Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Fiaty Panda i Grande Punto – mały może więcej?

Jeżeli Panda za 46 tys. zł zahacza o przesadę, to co powiedzieć o Grande Punto za prawie 60 tys. zł? Na pewno nie są to wersje "kryzys edition".

2009-11-06
Fiaty Panda i Grande Punto Fiaty ze szczytu cennika - Panda 1.3 Multijet 16V i Grande Punto 1.4 T-Jet. Razem kosztują 105 tys. zł.

Oto Panda 1.3 Multijet 16V w wersji Dynamic i 120-konne Grande Punto 1.4 T-Jet jako Sport.

W rodzinie Fiata mały jest równy większemu

Panda weszła właśnie w siódmy rok życia, ale jest żywym dowodem na to, że dobre auta starzeją się wolniej. W swojej klasie wciąż na topie - najmniejszy Fiat to samochód pełną gębą. Praktyczny, wystarczająco przestronny, świetnie wyposażony, z dynamicznym i oszczędnym turbodieslem - do użytku i w mieście, i na autostradzie. Jest sensowna jakość materiałów i porządna jakość wykonania. Przy czym cennik Pandy rusza z poziomu 28 tys. zł za wersję 1.1 Fresh (która jest tak świeża, że nie ma wspomagania układu kierowniczego). Właściwości jezdne są odpowiednie dla małego auta, z przechyłami w zakrętach i podskakiwaniem na krótkich poprzecznych nierównościach. W porównaniu z Punto najwięcej traci jednak Panda pod względem komfortu - wąskie zydelki mają się nijak do porządnych foteli większego o rozmiar Fiata.

Mimo to, pod względem praktycznym Panda prezentuje taki poziom, że Punto nawet w wersji pięciodrzwiowej miałoby problemy z zebraniem racjonalnych argumentów na obronę swojej wyższej ceny (w wersji podstawowej o 7 tys. zł). O ile jednak małe Hyundaie i w pewnym stopniu również Toyoty są z metra cięte, o tyle Grande Punto niesie dodatkową wartość emocjonalną - to obecnie najbardziej atrakcyjnie stylizowany maluch.

W wersji Sport, z trzydrzwiowym nadwoziem, Punto wygląda jak Abarth w wersji light. Turbodoładowany silnik rozwija 120 KM, ma mocny "dół" (maksymalny moment obrotowy już od 2000 obr/min) i zapewnia świetne osiągi. Przy łagodnym traktowaniu gazu okazuje się zaskakująco oszczędny. Największa wada Grande Punto to jakość układu jezdnego - Fiat po prostu nie jeździ tak dobrze jak wygląda, z kiepskim tłumieniem nierówności, głośną pracą zawieszenia i mało precyzyjnym układem kierowniczym.

Gwóźdź programu polega na tym, że Fiaty różnią się między sobą bardziej niż w wypadku innych par. Fiat po prostu był i jest mistrzem w konstruowaniu małych samochodów.

Tekst: Roman Popkiewicz,
Zdjęcia: Jacek Hanusz

Dane techniczne

  Panda 1.3 Multijet 16V Dynamic Grande Punto 1.4 T-Jet 16V Sport
Poj. skokowa cm312481368
Układ napędowy
Moc maksymalna70 KM120 KM
Przy obrotach (/min)40005000
Maksymalny moment obrotowy (Nm)145206
Przy obrotach (/min)15002000
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów5-bieg. przekł. mechaniczna5-bieg. przekł. mechaniczna
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)3538 x 1578 x 15404030 x 1687 x 1490
Rozstaw osi (mm)22992510
Masa własna (kg)9351060
Poj. bagażnika (l)206/800275/1000
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Zużycie paliwa (w mieście) l/km5,48,7
Zużycie paliwa (poza miastem) l/km3,75,4
Zużycie paliwa (średnie) l/km4,36,6
Emisja CO2 g/km114155
Osiągi
0-100 km/h (s)13,08,9
Prędkość maksymalna (km/h)160195
Ceny i wyposażenie
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ b.d.tak/ b.d.
Radioodtwarzacz CD/MP3tak/ 900 złtak/ 450 zł
Klimatyzacja manualnataktak
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ b.d.tak/ b.d.
Elektrycznie sterowane lusterkataktak
Centralny zamektaktak
Cena
Cena modelu testowanego (zł)45 990 zł58 990 zł
Uzasadnienie
UzasadnienieWciąż jest wzorem metra wśród najmniejszych aut. Praktyczny, dynamiczny, na drodze wystarczająco wygodny żeby nie narzekać, w każdym razie niezbyt głośno. Również raczej nie w tej wersji, bo za 45 tys. zł można mieć o dwa rozmiary większe auto.W parze Fiat kontra Fiat wychodzi remis. Grande Punto to porządny samochód z przeciętnym zawieszeniem, zamknięty w superatrakcyjnym opakowaniu. Brać niekoniecznie w tej wersji, bo droga.
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 39 200 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Zdecydować się teraz - czy czekać na przyszłoroczne włoskie premiery? Nowej Pandy spodziewamy się niemal na pewno (pytanie, skąd ). A może pojawią się jakieś zwiastuny zastępcy Grande Punto (gdyby tak pożegnać "ciut" nietrafione Punto Evo, będziemy bardziej za niż nawet przeciw ). Dla miłośników czegoś małego i z wyżej półki - Lancia Y z polskiej taśmy.Natomiast z rozsądku i z miłości do Fiata - rzeczywiście Braviak. Mikre wymiary i zwinność w mieście można sobie darować
    airmatic, 2010-11-26 22:47:12
  • avatar
    zgłoś
    Dlatego wybrałem Bravo z Dieslem 120km klimatyzacją radiem MP3 i takimi tam bajerami za 60tys zł bo cena GP w wersji mocniejszej niż 77km to przesada
    ~Gość, 2010-10-04 15:58:38
  • avatar
    zgłoś
    Jeżeli Panda za 46 tys. zł zahacza o przesadę, to co powiedzieć o Grande Punto za prawie 60 tys. zł? Na pewno nie są to wersje „kryzys edition".
    auto motor i sport, 2009-11-06 13:29:18
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij