Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.3

Ford Grand C-Max, Opel Zafira Tourer i VW Touran

Nie tylko dla rodziny. Opel Zafira Tourer jest nie tylko większy niż popularne Ford Grand C-Max czy VW Touran, ale jeszcze kusi wyposażeniem. I weryfikuje pogląd, że mężczyzna przesiada się do vana dopiero wtedy, gdy jego towarzyszka życia ma zostać mamą.

2012-04-24
Ford Grand C-Max, Opel Zafira Tourer i Volkswagen Touran Ford na pierwszym miejscu? Pod względem napędu i zużycia paliwa tak, z uwagi na ilość miejsca – nie

 

U Opla małe pomieszanie z poplątaniem. Astra kombi nagle nazywa się Sports Tourer i okazuje się pojemniejsza niż większa Insignia. Z kolei Astra GTC zostaje wyposażona w najmocniejszy silnik w długich dziejach kompaktowego Opla, ale (podobnie jak zwykła Astra) musi zmagać się z nadwagą. A teraz Zafira - mistrz składanych foteli - zamiast następcy, zyskuje towarzysza w postaci modelu o nazwie Tourer, czyli vana, który chce być nie tyle rodzinny, co rekreacyjny.

Jej nadwozie ma długość 4,7 m, co podoba nam się bardziej niż cena Zafiry Tourer - testowany egzemplarz ze 130-konnym dieslem, w wersji Cosmo, z amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia (dopłata 3500 zł) i solidnie wyprofilowanym fotelem kierowcy kosztuje 107 000 zł. Jeśli chodzi o meblowanie wnętrza, Opel zastosował nową taktykę - Tourer ma seryjnie siedem foteli tylko jako Cosmo, w wersji Enjoy za dodatkowe fotele trzeba dopłacić 2500 zł.

Przeciwnikiem Tourera w naszym teście jest VW Touran - pod względem popularności na polskim rynku, piąty model wśród kompaktowych vanów. Do porównania staje wersja wyposażona w silnik 2.0 TDI (140 KM) z pakietem Highline, amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia nierówności (3930 zł) i z 17-calowymi kołami (2220 zł) - za 101 690 złotych. Touran, który zdążył przejść dwa liftingi, jest już od 9 lat na rynku, co zdradzają jego wolno pracujący system nawigacyjny i skromne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. Pochwalić się może tylko dwoma systemami wspomagającymi kierowcę - asystentem parkowania (za 3490 zł) oraz systemem utrzymującym obrany tor jazdy (od 1880 zł), których akurat nasz testowy Touran nie ma.

A czemuż to trzeci testowy kandydat, Ford Grand C-Max, uśmiecha się pod nosem? Bo w wersji Titanium i z kołami "17" (400 zł) kosztuje tylko 97 400 zł, a w przeciwieństwie do konkurentów ma dwoje praktycznych rozsuwanych drzwi z boku. Spośród elektronicznych aniołów stróżów Ford ma tylko prosty system ostrzegający przed obecnością innego auta w tzw. martwym polu (dopłata 3050 zł). Zafira Tourer potrafi (po wykupieniu odpowiednich ekstrasów) czytać znaki drogowe, mierzyć odległość do poprzedzającego samochodu, ostrzegać dźwiękiem przed niebezpieczeństwem kolizji (bardzo przydatne w mieście), a do tego ma najlepsze ksenonowe reflektory w całej klasie vanów. Do Zafiry można zamówić nawet firmowy bagażnik na rowery (3000 zł) zamocowany w tylnym zderzaku. Za to opcjonalny (2700 zł) system monitorowania "martwego pola" działa w Oplu tylko do prędkości 140 km/h.

ROZSUWANE DRZWI NIE ZAWSZE WYGODNIEJSZE

W zasadzie nie ma lepszego wynalazku niż rozsuwane drzwi w vanie - otwierają się lekko i szeroko, nie zajmują miejsca na parkingu. Ale te w Fordzie C-Maxie nie całkiem ułatwiają życie pasażerom. Przede wszystkim podczas otwierania i prawe, i lewe drzwi mocno odstają od karoserii (około 25 cm), po drugie - otwór, jaki powstaje po ich odsunięciu wcale nie jest taki duży. Poza tym, żeby je zamknąć siedząc na fotelu z tyłu, trzeba naprawdę sporo siły; dzieciom ta sztuka raczej się nie udaje - tu lepiej sprawdziłyby się drzwi konwencjonalne.

Jednak w vanach najbardziej liczy się przestronność wnętrza. Chociaż Opel jest wyraźnie dłuższy od Forda i VW (o 14 i 26 cm), z większej przestrzeni korzystają przede wszystkim kierowca i pasażer zasiadający obok niego. W Zafirze Tourer z przodu jest więcej miejsca niż w Touranie, mimo że szeroka i wysoka konsola środkowa zabiera trochę miejsca, jednak szybko można się z tym oswoić. W Volkswagenie tablica rozdzielcza nie przytłacza kierowcy, obsługa instrumentów jest prosta, a fotele są wystarczająco wygodne.

Oplowi nie zaszkodziłoby, gdyby grafika komputera pokładowego nieco mniej przypominała grafikę pierwszych PC-tów. Świetnie za to zdają egzamin opcjonalne fotele, skonstruowane zgodnie z zaleceniami ortopedów - bóle pleców na pewno w nich nie grożą, a możliwości regulacji i dopasowania do sylwetki są bardzo szerokie. Tu wskazówka - warto dokładnie przemyśleć zamówienie, bo taki ergonomiczny fotel może sobie zafundować nie tylko kierowca, ale (osobno) również pasażer.

Bólu pleców nie muszą się obawiać także kierowcy Grand C-Maxa. Seryjnie montowane fotele Forda są prawie tak wygodne, jak komfortowe siedzenia w Touranie. C-Max ma za to masywną tablicę rozdzielczą, która przypomina zabałaganione biurko. Mnóstwo przycisków na konsoli, na dodatek nie wszystkie oznaczone, powoduje, że łatwo się pogubić; ekran na środku jest za mały. Nie zaszkodziłoby też kilka schowków o użytecznej wielkości. Najwięcej jest ich w Oplu, za to te w Volkswagenie są największe - kieszenie w przednich drzwiach Tourana jako jedyne pomieszczą 1,5-litrowe butelki.

A jak tam z wygodą w drugim rzędzie foteli? Na długich trasach okazuje się, że tylne fotele są mniej wygodne niż trzy nieco za wąskie siedziska w Touranie. W Zafirze najbardziej komfortowo podróżuje się na jednym ze skrajnych foteli z tyłu. Kto chciałby się poczuć jak w domu, może zamienić środkowe siedzisko w wielki podłokietnik, a zewnętrzne fotele przesunąć o 5 cm ku sobie. W Oplu pasażerowie z tyłu znajdą też najwięcej miejsca na nogi.

Gdy trzeba nieco "pomieszać" we wnętrzu miejscami do siedzenia, widać od razu, że Touran ma już swoje lata. Wprawdzie jego niezależne fotele łatwo złożyć i ustawić do pionu, ale blokowanie ich metalowymi drążkami to już melodia przeszłości, na dodatek taka konstrukcja zajmuje miejsce. W Grand C-Maxie, gdy trzeba pozbyć się środkowego siedziska, można schować je wewnątrz prawego fotela z tyłu - powstająca wtedy wielka luka między siedzeniami ucieszy miłośników nart i tych, co często odwiedzają Ikeę albo Castoramę. Po złożeniu wszystkiego, co się da, tylko w Zafirze przedział bagażowy ma równą podłogę, a maksymalną ładownością (586 kg) niemal dorównuje Touranowi. Jednak najwięcej może udźwignąć Grand C-Max (632 kg), który na dodatek najlepiej się prowadzi.

Jego dwulitrowy, czterocylindrowy diesel jest cichy, mocny i oszczędny. W połączeniu z dobrze zestopniowaną sześciobiegową przekładnią, wyposażoną w lekko i precyzyjnie pracujący mechanizm zmiany biegów potrafi najszybciej rozpędzić auto do 100 km/h i na naszej trasie testowej zadowolił się najmniejszą ilością paliwa - tylko 5 l/100 km. 140-konny 2.0 TDI Tourana pozwala sobie w tych samych warunkach na wypicie 0,3 litra więcej, a jego kultura pracy jest niższa.

Najgłośniej poczyna sobie dwulitrowy silnik CDTi montowany w ciężkiej (1754 kg) Zafirze. Długie przełożenia skrzyni biegów sprawiają, że na stanowisku pomiarowym silnik Zafiry może pochwalić się najmniejszą ilością CO2 w "wydychanym powietrzu", ale w praktyce kierowca nic z tego nie ma, na dodatek dynamika tej jednostki pozostawia co nieco do życzenia. Za to Opel zbiera punkty za komfort resorowania. Regulowane zawieszenie świetnie radzi sobie zwłaszcza z koleinami na drodze, za to studzienki w jezdni neutralizuje nieco gorzej niż robi to Touran, także wyposażony w amortyzatory o zmiennej sile tłumienia.

W porównaniu z Zafirą i Touranem zawieszeniu Grand C-Maxa udaje się zneutralizować mniejszą ilość dziur w jezdni i nie jest ono tak komfortowe. Ford okazuje się za to najbardziej dynamiczny - to właściwie sportowy samochód przebrany za vana, wyposażony w turbodiesla o wysokiej kulturze pracy i z wystarczająco pojemnym bagażnikiem. Ma za to niezbyt przestronne wnętrze, w którym nie wszystkie materiały są odpowiednio dobrej jakości. Pod tym względem przewyższa go Touran, tak samo zresztą jak wielkością kabiny pasażerskiej i komfortem. W Touranie z kolei wyposażenie z dziedziny bezpieczeństwa i kilka innych detali są nie całkiem up to date.

Wyposażenie w systemy bezpieczeństwa to zaleta przestronnej i wygodnej Zafiry Tourer. Tylko trzech punktów zabrakło vanowi Opla, by wygrać z Touranem. Winny temu jest głównie dość przeciętny silnik Diesla - właśnie w kategorii "napęd" Zafira straciła najwięcej punktów na rzecz Tourana. Ale przecież to niejedyna jednostka napędowa dostępna do tego modelu...

Tekst Dani Heyne,
zdjęcia Hans-Dieter Seufert

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Touran 2.0 TDI Highline Zafira Tourer 2.0 CDTi Ecoflex Cosmo Grand C-Max 2.0 TDCi Titanium
Rodzaj silnika/liczba cylindrówturbodiesel, R4, 2.0turbodiesel, R4, 2.0turbodiesel, R4, 2.0
Moc kW (KM)140 KM130 KM140 KM
Przy obrotach (/min)420040003750
Poj. skokowa cm3196819561997
Maksymalny moment obrotowy (Nm)320300320
Przy obrotach (/min)175017501750
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł. mech.6-bieg. przekł. mech.6-bieg. przekł. mech.
Dł / szer / wys (mm)4494/1794/16944656/1884/16854520/1828/1684
Rozstaw osi (mm)267827602788
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,1/11,511,9/11,712,4/12,4
Poj. zbiornika paliwa (l)605860
Masa własna (kg)166117541668
Dopuszczalne obciążenie (kg)599586632
Poj. bagażnika (l)695/1989710/1860475/1742
Wymiary bagażnika (dł. x szer. x wys. prosotopadłościanu) minimalny/maksymalny (mm)615 x 955 x 870/1490 x 955 x 870630 x 980 x 770/1480 x 980 x 770630 x 785 x 755/1425 x 785 x 755
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1480/14801480/14751450/1495
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1080/9801050/9901060/980
Rozmiar opon225/45 R 17 W Bridgestone Turanza ER300225/50 R 17 V Bridgestone Potenza RE050A215/50 R 17 W Michelin Primacy HP
CO2 (limit) g/km140119139
OsiągiTouran 2.0 TDI HighlineZafira Tourer 2.0 CDTi Ecoflex CosmoGrand C-Max 2.0 TDCi Titanium
0-40 km/h (s)2,52,62,6
0-80 km/h (s)7,17,46,9
0-100 km/h (s)10,311,110,2
0-120 km/h (s)15,416,415,1
0-130 km/h (s)18,619,617,9
0-140 km/h (s)22,523,621,6
400 m (km/h)/(s)17,417,717,3
Prędkość maksymalna (km/h)201193200
Elastyczność Touran 2.0 TDI HighlineZafira Tourer 2.0 CDTi Ecoflex CosmoGrand C-Max 2.0 TDCi Titanium
60-100 km/h na IV/V biegu (s)8,3/12,29,8/15,57,9/10,8
Elastyczność Touran 2.0 TDI HighlineZafira Tourer 2.0 CDTi Ecoflex CosmoGrand C-Max 2.0 TDCi Titanium
80-120 km.h na V/VI biegu12,5/16,714,4/22,011,8/14,6
Próba jazdy Touran 2.0 TDI HighlineZafira Tourer 2.0 CDTi Ecoflex CosmoGrand C-Max 2.0 TDCi Titanium
(Slalom 18 m ) km/h60,4/59,659,9/58,460,2/60,1
Próba jazdyTouran 2.0 TDI HighlineZafira Tourer 2.0 CDTi Ecoflex CosmoGrand C-Max 2.0 TDCi Titanium
Test wymijania ISO (km/h)123,8/123,0122,2/122,2124,9/123,0
Próba jazdy Touran 2.0 TDI HighlineZafira Tourer 2.0 CDTi Ecoflex CosmoGrand C-Max 2.0 TDCi Titanium
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość najazdu pusty/obciąż. km/h696969
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość wyjazdu pusty/obciąż. km/h494846
Zużycie paliwaTouran 2.0 TDI HighlineZafira Tourer 2.0 CDTi Ecoflex CosmoGrand C-Max 2.0 TDCi Titanium
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( w mieście) l/km6,55,56,6
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( poza miastem) l/km4,64,04,5
Zużycie paliwa wg normy NEDC (średnie) l/km5,34,55,3
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)5,35,15,0
Maksymalne (l/100 km)9,09,39,2
średnie podczas testu (l/100 km)7,47,67,5
zasięg (km)810763800
Poziom hałasu (dB)Touran 2.0 TDI HighlineZafira Tourer 2.0 CDTi Ecoflex CosmoGrand C-Max 2.0 TDCi Titanium
przy 80 km/h dB(A)616261
przy 100 km/h dB(A)646465
przy 130 km/h dB(A)686869
Droga hamowania (m)Touran 2.0 TDI HighlineZafira Tourer 2.0 CDTi Ecoflex CosmoGrand C-Max 2.0 TDCi Titanium
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)36,135,835,5
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)36,835,736,2
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)36,835,336,5
ze 140 km/h na zimno (nie obciążony) (m)72,070,070,0
Ceny i wyposażenieTouran 2.0 TDI HighlineZafira Tourer 2.0 CDTi Ecoflex CosmoGrand C-Max 2.0 TDCi Titanium
Cena modelu testowanego (zł)101 690 zł107 000 zł97 400 zł
Klimatyzacja automatycznataktaktak
Reflektory biksenonowe7000 zł5200 zł2100 zł
Lakier metalizowany2210 zł2000 zł1950 zł
Czujnik parkowania3490 zł1500 zł2900 zł
Trzeci rząd siedzeń 3320 złtak2800 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

 

Ocena punktowa (maks. 500)

Touran 2.0 TDI Highline 359 Touran wygrywa o włos – ma najlepiej rozplanowane wnętrze, jakość wykonania jest bardzo wysoka, a komfortu zawieszenia, układu napędowego i właściwości jezdnych młodsi konkurenci mogą mu pozazdrościć. Za to wyposażenie nie jest najbogatsze, a ekstrasy są drogie.
Zafira Tourer 2.0 CDTi Ecoflex Cosmo 356 Można w nim żonglować ustawieniem foteli, pasażerom zapewnia wysoki komfort, a wyposażenie ma bogate. Te atuty Zafi ry dałyby jej zwycięstwo, gdyby nie głośny diesel i skrzynia biegów o zbyt długich przełożeniach.
Grand C-Max 2.0 TDCi Titanium 345 Tak lekko i pewnie zakrętów nie pokonuje żadne z testowanych aut. Kto uważa, że takie umiejętności są niezbędne dla vana, powinien wybrać Grand C-Maxa. I pójść na kompromis w dziedzinie jakości wykonania i przestronności wnętrza. Za to turbodiesel Forda nie ma sobie równych.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 700 PLN
Dostępne nadwozia: van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Kombi mimo wszystko nie zastąpią jednej rzeczy - funkcjonalności.
    ~Samuraj, 2012-04-25 10:43:42
  • avatar
    zgłoś
    Z mojego ściśle subiektywnego punktu widzenia minivanów w ogóle nie powinno być... Każde kombi dobrej klasy poradzi sobie mniej więcej tak samo dobrze jak kompakt w rodzaju Tourana czy Zafiry. Swoją drogą, te samochody zauważalnie rosną i sięgają perfekcji, ale po drodze Zafira zgubiła gdzieś swój klimat stylistyczny, a przy tym obrosła w setki kilogramów zbędnego tłuszczu. Touran swoimi paroma liftingami zaczął być coraz bardziej nijaki i "znowu zaczyna" - przez najbliższe 50 lat następne generacje będą wyglądały niemal tak samo (porównaj wszystkie generacje Golfa).A C-Max? On w tym wszystkim próbuje być najbardziej bajerancki, jeździć jak nie minivan, jednak i on znów wygląda jak coś, co człowiek o wyrafinowanym guście niekoniecznie kupi oczami. Największy grzech wszystkich stylistów minivanów jest taki, że właśnie wygląd tych samochodów przestaje się liczyć w zderzeniu z racjami ściśle użytkowymi. Podsumowując - na dziś Ford jest zbyt przerysowany , VW (kto zgadnie?) nudny , a Opel po prostu brzydki
    airmatic, 2012-04-25 10:03:05
  • avatar
    zgłoś
    Gwoli ścisłości - Highline to nie pakiet. Co do końcówki - Zafira owszem ma jeszcze diesla o mocy 170 KM, ale szczerze mówiąc on również nie grzeszy dynamiką.
    ~Samuraj, 2012-04-25 01:40:47
  • avatar
    zgłoś
    Nie tylko dla rodziny. Opel Zafira Tourer jest nie tylko większy niż popularne Ford Grand C-Max czy VW Touran, ale jeszcze kusi wyposażeniem. I weryfikuje pogląd, że mężczyzna przesiada się do vana dopiero wtedy, gdy jego towarzyszka życia ma zostać mamą.
    auto motor i sport, 2012-04-24 14:24:40
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij