Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.6

Fiat Qubo – Wesoły autobus

Wielkie małe auto. Włosi od zawsze produkowali świetne małe samochody. Wesoły Fiat Qubo to przykład auta rodzinnego inaczej.

Maciej Struk 2009-02-06
Fiat Qubo Z przodu, z mocno wysuniętym zderzakiem, wygląda śmiesznie - jakby miał wywiniętą wargę.

Jego starszym bratem, czyli Doblo, jeździła drużyna jamajskich bobsleistów. Qubo nie ma takich ambicji. To auto, stworzone w oparciu o Fiorino - małego miejskiego dostawczaka - ma służyć przede wszystkim młodym rodzinom. Tak przynajmniej wyobraża sobie jego przeznaczenie sam Fiat.

Mały na zewnątrz, duży wewnątrz. Na niecałych czterech metrach długości udało się wyczarować zaskakująco przestronne wnętrze. Sekret tkwi w wysokości nadwozia i sposobie jego zagospodarowania. Przede wszystkim fotele przednie i funkcjonalna tylna kanapa są, wzorem vanów, umieszczone wysoko - dobre kilka centymetrów nad podłogą - dlatego siedzi się tutaj z kolanami zgiętymi niemal pod kątem prostym. Ale miejsca na nogi nie brakuje.

Fotel kierowcy jest duży, wygodny i wraz z niewielką sportową kierownicą o sporym zakresie ustawień (w dwóch płaszczyznach) zapewnia dobre warunki do jazdy. Nawet przy dynamicznym atakowaniu zakrętów nie spada się z fotela i nie trzeba zapierać się lewą nogą o drzwi. Dźwignia zmiany biegów, umieszczona na konsoli środkowej, tuż poniżej pokręteł regulacji nawiewu, sama wpada w ręce, a ergonomia oraz funkcjonalność są wysokiej próby. Rozmieszczenie elementów obsługi na konsoli środkowej jest bez zarzutu, przyciski i przełączniki pracują lekko i precyzyjnie. Przyzwyczajenia wymaga jedynie obsługa panelu po lewej stronie kierownicy, z jego włącznikami świateł przeciwmgielnych, regulacją intensywności podświetlenia czytelnych wskaźników (bez czerwonego pola na obrotomierzu) oraz z menu komputera pokładowego.

Kabina Qubo robi bardzo dobre wrażenie. Czarno- biała tapicerka foteli oraz drzwi jest porządna i może się podobać, plastiki są przyzwoite i wyglądają nieźle, a ich spasowanie - jest bez zarzutu. Są tutaj duże kieszenie w drzwiach, ogromny, zamykany schowek, który pomieści nawet laptopa, oraz sporo półek i półeczek. Jedynie z tyłu brakuje miejsca na drobiazgi - malutkie kieszenie w przesuwanych drzwiach do niczego się nie przydadzą.

Największy schowek znajduje się za tylną kanapą. Jego pojemność jest zależna tak naprawdę od potrzeb użytkownika. Chcesz przewieźć pralkę, lodówkę, czy szafę? Proszę bardzo! Wystarczy, że tylną kanapę pozostawisz w garażu, a przestrzeń ładunkowa urośnie do niespotykanych w tak niewielkim aucie 2500 litrów! To więcej niż może pomieścić na swoim pokładzie większa Skoda Roomster (do 1555 litrów), którą na naszym rynku Qubo wzięło sobie na celownik. Ale decyzję o wyjęciu kanapy (dzielonej w proporcji 60/40) warto przemyśleć. Jest ciężka, szczególnie ta jej większa część, dlatego o wiele łatwiej złożyć tylko oparcie i postawić ją za przednimi fotelami. Wtedy pojemność bagażnika maleje niewiele, a można sobie oszczędzić zbędnego wysiłku. Gdy chcesz podróżować z kompletem pasażerów, bagażnik ma pojemność 329 l, czyli znacznie mniej niż 450 l Roomstera, i równo o połowę mniej, niż wtedy gdy pojemność liczymy po dach. Duży plus należy się Qubo za przesuwane tylne drzwi, które u konkurentów po prostu nie występują. Z drugiej strony, szyby tych drzwi tylko się uchylają.

Najlepsza wersja to Qubo z turbodieslem pod maską. Ma on tylko niecałe 1,3 litra pojemności, 75 KM i bardzo spokojny charakter wpisany w metrykę. W ruchu miejskim rzadko kiedy potrzeba więcej koni pod prawą stopą, szczególnie gdy podróżuje się w pojedynkę. Poza miastem, gdy droga zaczyna się wznosić i na pokładzie jest jeszcze ktoś poza kierowcą oraz trochę bagażu, zawsze trzeba zredukować bieg przynajmniej o jeden. Tak samo jest w trakcie wyprzedzania powyżej 100 km/h. Ten typ tak ma i kropka. Podczas jazdy należy pamiętać, by utrzymywać silnik powyżej 1750 obr/min, bo wtedy osiąga swój maksymalny moment obrotowy o wartości 190 Nm, a turbosprężarka tłoczy powietrze do komór spalania z maksymalną wydajnością. Wcześniej zaś dzieje się niewiele; lub mówiąc inaczej - występuje spora turbodziura. Poza tym silnik Qubo stosunkowo szybko odpowiada na dodanie gazu, nie protestuje przed wkręcaniem na wysokie obroty i "pije" niedużo. Średnio w czasie testu zadowalał się 6,3 l/100 km. Niezbyt do gustu przypadła nam praca mechanizmu zmiany biegów. Przełożenia wchodzą lekko, jednak 2. i 3. bieg oraz 4. i 5. są dość mocno od siebie oddalone, dlatego, operując dźwignią zmiany biegów, zdarza się, że przełożenia trzeba wbijać na dwa razy.

Do resorowania Qubo trzeba się przyzwyczaić. Już po kilku metrach odczuwamy, szczególnie na poprzecznych pofałdowaniach nawierzchni, że jego zawieszenie ma DNA wspólne z autem dostawczym. W porównaniu z Fiorino, zostały inaczej dostrojone elementy sprężyste, dlatego niewielkie bujanie wzdłużne, zauważane na początku, szybko przestaje przeszkadzać. Dobre jest za to tłumienie pojedynczych nierówności i pewne zachowanie na drodze. Układ jezdny zielonego Fiata ma duże rezerwy bezpieczeństwa. W zakrętach Qubo jest neutralne, zbytnio nie przechyla się na boki i prowadzi się precyzyjnie, w czym zasługa bezpośredniego układu kierowniczego. Żółta kartka należy się zielonemu Fiatowi za hamulce - na zatrzymanie się ze 100 km/h potrzebuje ponad 43 m!

Qubo ma sporo zalet. W wersji Dynamic (za 55 990 zł) na pokładzie wozi między innymi cztery poduszki powietrzne, układ ABS z EBD, centralny zamek, klimatyzację manualną oraz radio CD z MP3. Jest wesołym, przemyślanym i dobrze wykonanym autkiem. W sam raz dla młodych tatusiów.

Różnica w milimetrach

Dwa odrębne podejścia do tego samego tematu. Grande Punto 1.3 Multijet i Qubo z takim samym silnikiem oraz wyposażeniem Active dzieli różnica 4 tys. zł - różnica wyrażająca się w stylu i milimetrach. Qubo (ten droższy) oznacza sześcian, ma kwadratowe nadwozie i pomieści od 329 do 2600 l bagażu. Grande Punto zaś przyrównywane jest do Maserati, ale do bagażnika zabiera od 275 do 1020 l.  

Tekst: Maciej Struk
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

Dane techniczne

Data publikacji 12/2008
Silnik R4, turbodoładowany/ poprzecznie z przodu Rozrząd ohc, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 55 (75)
Przy obrotach (/min) 4000
Pojemność skokowa [cm3] 1248
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 190
Przy obrotach (/min) 1750
Maksymalne obroty (obr/min) 4500
Rodzaj paliwa ON
Przeniesienie napędu na przód
Skrzynia biegów 5-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 3,91/2,24/1,44/1,03/0,77
Bieg wsteczny 3,91:1
Przełożenie przekł. głównej 3,56:1
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejsc. van
Układ jezdny Zawieszenie przednie kolumny McPhersona, wahacze trójkątne, stabilizator; Zawieszenie tylne belka skrętna, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator; Układ kierowniczy przekładnia zębatkowa, wspomaganie hydrauliczne, 2,5 obrotu kierownicą
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, średnica 284 mm
Hamulce z tyłu bębnowe, śr. 228 mm
Układy wspomagające ABS, EBD
Rozmiar kół i opon 6,5 J x 16, 195/55 R16 Bridgestone Turanza ER 300
Koło zapasowe pełnowymiarowe
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,31
Dł/szer/wys [mm] 3959/1716/1735
Rozstaw osi [mm] 2513
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1462/1464
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 9,95
Poj. zbiornika paliwa [l] 45
Masa własna [kg] 1275
Dopuszczalne obciążenie [kg] 425
Poj. bagażnika [l] 329/650/2500
Przeglądy – serwis [km] co 30 tys. km
CO2 (limit) [g/km] 119
Norma emisji spalin Euro 4
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 4494
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,63/0,33
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 784/1099
Gwarancja podzespoły (lata) 3 lata lub 1 mln km
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 8
Cena modelu testowanego (zł) 55 990
Wyposażenie seryjne Poduszki powietrzne kierowcy, pasażera i boczne, układy ABS i EBD (elektroniczny rozdział siły hamowania), klimatyzacja manualna, radioodtwarzacz CD/MP3, dwubarwna tapicerka, komputer pokładowy, elektrycznie opuszczane szyby w drzwiach przednich, centralny zamek z pilotem, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, tylna kanapa z uchwytami ISOFIX, wyjmowana i składana w proporcji 60/40, pełnowymiarowe, 15-calowe koło zapasowe, zderzaki w kolorze nadwozia, światła przeciwmgielne.
0-50 km/h (s) 4,5
0-80 km/h (s) 10,4
0-100 km/h (s) 17,1
0-120 km/h (s) 16,1
0-130 km/h (s) 33,2
Prędkość maksymalna (km/h) 155
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 12,8/19,4
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 19,1/24,3
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 4,2
Maksymalne (l/100 km) 7,9
średnie podczas testu (l/100 km) 6,3
zasięg (km) 714
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 60 km/h 59
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 78
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 98
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 120 km/h 117
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 140 km/h 137
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 43,4


PODSUMOWANIE

Fiat Qubo 1.3 Multijet Dynamic

Ocena:
4
(, )
Fiat ma świetną rękę do niewielkich samochodów. Qubo zaskakuje przestronnym wnętrzem oraz fantastyczną maksymalną pojemnością bagażnika, jak na autko tylko 4-metrowe. Na drodze jest pewny i oszczędny. Ma też dobrą jakość, ale za słabe hamulce.
Nadwozie
oryginalna stylizacja
porządne ergonomia i funkcjonalność
ogromna maksymalna pojemność bagażnika
przestronne wnętrze, jak na auto tylko 4-metrowe
dobra jakość wykonania
nie najlepsza widoczność z miejsca kierowcy
Napęd
przeciętne osiągi
Bezpieczeństwo
zbyt długa droga hamowania
Komfort
wygodne fotele
dobre tłumienie pojedynczych nierówności
niewielkie kołysanie w czasie jazdy
Właściwości jezdne
pewne zachowanie na drodze
świetna zwrotność
Eksploatacja
stosunkowo wysoka cena zakupu odmiany z silnikiem Multijet
Środowisko
niewielkie zapotrzebowanie na paliwo
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 39 200 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Wielkie małe auto. Włosi od zawsze produkowali świetne małe samochody. Wesoły Fiat Qubo to przykład auta rodzinnego inaczej.
    auto motor i sport, 2009-01-27 13:19:20
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij