Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Ford Fiesta - Typ energetyczny

Mały Ford Fiesta przebył już ponad 2/3 testowego dystansu. Nadal daje dużo radości z jazdy, choć ujawnia już pewne niedostatki.

2005-09-16
Test długodystansowy Forda Fiesty Mały Ford nie jest przesadnie wygłuszony, odgłosów silnika nie słychać tylko na wolnych obrotach, choć trzeba przyznać, że nie są one dokuczliwe.

Wygląda świeżo, jakby dopiero co wyjechał z salonu i zaczął testowe zmagania. Niepozorny z wyglądu, dość swobodnie mieści cztery osoby ze sporym bagażem, choć jazda z takim kompletem psuje całą przyjemność. Silnik traci wigor i Fiestą można co najwyżej mało dynamicznie, lecz za to dostojnie przemieszczać się. Co innego, jazda solo lub w duecie.

Niewielki silnik (tylko 1,25 litra) staje się wtedy żwawy - samochód chętnie przyspiesza, jednostka napędowa szybko i bez protestu wkręca się na swoje maksymalne obroty, wymuszając częste używanie dźwigni zmiany biegów (biegi wchodzą lekko, lecz lewarek nie jest "wciągany" - trzeba go prowadzić aż do oporu).

Mały Ford nie jest przesadnie wygłuszony, odgłosów silnika nie słychać tylko na wolnych obrotach, choć trzeba przyznać, że nie są one dokuczliwe. Twarde, bezpośrednie zawieszenie precyzyjnie dozuje nierówności pasażerom również dzięki twardym siedziskom foteli i kanapy oraz dzięki niskoprofilowemu ogumieniu. Fiesta uwielbia jazdę po zakrętach pokonując je neutralnie i bez przechyłów. Pomaga w tym precyzyjny i szybko reagujący na ruchy kierownicą układ kierowniczy. Wbrew pozorom, takie zestrojenie jak dotąd nie uszkodziło zawieszenia, nadal jest ono ciche, choć mocno musi się napracować odreagowując nierówności dróg. Pojawił się jedynie luz w przekładni kierowniczej czasami objawiający się pojedynczym stukiem przy wolnym ruszaniu, lecz zawiera się w dopuszczalnych granicach.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Nadwozie5-drzwiowy, 5-miejsc. hatchback, długość x szerokość x wysokość 3916 x 1683 x 1463 mm, rozstaw osi 2486 mm, masa własna 1108 kg. Pojemność bagażnika 284-947 l.
SilnikBenzynowy, rzędowy, 4-cylindrowy, 4 zawory na cylinder, DOHC, umieszczony poprzecznie z przodu, pojemność skokowa 1242 cm3, moc maksymalna 55 kW (75 KM) przy 6000 obr/min, maks. moment obrotowy 110 Nm przy 4000 obr/min. Napęd na koła przednie.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 14,6 s Prędkość maksymalna 163 km/h Średnie zużycie paliwa 6,2 l/100 km
Cena51 600 zł

Po 20 000 km Fiesta zagościła w serwisie na pierwszym gwarancyjnym przeglądzie. Sama robocizna nie była zbyt droga (222 złote). Wymienione części i mineralny olej silnikowy wyceniono na 351,90 zł, koszt przeglądu mile więc nas zaskoczył. Drugie, nagłe odwiedziny (przebieg 28 189 km) nie były już tak miłe. Spowodował je wyciek płynu chłodzącego z pompy. W ramach gwarancji została wymieniona wraz z płynem chłodzącym i paskiem klinowym. Gdyby auto nie było na gwarancji, usunięcie tej awarii kosztowałoby 810,86 zł.

Przy dużych przebiegach największym wydatkiem jest koszt paliwa. Tu Fordzik nam nie pomoże. Choć silnik już się "ułożył", nadal życzy sobie sporo płynnej energii. Ćwiczenie różnych stylów jazdy niewiele pomaga, chyba że chcemy zatamować ruch pojazdów, delikatnie operując gazem i wolno jadąc. Lecz Fiesta nie jest stworzona do takiego traktowania, kipi energią i chce wykorzystywać walory silnika i zawieszenia. Stąd bierze się zużycie paliwa - od co najmniej 6 l/100 km do prawie 11 l/100 km w zatłoczonym mieście.

Tekst Bogdan Czajkowski
Zdjęcia Tomasz Jaźwiński

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 75 650 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Mały Ford Fiesta przebył już ponad 2/3 testowego dystansu. Nadal daje dużo radości z jazdy, choć ujawnia już pewne niedostatki.
    auto motor i sport, 2008-03-14 14:58:42
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij