Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Ford Edge - skok na klasę

Śmiało można powiedzieć, że lud kupuje dziś wszystko, co wygląda jak samochody, które wygrywają Rajd Dakar. Od ubiegłego roku auta z gatunku Forda Edge’a, czyli wszelkie SUV-y i crossovery, sprzedają się w Europie najlepiej i stanowią największą część rynku. Z roku na rok wzrost ich sprzedaży jest dwucyfrowy, w 2015 roku wyniósł aż 24%, sprzedaż zaś dużych SUV-ów (takich jak Edge) zwiększyła się w tym czasie aż o 42%. Dlatego Ford, bardziej niż na egzotycznego u nas EcoSporta i kompaktową Kugę, liczy właśnie na Edge’a.

DOBRE POCHODZENIE

Model ten ma wspólne geny z Mondeo, S-Maxem i z Galaxy. To dobrze rokuje, bo w swoich klasach te modele uchodzą za bardzo udane i słyną ze świetnie dopracowanego układu jezdnego. O zawieszeniu samochodów Forda od kilku generacji mówi się, że zapewnia najlepszy kompromis między komfortem, a precyzją prowadzenia. Nawet jeżeli 20 lat temu większy nacisk kładziono w Fordzie na tę ostatnią cechę, a teraz bardziej stawia się na komfort, we właściwościach jezdnych wszystkich modeli przetrwał pierwiastek sportu. 

Mimo dość sztywnego zawieszenia Edge okazuje się bardzo komfortowy – zwłaszcza jeśli chodzi o komfort akustyczny w kabinie

Nie inaczej jest w potężnym Edge’u, który pod względem długości nadwozia o milimetry przerósł nawet VW Touarega, zwłaszcza w testowanej przez nas topowej wersji Sport. Zawieszenie tej odmiany jest seryjnie bardziej sportowe niż pozostałych, a zawartość sportu w sporcie – większa. Z potężnymi 20-calowymi kołami i z oponami Pirelli Scorpion Verde w rozmiarze 255/45, zawieszenie Edge’a świetnie „czyta” drogę i zapewnia autu znakomitą trakcję.

Zapas przyczepności jest na tyle duży, że nawet podczas szybkiej jazdy kierowca ani na chwilę nie traci wiary w duże zdolności układu jezdnego. Spora w tym zasługa układu kierowniczego. Wyłącznie dla Edge’a Sport zarezerwowano tzw. adaptacyjny układ kierowniczy. Adaptacyjny, czyli taki, który zależnie od prędkości jazdy zmienia nie tylko siłę wspomagania, ale również przełożenie przekładni kierowniczej.

MAŁA RZECZ...
W Edge'u nie wybrudzisz spodni o progi
Ford Edge
Konstruktorzy Forda Edge’a pomyśleli o wygodzie osób, które zapragną zjechać z asfaltowych dróg i wykorzystując jego terenowe zdolności, obrzucą Edge’a błotem od progów aż po dach. Progi okazują się idealnie czyste, bo podczas jazdy osłaniają je drzwi.

 

Zmienne przełożenie sprawia, że podczas postoju i toczenia się auta maksymalny skręt kół od lewej do prawej dzielą jedynie dwa obroty kołem kierownicy, co zdecydowanie ułatwia i przyspiesza manewrowanie potężnym SUV-em. W czasie jazdy z większą prędkością, aby skręcić koła o taki sam kąt jak podczas manewrowania autem, trzeba wykonać znacznie większy obrót kierownicą. Dzięki temu podczas jazdy z dużą prędkością wychylenie przednich kół można kontrolować z zegarmistrzowską precyzją.

DUŻO SUV-A W SUV-IE

Blisko 20-centymetrowy prześwit i seryjny napęd na cztery koła sprawiają, że Ford Edge chce pokazać światu, iż nie obawia się jazdy w trudnych warunkach. 25 czujników bez przerwy monitoruje pracę m.in. układu przeniesienia napędu, aby w razie potrzeby – w ciągu zaledwie 16 milisekund – dostarczyć moment obrotowy do kół tej osi, która w danej chwili bardziej go potrzebuje. Standardowo sto procent momentu obrotowego trafia do kół przedniej osi, ale możliwe są także pośrednie podziały. Ile momentu obrotowego trafia w danej chwili na przednią, a ile na tylną oś można śledzić na ekranie wyświetlacza znajdującego się na tarczy obrotomierza. Jak przystało na pojazd, który może też pełnić rolę wołu roboczego, Ford Edge jest w stanie pociągnąć przyczepę o masie 2000 kg.

Dwulitrowy silnik wysokoprężny, który dzięki dwóm turbosprężarkom uzyskuje moment obrotowy o wartości 450 Nm, sprawia wrażenie, że Edge dałby sobie radę z holowaniem kamienicy. Chociaż jak na nowoczesnego turbodiesla jednostka 2.0 TDCi Twin- -Turbo maksymalny moment obrotowy uzyskuje w wyjątkowo wąskim przedziale, bo tylko przez 250 obrotów, potężna siła napędowa jest do dyspozycji już przy 2000 obr/min.

BP

Moment obrotowy jest przenoszony na koła za pośrednictwem 6-stopniowej automatycznej przekładni z dwoma sprzęgłami. Jeśli użytkownik Edge’a dojdzie do wniosku, że szybkość i płynność pracy skrzyni biegów mu nie odpowiadają, zawsze może przejąć kontrolę nad zmianą przełożeń i bawić się w nią ręcznie, korzystając z seryjnych łopatek przy kierownicy. Najczęściej poprawianie przekładni PowerShift nie ma jednak sensu. Wyjątkiem jest dynamiczne wyprzedzanie – warto wtedy przygotować sobie odpowiedni bieg przed rozpoczęciem manewru, redukując przełożenie łopatką przy kierownicy.

MIĘDZY KIĄ A JAGUAREM

Zanim Edge z Ameryki trafił do Europy, Ford to i owo w nim zmienił. Jakość wykończenia wnętrza oraz materiały są na dobrym europejskim poziomie i odpowiadają europejskim gustom. Lakierowana na wysoki połysk konsola między fotelami, sporo elementów na desce rozdzielczej, które udają metal oraz przyjemnie miękkie zagłówki mają dawać poczucie obcowania nie z kolejnym dużym SUV-em, ale z SUV-em lepszym od innych.

I Edge daje to poczucie, ale nie w pełni, bo kabinie brakuje finezji i materiałów z najwyższej półki, np. dodatków z prawdziwego metalu. Być może to świadomy zabieg Forda, który już niedługo zaprezentuje Edge’a w mocno wyrafinowanej wersji Vignale. Zobaczymy. Jedno jest pewne – w porównywalnej wersji silnikowej i wyposażenia Edge’owi bliżej ceną do Kii Sorento niż do Jaguara F-Pace’a czy VW Touarega, którym dorównuje gabarytami.

Jeśli chodzi o wyposażenie z wyższej półki, Ford nie pożałował Edge’owi niczego. W każdej wersji seryjne są między innymi systemy wspomagający utrzymanie auta na pasie ruchu, automatycznego sterowania światłami drogowymi z funkcją zapobiegającą oślepianiu, monitorowania koncentracji kierowcy czy rozpoznawania znaków drogowych z inteligentnym ogranicznikiem prędkości. Testowana wersja Sport dodatkowo jest wyposażona w 20-calowe obręcze kół z lekkich stopów, kamerę ułatwiającą parkowanie tyłem, tempomat i nawigację satelitarną.


WARTO WIEDZIEĆ

Maciej Ziemek
członek jury Car of the Year

Debiut Forda Edge’a miał miejsce niemal dwa lata temu podczas salonu samochodowego w Paryżu. Auto jest produkowane w zakładach Forda w Oakville (w Kanadzie). Edge to kolejny, m.in. obok Fiesty i Mondeo, tzw. globalny model Forda, który w niemal identycznej formie jest oferowany na różnych kontynentach.

Najtańszy Ford Edge ze 180-konnym silnikiem 2.0 TDCi kosztuje 166 600 zł. Testowana odmiana Sport z jednostką o mocy 210 KM i z automatyczną skrzynią biegów ma cenę 203 500 zł. Za podstawową wersję Kii Sorento trzeba zapłacić 147 500 zł, za najdroższą – 195 500 zł. Ceny Jaguara startują od 199 900 zł, a kończą się na 363 700 zł. Najdroższa Kia Sorento, topowy Ford Edge czy podstawowy Jaguar F-Pace? Jeszcze niedawno nabywcy dużych SUV-ów nie stawali przed takim wyborem.

O ile Ford wydaje się dobrze przygotowany do konkurowania o klientów z Kią i w postaci Edge’a ma mocne argumenty, aby skok na klasę dużych popularnych SUV-ów zakończyć sukcesem, o tyle dla nabywców dużych SUV-ów segmentu premium, jak Jaguar F-Pace czy VW Touareg, Ford Edge może okazać się… za tani.

Dane techniczne

Silnik turbodiesel, R4 umieszczony poprzecznie z przodu
Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 154 kW (210 KM)
Przy obrotach (/min) 3750/min
Pojemność skokowa [cm3] 1997 cm3
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 450 Nm
Przy obrotach (/min) 2000-2250/min
Rodzaj paliwa ON
Przeniesienie napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 6-biegowa dwusprzęgłowa
Wielkość przełożeń 3,58/1,95/1,19/0,83/0,94/0,76
Bieg wsteczny 4,84:1
Przełożenie przekł. głównej 4,53/3,09:1
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV.
Układ jezdny Zawieszenie przednie: niezależne, kolumny McPhersona i dolne wahacze poprzeczne mocowane do ramy pomocniczej, stabilizator Zawieszenie tylne: niezależne, wielowahaczowe, mocowane do ramy pomocniczej, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektryczne; 2 obroty kołem kierownicy
Hamulce z przodu tarcze wentylowane o średnicy 316 mm
Hamulce z tyłu tarcze o średnicy 316 mm
Układy wspomagające ABS, ESP
Rozmiar kół i opon Rozmiar obręczy kół - 8,5J x 20 Opony - Pirelli Scorpion Verde, 255/45 R20
Koło zapasowe dojazdowe
Dł/szer/wys [mm] 4808 / 1928 / 1692 mm
Rozstaw osi [mm] 2849 mm
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,9 m
Poj. zbiornika paliwa [l] 68,9 l
Masa własna [kg] 1949 kg
Poj. bagażnika [l] 602/1847 l
CO2 (limit) [g/km] 152 g/km
Norma emisji spalin Euro 6
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,72/0,50 zł
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 906/1252 zł
Gwarancja podzespoły (lata) 2 lata
Gwarancja lakier (lata) 2 lata
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12 lat
Cena modelu testowanego (zł) 2.0 TDCi Twin-Turbo (210 KM) Sport 203 500 zł
Wyposażenie wersji testowanej WYPOSAŻENIE SERYJNE WERSJI TESTOWANEJ 7 poduszek powietrznych, system ESC, asystent wjazdu na wzniesienie, system zapobiegający wywróceniu pojazdu (RSC), asystent pasa ruchu, system monitorowania koncentracji kierowcy, rozpoznawania znaków drogowych z inteligentnym ogranicznikiem prędkości, tempomat, zawieszenie sportowe, system nawigacji satelitarnej Sony CD/SD z DAB+ i Ford SYNC 2, automatyczna klimatyzacja dwustrefowa; czujniki parkowania z przodu i z tyłu (z kamerą ułatwiającą parkowanie tyłem); 20-calowe obręcze kół z lekkich stopów.
0-30 km/h (s) 2,3 s
0-50 km/h (s) 3,9 s
0-70km/h (s) 5,8 s
0-100 km/h (s) 9,8 s
0-120 km/h (s) 13,5 s
0-140 km/h (s) 18,8 s
0-160 km/h (s) 26,0 s
Prędkość maksymalna (km/h) 211 km/h
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 4,8 l/100 km
Maksymalne (l/100 km) 8,5 l/100 km
średnie podczas testu (l/100 km) 6,8 l/100 km
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 30 km/h 28 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 48 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 70 km/h 68 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 98 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 128 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 160 km/h 158 km/h
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 38,1 m
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 39,2 m
Wyposażenie dodatkowe WYPOSAŻENIE DODATKOWE (POLECANE) Nadmuchiwane pasy bezp. z tyłu 950 zł Aktywny tempomat 1050 zł System monitorowania martwego pola z funkcją ostrzegania o pojazdach nadjeżdżających z tyłu podczas cofania 2100 zł Asystent parkowania 1100 zł Reflektory LED 6300 zł Alarm 1200 zł Lakier metalizowany 3400 zł

PODSUMOWANIE

Ford Edge 2.0 TDCI Twin-Turbo

Ocena:
4
(, )
NASZA OCENA Sam fakt, że pod wieloma względami Edge’a można traktować jako konkurenta np. Jaguara F-Pace’a jestdla Forda nobilitujący. Przestronny, świetnie wyposażony duży SUV, który bardziej niż osiągami robi wrażenie świetnym komfortem jazdy. Bardzo poważny rywal, bo w najmodniejszym stylu, dla rodzinnego samochodu spod znaku Forda, którym jest S-Max.
Nadwozie
wygodny dostęp do wnętrza, intuicyjna obsługa, dobra jakość wykonania, duże bagażnik i ładowność
szerokie boczne słupki ograniczają widoczność
Napęd
elastyczny silnik, dobre osiągi, świetna trakcja (seryjny napęd 4x4), niskie minimalne zużycie paliwa
zbyt wolna zmiana przełożeń automatu
Bezpieczeństwo
bardzo bogate wyposażenie seryjne w systemy asystujące, skuteczne hamulce, dobrze zestrojony układ stabilizacji toru jazdy
Komfort
komfortowe fotele, znakomicie wyciszone wnętrze, dobre tłumienie łagodnych nierówności
przeciętny komfort resorowania krótkich nierówności
Właściwości jezdne
bezpośredni i precyzyjny układ kierowniczy, pewne prowadzenie, stabilne zachowanie nadwozia
duża średnica zawracania
Eksploatacja
konkurencyjna cena
tylko 2 lata gwarancji na podzespoły mechaniczne oraz lakier

zobacz galerię

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 184 960 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Ford zamierza w krótkim czasie&nbsp;zwiększyć sprzedaż SUV-ów&nbsp;o aż 200 procent w porównaniu&nbsp;z rokiem 2013. Chce to osiągnąć&nbsp;dzięki nowemu na europejskim&nbsp;rynku crossoverowi Edge. Czy&nbsp;lud go kupi?</p><br /><br /><a href="/testy/Ford-Edge-skok-na-klase,22998,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2016-09-26 17:37:37
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij