Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Ford Fiesta – Kusi i bawi

Maluch nowej generacji. Nowy styl, nowa jakość i nowa dynamika - nowy Ford Fiesta chce się podobać głównie ludziom młodym i pełnym energii. W teście zbadaliśmy możliwości 120-konnej wersji Titanium.

Maciej Ziemek 2008-12-04

Fiesta rusza na podbój świata

Typowo europejski produkt Forda - Fiesta - w najnowszej wersji doczeka się odmian na rynki azjatycki i amerykański. Pod koniec 2007 r. na salonie samochodowym w Chinach, a w styczniu tego roku na North American International Auto Show w Detroit, Ford zaprezentował już model studyjny takiego auta - Fiestę sedan.

Już sama pozycja za kierownicą świadczy o tym, że Fiesta to auto do jeżdżenia, a nie tylko do wożenia się. Stosunkowo nisko osadzony fotel kierowcy, wysoko umieszczona kierownica, której kolumnę można regulować w dwóch płaszczyznach i pedały, które znajdują się głęboko pod deską rozdzielczą - pozwalają dobrać bardzo wygodną pozycję do prowadzenia auta. Duży zakres wzdłużnej regulacji fotela umożliwia odsunięcie go do tyłu na tyle mocno, że nawet kierowcy obdarzeni wysokim wzrostem nie będą kolanami podpierać kierownicy. Po wciśnięciu pedału sprzęgła lewa noga pozostaje tylko nieznacznie zgięta - tak, jak wymagają tego bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Wygodne fotele o długim siedzisku, zapewniającym dobre podparcie dla ud oraz sporo luzu nad głową, sprawiają, że z Fiesty nie chce się wysiadać nawet po długiej jeździe. Na niewygody ani na brak miejsca nad głową nie będą narzekać również pasażerowie tylnej kanapy. Jeżeli przednie fotele nie są odsunięte maksymalnie do tyłu, nie powinni się też skarżyć na brak miejsca na kolana.

Niestety, w "cywilnym" aucie pozycja za kierownicą zbliżona do tej w samochodzie sportowym ma też swoje minusy. Po pierwsze, kierowca widzi drogę dopiero kilka metrów przed samochodem. Po drugie, rozmiarów i kształtu przedniej części nadwozia trzeba się nauczyć, bo zza kierownicy w ogóle jej nie widać. Czujniki parkowania z przodu i z tyłu, dostępne za 1900 zł, to wyposażenie obowiązkowe Fiesty. Czujnikami tylko z tyłu, oferowanymi za 1200 zł, lepiej nie zaprzątać sobie głowy. Akurat z tym, gdzie auto się kończy, można się oswoić w miarę szybko. Widoczność z miejsca kierowcy na boki i do tyłu nie należy do mocnych stron Forda Fiesty. Przednie słupki dachowe są dość szerokie i mocno pochylone, co ogranicza pole widzenia. Z tyłu jest podobnie - dodatkowe okienko w tylnym słupku sprzyja bardziej estetyce niż widoczności.

W codziennym użytkowaniu Fiesta jest mało dokuczliwa. Potężne klamki dają się pewnie chwycić, drzwi otwierają się szeroko, a tankowanie samochodu odbywa się bez brudzenia rąk o korek (Fiesta to kolejny model Forda, pozbawiony tradycyjnego korka wlewu paliwa). A gdyby tak jeszcze cyferki na wyświetlaczu między zegarami nie były aż tak filigranowe, a przyciski klawiatury radiowo-telefonicznej znajdowały się nieco dalej od siebie... Umiejscowienie przycisków do otwierania szyb po stronie kierowcy również pozostawia sporo do życzenia. Na podłokietniku w drzwiach znajdują się one w pobliżu miejsca, gdzie trzyma się raczej łokieć, a nie dłoń.

W ogóle, funkcjonalność Fiesty przegrywa z wyglądem. Miejsca na przechowywanie drobiazgów jest sporo, ale dużego atlasu czy butelki z piciem nie ma gdzie schować. Młodzi-dynamiczni korzystają dzisiaj z przenośnej nawigacji i piją Red Bulla z puszek o pojemności 0,25 l, nie mają więc takich problemów. Z myślą o ludziach nowej generacji w Fieście mogą być zamontowane wejścia AUX i USB do podłączenia dodatkowego sprzętu audio. Mnie wystarczyłoby dobre radio. Może być z CD; byle jakość dźwięku była OK. W testowanym egzemplarzu sprzęt audio grał bez zarzutu. Bagażnik Fiesty jest pojemny (295 l), ale żeby się do niego dostać, trzeba pokonać wysoką krawędź. Jego pojemność łatwo powiększyć do 979 l poprzez złożenie asymetrycznie dzielonego oparcia kanapy, ale podłoga płaska nie będzie. Oparcie składa się jedynie na siedzisko kanapy, a w powiększonym przedziale bagażowym pozostaje wysoki próg.

Jakości i efektowności wykonania Fiesty nie można za to nic zarzucić. Chyba że ktoś uzna tablicę rozdzielczą za przefajnowaną, jak w pierwszym Focusie. Materiał, z którego wykonano główną część deski rozdzielczej prezentuje się bardzo dobrze i jest tak miękki, że niemal ugina się już pod naciskiem wzroku. Osadzone w osobnych tubach zegary są czytelne i wyglądają równie efektownie jak konsola środkowa.

Na samochodowym podwórku nowa Fiesta debiutuje niemal równolegle z kilkoma mocnymi rówieśnikami. Nowe Honda Jazz i Seat Ibiza też napinają mięśnie, nie mówiąc już o Alfie Romeo Mito, która imidżem i stylem chce się równać z Mini, ale wielkością odpowiada Fieście i spółce. Podstawową wersję 3-drzwiowej Fiesty - 60-konną 1.25 Ambiente - Ford wycenia na 36 600 zł. Za parę drzwi ekstra trzeba zapłacić 1000 zł więcej. Testowany egzemplarz z dwa razy mocniejszym silnikiem 1.6 i topowym wyposażeniem Titanium kosztuje 51 100 zł. Sporo jak na malucha, ale umiarkowanie dużo jak za auto, które świetnie jeździ, jest wystarczająco przestronne dla czterech osób, dysponuje sporym bagażnikiem i zostało wyposażone niemal we wszystko, czego potrzeba w codziennej eksploatacji.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

Dane techniczne

Data publikacji 11/2008
Silnik R4/poprzecznie z przodu; Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder, napęd paskiem zębatym.
Moc kW (KM) 88 (120)
Przy obrotach (/min) 6000
Pojemność skokowa [cm3] 1596
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 152
Przy obrotach (/min) 4050
Maksymalne obroty (obr/min) 6750
Rodzaj paliwa LOB95
Przeniesienie napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 5-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 2,82/1,51/1,41/1,11/0,88
Bieg wsteczny 3,62:1
Przełożenie przekł. głównej 3,82:1
Nadwozie 5-drzw., 5-miejsc. hatchback
Układ jezdny Zawieszenie przednie kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator; Zawieszenie tylne belka skrętna, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe; Układ kierowniczy przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektryczne, przełożenie przekł. 14,3:1, 2 2/3 obrotu kołem kierownicy.
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane
Hamulce z tyłu bębnowe
Układy wspomagające ABS, EBD, EBA
Rozmiar kół i opon 6 J x 16, 195/45 R16V, Conti Premium Contact
Koło zapasowe zestaw naprawczy
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,33
Powierzchnia czołowa [m2] 2,08
Dł/szer/wys [mm] 3950/1722/1481
Rozstaw osi [mm] 2489
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1493/1480
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 10,8/10,5
Poj. zbiornika paliwa [l] 45
Masa własna [kg] 1104
Dopuszczalne obciążenie [kg] 396
Poj. bagażnika [l] 295/979
CO2 (limit) [g/km] 139
Norma emisji spalin Euro 4
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 863
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,78/0,62
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 978/1548
Gwarancja podzespoły (lata) 2 lata bez limitu kilometrów
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) 51 100
Wyposażenie seryjne Poduszki powietrzne przednie i boczne oraz poduszka powietrzna chroniąca kolana kierowcy, układy ABS, EBD i EBA, fotel kierowcy z regulacją wysokości, klimatyzacja sterowana ręcznie, komputer pokładowy, elektrycznie regulowane szyby w drzwiach przednich, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, centralny zamek.
0-50 km/h (s) 3,6
0-80 km/h (s) 7,2
0-100 km/h (s) 10,6
0-130 km/h (s) 17,5
0-140 km/h (s) 20,8
0-160 km/h (s) 29,2
400 m (km/h)/(s) 17,5 (130)
Prędkość maksymalna (km/h) 193
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 10,6/15,3
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 11,0/17,2
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 6,0
Maksymalne (l/100 km) 9,9
średnie podczas testu (l/100 km) 7,6
zasięg (km) 592
50 km/h | IV bieg 62
50 km/h | V bieg 63
100 km/h | III bieg 73
100 km/h | IV bieg 71
100 km/h | V bieg 70
130 km/h | IV bieg 74
130 km/h | V bieg 73
Podczas postoju 41
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 39
Wyposażenie dodatkowe Koło zapasowe dojazdowe - 200 zł; Automatyczne wycieraczki i reflektory, samościemniające się lusterko wsteczne - 750 zł; Elektrycznie sterowane tylne szyby - 800 zł; Automatyczna klimatyzacja - 1400 zł; Radio CD+6 głośników+AUX+sterow. - 1250 zł; Lakier metalizowany - 1500 zł.


PODSUMOWANIE

Ford Fiesta 1.6 Ti-VCT Titanium

Ocena:
4
(, )
Od pięciu gwiazdek dzielą Fiestę jedynie słaba widoczność, kiepska ergonomia i brak szóstego biegu. Przestronne wnętrze, świetna pozycja za kierownicą i znakomita jak na malucha precyzja prowadzenia rekompensują te wady z nawiązką.
Nadwozie
sporo miejsca z przodu i z tyłu
duży bagażnik
solidne wykonanie
słaba widoczność
wysoka krawędź bagażnika
Komfort
wygodne fotele
świetna pozycja za kierownicą
dobry ogólny komfort jazdy
niski poziom hałasu
Napęd
precyzyjny mechanizm zmiany biegów
dobre osiągi
kiepska ergonomia
brak szóstego biegu
Bezpieczeństwo
skuteczne hamulce
Właściwości jezdne
bezpieczne właściwości jezdne
precyzyjny układ kierowniczy
Eksploatacja
stosunkowo drogie dodatki
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 75 650 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    A co to, jakiś konkurs? Bo widzę tylko test Fiesty? Jak ją można wygrać? Bo nie miałbym nic przeciwko tej maszynie, wręcz z checią bym do niej zasiadł.
    ~Kubik, 2009-03-31 01:27:29
  • avatar
    zgłoś
    No to super też bym chciał wygrać zwłaszcza nową fiestę na którą wręcz zachorowałem. Strasznie mi się podoba wygląd jaki jej nadali już siebie widzę w tym cacku. No ale jak patrzeć na ceny innych aut nowych to ford nie jest aż tak drogi. Więc jest szansa.
    ~dilbert, 2009-03-09 14:20:11
  • avatar
    zgłoś
    bardzo się cieszę,że mogę ją mieć na święta.... udało się!!!!fajny i sympatyczny prezent.
    ~mirunia, 2008-12-11 19:40:36
  • avatar
    zgłoś
    mirunia gratulacje!!! ja się załapałem na bezpłatna myjnię po odbyciu próbnej jazdy, też fajnie ) A za takie auto na weekend nie obraził bym się, oj nie...
    ~Filip, 2008-12-09 19:28:42
  • avatar
    zgłoś
    a ja właśnie wygrałam!!!!!!!!!!!!! bardzo się cieszę i życzę szczęścia.
    ~mirunia, 2008-12-09 16:55:06
  • avatar
    zgłoś
    oj kusi kusi... zwłaszcza moją żonę, która próbuje mnie namówić na jazdę próbną mówiąc że to idealne auto dla nas... nie mówię nie.. samochód wygląda ciekawie i wszystko ma na miejscu
    ~janek, 2008-12-05 12:56:47
  • avatar
    zgłoś
    Mi się auto super podoba, teraz ostrzę zęby na wygraną w konkursie Fiesta na weekend... przydałaby się akurat na świąteczny wypad
    ~Michał, 2008-11-28 12:26:38
  • avatar
    zgłoś

    auto motor i sport, 2008-11-27 13:48:47
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij