Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.7

Ford Focus ECOnetic - zabawa w oszczędzanie

2010-02-17
Ford, Focus, ECOnetic „ECO Focus” ma obniżony do 0,31 współczynnik oporu powietrza oraz  zawieszenie przednie i tylne (o 10 i 8 mm)
A właściwie - Ford Eco Mode. To trzy ikonki z płatkami kwiatków na wyświetlaczu między zegarami, nagradzające kierowcę za optymalną zmianę biegów, przewidywanie sytuacji na drodze oraz za prędkość przejazdu. Cel mojej 180-kilometrowej trasy jest jasny - "zapalić" jak najwięcej z nich; maksymalnie - 15.

 

Trasa wiedzie autostradą oraz drogami górskimi z licznymi zakrętami, podjazdami, zjazdami i niewielkimi miejscowościami. Przed wyjazdem zeruję komputer pokładowy i włączam system start/stop. Na początku czeka mnie przeprawa ulicami Nicei do autostrady. Na każdych światłach silnik auta gaśnie, by w momencie wciśnięcia sprzęgła włączyć się ponownie. Odbywa się to szybko, ale z lekkimi wibracjami.

 

Gdy wyjeżdżam na autostradę, próbuję uczepić się "ogona" ciężarówki i jechać w jej tunelu aerodynamicznym. Efekt tej części podróży to po dwa "odpalone" listki za zmianę biegów i obserwowanie drogi oraz tylko jeden za prędkość. Chyba pomysł z ciężarówką nie okazał się najszczęśliwszy. Bogatszy o to doświadczenie zjeżdżam z autostrady, a po kilku pierwszych kilometrach zastanawiam się, jaką obrać taktykę, by na górskim odcinku "odpalić" wszystkie płatki. Staram się rzadko dotykać hamulca, za to często zwalniać silnikiem. Z prędkością też nie przesadzam, podróżując tam gdzie mogę nie szybciej niż 90 km/h. Zakręty z kolei pokonuję niemal na granicy przyczepności. A że akurat jest sucho i siedzę za kierownicą jednego z lepiej prowadzących się kompaktów, czerpię z tego sporo frajdy. I to pomimo ekologicznych opon Michelin Energy, w jakie "obuto" testowy samochód.

 

FORD FOCUS ECONETIC

FORD FOCUS ECONETIC
KonkurenciVW Golf BlueMotion
Silnikturbodiesel, R4, 1.6
Moc/przy obrotach109 KM/4000 obr/min
0-100 km/h10,9 s
Prędkość maksymalna191 km/h
Zużycie paliwa3,8 l/100 km
Emisja CO299 g/km
Silnikpojemność skokowa 1560 cm3, 240 Nm przy 1750 obr/min, skrzynia biegów 5M, napęd na przednie koła.
Nadwozie5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4337 x 1839 x 1497 mm, rozstaw osi 2460 mm, masa własna 1338 kg, pojemność bagażnika 396 l.

Jeszcze więcej frajdy mam, gdy rozświetlają się kolejne ikonki. Przed powrotem na autostradę mam ich 14 na 15 możliwych. Podkręcam tempo do 120 km/h, jednak to nie daje efektu.

Na metę wjeżdżam z 14 płatkami, średnią prędkością 57 km/h i zużyciem paliwa na poziomie 4,2 l/100 km.

Szkoda, że nie widzieliście tej drogi!

Tekst: Maciej Struk

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 151 790 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    'blue' napisał(-a):Czy ten sam silnik stosuje się w Volvo C30? Też takie ekologiczne parametry. Faktycznie jest to godny konkurent Golfa 1.6 Blue Motion (również 3,8litra). Wynik zużycia paliwa dowodzi, że można osiągnąć wynik zbliżony do fabrycznego.To są chyba identyczne jednostki. Mają taką samą pojemność i moc, ale głowy nie dam.
    ~Samuraj, 2011-01-31 22:15:29
  • avatar
    zgłoś
    Może ten fordowski ekonomizer nie jest jakimś szczególnym odkryciem, ale korzystną rzeczą bywa słuchanie, co nam podpowiada. W nagrodę wyrośnie kwiatek
    airmatic, 2011-01-31 22:09:41
  • avatar
    zgłoś
    Czy ten sam silnik stosuje się w Volvo C30? Też takie ekologiczne parametry. Faktycznie jest to godny konkurent Golfa 1.6 Blue Motion (również 3,8litra). Wynik zużycia paliwa dowodzi, że można osiągnąć wynik zbliżony do fabrycznego.
    ~blue, 2011-01-31 19:13:33
  • avatar
    zgłoś
    Bądź eko. Czy jazda w stylu eko może być dobrą zabawą? Okazuje się, że tak. Wystarczy odpowiednia motywacja. Taką zapewnia Ford Focus ECOnetic w odnowionym, bardziej oszczędnym wydaniu.
    auto motor i sport, 2010-02-17 14:14:29
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij