Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Ford Focus – Kompletowanie

2005-06-22
Ford Focus Focus sedan zyskał na urodzie – poprzednik miał zbyt barokowy, przeładowany załamaniami tył.

Rodzina kompaktów Forda powiększa się o dwie pojemniejsze wersje Focusa: czterodrzwiową i kombi. Pod koniec tego roku pojawi się 220-konny ST, a w przyszłym - kabriolet Vignale ze sztywnym dachem.

Kompakty Forda dzięki swoim wysokim walorom użytkowym i rozpoznawalnej stylizacji stały się głównymi graczami w tej klasie; już Focusy pierwszej generacji zyskały opinię najlepiej prowadzących się spośród aut segmentu C.

Nowe Focusy zachowały te walory. Nie mają już jednak tak wyrazistej stylizacji nadwozia, tablica przyrządów straciła swój oryginalny styl. Wszystkie wersje Focusa - do środkowego słupka - są takie same. Również wnętrza są identyczne. Z przodu jest wygodnie, szeroki zakres regulacji fotela kierowcy i ustawiana w dwóch płaszczyznach kierownica ułatwiają dobranie optymalnej pozycji. Fotele zapewniają wystarczającą wygodę, choć mogłyby być lepiej wyprofilowane. Tylna kanapa zapewnia wystarczającą ilość miejsca nawet dla trzech osób.

Focus sedan zyskał na urodzie - poprzednik miał zbyt barokowy, przeładowany załamaniami tył. W obecnej wersji jest bardziej stonowany i lekki. W sedanie zwiększono pojemność bagażnika do 526 litrów. W jego wykorzystaniu pomagają regularne kształty oraz nie wnikające do wnętrza zawiasy.

Wydłużenie auta nie pogorszyło właściwości trakcyjnych nowych wersji nadwozia. Zawieszenie - przód McPherson, tył oś wielowahaczowa - zostało jeszcze precyzyjniej dostrojone w celu uzyskania jeszcze lepszych - parametrów jezdnych i komfortu. Samochód niewzruszenie pokonuje wszelkie nierówności - i te krótkie i te długie, skutecznie je wytłumiając. Również szybka jazda po zakrętach nie wytrąca auta z równowagi. Focus pokonuje je stabilnie i bez przechyłów, zostawiając spory margines bezpieczeństwa. Takie zachowanie Focusów to między innymi zasługa elastycznych węzłów o programowalnej twardości, łączących zawieszenie z nadwoziem. Przy nierównościach drogi, jego bardziej podatne elementy szybko się uginają, zapobiegając podskokom nadwozia. Na zakrętach natomiast bardziej sztywne elementy mocowań przeciwdziałają przechyłom. W konstrukcji wykorzystano gumę o dwóch twardościach i blaszane kształtowniki - proste i skuteczne. Nie bez znaczenia jest oczywiście precyzyjny i bezpośredni układ kierowniczy, dający wrażenie więzi z drogą i szybką reakcję przedniej osi na obrót kołem kierownicy. Ta pewność bezpieczeństwa jest tym cenniejsza, że na rynek polski nie przewiduje się doposażania auta w układ stabilizacji toru jazdy ESP.

ELEGANCKI VIGNALE I MĘSKI ST

Studyjny Focus Vignale, po dopracowaniu przez Pininfarinę, od końca 2006 r. będzie produkowany w zakładach w Turynie. Będzie pierwszym europejskim Fordem ze składanym stalowym dachem. Dane o silnikach i osiągi zostaną podane tuż przed prezentacją auta. Trzydrzwiowy ST kontynuuje sportowe tradycje Focusa ST pierwszej generacji. Źródłem mocy w ST nr 2 będzie 2,5-litrowy 5-cylindrowy turbodoładowany Duratec ST o mocy około 220 KM. Model został opracowany przez Ford Team RS - dział aut sportowych i wyczynowych. Z zewnątrz ST wyróżniają koła o rozmiarze 225/40 R 18, agresywny wlot powietrza i dwie rury wydechowe. We wnętrzu uwagę przykuwają fotele pokryte skórą łączoną z pomarańczową tkaniną i czarna podsufitka. Tablicę przyrządów ozdabia dodatkowy moduł z trzema zegarami-wskaźnikami - ciśnienia doładowania turbosprężarki, temperatury i ciśnienia oleju

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Nadwozie4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 4490 x 1840 x 1455 mm, rozstaw osi 2640 mm, masa własna 1260 kg. Pojemność bagażnika 526 litrów.
SilnikWysokoprężny, rzędowy, 4-cylindrowy, pojemność skokowa 1560 cm3, moc 80 kW (109 KM) przy 4000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 240 Nm przy 1750 obr/min.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s Prędkość maksymalna 188 km/h Średnie zużycie paliwa 4,8 l/100 km
Cena wersji Ambiente64 900 zł

Dobre zawieszenie bez dobrego silnika to tylko połowa sukcesu. Dopiero odpowiedni napęd pozwala poznać zalety tego pierwszego. 1,6-litrowy turbodiesel ma serce do walki. Ze swojej niewielkiej pojemności osiąga 109 KM i maksymalny moment obrotowy 240 Nm już przy 1750 obr/min. W tym silniku wirniki turbosprężarki osiągają niebotyczne 190 000 obr/min - między innymi dzięki temu Focus niewzruszenie i stabilnie przyspiesza na każdym z biegów, i to już od niskich obrotów silnika. Dopiero przy wysokich szybkościach można odczuć niedostatki mocy i elastyczności silnika - tak jest zawsze, gdy uzyskuje on wysokie osiągi dzięki technice a nie pojemności skokowej. We wnętrzu auta jest cicho a silnik nie generuje drgań. Jego zaletą jest też niewielkie zużycie paliwa - przeciętnie 6,8 litra na 100 km przy średniej prędkości 47 km/h. Jest to wynik godny uwagi, tym bardziej że jazdy testowe odbywały się na krętych górskich drogach i to podczas występujących w ciągu jednego dnia trzech pór roku - jesieni, zimy i wiosny. Trochę rozczarowuje mechaniczna skrzynia biegów - mało precyzyjna, z dużymi oporami przy zmianie przełożenia. Dotyczy to również przekładni łączonej z dwulitrowym benzynowcem. Ten silnik niestety nie zachwyca. Ma dużą moc 145 KM i niezły maksymalny moment obrotowy 185 Nm, lecz te wartości osiągane są, odpowiednio, przy 6000 obr/min i 4500 obr/min. Daje to takie wrażenie, jakby owe konie i niutonometry zrobiły sobie "fajrant" - auto ospale przyspiesza i wykazuje się przeciętną elastycznością. Za to zużywa sporo paliwa - średnio 8,9 l/100 km.

Drugą ujeżdżaną wersją było kombi - samochód o ładnej linii bocznej, lecz przyciężkim, płaskim i nijakim tyle. Bagażnik nowego kombi ma mniejszą pojemność niż bagażnik poprzedniego modelu - 482 litry (po złożeniu siedzeń 1525 litrów). Plusem jest płaska i nisko poło- żona podłoga, nadkola tylko nieznacznie wnikają w jego przestrzeń. Kombi jeździ równie pewnie i bezproblemowo jak pozostałe wersje Forda Focusa.

Nowe wersje są droższe od pięciodrzwiowego hatchbacka - sedan o 1000 złotych, a kombi o 3000 zł. Szczególną popularność zdobywają jako samochody firmowe (najczęściej z kratką). W poprzednich latach udział firmowych aut w sprzedaży Focusa się- gał 57 procent.

Kompilacja dobrych właściwości jezdnych, oszczędnych i wydajnych układów napędowych oraz wygodnego wnętrza z dobrych materiałów dobrze rokuje, jeśli idzie o rynkowe szanse Focusa. Do końca kwietnia br. zamówiono już ponad 2000 sztuk tego modelu we wszystkich jego wersjach.

Tekst Bogdan Czajkowski
Zdjęcia Ford i autor

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 151 790 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Rodzina kompaktów Forda powiększa się o dwie pojemniejsze wersje Focusa: czterodrzwiową i kombi. Pod koniec tego roku pojawi się 220-konny ST, a w przyszłym - kabriolet Vignale ze sztywnym dachem.
    auto motor i sport, 2008-04-09 18:14:46
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij