Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Fiata Punto i Toyoty Yaris - Diesle w miejskich dekoracjach

Jeden ma dynamiczny, elastyczny i ekonomiczny silnik oraz dość tandetnie wykończone i ciasne wnętrze. Drugi jest bardzo obszerny, dobrze wykonany i bogato wyposażony, ma słabe hamulce i niezbyt dynamiczny silnik. Oto wybrane cechy dwóch konkurentów - czy domyślacie się które z nich pasują do Fiata Punto 1.3 Multijet, a które do Toyoty Yaris 1.4 D-4D?

2003-08-11
Fiata Punto i Toyoty Yaris Fiata Punto i Toyoty Yaris.

Biorąc pod uwagę bogate doświadczenia Fiata w dziedzinie konstrukcji silników z wtryskiem typu common-rail oraz tradycyjną dbałość Toyoty o jak najwyższą jakość wykonania, wynik tego porównania winniśmy uznać za z góry przesądzony - atutem Fiata jest wysokoprężna jednostka z common-railem, Toyota zaś pozostaje niedoścignionym wzorem w dziedzinie jakości. I w ten sposób, opierając się na dotychczasowym wizerunku obydwóch marek, można by skwitować to porównanie. Byłoby to jednak wbrew pewnej zasadzie, którą najlepiej wyraża niemieckie przysłowie - zaufanie (w tym wypadku do wizerunku) jest dobre, kontrola jest lepsza. Otóż okazało się, że za ostatnią modernizacją obu modeli kryje się nie tylko zmiana stylistyczna.

Wnętrze Fiata Punto - szczególnie na tle porównywanej Toyoty Yaris - sprawia wrażenie rewolucyjnej przemiany jakościowej. Plastik deski rozdzielczej nie należy może do produktów najwyższej jakości, ale za to wygląda solidnie. Przełączniki w Punto - szczególnie na środkowej konsoli - są logicznie uporządkowane i ergonomiczne, a przez to łatwiejsze w obsłudze.

Deska rozdzielcza Toyoty Yaris jest wzorcowym przykładem rozwiązań stosowanych w tanich samochodach. Z daleka rzuca się w oczy dość tandetny plastik. Część deski rozdzielczej wykonano z twardego tworzywa, część jest nieco elastyczniejsza, ale za to zakończona dość ostrymi krawędziami. Górna pokrywa uchylanego schowka sprawia wrażenie, jakby w chwili otwierania miała wypaść z tandetnych zawiasów. I jeszcze ta zewnętrzna plastikowa listwa między przednią szybą a maską silnika, która na kostkowej nawierzchni wpada w wibrację, będąc dodatkowym źródłem hałasu.

Również tapicerka włoskiego rywala jest lepsza jakościowo. Mało tego, projektanci Fiata objęli tapicerką znacznie większą powierzchnię wnętrza niż specjaliści Toyoty. Wykładzina materiałowa sięga na drzwiach Punto aż pod szybę, podczas gdy w Yarisie wyłożono nią tylko fragment, wypełniając pozostałą przestrzeń twardym plastikiem - takim samym jak ten z deski rozdzielczej.

Wnętrze i fotele Punto z pewnością projektowano pod kątem komfortu kierowcy i pasa żerów (również tych z tyłu, choć niezbyt wysokich), w wypadku Yarisa zadbano głównie o wygodę kierowcy i siedzącego obok pasażera. Chociaż także w mniejszym stopniu, niż w Punto - przednie siedziska Toyoty są nieco krótsze, oparcia gorzej wyprofilowane, zakres regulacji poziomej bardziej ograniczony, kąt pochylenia oparcia reguluje się mechanizmem skokowym.

A zatem w kategoriach jakościowo- wykończeniowych oraz komfortu zaczyna się zaznaczać dość niespodziewanie przewaga Fiata. Czyżby czas na weryfikację dotychczasowych doświadczeń?

Do napędu obydwóch samochodów zastosowano silniki wysokoprężne najnowszej generacji z wtryskiem typu common-rail, z turbodoładowaniem. Już podczas pierwszych przejazdów obydwoma samochodami - zanim jeszcze dokonaliśmy pomiarów testowych, które uzupełniliśmy o badania na hamowni podwoziowej - pojawiły się sygnały, że również w kategorii silnikowej będziemy musieli zweryfikować swoje dotychczasowe doświadczenia z poszczególnymi markami. To Toyota, a nie Fiat - bogatszy w doświadczenia z dieslami z wtryskiem typu common-rail - była dynamiczniejsza i elastyczniejsza. O ile Fiat, z typowym objawem tzw. turbodziury, ożywiał się dopiero przy około 2000 obr/min, o tyle Toyota "wkręcała się" równomiernie z niższej prędkości obrotowej silnika. O ile silnik Fiata uzyskiwał optymalny moment obrotowy w przedziale nieco ponad 1000 obrotów, o tyle moment obrotowy Toyoty "żył" w granicach 2000 obrotów. Te spostrzeżenia z codziennej eksploatacji zostały potwierdzone przez badania na hamowni podwoziowej. Przy okazji okazało się, że turbodiesel common-rail Toyoty osiąga moc ponad 79 KM, fiatowski natomiast 76,5 KM.

Wyższość japońskiej konstrukcji potwierdziły też pomiary testowe. Toyota okazała się dynamiczniejsza, uzyskując np. prędkość 100 km/h o 1,6 sekundy szybciej. Ale dopiero pomiar elastyczności, szczególnie na ostatnim biegu od 80 do 120 km/h obnażył słabość Fiata, który okazał się wolniejszy o 2,5 sekundy.

Z jednej strony to zasługa sprawniejszego silnika, z drugiej zaś korzystniejszego doboru przełożeń skrzyni biegów. Choć przy okazji nie sposób nie wspomnieć o tym, że drążek zmiany biegów w Fiacie pracuje nieco precyzyjniej.

I jeszcze jeden atut silnika Toyoty - samochód podczas testu na 100 km zużył średnio o pół litra oleju napędowego mniej niż Fiat.

Kolejna przypadłość wiąże się z działaniem układu hamulcowego. Przy zimnych hamulcach obydwa samochody uzyskiwały podobny wynik w granicach ponad 41 m - co nie jest żadną rewelacją - jednak po rozgrzaniu tarcz droga hamowania Fiata wydłużała się do ponad 45 m. Z Toyotą było wręcz odwrotnie - im cieplej, tym krócej - czego efektem było uzyskanie wyniku nieco ponad 38 m po rozgrzaniu hamulców dziesięciokrotnym hamowaniem.

Materiały wykończeniowe oraz jakość wykonania były dotychczas atutami Toyoty i wieloletnią słabością Fiata. Teraz Fiat w tych dziedzinach wygrywa, oddając z kolei pole Toyocie w kategorii sprawność silnika. Dodajmy do tego obszerność wnętrza Punto kontra sprawniejsze hamulce Yarisa. 3 lata gwarancji tego ostatniego na szali z dwuletnią gwarancją Fiata. No i te hamulce. Nad nimi Fiat może jeszcze popracować, zaś karoserii Yarisa nie uda się - nawet Toyocie - "nadmuchać" do rozmiarów konkurencyjnych dla małego "włocha".

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Punto 1.3 Multijet 16V Yaris 1.4 D-4D
Rodzaj silnika/liczba cylindrówrzędowy/4rzędowy/4
Moc kW (KM)51 (70)55 (75)
Przy obrotach (/min)40004000
Poj. skokowa cm312481364
Maksymalny moment obrotowy (Nm)180170
Przy obrotach (/min)17502000-2800
Dł / szer / wys (mm)3865/1660/14803640/1660/1500
Rozstaw osi (mm)24602370
Poj. bagażnika (l)297205
OsiągiPunto 1.3 Multijet 16VYaris 1.4 D-4D
0-50 km/h (s)4,54,0
0-80 km/h (s)9,98,7
0-100 km/h (s)15,013,4
0-130 km/h (s)28,325,9
Prędkość maksymalna (km/h)164170
Elastyczność Punto 1.3 Multijet 16VYaris 1.4 D-4D
60-100 km/h na IV/V biegu (s)9,3/16,88,9/15,2
80-120 km/h na IV/V biegu (s)15,1/17,211,3/14,7
Zużycie paliwaPunto 1.3 Multijet 16VYaris 1.4 D-4D
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)4,43,5
Maksymalne (l/100 km)8,66,9
średnie podczas testu (l/100 km)6,25,7
Poziom hałasu (dB)Punto 1.3 Multijet 16VYaris 1.4 D-4D
przy 50 km/h dB(A)6762
przy 100 km/h dB(A)6871
przy 130 km/h dB(A)7472
Droga hamowania (m)Punto 1.3 Multijet 16VYaris 1.4 D-4D
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)41,941,5
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)45,441,0
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m)45,438,2
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Tekst: Jarosław Maznas

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 43 000 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Jeden ma dynamiczny, elastyczny i ekonomiczny silnik oraz dość tandetnie wykończone i ciasne wnętrze. Drugi jest bardzo obszerny, dobrze wykonany i bogato wyposażony, ma słabe hamulce i niezbyt dynamiczny silnik. Oto wybrane cechy dwóch konkurentów - czy domyślacie się które z nich pasują do Fiata Punto 1.3 Multijet, a które do Toyoty Yaris 1.4 D-4D?
    auto motor i sport, 2009-03-11 13:46:02
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij