Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ

3


OCEŃ
5.0

Ford Fiesta ST: setka "pęka" w 6,9 s

Ma kilka drobnych wad, ale to, co ma robić – robi znakomicie. Ford Fiesta w usportowionej wersji ST to jeden z dzikszych hothatchów, który świetnie jeździ i równie dobrze wygląda.  

2013-04-24

Jeśli masz do wydania 73 500 złotych, kochasz jazdę samochodem i nie musisz codziennie wozić trójki dzieci, nie szukaj dalej. Za te pieniądze nie znajdziesz lepszego niż Fiesta ST kompana na dojazdy do pracy, na zakupy, czy dającego odprężenie w weekend.

Mały Ford ma wszystkie atrybuty, jakich wymaga się od aut usportowionych: pakiet ospoilerowania, spore 17-calowe obręcze i „wydech” o mocnym, chrapliwym brzmieniu. Równie smakowicie wygląda wnętrze, gdzie dominują sportowe „kubły”, ale w cywilnej wersji. Plecy i uda trzymają naprawdę porządnie. Niezależnie od wzrostu, każdy znajdzie wygodną dla siebie pozycję do jazdy. Na deser garść quasi-sportowych gadżetów, takich jak: czarna podsufitka, aluminiowe nakładki na pedały oraz specjalnie stylizowana dźwignia zmiany biegów i rękojeść hamulca ręcznego.

Jeśli masz do wydania 73 500 złotych, kochasz jazdę samochodem i nie musisz codziennie wozić trójki dzieci, nie szukaj dalej.

Specjalistom z Ford Team RS chodziło „tylko” o to, by w Fieście ST wyczuwało się charakter samochodu sportowego. O tym, jak dobrą robotę wykonali można się przekonać zaraz po ruszeniu z miejsca. Auto skonstruowano tak, by dobrze skręcało i porządnie się prowadziło, nieźle trzymało drogi i było... przyjemnie hałaśliwe. Zadanie nie należało do specjalnie trudnych, bo już cywilna Fiesta miała sporo z tych cech. W ST zmniejszono przełożenie przekładni kierowniczej z 14,6:1 do 13,6:1, co wpłynęło na jeszcze większą bezpośredniość układu kierowniczego. Zawieszenie obniżono o 15 mm i dodatkowo usztywniono. Auto nawet na krętych drogach jest niewiarygodnie stabilne. Niewiele robi sobie ze zmiany obciążeń kół, czy nagłego odjęcia gazu. Elektroniczny system Torque Vectoring Control czuwa nad tym, by ostre dodawanie gazu w trakcie pokonywania zakrętu nie skończyło się wyjechaniem na zewnątrz łuku. Trudno znaleźć innego malucha, który wykazywałby się taką cierpliwością na zaczepki ze strony kierowcy i zapewniał tyle przyjemności z jazdy.

Oczywiście na ową przyjemność mocno pracuje turbodoładowany silnik 1.6 Ecoboost i świetnie zestopniowana skrzynia biegów o sześciu przełożeniach. Jednostka napędowa generuje moc 182 KM i porządny zastrzyk momentu obrotowego (240 Nm, z funkcją overboost nawet 290 Nm), który jest dostępny w bardzo szerokim zakresie obrotów – od 1500 do 5000 obr/min. W małym, ważącym 1163 kg samochodzie, bardzo spontanicznie reagującym na gaz, daje to naprawdę świetne osiągi. Setka „pęka” już po 6,9 s. Byłaby na liczniku o dobre 0,5 sekundy szybciej, gdyby nie konieczność wrzucenia „trójki”. O skuteczne hamowanie dbają hamulce tarczowe na obu osiach (po raz pierwszy w Fieście). Wady? Z tyłu nie zapniesz trzech fotelików dla dzieci.

Michał Hutyra
redaktor "auto motor i sport"

Dobrze wiedzieć:

Funkcja „MyKey” pozwala kierowcy–amatorowi ograniczyć prędkość maksymalną i uniemożliwia wyłączenie ESP.

 

DANE PRODUCENTA FORD FIESTA ST

DANE PRODUCENTA

FORD FIESTA ST

Cena73 500 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnikabenzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa1596 cm3
Moc maksymalna182 KM
przy obrotach5700/min
Maksymalny moment obrotowy240 (290) Nm
w zakresie1600–5000 obr/min
Rodzaj napęduna przednie koła; 6-biegowa przekładnia mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h6,9 s
Prędkość maksymalna220 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie5,9 l/100 km
Emisja CO2138 g/km
NADWOZIE3-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 3975 x 1709 x 1456 mm, rozstaw osi 2489 mm, masa własna 1163 kg, pojemność bagażnika 290/974 l, pojemność zbiornika paliwa 42 l.

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 75 650 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Np. Cytryna C5 z hydropneumatyką. :)

    Samuraj, 2013-05-15 20:23:20
  • avatar
    zgłoś
    Trudno czynić małemu nawet ścigntowi, że nie daje rady na polskich drogach. A jest jakiś samochód, który dobrze radzi sobie z koleinami? Oczywiście tymi na asfalcie.

    eri, 2013-05-14 21:21:05
  • avatar
    zgłoś
    Dziwisz się skoro to wersja ST?

    Samuraj, 2013-05-14 21:15:02
  • avatar
    zgłoś
    Tak, Fiesta nie radzi sobie z poprzecznymi nierównościami i koleinami.

    rzęsor, 2013-05-14 16:22:12
  • avatar
    zgłoś
    Jeździłeś jednym i drugim?

    Samuraj, 2013-05-14 09:17:32
  • avatar
    zgłoś
    Od Fiesty ST.

    rzęsor, 2013-05-14 01:01:49
  • avatar
    zgłoś
    Od czego?

    Samuraj, 2013-05-13 20:37:43
  • avatar
    zgłoś
    Jak na mój gust lepiej jeździ nawet zwykły Focus z tym samym silnikiem 1.6 EcoBoost 182 KM.

    rzęsor, 2013-05-12 23:12:05
  • avatar
    zgłoś
    ciesz się swym manualnym dziewictwem ;) bo to nie wstyd.
    :D
    airmatic, 2013-05-10 10:25:30
  • avatar
    zgłoś
    Air i nie zmierzaj wcale do doświadczeń z automatem - ciesz się swym manualnym dziewictwem ;) bo to nie wstyd.

    eri, 2013-05-09 21:21:13
  • avatar
    zgłoś
    Łączymy się z Tobą "w bólu i nadziei", że jednak go zrobią

    airmatic, 2013-05-09 20:45:14
  • avatar
    zgłoś
    A no właśnie - dlatego np. mnie boli brak manuala w nowym Clio RS. :(

    Samuraj, 2013-05-09 19:33:56
  • avatar
    zgłoś
    Wiadomo, że są ludzie urzeczeni charakterystyką DSG i chcieliby tę skrzynię nawet w usportowionych odmianach wszystkiego co w Wolsburgu zaczyna się na literę "A", 2x "S" i "V". Są i tacy, którzy wolą każdy automat niezależnie od marki pojazdu, bo to typ przekładni nieprzyzwoicie wygodnej. Podobno, bo ja jeszcze nie miałem okazji nawet włączyć zapłonu za kierownicą auta ze skrzynią typu "AUT". A sporo różnych aut objeżdżałem i 100 procent miało "manuale".
    Idąc wreszcie do sedna, "zaświecę" starym prawidłem - jeśli się da, to niechże producenci pozwolą na wybór w temacie. I niech każdy dobierze sobie przekładnię, jaką chce. Zwłaszcza gdy idzie o wersje usportowione, które zwykle są najmocniejsze i w całej ofercie modelowej zazwyczaj wypadają najdrożej

    airmatic, 2013-05-09 00:21:26
  • avatar
    zgłoś
    Ford jest jednak dobry w te klocki czego dowiódł już nie raz. Mimo głębokiego szacunku do wynalazku o nazwie DSG, uważam że samochód ze sportowymi aspiracjami (wszystko jedno czy mały hothatch, czy totalny pożeracz asfaltu) powinien mieć z założenia manuala.   

    eri, 2013-05-08 19:11:48
  • avatar
    zgłoś
    Kurde. Może Fiesta nie, ale Focus ST już bardziej :P

    Zwirz, 2013-05-08 09:47:04
  • avatar
    zgłoś
    I polskich liter ("ą", "ę" etc. :))

    airmatic, 2013-04-27 16:08:06
  • avatar
    zgłoś
    Dlatego słowo automat ująłem w cudzysłów, bo nie mam wątpliwości, że to świetna konstrukcja, ale mimo wszystko nie to samo co manualna skrzynia biegów.
     
    PS. Używaj proszę Cię przecinków. ;)

    Samuraj, 2013-04-26 23:07:49
  • avatar
    zgłoś
    a jezdziles z dsg ? skoro twierdzisz ze manual daje wiecej zabawy to musiales jezdzic zeby to ocenic ja niejedzilem z dsg ale wydaje mi sie ze tak szybki polautomat nieda mniej radosc z jazdy po torze co manual zakaldajac ze w trybie "manual" nie bedzie sie wpi.rniczal tam gdzie nie ma a juz napewno jest o niebo lepszy niz manual zwykły w miescie czy korkach gdzie ciagle wyciskanie sprzegla noga moze doprowadzic do szalu i pomniejszenia obwodu łydki ;) co do fiesty fajne ma parametry hot hatche moja ulubiona grupa aut sam mialem 323 f bg gt w zasadzie to byla 1,6 po swape na silnik z gt hamulce niewyrabiały zawieszene niedawalo rady na zakretach była zaciasna i miala psujace cx wysowane swiatła oraz ze wzgledu na moie preferencje za wysokie obroty aczkolwiek silnik był całkiem elastyczny w porownaniu do nastepnego moiego hot hatcha crx ed9 po modach przeprowadzonych przez poprzednich włascicieli przy 1000 obr/min mocy było mniej wiecej 0.5 km mechanicznego do 5000 obr/min była mniej elastyczna niz mazda  ale byłem na hamowni gdzie wypluła 144 km w polaczenu z 100 kg nizsza masa od mazdy byla na maxa 15% szybsza(przyspieszenie) jednak wolalem silnik mazdy elastyczniejszypomiar 100-140 km/h na 5 biegu ten sam odcinek  pdoobne warunki mazda 10.0 sek crx 13.5 sek , crx nemial wspomagania byl starsznie twardy z przodu byl obnizony i obroty wyzsze niz w mazdzie na trasie masakra teraz bede smigal po wydedukowaniu i dosiwadczeniach z crx i mazda  tego co mi potrzeba a czego niepotrzebuje  ibiza 1.9 tdi gt jak dla mnie pod kazdym wzgledem auto lepsze od i crx jak i mazdy: przestronniejsze  wnetrze niskoobrotowy silnik mniejsze spalanie zrobie w niej chip i taki warm hatch mi wystarczy na maxa 144 konny crx był szybszy 135 km/tone ibiza po chipie 110 km/tone ale pozatym pod kazdym wzgledem dla mnie lepsze auto a wracajac do fiesty to napewno jest fajny hot hatch ale odrazu co widze co mi sie wniej niepodoba to te dzielone liczniki wbudowane gleboko w obudowy a na plus to napewno eletroniczna szpera dajaca moc na kolo z trakcja to swietna sprawa pozatym 180 km w doladowanym elastycznym silniku 1220 kg zpelnym bakiem to top wspolczesnych małych aut polo fiesta fabia tak ze na plus .
    Wolałbyś Volkswagena z "jakimś" automatem niż ponad 180-konną Fiestę z manualem do zabawy i ciekawszym designem? :)
    sztik, 2013-04-26 20:13:45
  • avatar
    zgłoś
    Na pewno fajny samochód, ale z "Za te pieniądze nie znajdziesz lepszego niż Fiesta ST kompana" to tak do końca nie byłbym pewien. Mniej więcej tyle kosztuje Polo GTI z dwusprzęgłową skrzynią DSG. Wybór już nie jest taki prosty.
     
    Wolałbyś Volkswagena z "jakimś" automatem niż ponad 180-konną Fiestę z manualem do zabawy i ciekawszym designem? :)
    Samuraj, 2013-04-25 19:21:15
  • avatar
    zgłoś
    A dopłacając naprawdę niewiele można mnieć świetnie wyposażonego Megane'a GT (2,0 190KM)

    konjo, 2013-04-25 09:08:18
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij