Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.0

Fiat Tipo 1.6 Multijet - bez kompleksów

W ostatnich latach Fiat eksperymentował z modelami z różnych klas i mocno się sparzył. Nowe Tipo to nie tylko powrót do starej nazwy, ale przede wszystkim do tradycji budowania ładnych, niedrogich i wygodnych samochodów. W teście wersja Lounge, ze 120-konnym turbodieslem.

Michał Hutyra 2016-07-26
Fiat Tipo 1.6 MultiJet 16V Lounge

Przepis na samochód za tzw. „rozsądną cenę” jest niezmienny od lat – auto ma być jak największe i jak najtańsze, oszczędne, maksymalnie praktyczne, proste i tanie w obsłudze oraz wygodne.

Jeśli cena jest najważniejsza, nie może być mowy o ekstrawagancjach w stylistyce czy w wyposażeniu. Ktoś w koncernie Fiata musiał wziąć sobie do serca słowa Warrena Buffeta: „Cena jest tym, co płacisz. Wartość jest tym, co otrzymujesz”, bo Tipo wygląda na droższe niż jest w rzeczywistości.

 WIĘCEJ ZA MNIEJ

Cennik Fiata Tipo startuje od uczciwych 42 600 zł (w momencie publikacji testu, kwiecień 2016, dziś cennik rozpoczyna się od kwoty 43 200 - przyp. redakcji). Uczciwych, bo w zamian otrzymujemy auto (w podstawowej wersji Tipo), które ma pod maską dziś niemodny, wolnossący silnik o pojemności 1,4 l, rozwijający moc 95 KM. W standardzie są m.in. klimatyzacja, system ESC, elektrycznie sterowane lusterka i szyby w przednich drzwiach, radioodtwarzacz oraz czołowe poduszki powietrzne.

Tipo jest bardziej dopracowane niż inne tanie auta. Ewentualne niedostatki można wybaczyć właśnie ze względu na cenę

Brzmi nieźle, prawda? Kiedy dodamy, że pod względem wymiarów nadwozia i przestronności kabiny Tipo można porównywać z modelami droższymi o przynajmniej 20 tys. zł, np. Fordem Focusem, Hyundaiem Elantrą czy Oplem Astrą, okazuje się, że Fiat nie ma tak naprawdę bezpośrednich konkurentów.

PROSTO, ALE FUNKCJONALNIE

Linia nadwozia Fiata Tipo jest prosta i elegancka. W przeciwieństwie do innych kompaktowych sedanów, auto zostało zaprojektowane właśnie z nadwoziem trójbryłowym, a dopiero później powstały hatchback oraz kombi (obydwa miały premierę w Genewie). Wnętrze nie zaskakuje oryginalnością, podobać mogą się za to jego funkcjonalność i prostota. Przed oczami kierowcy znajdują się klasyczne i czytelne zegary, pomiędzy którymi wkomponowano ekran komputera pokładowego (standard w wersjach Easy oraz Lounge). Przełączniki rozmieszczono w łatwo dostępnych miejscach, więc nie trzeba ich szukać. Najbardziej jednak może się podobać to, że kabinę wykończono tworzywami niezłej jakości. Deskę rozdzielczą wykonano z miękkiego tworzywa (z wyjątkiem podstawowej wersji Tipo), a drzwi (w środkowej części) są wyściełane tekstylną tapicerką.

Popularna Skoda Rapid przy Fiacie Tipo wygląda jak ubogi krewny. Włosi, a tak naprawdę Turcy produkujący dużego Fiata, mocno przyłożyli się też do jakości montażu. Kiedy jedziemy po nawet mocno zniszczonej nawierzchni, wewnątrz nie słychać najmniejszych odgłosów trzeszczenia czy dudnienia. Na komfort jazdy spory wpływ mają dobrze wyprofilowane, twarde i bardzo wygodne fotele. Szeroki zakres regulacji wzdłużnej i na wysokość, w połączeniu z kierownicą ustawianą w dwóch płaszczyznach pozwala przyjąć bardzo wygodną pozycję do jazdy.

Fiatowski sedan może się podobać. Choć nie jest to Ferrari, przyciąga spojrzenia

 

Duży rozstaw osi (2,64 m) sprawia, że nawet po maksymalnym odsunięciu przednich foteli do tyłu, miejsca na nogi nie powinno zabraknąć osobom o wzroście do 1,9 m. Niestety, stromo opadający dach pozwala na wygodną podróż pasażerom o 10 cm niższym. Do dyspozycji podróżnych jest też spory bagażnik, którego objętość wynosi aż 520 l. Mógłby być większy, gdyby nie to, że pod podłogą podróżuje pełnowymiarowe koło zapasowe (dopłata 450 zł).

Dziś to już duża rzadkość. Pokrywę bagażnika można otwierać na trzy sposoby – zdalnie (pilotem), przyciskiem na desce rozdzielczej lub tradycyjnie przyciskiem na „kufrze”. Pokrywa unosi się automatycznie, a pomaga jej w tym prosty patent – gazowy amortyzator. Jeśli mamy coś wytykać, to brak uchwytu do jej zamykania oraz zaczepów do unieruchomienia bagażu.

JEŹDZI LEPIEJ NIŻ POPRAWNIE

Kolumny McPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu to najtańszy i najbardziej klasyczny zestaw zawieszenia w samochodzie. Fiat (co widać) konstrukcję doskonalił przez lata, bo Tipo jeździ bardzo dobrze.

Zawieszenie w sposób łagodny tłumi nierówności nawierzchni i nie ma większego znaczenia, czy mówimy o tych krótkich poprzecznych (te są najgorsze), czy wzdłużnych. Amortyzatory mają długi skok, bo Tipo będzie musiało sobie dobrze radzić na drogach szutrowych. Samochód nie wpada w nieprzyjemne kołysanie, jest stabilny i prowadzi się w sposób bardzo przewidywalny.

Zegary są czytelne (białe podświetlenie) i mają klasyczną formę Tylko kilka elementów pochodzi z innych modeli koncernu – np. kierownica z Jeepa Renegade’a i Fiata 500X   Kamera albo czujniki cofania są niezbędne, bo widoczność do tyłu jest kiepska

 

Podczas szybkiego pokonywania zakrętów nadwozie przechyla się, ale dobrze wyprofilowane fotele skutecznie maskują tę przypadłość. Na nagłe odjęcie gazu w zakręcie Tipo reaguje wyraźnie wyczuwalną nadsterownością, jednak zanim kierowca zdąży pomyśleć o kontrze kierownicą, do akcji wkracza układ stabilizacji toru jazdy.

W typowo fiatowski sposób działa układ kierowniczy – jest dość bezpośredni, ale nie grzeszy precyzją. Panie docenią funkcję City, która zwiększa siłę wspomagania kierownicy podczas manewrów na postoju. Mocno rozczarowały nas hamulce – droga hamowania po rozgrzaniu tarcz wyniosła 46,3 m. Na nowoczesny samochód to o wiele za dużo i nie próbujemy tego wyniku tłumaczyć zimowymi oponami, w które było wyposażone auto. Szkoda, bo wyczucie pedału, odporność hamulców na przeciążenia cieplne i stabilność podczas samego hamowania są bardzo dobre.

DIESEL DLA BOGATYCH

Pod maską testowego egzemplarza pracował 1,6-litrowy turbodiesel o mocy 120 KM. Ze względu na cenę (dopłata aż 16 tys. zł) nie wróżymy tej wersji silnikowej Fiata Tipo popularności. Zresztą tego typu auta są oferowane i kupowane przede wszystkim z jednostkami benzynowymi.

Niezaprzeczalnym atutem silnika Multijet jest spory zapał do jazdy (maksymalny moment obrotowy to aż 320 Nm) i bardzo racjonalne obchodzenie się z paliwem – średnie spalanie podczas testu wyniosło 5,8 l/100 km. Spora siła napędowa sprawia, że Tipo na drugim, trzecim i czwartym biegu wydaje się subiektywnie szybsze niż jest w rzeczywistości.

Przednie fotele są wygodne, dobrze wyprofilowane i skutecznie przytrzymują ciało Multijet w trasie zużywa 4,7 l paliwa na 100 km. Jeśli ktoś liczy pieniądze, kupi wersję benzynową i założy instalację LPG  Z tyłu na kanapie miejsca jest pod dostatkiem

O tym, że dynamika jazdy jest bardzo dobra świadczy też czas rozpędzania się od 60 do 100 km/h na III i IV biegu, odpowiednio, 5,6 i 6,0 s. Warto też odnotować, że dźwięk pracy diesla nie jest natarczywy, świadczy to o dobrym wytłumieniu kabiny.

KUPOWAĆ PÓKI SĄ

Nie wiemy, czy Fiat zdawał sobie sprawę z tego, jak porządny samochód uda mu się zrobić. Chyba nie, bo początkowo miał być oferowany pod inną nazwą (Egea) i z dala od naszej części Europy. Plany jednak zmieniono, ale i tak Tipo nie będzie dostępny dla każdego. Polski oddział Fiata zamówił zaledwie 1500 egzemplarzy, z których 1200 już zostało sprzedanych (w momencie publikacji testu w nr 04/2016 "auto motor i sport"). Jeśli ktoś planuje zakup nowego dużego Fiata, to nie powinien odkładać decyzji na później. Trzeba brać samochody dopóki jeszcze są – jak za czasów PRL-u.

Dane techniczne

Data publikacji 04/2016
Silnik turbodiesel, R4 umieszczonye poprzecznie z przodu
Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 88 kW (120 KM)
Przy obrotach (/min) 3750/min
Pojemność skokowa [cm3] 1598 cm3
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 320 Nm
Przy obrotach (/min) 1750/min
Rodzaj paliwa ON
Przeniesienie napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 4,15/2,12/1,36/0,98/0,76/0,62
Bieg wsteczny 4,00:1
Przełożenie przekł. głównej 3,42:1
Nadwozie 4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan
Układ jezdny Zawieszenie przednie: kolumny McPhersona, dolne wahacze poprzeczne, stabilizator Zawieszenie tylne: belka skrętna, amortyzatory teleskopowe, sprężyny śrubowe Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektromechaniczne, 2,65 obrotu kierownicą
Hamulce z przodu tarczowe, wentylowane, średnica 284 mm
Hamulce z tyłu tarczowe, średnica 251 mm
Układy wspomagające ABS, ESC
Rozmiar kół i opon 7,0 J x 17; Pirelli Sottozero 3, 225/45 R17
Koło zapasowe pełnowymiarowe Bridgestone Turanza T001, 195/65 R15
Dł/szer/wys [mm] 4532 / 1792 / 1497 mm
Rozstaw osi [mm] 2636 mm
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 10,9 m
Poj. zbiornika paliwa [l] 45 l
Masa własna [kg] 1345 kg
Poj. bagażnika [l] 520 l
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (w mieście) [l/km] 5,2 l/100 km
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) [l/km] 3,6 l/100 km
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 4,2 l/100 km
CO2 (limit) [g/km] 110 g/km
Norma emisji spalin Euro 6
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1891 zł
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,61/0,41 zł
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 763/1030 zł
Gwarancja podzespoły (lata) 2 lata
Gwarancja lakier (lata) 3 lata
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 8 lat
Cena modelu testowanego (zł) 76 600 zł
Wyposażenie wersji testowanej Poduszki powietrzne przednie, boczne oraz kurtynowe, systemy ABS i ESC, system monitorujący ciśnienie w ogumieniu, komputer pokładowy, klimatyzacja automatyczna, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, radio UConnect z 5” ekranem dotykowym i łączem bluetooth, skórzana kierownica wielofunkcyjna, lampy przeciwmgłowe, tempomat, czujniki deszczu i zmierzchowy, automatycznie ściemniające się lusterko wewnętrzne, obręcze kół z lekkich stopów 16’’.
0-30 km/h (s) 1,7 s
0-50 km/h (s) 3,4 s
0-80 km/h (s) 6,8 s
0-100 km/h (s) 9,8 s
0-120 km/h (s) 13,7 s
0-140 km/h (s) 19,6 s
0-160 km/h (s) 28,3 s
Prędkość maksymalna (km/h) 199 km/h
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 4,7 l/100 km
Maksymalne (l/100 km) 7,2 l/100 km
średnie podczas testu (l/100 km) 5,8 l/1 00 km
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 30 km/h 29 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 48 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 78 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 97 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 120 km/h 116 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 140 km/h 136 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 160 km/h 156 km/h
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 45,8 m
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 46,3 m
Wyposażenie dodatkowe (POLECANE) System nawigacji satelitarnej 1500 zł Podłokietnik na tylnej kanapie oraz reg. odcinka lędźwiowego fotela kier. 1000 zł 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów 500 zł Pełnowymiarowe koło zapasowe 400 zł Kamera cofania 1200 zł Lakier metalizowany 2000 zł

PODSUMOWANIE

Fiat Tipo 1.6 MultiJet 16V Lounge

Ocena:
3.5
(, )
Tipo to samochód, który może pomóc Fiatowi odbudować straconą przed laty, silną rynkową pozycję. Jest niebrzydki, przestronny, wygodny i, co najważniejsze, wart swojej ceny. Tipo nie próbuje ścigać się z liderami klasy kompaktów, ale też nie musi leczyć kompleksów. Deklasuje inne, niedrogie sedany.
Nadwozie
przestronne i dobrze zmontowane wnętrze, czytelne wskaźniki, prosta obsługa, duży bagażnik
wysoki próg załadunku bagażnika, brak uchwytów do zamknięcia bagażnika
Napęd
dobra elastyczność, precyzyjnie pracujący mechanizm zmiany biegów, bardzo dobre właściwości trakcyjne, niewielkie zużycie paliwa
Bezpieczeństwo
mało skuteczne hamulce, brak systemów bezpieczeństwa aktywnego, w wersji podstawowej tylko dwie poduszki powietrzne
Komfort
wysoki komfort resorowania, wygodne fotele, dobre wygłuszenie kabiny
Właściwości jezdne
pewne zachowanie na drodze, wysoka stabilność, mała podsterowność, dobrze skalibrowany system ESC
niezbyt precyzyjny układ kierowniczy
Eksploatacja
dobre wyposażenie wersji podstawowej, atrakcyjna cena
krótka gwarancja na perforację nadwozia, wysoka dopłata do silnika wysokoprężnego, przeglądy raz w roku

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 43 200 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>W ostatnich latach Fiat eksperymentował z modelami z różnych klas i mocno się sparzył. Nowe Tipo to nie tylko powrót do starej nazwy, ale przede wszystkim do tradycji budowania ładnych, niedrogich i wygodnych samochodów. W teście wersja Lounge, ze 120-konnym turbodieslem.</p><br /><br /><a href="/testy/Fiat-Tipo-1-6-Multijet-bez-kompleksow,22747,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2016-07-26 16:47:46
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij