Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.6

Ford Galaxy – bezmiar przestrzeni

2010-10-04
Ford, Galaxy Wszystko, do czego go stworzono, Galaxy robi bardzo dobrze albo po prostu najlepiej w klasie

Lekki face lifting i nowe silniki wystarczają, aby Ford Galaxy zachował swoją pozycję na szczycie świata vanów. W krótkim teście wersja z jednostką 2.0 turbo.

Samochody takie powstają po to, by zamknąć w nich jak najwięcej powietrza i wygodnych siedzeń oraz koić wyciszonym wnętrzem. Van, zwłaszcza duży, to środek transportu w postaci czystszej niż klasyczne auto osobowe.

 

Największe atuty Galaxy to kabina i komfort jazdy. Wnętrze jest rozdmuchane bardziej niż sugeruje to (i tak spora) 4,8-metrowa długość nadwozia, a wrażenie przestronności potęguje przeszklenie jak w akwarium. Kierowca ma doskonałą widoczność, którą tylko w niewielkim stopniu zakłócają daleko wysunięte przednie słupki, a w wersjach Ghia i Titanium - bo tylko w takich występuje Galaxy z silnikiem 2.0 T - standard wyposażenia jest niezły, ale przesadnie nie rozpieszcza. Nawet bez jeżdżenia czuć, że chociaż fotele będą kiepsko trzymać na boki, ich długie siedziska i szerokie oparcia okażą się bardzo wygodne. W drugim rzędzie jest tak wygodnie jak z przodu i Galaxy obroniłby się najprawdopodobniej nawet skonfrontowany z amerykańskimi standardami. Siedzenia numer 6 i 7 podnosi się i składa w prosty sposób i na krótką metę da się na nich wysiedzieć, a to już niemało.

Sam fakt, że bagażnik ma pojemność grubo ponad 800 l, a po złożeniu siedzeń drugiego rzędu przestrzeń bagażowa wzrasta trzykrotnie, oznacza, że wnętrze można wykorzystać na jakiś trylion sposobów. Na dodatek ładowność dużego Forda wynosi 720 kg - łatwo policzyć jak to się przekłada na kochane teściowe i ich bagaż. Sformułowanie "samochód rodzinny" w świecie Galaxy nabiera innego znaczenia.

Nowością w tym wydaniu Galaxy jest silnik zwany "EcoBoost SCTi 2.0", bo teraz eko w nazwie jest już chyba obowiązkowe. Ta dwulitrowa jednostka spod wezwania downsizingu, wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbosprężarkę, rozwija moc 203 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości 300 Nm leżący w całym zakresie 1750-4500 obr/min. Silnik jest dynamiczny i przy każdym mocniejszym wciśnięciu gazu daje odczuć, że turbosprężarka zapewnia mu zdrowy oddech. Przyspieszenie do setki jest załatwiane w 9 sekund, ale ważniejsze, że w większości sytuacji na drodze silnik dysponuje przyjemnym zapasem mocy. W realnych warunkach zużycie paliwa wynosi ok. 8,5 l/100 km w trasie, w jeździe miejskiej trudno zejść poniżej 11,5 l/100 km. Nie są to wyniki szczególnie krzepiące.

 

FORD GALAXY 2.0 TURBO GHIA

FORD GALAXY 2.0 TURBO GHIA
Cena135 800 zł
KonkurenciRenault Espace, Chrysler Grand Voyager
Silnikbenzynowy, R4, 2.0 turbo
Moc/przy obrotach203 KM/6000 obr/min
0–100 km/h8,8 s
Prędkość maksymalna217 km/h
Zużycie paliwa8,1 l/100 km
Emisja CO2189 g/km
Silnikpojemność 1999 cm3, maksymalny moment obrotowy 300 Nm w zakresie 1750–4500 obr/min, skrzynia biegów 6DSG, napęd na przednie koła.
Układ jezdnyz przodu kolumny McPhersona, wahacze poprz., stabilizator; z tyłu układ wielowahaczowy, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator.
Nadwozie5-drzwiowy, 7-miejscowy van, dł. x szer. x wys. 4819 x 1884 x 1758 mm, rozstaw osi 2850 mm, masa własna 1727 kg, pojemność bagażnika 435/830/2325 l, pojemność zbiornika paliwa 70 l.

Silnik EcoBoost występuje tylko w parze z dwusprzęgłową, sześciobiegową przekładnią zwaną PowerShift. Ma ona wszystkie zalety automatu, jest jednak podobnie jak automat leniwa i najlepiej czuje się, kiedy kierowca pracuje w łagodnym trybie jazdy. Wtedy zmiany biegów są szybkie, na czas i niezauważalne. Do każdego innego trybu jazdy skrzynia PowerShift okazuje się zbyt powolna, ale największy zarzut jest taki, że nie przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa - co Ford przyznaje nawet w swoich oficjalnych materiałach.

Zawieszenie Galaxy z niezłym skutkiem dba o komfort, zachowując przy tym bardzo pewne, stabilne właściwości jezdne. Duży van ma spory zapas przyczepności i jest zaskakująco zwinny - pod tym względem w swojej klasie nie ma sobie równych.

Wersja z benzynowym silnikiem 2.0 turbo jest najbardziej dynamicznym i najszybszym Galaxy w ofercie. Tylko nie jesteśmy pewni, czy to są akurat priorytety właściwe dla dużego vana. Dlatego za te same pieniądze i bez wahania bierzemy wersję ze 140-konnym turbodieslem.

Tekst Roman Popkiewicz,
zdjęcia Jacek Hanusz
amis 10/2010

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 119 000 PLN
Dostępne nadwozia: van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    W rubryce konkurenci dodałbym dotychczasowego bliźniaka - VW Sharan. Po latach "wspólnego" auta rozdzieli się. Jaki to przyniesie efekt to okaże się po latach. VW dobrze przygotował się z Sharanem do konkurowania na rynku. Dodali boczne rozsuwane drzwi, funkcje ułatwiające dostęp do tylnych siedzeń czy ich łatwego chowania, bogate wyposażenie seryjne, regulowane zawieszenie, skrzynię dwusprzęgłową, systemy wspomagające kierowcę, itd. Co ciekawe to w przyszłości ma być wersja z napędem na wszystkie koła.
    ~fikus, 2011-01-30 19:35:54
  • avatar
    zgłoś
    Lekki face lifting i nowe silniki wystarczają, aby Ford Galaxy zachował swoją pozycję na szczycie świata vanów. W krótkim teście wersja z jednostką 2.0 turbo.
    auto motor i sport, 2010-10-04 09:51:12
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij