Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.2

Fiat Stilo, Ford Focus i Opel Astra - Wóz i przewóz

Wyposażeniem mogą równać się z limuzynami, a osiągami dorównują autom GTI sprzed kilku lat. Dlaczego więc Fiat Stilo, Ford Focus i Opel Astra w wersji kombi, z mocnym dieslem pod maską, to rzadkość na naszych drogach?

2005-09-08
Test porównawczy Fiata Stilo, Forda Focusa i Opla Astry Za całość, czyli Astrę Caravan 1.9 CDTI Sport, trzeba zapłacić (o zgrozo!) 101 150 złotych. Fiat Stilo Multi Wagon 1.9 16V JTD Dynamic kosztuje 79 400 zł, a Ford Focus Kombi 2.0 TDCi Ghia – 83 700 zł.

Parametry nowoczesnych silników wysokoprężnych - moc (150 KM w Astrze, 140 KM w Stilo i 136 KM w Focusie) i moment obrotowy (ponad 300 Nm już przy 2000 obr/min) - robią olbrzymie wrażenie, szczególnie w czasie jazdy, a nie tylko na papierze. Fiat i Ford przyspieszają od 0 do 100 km/h w nieco ponad 10 s, Opel - w 9,5 s (w sportowym trybie pracy nawet w 9,3 s, ale o tym później). Wysokoprężne jednostki napędowe testowanych aut pracują przy tym spokojnie i bez wydawania dźwięków, których nie dałoby się znieść. Najspokojniejszą i najcichszą pracą odznacza się silnik Astry. On też dysponuje najbardziej przyjazną kierowcy charakterystyką mocy, dzięki której równomiernie i w całym zakresie obrotów "oddaje Tobie, co kryje w sobie."

Namacalnym tego dowodem jest elastyczność testowanej Astry kombi - zdecydowanie najlepsza na każdym biegu i w różnych przedziałach prędkości. Nieco mniej rześki jest silnik Focusa, który na zimno lubi "pogadać" podniesionym głosem, ale kulturą pracy i elastycznością przewyższa mocniejszego konkurenta z Fiata. Zarówno na VI i V, jak i nawet na IV biegu Stilo jest ospałe i rozpędza się wolniej niż Astra czy Focus. Fiat najbardziej z tyłu za Fordem i Oplem zostaje wtedy, gdy jest zmuszany do przyspieszania z niedużych prędkości na wysokich biegach. Wysokoprężna jednostka napędowa Fiata nie boi się jednak obrotów i śmiało można ją kręcić wysoko na niższych biegach, aby uzyskać lepsze wyniki podczas rozpędzania.

W praktyce oznacza to, że do dźwigni zmiany biegów w Fiacie trzeba sięgać częściej niż w Fordzie i Oplu. Niestety, mechanizm zmiany przełożeń 6-biegowej, mechanicznej przekładni Stilo nie działa tak precyzyjnie jak te same mechanizmy w Astrze i w Focusie (też wyposażonych w przekładnie o sześciu biegach). Zachęcanie Fiata do dynamicznej jazdy wyższymi obrotami silnika natychmiast przekłada się na wzrost zużycia paliwa. Mimo to, jak na gabaryty samochodu, jego masę własną i osiągi, które gwarantuje 140-konny silnik, Fiat Stilo Multi Wagon 1.9 16V JTD i tak zasługuje na miano auta oszczędnego. Średnie zużycie oleju napędowego oscyluje wokół 7 l/100 km, czyli podobnie jak w Astrze Caravan 1.9 CDTI i w Focusie Kombi 2.0 TDCi.

Fiat Stilo, który na rynku pojawił się dwa lata wcześniej niż najnowsze Astra i Focus, odstaje nieco od konkurentów sprawnością układu hamulcowego. Od momentu, gdy upowszechnił się system wspomagania nagłego hamowania i długość drogi hamowania nie zależy już tak bardzo od umiejętności wykorzystania hamulców przez kierowców, lecz od wydajności samego układu hamulcowego, producenci zgodnie postanowili zwiększyć jego sprawność. Testowane Ford i Opel stają jak wryte już po 41 m, niezależnie od stopnia rozgrzania hamulców i obciążenia samochodu. Fiat potrzebuje 2-3 metrów więcej, mimo że seryjnie jest wyposażony w tzw. asystenta hamowania.

Bardziej niż silnikiem i hamulcami, Fiat odstaje od Forda i Opla zawieszeniem i układem kierowniczym. W wypadku zawieszenia nie chodzi nawet o zdecydowanie gorsze właściwości jezdne czy znacznie niższy komfort resorowania, ale o zwyczajną frajdę z jazdy. Tym bardziej że mniej pewnego i mniej stabilnego zachowania na zakrętach Stilo nie rekompensuje lepszym tłumieniem nierówności. Choć, niezależnie od obciążenia, pokonuje je nieco zgrabniej niż Astra, ale gorzej od Forda.

Jedyną wspólną cechą układu kierowniczego Fiata i Forda jest to, że skrajne położenie kół od lewej do prawej dzielą trzy obroty kierownicą (w Astrze - 2,5 obrotu). Cała reszta to inna epoka w dziedzinie precyzji prowadzenia samochodów. Astra i Focus pokonują zakręty niemal łeb w łeb (Ford zapewnia lepsze poczucie kontaktu kół z nawierzchnią, Opel jest za to bardziej bezpośredni), natomiast Stilo dostaje zadyszki próbując za nimi nadążyć. Auto nie podąża za ruchami kierownicy ani tak szybko, ani tak dokładnie jak konkurenci i przechyla się mocniej podczas pokonywania zakrętów. W przeciwieństwie do Astry i Focusa, Stilo wysyła do kierowcy komunikat - spokojnie, bez pośpiechu, przecież między kierownicą a kołami jest tuzin elementów, które obracają się względem siebie lub przesuwają, twojego żądania nie da się wykonać natychmiast. O tym, że koła Stilo w ogóle dotykają nawierzchni już całkiem można zapomnieć, gdy uruchomi się funkcję city elektrycznego wspomagania układu kierowniczego. Wówczas do wykonania skrętu kierownicą nie jest potrzebny nawet palec. Wystarczy dmuchnąć.

Pod względem przestronności wnętrza, obszerności prze- działu bagażowego czy funkcjonalności, Astra, Focus i Stilo nie różnią się już tak bardzo. Ponieważ największe długość, szerokość i rozstaw osi Fiat, Ford i Opel podzieliły między siebie równomiernie (Stilo jest najdłuższe, Focus - najszerszy, a Astra dysponuje największym rozstawem osi), najwygodniej podróżowałoby się hybrydą Fiata, Forda i Opla. W rzeczywistości trzeba pogodzić się z tym, że pasażerowie zajmujący miejsca na tylnej kanapie najwięcej przestrzeni na nogi mają w Astrze i w Stilo, natomiast najswobodniej mogą rozsiąść się w Focusie, którego wnętrze z tyłu jest o pięć centymetrów szersze niż u konkurentów.

Chociaż wnętrza testowanych samochodów pod względem wymiarów różnią się nieznacznie, zauważalnie lepsze poczucie przestronności jest domeną Fiata. Aby w czasie jazdy rozkoszować się nim w pełni, Stilo brakuje tylko... foteli z Astry lub z Focusa. Mimo że te w Fiacie są wystarczająco obszerne, nie zapewniają ani tak dobrego komfortu, ani tak dobrego podparcia pleców po bokach, jak fotele w Fordzie i w Oplu. Asymetrycznie dzielona, niezależnie przesuwana oraz wyposażona w regulację kąta pochylenia oparcia tylna kanapa Stilo (wyposażenie seryjne testowanej wersji Dynamic, dostępne w pozostałych wersjach za dopłatą 1600 zł) też jest mniej wygodna niż kanapa Astry czy Focusa. Za kierownicą tych ostatnich również siedzi się wygodniej niż za kierownicą Fiata.

Pod względem rozmieszczenia instrumentów Astrę, Focusa i Stilo urządzono według niemal identycznego wzorca, najbardziej jednak swojsko kierowca czuje się w Focusie. Wsiadasz, rzucasz okiem i wszystko jasne. Żadnych niespodzianek ani poszukiwań po omacku. Co innego w Oplu. Po pierwsze, dźwignia zmiany biegów znajduje się bardzo nisko i dość daleko od kierownicy. Po drugie, utrudnia ona dostęp do - umieszczonych bardzo nisko - pokręteł, którymi reguluje się "parametry klimatyczne" w aucie. W Fiacie natomiast nieco przytłacza ilość przycisków. Owszem, osiągnięto efekt high-tech. Pytanie tylko, po co? Przecież samochód służy tylko i aż do jeżdżenia.

Z kolei, Ford może uczyć się od Fiata i Opla jak konstruować auta bardziej praktyczne. Focus jest samochodem sztampowym, bez żadnych ekstra wynalazków, czyniących auto użyteczniejszym na co dzień i od święta. Po pro- stu, zwyczajne kombi. Do tego z najmniejszym spośród konkurentów bagażnikiem o pojemności 475 l. Fiat oferuje do Stilo Multi Wagon regulowaną tylną kanapę oraz uchylaną szybę w drzwiach bagażnika (dopłata 900 zł), a Opel - do Astry Caravan - oparcie tylnej kanapy dzielone w proporcji 40:20:40 (dopłata 900 zł) i system FlexOrganizer, który umożliwia konfigurowanie przestrzeni bagażnika na różne sposoby dzięki prowadnicom i siatkom.

Ponadto, Astra w wersji Sport seryjnie jest wyposażona w magiczny przycisk o tej samej nazwie, który z potulnego kanapowca w mgnieniu oka zmienia ją w agresywnego bulteriera (w pozostałych wersjach system ten dostępny jest za dopłatą 5 000 zł). Za małym pstryczkiem kryje się dostęp do interaktywnego systemu jazdy IDS Plus, który za pośrednictwem elektroniki zmienia charakterystykę pracy nie tylko amortyzatorów i układu kierowniczego, ale nawet ingeruje w sterowanie pracą silnika. System stałej kontroli siły tłumienia (CDC) dostosowuje twardość amortyzatorów do stanu nawierzchni i stylu jazdy. Auto natychmiast staje się mniej komfortowe, ale jeszcze bardziej lubi zakręty i prowokuje do coraz szybszego ich pokonywania. Zawieszeniu wtóruje układ kierowniczy, który błyskawicznie przechodzi w stan podniecenia. Od tej chwili mała i gruba kierownica, która świetnie leży w dłoniach, reaguje nawet na drganie opuszków palców. Nad wszystkim czuwa silnik, który dostaje dodatkowego wigoru. W każdej sytuacji Astra jest teraz szybsza o parę dziesiętnych części sekundy od siebie samej, ale bez włączonego systemu IDS Plus.

Za całość, czyli Astrę Caravan 1.9 CDTI Sport, trzeba zapłacić (o zgrozo!) 101 150 złotych. Fiat Stilo Multi Wagon 1.9 16V JTD Dynamic kosztuje 79 400 zł, a Ford Focus Kombi 2.0 TDCi Ghia - 83 700 zł. I wszystko jasne! Takich aut prawie nie widać na naszych drogach, bo każdy wybiera większe - Mondeo czy Vectrę. Nawet w wersji kombi i z identycznymi silnikami kosztują one niemal tyle samo, co testowane - Focus i Astra. Pod względem wyposażenia też im zdecydowanie nie ustępują, a są większe, bardziej komfortowe i lepiej wykonane. Po prostu, oferują jeszcze lepszy wóz i przewóz.

Tekst Maciej Ziemek
Zdjęcia Jacek Ociepko

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Focus Kombi 2.0 TDCi Ghia Astra Caravan 1.9 CDTI Sport Stilo Multi Wagon 1.9 16V Dynamic JTD
Rodzaj silnika/liczba cylindrówrzędowy/4rzędowy/4rzędowy/4
Moc kW (KM)100 (136)110 (150)103 (140)
Przy obrotach (/min)400040004000
Poj. skokowa cm3199719101910
Maksymalny moment obrotowy (Nm)320320305
Przy obrotach (/min)200020002000
Dł / szer / wys (mm)4473/1840/15014515/1794/15004516/1756/1570
Rozstaw osi (mm)264027032600
Poj. zbiornika paliwa (l)555258
Masa własna (kg)137013751430
Dopuszczalne obciążenie (kg)580600510
Poj. bagażnika (l)475-1525500-1590510-1480
OsiągiFocus Kombi 2.0 TDCi GhiaAstra Caravan 1.9 CDTI SportStilo Multi Wagon 1.9 16V Dynamic JTD
0-30 km/h (s)1,61,71,8
0-50 km/h (s)3,53,63,9
0-100 km/h (s)10,19,510,7
0-130 km/h (s)16,815,617,7
0-160 km/h (s)27,125,728,1
400 m (km/h)/(s)17,416,917,5
1000 m ze startu zatrzymanego31,433,832,5
Prędkość maksymalna (km/h)203207200
Elastyczność Focus Kombi 2.0 TDCi GhiaAstra Caravan 1.9 CDTI SportStilo Multi Wagon 1.9 16V Dynamic JTD
60-100 km/h na IV/V biegu (s)6,6/11,06,1/9,08,9/13,2
80-120 km/h na IV/V biegu (s)7,2/9,66,5/8,48,6/10,8
Elastyczność Focus Kombi 2.0 TDCi GhiaAstra Caravan 1.9 CDTI SportStilo Multi Wagon 1.9 16V Dynamic JTD
80-120 km/h na VI biegu15,111,514,4
Zużycie paliwaFocus Kombi 2.0 TDCi GhiaAstra Caravan 1.9 CDTI SportStilo Multi Wagon 1.9 16V Dynamic JTD
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)4,65,04,4
Maksymalne (l/100 km)7,47,57,8
średnie podczas testu (l/100 km)5,65,95,6
Droga hamowania (m)Focus Kombi 2.0 TDCi GhiaAstra Caravan 1.9 CDTI SportStilo Multi Wagon 1.9 16V Dynamic JTD
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)414143
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)414144
Ceny i wyposażenieFocus Kombi 2.0 TDCi GhiaAstra Caravan 1.9 CDTI SportStilo Multi Wagon 1.9 16V Dynamic JTD
Cena modelu testowanego (zł)83 700 zł101 150 zł79 400 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ 1500tak/ 2000tak/ 1300
ABS/ESPtak/ braktak/ taktak/ tak
Klimatyzacjatak4750 złtak
Reflektory ksenonowe4300/brak4000/brak3500/brak
Reflektory przeciwmgielnetak850 złtak
Lakier metalizowany1850 zł1700 zł1700 zł
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ taktak/ 1400tak/ 1000
Elektrycznie sterowane lusterkatak950 złtak
Elektrycznie sterowane okno dachowe2900 złbrak5000 zł
Układ wspomagania nagłego ham.200 złtaktak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

Focus Kombi 2.0 TDCi Ghia 259 Najlepsze zawieszenie z punktu widzenia właściwości jezdnych i komfortu resorowania, wysoka precyzja prowadzenia oraz przestronne wnętrze i funkcjonalnie urządzone miejsce pracy kierowcy dają Focusowi pierwsze miejsce.
Astra Caravan 1.9 CDTI Sport 257 W każdej kategorii depcze Focusowi po piętach, a w kilku okazuje się lepszy. Największy i najlepiej zorganizowany przedział bagażowy, sporo miejsca na tylnej kanapie i dużo frajdy w czasie jazdy to najmocniejsze strony Astry.
Stilo Multi Wagon 1.9 16V Dynamic JTD 245 W czasie jazdy zawsze „ten trzeci”, ale gdy przychodzi do pakowania się z rodziną na wakacje – najlepszy. Najprzestronniejsze wnętrze i spory bagażnik, którego kształt i pojemność można powiększać na wiele sposobów.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 151 790 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Tylko focus.6 miejsce w awaryjnosci dekra na250 aut i czołowka w tuv a astra i fiacik na samym dole sami sobie sprawcie niedowairki.
    niko123, 2010-02-25 00:33:12
  • avatar
    zgłoś
    Heh, najśmieszniejsze, że ten super silnik astry CDTI, to w rzeczywistości ten sam fiatowski multijet w nieco nowszej, mocniejszej wersji, niż ta w stilo.
    ~ewald, 2010-02-20 17:16:49
  • avatar
    zgłoś
    Polska edycja niemieckiej gazety, Fiat nie mógłby dobrze tu wypaść przecież prawda?Porównanie Stilo MW do Astry III Kombi i do Focusa II Kombi to jakaś komedia. Stilo produkowane jest od 2001 roku, a Astra II i Focus II... znacznie później a nie dwa lata.No i pytanie co to znaczy kanapa mnie komfortowa? Bo czytałem wiele testów, gdzie pisane było komfortowa kanapa, a po wejściu do takiego samochodu miało się ochotę wyjść (Skoda Octavia II kombi). Zwłaszcza, że kombi to rodzinne auta i kanapy powinny (zwłaszcza z tyłu!) być mniej twarde.No i to gadanie o High Tech. Stilo pewnie miał nawigację fabryczną, która faktycznie jest przerażająca na pierwszy rzut oka...Bronię Fiata - wiem, ale rażą mnie takie nieobiektywne uchybienia.Poza tym samochód rodzinny nie jest po to by urywać dziesiąte części sekund w zakrętach pokonując je jak najszybciej. Przecież pasażerowie mogą dostać mdłości.Dlaczego nie zrobiono testu na zasadzie zabieram rodzinę w trasę i który z podróżników z rodziną wyjdzie bardziej wypoczęty?Oczywiście kierowca i pasażerowie muszą być BEZ uprzedzeń do danej marki.
    ~Rudolf, 2009-04-10 09:47:19
  • avatar
    zgłoś
    a ja wole stilo
    ~włodek, 2009-01-28 21:29:14
  • avatar
    zgłoś
    zdecydowanie na OPLA Astrę !!!
    ~observator, 2008-12-22 19:49:49
  • avatar
    zgłoś
    Wyposażeniem mogą równać się z limuzynami, a osiągami dorównują autom GTI sprzed kilku lat. Dlaczego więc Fiat Stilo, Ford Focus i Opel Astra w wersji kombi, z mocnym dieslem pod maską, to rzadkość na naszych drogach?
    auto motor i sport, 2008-03-14 11:24:34
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij