Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Ford Focus C-Max – Ostatni z pierwszych

Ford Focus C-Max wjechał pomiędzy dwa nowe vany - Renault Scénica i VW Tourana. Nie tak awangardowy i komfortowy jak pierwszy z rywali, nad drugim góruje urodą. Oto pierwszy minivan Forda.

Bogdan Czajkowski 2004-03-15
Ford Focus C-Max Zgrabne, mocno przeszklone nadwozie; przód bardziej w stylu Mondeo niż Focusa.

Zbudowany na płycie podłogowej Focusa II, w żadnym szczególe nie wyróżnia się - nie jest siedmiomiejscowy, nie ma największego bagażnika czy najbardziej przestronnego wnętrza. Natomiast solidne dopracowanie konstrukcji dało w rezultacie jeden z lepszych (i ładniejszych) pojazdów w klasie. Przy sporej długości, jego duża szerokość i mała wysokość (jak na minivana) stworzyły miłą, niebanalną i proporcjonalną sylwetkę auta, któremu lekko opadający dach i pochylona tylna szyba nadają rys usportowionego podwyższonego hatchbacka.

Mocno przeszklone, jasne wnętrze w niczym nie przypomina tego ze zwykłego Focusa. Tapicerka w pastelowych barwach optycznie powiększa je. Tablica przyrządów, wykonana z dobrego jakościowo tworzywa, wyrasta ponad przeciętną w tej klasie aut, a stylem przypomina tablic ę Mondeo. Jest czytelna, wszystkie zaś elementy obsługi znajdujemy i uruchamiamy intuicyjnie, bez studiowania instrukcji.

Kierowca siedzi wysoko, a może jeszcze wyżej dzięki regulacji fotela; przygotowanie miejsca pracy ułatwia też ustawiana w dwóch płaszczyznach kierownica, krótki sportowy drążek zmiany biegów sam wpada w dłoń. Operuje się nim przyjemnie, biegi lekko wchodzą, drogi prowadzenia są niedługie. Zastrzeżenia można mieć do szerokich przednich słupków wyraźnie ograniczających widoczność na boki. No i trzeba się przyzwyczaić, że siedząc prawie w połowie długości samochodu, nie widzimy krawędzi maski.

We wnętrzu jest wystarczająca ilość miejsca na przednich jak i tylnych siedzeniach. Przednie fotele są obszerne, ich wada to brak dobrego podparcia bocznego i zbyt wypukłe oparcie. Tylne zaś są zupełnie płaskie, a środkowy jest dużo węższy. Dlatego przyjemniej i wygodniej podróżuje się w cztery osoby, zwłaszcza że po złożeniu środkowego miejsca (którego siedzisko podnosi się do góry i razem z oparciem zostaje cofnięte) skrajne fotele można przesunąć po skosie do tyłu o 10 centymetrów i bliżej siebie w sumie o 12 centymetrów, co odsuwa nas od drzwi i zwiększa i tak dużą ilość miejsca na nogi. Ale nic za darmo. Ta poprawa komfortu kosztuje nas około 100 litrów pojemności bagażnika. Fotele można wyjmować indywidualnie, jak w prawie każdym minivanie. Jednak ich duży ciężar - trzeba je wyjmować razem z prowadnicami - zniechęca do tego.

Duży i ustawny bagażnik ma pojemność 550 litrów. Od kabiny można go oddzielić siatką będącą w seryjnym wyposażeniu. Niestety, nie jest to samoczynnie zwijająca się roleta. W podłodze przed tylnymi siedzeniami znajdują się dwa duże schowki, lecz w sumie w kabinie nie ma zbyt wiele skrytek. Te na tablicy przyrządów nie porażają wielkością, kieszenie w drzwiach przednich są krótkie i płytkie, w tylnych nawet takich nie ma.

Poruszanie się C-Maxem jest czystą przyjemnością. Przejęty z Focusa układ jezdny, pomimo upływu siedmiu lat, nadal stanowi wzór w klasie niższej średniej. Wystarczy porównać wyniki prób jazdy Forda z zamieszczonymi w tym samym numerze auto motor i sport wynikami Jaguara XJ. Ford jest niewiele gorszy, a pięć razy tańszy: C-Max bardzo wysoko ustawił poprzeczkę.

Zawieszenie mocno i pewnie trzyma C-Maxa na drodze. Dość sztywno zestrojone, zapobiega zbyt mocnemu wychylaniu się nadwozia na zakrętach, dobrze wybiera wszelkie nierówności (chociaż krótkie garby zaznacza podskakiwaniem, lecz tylko wtedy, gdy auto jest nieobciążone); wyraźnie lepiej wytłumiane są po obciążeniu samochodu. Dobre właściwości zawieszenia wspomaga precyzyjny układ kierowniczy z elektrohydraulicznym wspomaganiem. Pozwala wczuć się w zakręty, reaguje natychmiast - bez spotykanej w innych pojazdach "gumowatości". Zaletą jest też stosunkowo mała liczba obrotów koła kierownicy (2 i 3/4) - nie nakręcimy się jak w autobusie. Duża ilość elementów w zawieszeniu daje doskonałe prowadzenie, ale wynikająca z tego duża liczba po- przednich. łączeń elastycznych skutkuje słyszalną jego pracą, co można by odebrać jako luzy w zawieszeniu.

Po obciążeniu auta dają o sobie znać niedostatki silnika. Pomimo sporej mocy (120 KM) na wyższych biegach samochód traci na żwawości, i to niezależnie od dość chętnego wkręcania się na obroty. Przy poruszaniu się po płaskim terenie jeszcze nie jest tak źle, lecz wjechanie w góry zmusza do redukowania przełożeń. Generalnie, motor jest ospały i obniża walory samochodu (w końcu C-Max ma masę o około 200 kg większą od masy Focusa). Pochodną przeciążenia jednostki napędowej jest wygórowany apetyt na benzynę, nieuzasadniony osiągami. Szybka jazda autostradą z prędkością 130 km/h daje zużycie około dziesięciu litrów, nawet przy bardzo delikatnym obchodzeniu się z pedałem przyspiesznika. Jadąc szybciej, spalamy już kilkanaście litrów. Miejska, dość wolna jazda przekłada się na równie duży apetyt, dochodzący nawet do jedenastu litrów. Oczywiście tutaj trzeba sprawnie przyspieszać. Ze średnim zużyciem paliwa poniżej 8,4 litra (przy 69 km/h na trasie) nie udało się zejść. Występuje tu jakieś dziwne sprzężenie: większe zużycie paliwa nie daje poczucia większej dynamiki silnika. Optymalnym wyjściem jest zakup wersji z silnikiem wysokoprężnym, choćby tym najsłabszym - o pojemności 1,6 l i mocy 109 KM.

Pomimo drobnych niedoskonałości, Ford C-Max to naprawdę dobry samochód - przestronny, z dużym bagażnikiem, doskonale jeżdżący. Na pewno jest wymagającym konkurentem dla innych minivanów, z których obecnie godnymi rywalami są jedynie Scénic i Touran.

Tekst: Bogdan Czajkowski
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Dane techniczne

Data publikacji 3/2004
Silnik Rzędowy, czterocylindrowy, chłodzony cieczą, zamontowany poprzecznie z przodu; dwa wałki rozrządu, cztery zawory na cylinder, wielopunktowy wtrysk paliwa.
Moc kW (KM) 88 (120)
Przy obrotach (/min) 6000
Pojemność skokowa [cm3] 1798
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 165
Przy obrotach (/min) 4000
Przeniesienie napędu Napęd na przednie koła, 5-biegowa przekładnia mechaniczna. Wielkość przełożeń: I. 3,42, II. 2,14, III. 1,48, IV. 1,11, V. 0,85, bieg wsteczny 3,46, przełożenie przekładni głównej 4,06:1.
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-osobowy minivan
Układ jezdny Niezależne zawieszenie wszystkich kół; z przodu wahacze poprzeczne i kolumny McPhersona; z tyłu wahacze poprzeczne i wzdłużne, sprężyny śrubowe i amortyzatory teleskopowe; stabilizator z przodu i z tyłu. Rozstaw kół z przodu 1535 mm, rozstaw kół z tyłu 1531 mm. Układ kierowniczy ze wspomaganiem, 2,75 obrotu kołem kierownicy, przełożenie 16,0:1. Hydrauliczny, dwuobwodowy układ hamulcowy, hamulce tarczowe z przodu (wentylowane) i z tyłu. Rozmiar obręczy kół 6 1/2 J x 16; rozmiar opon 205/55 R 16V.
Dł/szer/wys [mm] 4333/1825/1560
Rozstaw osi [mm] 2640
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,1/11,2
Poj. zbiornika paliwa [l] 55
Masa własna [kg] 1436
Rozkład masy przód/tył [%] 58,2/41,8
Dopuszczalne obciążenie [kg] 474
Poj. bagażnika [l] 550-1620
Średnica kierownicy [mm] 370
Przeglądy – serwis [km] co 20 000 km
CO2 (limit) [g/km] 170
Gwarancja podzespoły (lata) 2 lata bez limitu km
Gwarancja lakier (lata) 2 lata bez limitu km
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Wyposażenie seryjne Poduszka powietrzna kierowcy i pasażera, airbagi boczne, ABS, wspomaganie nagłego hamowania, automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, światła przeciwmgielne, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby, centralny zamek, podgrzewane lusterka zewnętrzne i szyba przednia, immobilizer.
0-80 km/h (s) 7,4
0-100 km/h (s) 11,3
0-120 km/h (s) 16,0
0-130 km/h (s) 19,4
0-140 km/h (s) 23,1
Prędkość maksymalna (km/h) 193
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 10,5/14,1
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 11,2/17,1
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 6,5
Maksymalne (l/100 km) 10,8
średnie podczas testu (l/100 km) 9,3
zasięg (km) 591
50 km/h | IV bieg 59
50 km/h | V bieg 59
80 km/h | III bieg 66
80 km/h | IV bieg 63
80 km/h | V bieg 63
100 km/h | III bieg 71
100 km/h | IV bieg 68
100 km/h | V bieg 67
120 km/h | III bieg 71
120 km/h | IV bieg 71
120 km/h | V bieg 70
130 km/h | IV bieg 74
130 km/h | V bieg 71
140 km/h | IV bieg 74
140 km/h | V bieg 72
Podczas postoju 41
Maksymalnie na III biegu 71
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 75
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 95
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 125
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 41
Wyposażenie dodatkowe Kurtyny powietrzne, reflektory ksenonowe, ESP z TCS.


PODSUMOWANIE

Ford Focus C-Max 1.8 16V Gold

Ocena:
4
(, )
Ford Focus C-Max jest jednym z najlepszych minivanów. Co prawda niczym szczególnym się nie wyróżnia, ale za doskonałe zawieszenie i precyzyjny układ kierowniczy na pewno go polubimy, gromadząc punkty lojalnościowe przy tankowaniu.
Nadwozie
obszerne wnętrze, duży bagażnik
dobra widoczność
funkcjonalna obsługa
bogate wyposażenie standardowe
mała ilość schowków
Komfort
dobre resorowanie
efektywny układ klimatyzacji
słabo wyprofilowane fotele przednie
spory poziom hałasu przy dużej prędkości
Napęd
wysoka kultura pracy silnika
precyzyjna zmiana biegów
duże zużycie paliwa
Właściwości jezdne
dobra poręczność
precyzyjny układ kierowniczy
znakomite trzymanie się drogi
czuły na boczny wiatr
Bezpieczeństwo
dobre hamulce odporne na fading
4 poduszki powietrzne w standardzie
brak ESP w standardzie
Eksploatacja
dobre warunki gwarancji
Środowisko
silnik spełnia normę Euro 4
duże zużycie paliwa
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 151 790 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Ford Focus C-Max wjechał pomiędzy dwa nowe vany - Renault Scénica i VW Tourana. Nie tak awangardowy i komfortowy jak pierwszy z rywali, nad drugim góruje urodą. Oto pierwszy minivan Forda.
    auto motor i sport, 2008-08-28 14:39:54
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij