Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Ford Focus: Test na sprawność

Pół roku eksploatacji Focusa z trzycylindrowym silnikiem 1.0 rozwiało nasze wątpliwości, czy taka jednostka sprawdzi się na dłuższą metę. Okazało się też, że najnowszym elektronicznym wspomagaczom nie można do końca ufać.

2014-06-11

Półroczny okres eksploatacji Focusa przez redakcję i pokonanie ponad 50 tys. km w krótkim czasie pozwoliły nam dostrzec w aucie więcej zalet niż wad. A dodać trzeba, że mieliśmy na tego Focusa szczególne baczenie – powodem troski był silnik. Osiągnięcie imponującej mocy 125 KM z zaledwie jednego litra pojemności świadczy o dużym wysileniu jednostki napędowej. Do tego dochodzi mniejsza niż zwykle liczba cylindrów (trzy zamiast czterech). Obstawialiśmy, że musi to odbić się na trwałości silnika.

W redakcji co bardziej złośliwi i sceptyczni przyjmowali nawet zakłady, czy 1-litrowemu EcoBoostowi uda się dotrwać do końca testu. Jednak kolejne kilometry utwierdzały nas w przekonaniu, że zdobyty przez Forda (i to dwukrotnie, w latach 2012 i 2013) tytuł „Silnika roku” był w pełni zasłużony.

Mały, charakterny
Jest niezbyt hałaśliwy, pracuje niemal bezwibracyjnie i do tego okazuje się bardzo dynamiczny. Pomiary przeprowadzone pod koniec testu pokazały, że osiągi naszego Focusa są zdecydowanie lepsze niż obiecuje producent. Do 100 km/h auto rozpędzało się w 9,9 s (dane fabryczne mówią o 11,3 s). Mała turbinka produkująca 170 Nm momentu obrotowego w przedziale obrotów 1500-4500 sprawia, że na rozpędzenie się z prędkości 60-100 km/h na IV biegu, kompaktowy Ford potrzebuje 8,3 s, zaś z prędkości 80-120 km/h również na IV biegu – 9,7 s. To wyjaśnia dlaczego podczas wyprzedzania Focus tak ochoczo przyspieszał.

Rozczarowało nas za to zużycie paliwa. Od silnika o tak małej pojemności oczekiwaliśmy lepszego wyniku. Średnie spalanie podczas całego testu wyniosło 7,8 l/100 km. Faktem jest, że ściśle łączy się ono z tempem jazdy. Poruszając się niespiesznie, za miastem, nasz Ford zadowalał się 4,7 l/100 km, ale już na autostradzie, podczas jazdy z wysokimi prędkościami pochłaniał 11,1 l/100 km.

Podgrzewana przednia szyba ułatwiała jazdę w zimie. Do tańszych wersji kosztuje 800 zł

Krzepiące jest, że średnie zużycie paliwa mniejszej, lżejszej i słabszej Toyoty Yaris 1.3 o mocy 99 KM (testowanej przez nas również na dystansie 50 tys. km) okazało się zaledwie o 0,3 l/100 km niższe.

Polubisz każdą drogę
Najdrobniejszych słów krytyki nie mieliśmy do układu zawieszenia. Od pierwszego do ostatniego kilometra testu świetnie i bezszelestnie rozprawiał się z tłumieniem każdego rodzaju nierówności, żaden z jego elementów nie został wymieniony podczas testu.

Bardzo wysoko zawieszenie ocenił także rzeczoznawca dokonujący oględzin auta już po zakończeniu testu. Na co dzień Focus był przyjemnie miękki i komfortowy, a podczas dynamicznej jazdy kierowcy odkrywali ogromne pokłady stabilności i przyczepności. Wielką zaletą kompaktowego Forda jest jego układ kierowniczy – bardzo bezpośredni i wystarczająco precyzyjny, choć przy pierwszym kontakcie nieco zbyt nerwowy.

Bardzo pozytywnie zaskoczyły nas przednie fotele. Chociaż wyglądają dość niepozornie, zapewniają dobre podparcie dla pleców i ud. Szeroki zakres regulacji zarówno fotela, jak i kierownicy (w dwóch płaszczyznach), pomagały w znalezieniu najwygodniejszej pozycji do jazdy kierowcom o różnym wzroście i różnej budowie ciała. O trudach eksploatacji może świadczyć tapicerka fotela kierowcy, która najzwyczajniej w świecie rozciągnęła się i lekko zmarszczyła.

Przez pięć i pół miesiąca zdążyliśmy się zaprzyjaźnić z menu komputera, choć do końca drażniło nas to, że aby zmienić jego ustawienia, trzeba było się przedzierać przez kolejne podstrony. Widać tu brak konsekwencji, ponieważ, dla odmiany, sterowanie zestawem audio zostało przez Forda uproszczone poprzez umieszczenie wielu niezależnych przycisków na konsoli środkowej. Ze względu na ich mikroskopijną wielkość znalezienie tego właściwego zawsze zbyt długo absorbowało kierowcę. Z drugiej jednak strony wszelkimi podstawowymi funkcjami dało się sterować z koła kierownicy.


Fakty i opinie
Artur Dzierża- rzeczoznawca samochodowy
Rzadko się zdarza, żeby samochód intensywnie eksploatowany po 50 tys. km wyglądał tak dobrze. Układy zawieszenia, wydechowy, napędowy i hamulcowy są w doskonałym stanie. Poziomy płynów eksploatacyjnych utrzymują się w normie, a filtr kabinowy i powietrza wyglądają jak nowe. Nawet bieżnik opon jest zużyty równomiernie. Jeśli chodzi o stronę wizualną, to na elementach nadwozia można znaleźć drobne zarysowania – typowe przy intensywnym użytkowaniu auta. Podrapana jest też lewa przednia obręcz aluminiowa. Na szybie czołowej widać dwa odpryski punktowepo uderzeniu kamieniem. Brakuje listwy ochronnej drzwi kierowcy oraz korka wlewu płynudo spryskiwaczy.

Elektroniczni stróże
Podczas całego testu chętnie korzystaliśmy z pokładowych asystentów wspomagających jazdę. Najbardziej przydały się systemy – monitorujący martwe pole lusterek, rozpoznający znaki drogowe oraz ten zmieniający światła mijania na drogowe. Trzeba jednak odnotować, że czasem automat zbyt długo zwlekał ze zmianą świateł (na mijania), o czym mruganiem informowali nas inni kierowcy.

Praktycznie nie korzystaliśmy z asystenta pasa ruchu. Używanie go ma większy sens na drogach ekspresowych czy autostradach, gdzie oznakowanie poziome jest bardzo wyraźne. W mieście czy na lokalnych drogach drżenie kierownicy bardziej irytowało niż pomagało.

Podczas parkowania pomocne okazały się czujniki przednie i tylne. Choć jak przekonał się jeden z testujących, nie można im do końca ufać. Ani kierowca, ani czujniki nie zauważyły niskiego metalowego słupka. Tak w skrócie można wytłumaczyć drobną rysę z lewej strony tylnego zderzaka, która pojawiła się dosłownie pod sam koniec trwania testu.

Miło zaskoczył nas serwis Forda. Mechanikom robota dosłownie paliła się w rękach, z wykonaniem pierwszego przeglądu, po 20 tysiącach kilometrów uwinęli się w dwie godziny. Drugi przegląd, po 40 tys. km, wraz z wymianą przednich klocków hamulcowych trwał tylko godzinę dłużej. Jak na autoryzowaną stację obsługi, ceny okazały się umiarkowane. Za obydwa przeglądy i montaż dwóch zgubionych listew, ochraniających po otwarciu krawędź drzwi kierowcy, zapłaciliśmy łącznie 1749,03 zł.

Testowany Focus pozostawił w naszej pamięci przede wszystkim dobre wrażenia. W tych wrażeniach nie jesteśmy bynajmniej osamotnieni, o czym świadczy duża popularność tego modelu wśród klientów indywidualnych i we flotach.

Przeglądy
-19 739 km- Przegląd okresowy, wymiana oleju i filtra oleju, uzupełnienie płynu chłodniczego- 580,39 zł
- 40 692 km- Przegląd okresowy, wymiana oleju i filtra oleju, wymiana klocków hamulcowych- 909,76 zł

Naprawy i usterki

-22 159 km- Listwa ochronna drzwi wraz z montażem- 199,44 zł
-40 692 km- Listwa ochronna drzwi-  59,44 zł

Inne

-2486 km-  Zakup i wymiana opon- 1 292,00 zł

Koszty eksploatacji na dystansie 50 000 km:
Rejestracja- 190 zł
Ubezpieczenie OC-776 zł
Paliwo (3902 x 5,29 zł)- 20 641,58 zł
Przeglądy- 1490,15 zł
Naprawy- 258,88 zł
Inne- 1292 zł
Koszty razem- 24 648,61 zł

Wyliczenie spadku wartości:
Cena nowego samochodu (testowego)- 83 450 zł
Szacunkowa wartość na koniec testu- 45 800 zł
Nominalny spadek wartości- 37 650 zł
Koszty łącznie (ze spadkiem wartości)-  62 298,61 zł

Przegląd „amis”
Po zakończeniu testu Focus został wyceniony na kwotę 45 800 zł. To niemal połowa ceny nowego auta! Na tak duży spadek wartości miały wpływ intensywne użytkowanie (w dodatku przez wielu kierowców), uszkodzony tylny zderzak oraz liczne drobne odpryski na lakierze. Gdyby nie to, auto byłoby droższe o 5,1 tys. zł. Jednak nie wszystkie wychwycone na przeglądzie usterki są naszym dziełem.

Zarysowany lakier
Czujnikom parkowania nie można bezgranicznie ufać. Jakości lakierni Forda również. Zacieki i wtrącenia pod lakierem bezbarwnym świadczą wyłącznie o złej jakości lakierowania fabrycznego.

Zgubiona listwa
Nasz Focus podczas testu trzykrotnie gubił wysuwaną listwę chroniącą krawędź drzwi kierowcy przed uszkodzeniami parkingowymi. Przyczyna jest prozaiczna. Aby listwa ściśle przylegała do drzwi, te muszą być całkowice otwarte. Gdy na parkingu miejsca jest mniej, łatwo zahaczyć o listwę podczas wsiadania lub wysiadania.

Klocki hamulcowe
Ich wymiana na nowe po 40 tys. km świadczy, że auto eksploatowano bardzo intensywnie. Nowe klocki oraz ich wymiana kosztowały 433 zł. Uszkodzenie obręczy to ślad po bliskim kontakcie z krawężnikiem podczas parkowania.

Rozciągnięta tapicerka
Stało się to na skutek zdeformowania poduszki fotela kierowcy. Zniekształceniu uległa też lewa krawędź oparcia. Oba elementy wykonano z twardej gąbki. Świadczy to o niskiej jakości obu elementów.

Michał Hutyra

amis

Dane techniczne

Silnik Rodzaj/umieszczenie: R3 turbo, poprzecznie z przodu Rozrząd: 4 zawory na cylinder, ohc,napędzany paskiem zębatym
Moc kW (KM) 92 (125)
Przy obrotach (/min) 6000
Pojemność skokowa [cm3] 998
0-30 km/h (s) 2,0
0-50 km/h (s) 3,5
0-80 km/h (s) 6,9
0-100 km/h (s) 9,9
0-120 km/h (s) 13,6
0-140 km/h (s) 19,4
0-160 km/h (s) 27,6
400 m (km/h)/(s) 133,2/17,2
Maksymalne (l/100 km) 11,1
średnie podczas testu (l/100 km) 7,8
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 30 km/h 29
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 49
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 90 km/h 86
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 120 km/h 116
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 140 km/h 134

PODSUMOWANIE

Ford Focus 1.0 Ecoboost

Ocena:
4.5
(, )
Focus jest znakomitym kompanem w codziennym życiu – wystarczająco przestronny i tani w eksploatacji. Ma także znakomite właściwości jezdne. W teście dał się poznać jako trwały i solidny samochód. Jak to Ford.
Nadwozie
atrakcyjna stylizacja
przeciętna widoczność do tyłu
Napęd
znakomicie pracujący mechanizm zmiany biegów
dynamiczny i cicho pracujący silnik
Komfort
dobre wygłuszenie kabiny
wygodne fotele
wysoki komfort resorowania
brak nawiewów klimatyzacji z tyłu
Właściwości jezdne
rewelacyjne właściwości jezdne
precyzyjny układ kierowniczy
dobrze skalibrowany system ESP
Eksploatacja
długie okresy między przeglądami
tanie przeglądy
kiepska jakość powłoki lakierowej
wysoka cena

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 151 790 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Ford Focus 1.0 ecoboost i jego zmagania w teście na 50 000 kilometrów. Jak kompaktowy hatchback poradził sobie z tym zadaniem?Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-06-11 12:29:18
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij