich samochodach. Z daleka rzuca się w oczy dość tandetny plastik. Część deski rozdzielczej wykonano z twardego tworzywa, część jest nieco elastyczniejsza, ale za to zakończona dość ostrymi krawędziami. Górna pokrywa uchylanego schowka sprawia wrażenie, jakby w chwili otwierania miała wypaść z tandetnych zawiasów. I jeszcze ta zewnętrzna plastikowa listwa między przednią szybą a maską silnika, która na kostkowej nawierzchni wpada w wibrację, będąc dodatkowym źródłem hałasu.

Również tapicerka włoskiego rywala jest lepsza jakościowo. Mało tego, projektanci Fiata objęli tapicerką znacznie większą powierzchnię wnętrza niż specjaliści Toyoty. Wykładzina materiałowa sięga na drzwiach Punto aż pod szybę, podczas gdy w Yarisie wyłożono nią tylko fragment, wypełniając pozostałą przestrzeń twardym plastikiem - takim samym jak ten z deski rozdzielczej.

Wnętrze i fotele Punto z pewnością projektowano pod kątem komfortu kierowcy i pasa żerów (również tych z tyłu, choć niezbyt wysokich), w wypadku Yarisa zadbano głównie o wygodę kierowcy i siedzącego obok pasażera. Chociaż także w mniejszym stopniu, niż w Punto - przednie siedziska Toyoty są nieco krótsze, oparcia gorzej wyprofilowane, zakres regulacji poziomej bardziej ograniczony, kąt pochylenia oparcia reguluje się mechanizmem skokowym.

A zatem w kategoriach jakościowo- wykończeniowych oraz komfortu zaczyna się zaznaczać dość niespodziewanie przewaga Fiata. Czyżby czas na weryfikację dotychczasowych doświadczeń?

Tagi: Fiat | Punto | Toyota | Yaris | test porównawczy | test

Oceń artykuł:

5,00

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

auto motor i sport przedstawia