Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.2

Ford Focus III – kierowca jest najważniejszy

2011-02-11
Ford Focus Nowy Ford Focus to pierwszy kompakt, który standardowo wyposażany jest w aktywną przysłonę chłodnicy – gdy jest całkowicie zamknięta,  zmniejsza się współczynnik oporu powietrza, co o 2% redukuje emisję dwutlenku węgla

Od miejsca pracy kierowcy, poprzez zachowanie w czasie jazdy i dynamiczne silniki, aż po wyposażenie - Ford Focus nr 3 ma ułatwiać życie kierowcy bardziej niż poprzednie Focusy i mocniej niż konkurenci.

 

Chwytam za solidną klamkę i z łatwością otwieram masywne drzwi. Czuć, że są ciężkie, ale otwierają się lekko. Siadam w fotelu, który nie wygląda na nadmiernie wyprofilowany. Zakres regulacji kolumny kierownicy i fotela jest na tyle duży, że z dobraniem wygodnej pozycji do jazdy nie mam żadnych problemów. Siedzę dość nisko i bardzo wygodnie. Na krętej testowej trasie szybko okazuje się, że boczne podparcie dla ud i pleców jest dobre, a siedzisko ma wystarczającą długość.

Przed oczami rozpoznaję te same "klocki", które nie tak dawno widziałem w nowym Fordzie C-Maksie. Ich ułożenie i "oprawa" są podobne jak w minivanie, ale nie identyczne. W rodzinnym "busie" deska rozdzielcza jest symetryczna, zorientowana na wszystkich i na nikogo. Instrumentarium nowego Forda Focusa jest za to dopasowane jak rękawiczki, ale jedynie do rąk kierowcy. Od pierwszej chwili kierowca może czuć się w Focusie jak w domu, pasażerowie to jedynie goście.

 

Niemal pionowo ustawiona kierownica świetnie leży w dłoniach i jest bardzo przyjemna w dotyku. Pierwszy, najważniejszy, "dotykowy" kontakt z materiałami w Focusie wypada bardzo na plus. Niezależnie od tego, czy ktoś lubi trzymać kierownicę "za piętnaście trzecia" czy "za dziesięć druga", może liczyć na wygodny i pewny uchwyt. Jedno spojrzenie na konsolę środkową i wszystko jasne. Natychmiast wiadomo gdzie zaczyna się i kończy segment pod tytułem sprzęt audio, a gdzie należy szukać sterowania klimatyzacją. Dźwignia hamulca ręcznego wpada w rękę tak samo łatwo jak dźwignia zmiany biegów. To, co niezbędne do prowadzenia samochodu obsługuje się intuicyjnie i jest świetnie rozmieszczone. Kierownicę nafaszerowaną 22 (!) przyciskami i zegary, których zbyt mocno "powyginane" tuby rozpraszają uwagę - trzeba polubić.

 

FORD FOCUS 1.6 EcoBoost

FORD FOCUS 1.6 EcoBoost
KonkurenciCitroën C4, Toyota Auris, VW Golf
Silnikbenzynowy, R4, 1.6, turbo
Moc182 KM/5700 obr/min
0–100 km/h7,9 s
Prędkość maksymalna222 km/h
Zużycie paliwa6,0 l/100 km
Emisja CO2139 g/km
Silnikpoj. 1596 cm3, 240 (270) Nm w przedziale 1600–5000 obr/min (1900-4000), skrzynia bieg. 6M, napęd na przednie koła.
Nadwozie5-drzwiowy, 5-miejsc. hatchback, dług. x szer. x wys. 4358 x 1823 x 1484 mm, rozstaw osi 2648 mm, masa własna 1333 kg, poj. bagażnika 363/1148 l, poj. zbiornika paliwa 55 l.

Po uruchomieniu silnika przyciskiem, który znajduje się w mało widocznym miejscu, nie czuję i nie słyszę, że obudziłem do życia potwora. Na biegu jałowym jednostka napędowa pracuje bardzo równo i cicho. O tym, że potrafi zagadać basowym barytonem informuje dopiero po głębokim wciśnięciu pedału przyspieszenia. 182 konie mechaniczne w prawie zwykłym Focusie nr 3 to więcej niż miała usportowiona wersja Focusa nr 1 - ST170 (173 KM). Maksymalny moment obrotowy, standardowo wynoszący 240 Nm, a w porywach nawet 270 Nm (przy funkcji overboost, czyli podczas chwilowego wzrostu osiągów silnika), robi jeszcze większe wrażenie. Zwłaszcza gdy zestawi się go z prędkością obrotową silnika, przy której kierowca może z niego korzystać. Już od 1600 obr/min silnik oddaje do dyspozycji kierowcy maksymalną siłę napędową. I tak jest aż do 5000 obr/min. W codziennym użytkowaniu - rewelacja. Wystarczy musnąć prawą stopą pedał przyspieszenia - tak, aby jednostka napędowa osiągnęła 3000 obr/min - a Focus rwie do przodu z takim impetem, jak gdyby ruszał z bloków do sprintu na 100 metrów. Tylko ze względu na wrażenia akustyczne ma sens wprowadzanie silnika na wyższe obroty. Ani siły napędowej, ani wrażeń z jazdy od tego nie przybywa. Precyzyjny mechanizm zmiany biegów pozwala błyskawicznie dostosować przełożenie do prędkości obrotowej silnika, zmieniającej się niemal w mgnieniu oka.

Od pierwszych metrów i skrętów układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem precyzyjnie informuje o tym, co dzieje się na styku kół z nawierzchnią. Jeszcze bardziej bezpośrednie niż w Focusie nr 2 przełożenie sprawia, że na polecenia wydawane kierownicą samochód reaguje natychmiast i wykonuje je z zegarmistrzowską precyzją. Zawieszenie pracuje cicho i zapewnia nadwoziu dużą stabilność nawet podczas szybkiej jazdy przez ciasne zakręty.

Konstrukcyjnie nadwozie Focusa zoptymalizowano pod kątem sztywności, ale nie ogólnej lecz zwiększając ją w konkretnych miejscach. Dzięki zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości, w takiej ilości jak w żadnym z dotychczasowych Fordów, w sumie sztywność nadwozia Focusa zwiększyła się o 15% w porównaniu ze sztywnością nadwozia poprzednika. Miejscowy wzrost sztywności nadwozia (na przykład w wypadku górnego mocowania kolumn McPhersona) - który przekłada się między innymi na lepszą precyzję prowadzenia i bardziej dynamiczne właściwości jezdne - wynosi aż 50%. Sztywność punktów mocowania wielowahaczowego zawieszenia z tyłu zwiększono o 45%. Jednocześnie zmniejszyła się masa niektórych elementów zarówno nadwozia, jak i zawieszenia. Dzięki temu, mimo lepszego wyposażenia, porównywalne wersje silnikowe poprzedniego i nowego Focusa ważą podobnie.

W porównaniu z poprzednikiem pięciodrzwiowy Focus numer 3 prawie nie urósł. Długość zwiększyła się o 21 milimetrów, za to szerokość i wysokość zmalały o 16 mm. Rozstaw osi zwiększył się z 2640 mm do 2648 mm. Pod względem długości Focus wyprzedza Golfa o 16 centymetrów, do Astry brakuje mu 6 cm. Ponieważ jest szerszy od hatchbacków Opla i VW, ale wyższy jedynie od Golfa i tylko o 5 mm, wygląda na bardzo "napakowanego" i pewnie "stąpającego" po ziemi. Jak lubią powtarzać styliści, trzy najważniejsze rzeczy we wzornictwie nie tylko samochodów to: po pierwsze - proporcje; po drugie - proporcje; po trzecie - proporcje. Coś w tym musi być, bo Focus wygląda na większego niż jest w rzeczywistości i na postoju bardziej "wgryza" się w asfalt niż większość konkurentów.

Dwie wcześniejsze generacje Focusa znalazły ponad 10 milionów nabywców. Teraz rzesza fanów kompaktowego Forda może powiększać się nawet szybciej niż dotychczas, bo nowy model będzie oferowany w ponad 120 krajach - od Ameryki Północnej, przez Europę, aż po Azję. Dzięki najbardziej globalnemu z dotychczasowych projektowi Forda, nowe Focusy na całym świecie będą wozić aż 80% wspólnych części. Całość, a także wszelkie detale, opracowano w Europie. Auto będzie produkowane w zakładach Forda w Niemczech, w USA i w Chinach.

Po Fordach C-Maksie i Grand C-Maksie Focus to trzecie auto, które skonstruowano na nowej płycie podłogowej, opracowanej z myślą o samochodach segmentu C. W niedalekiej przyszłości Ford chce oferować na całym świecie ponad 10 modeli tej klasy. Już w 2012 r. roczna produkcja ma w sumie wynieść dwa miliony egzemplarzy.

Tekst Maciej Ziemek,
zdjęcia Tim Wren
amis 2/2011

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 151 790 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Wnętrze można zamówić w kilku wersjach kolorystycznych.
    rzęsor, 2011-03-11 20:48:44
  • avatar
    zgłoś
    'rzęsor' napisał(-a):W realu wygląda dożo lepiej niż na zdjęciach.Zdecydowanie tak. Tylko w środku, chociaż nieźle się reprezentuje, czarno-szare kolory smutno wyglądają. Kolorystyka wnętrza mogła by być trochę odważniejsza. W końcu tu siedzi kierowca przez większość czasu użytkowania samochodu.
    ~bimboo, 2011-03-11 01:15:42
  • avatar
    zgłoś
    W realu wygląda dożo lepiej niż na zdjęciach.
    rzęsor, 2011-02-23 23:36:01
  • avatar
    zgłoś
    Bo takim go zaprojektowali.
    ~Samuraj, 2011-02-23 21:12:59
  • avatar
    zgłoś
    ALE DLACZEGO TAKI BRZYDKI!!!!!
    ~vet, 2011-02-23 20:27:40
  • avatar
    zgłoś
    Wierzę w właściwości jezdne nowego Forda, ale nie rozpędzajmy się nadto. Zobaczymy jak jeździ wersja ST, a potem jeśli wyjdzie dopiero RS (swoją drogą nie widzę RS - ki trochę z tym tyłkiem ).
    ~Samuraj, 2011-02-14 00:58:17
  • avatar
    zgłoś
    Może nie jest designersko subtelny jak włoskie kompakty - styl Focusa woli być wierny filozofii fordowskiego techno-kinetic, z zachowaniem typowych cech pierwszej generacji (z którą nowy model nie zrywa). Nie szkodzi. Ford nie chce, żeby na niego patrzeć i z wrażenia osunąć się na kolana i własne pięty (pośladkami). Kompakt z Kolonii życzy sobie czego innego - żeby nim jeździć . Wciąga do akcji, zdumiewa precyzją układów kierownica - zawieszenie. Nieważne, że silniki turbo będą niedomagały na niemoc w górnych partiach obrotów. RS i tak pokaże Golfom GTI, kto tu rządzi.Dobrze zrozumiałem intencje autora tekstu ? Jawohl?
    airmatic, 2011-02-13 21:10:30
  • avatar
    zgłoś
    chyba raczej o prezentacjach w prasie
    esper, 2011-02-12 17:17:06
  • avatar
    zgłoś
    Obstawiam, że będzie 5 gwiazdek. Tak szanowany producent nie powinien sobie pozwolić na niższy wynik.Zawsze w prezentacjach auta są w najwyższym z możliwych wyposażeniu, a jak to ma sie w wersji podstawowej?Mówisz o jazdach próbnych?
    ~Samuraj, 2011-02-12 17:15:17
  • avatar
    zgłoś
    To teraz pozostaje poczekać na testy EuroNCAPu czy również pod tym względem może konkurować z Astra czy jeszcze lepiej wypadającym w tej kwestii Golfem.
    ~rex, 2011-02-12 14:48:24
  • avatar
    zgłoś
    Ford focus III - przód - pomieszanie Citroena C5 i C4, tył - napompowana Fiesta. Bagażnik 277 litrów - to kpina jakaś w kompakcie czy jak? Zeby jeszcze ilośc miejsca na kolana była z tyłu większa kosztem wielkości bagażnika to rozumię, ale nawet na nogi z tyłu miejsca nie ma. Właściwości jezdne owszem są dobre, poprawne, przewidywalne. Zawsze w prezentacjach auta są w najwyższym z możliwych wyposażeniu, a jak to ma sie w wersji podstawowej? Pewnie kiepsko, i nie tak pięknie i z [przepychem we wnętrzu. Te tuby wokoło zegarów nie koniecznie muszą rozpraszać ale za to kierownica z 22! przyciskami rozprasza na pewno. Przerost ceny nad wartością - to prezentują obecnie wszystkie auta.Pozdrawiam Peteassoc
    ~Pete, 2011-02-12 13:38:59
  • avatar
    zgłoś
    Niekoniecznie, czasem na jazdach dają właśnie mocniejsze wersje, żeby pokazać możliwości producenta, a co do spalania ... . Przy lekkiej stopie może i możliwe, kto wie.
    ~Samuraj, 2011-02-12 12:11:26
  • avatar
    zgłoś
    Dzięki przyznaje się nie znalazłem. Mam dużą wątpliwość do zużycia paliwa 6.0l/100km nie wydaje mi się realne (chyba, że chodzi o najniższe jakie udało się osiągnąć ) Ale i tak poczekam na gruntowniejszy test i na auto w salonie. Na Jeździe próbnej i tak pewnie będzie jakieś słabsze.
    krzysiek29, 2011-02-12 08:15:51
  • avatar
    zgłoś
    No jak nie ma?
    ~Samuraj, 2011-02-12 03:09:42
  • avatar
    zgłoś
    W linku nie ma testu ...czy nie mogę znaleźć ?
    krzysiek29, 2011-02-11 20:56:07
  • avatar
    zgłoś
    To zobacz w takim razie jaki silnik jest podany w teście.
    ~Samuraj, 2011-02-11 20:47:59
  • avatar
    zgłoś
    'Samuraj' napisał(-a):A taka wersja ci nie wystarczy? Zanim pojawi się (o ile w ogóle się pojawi) wersja RS to trochę czasu minie. Pozostaje jak na razie jeszcze ST. Nie chodziło mi o RS ( i tak go nie kupię) ale żeby nie było to 1.6 Ti-VCT 105KM lub 1.6 TDCi 95KM ale przynajmniej 1.6 EcoBoost 150KM lub 2.0 TDCi 140KM a ten ostatni w poprzeniej wersji Focusa wg mnie jest bardzo dobry. Ciekawi mnie szczególnie jak się zaprezentuje 1.6 benzyna z turbiną .
    krzysiek29, 2011-02-11 20:44:44
  • avatar
    zgłoś
    A taka wersja ci nie wystarczy? Zanim pojawi się (o ile w ogóle się pojawi) wersja RS to trochę czasu minie. Pozostaje jak na razie jeszcze ST.
    ~Samuraj, 2011-02-11 18:35:13
  • avatar
    zgłoś
    Mam nadzieję, że AMiS będzie miało w teście Focusa III w jakiejś mocniejszej wersji
    krzysiek29, 2011-02-11 16:08:30
  • avatar
    zgłoś
    Fajny samochód. Gdyby tylko nieco inaczej wyglądały te tylne reflektory to byłoby naprawdę super, ale nie zmienia to faktu, że nowy Focus to udany kompakt na pewno gotowy do walki o klienta z choćby Golfem.
    ~Samuraj, 2011-02-11 14:44:07
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij