Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.1

Ford Mondeo 2.2 TDCi Titanium X – Bumerang

Ford Mondeo przeszedł już w naszej redakcji wiele porównań i testów, z długodystansowym włącznie, ale wciąż do nas wraca. Niedawno zadebiutował z nowym silnikiem i w nowej wersji wyposażenia - 2.2 TDCi Titanium X.

Maciej Ziemek 2008-04-21
Ford Modeno 2.2 TDCi Titanium X Po kuracji odmładzającej Ford Mondeo zyskał nie tylko na wyposażeniu, ale przede wszystkim na jakości wykończenia.

Wprawdzie tytuł Samochodu Roku przeszedł Mondeo koło nosa (przegrał zaledwie jednym punktem z Alfą Romeo 147), ale od 2001 r. Ford "rządzi" dzięki niemu w klasie rodzinnych limuzyn o przystępnej cenie. Chociaż młodsi konkurenci raz po raz dorównują mu "w szczególe", wciąż pozostaje liderem klasy średniej "w ogóle".

Do znanych zalet Mondeo, jak przestronne wnętrze, wysoki komfort podróżowania, znakomita precyzja prowadzenia czy skuteczne hamulce, wraz z wersją 2.2 TDCi Titanium X dołączyły kolejne - bardzo bogate wyposażenie seryjne oraz świetne osiągi, przy niewielkim zapotrzebowaniu na paliwo. Niestety, przybyło również kilka pozycji na liście wad.

Po pierwsze, Ford Mondeo w wersji Titanium X przestał być samochodem przystępnym cenowo. Jeśli nawet - tak bogato wyposażony - w pełni zasługuje na cenę rzędu 150 tys. zł (testowany egzemplarz jest wart 147 tys. zł), to nie sposób nie dodać, że za tyle można wybierać między Audi, BMW a Mercedesem. Po drugie, wysokoprężna jednostka o mocy 155 KM miałaby same zalety, gdyby nie niska kultura pracy na zimno i norma emisji spalin na standardowym obecnie poziomie Euro 3.

Tak na serio, jeśli zrezygnować z wyposażenia dodatkowego - w postaci klimatyzowanych i podgrzewanych przednich foteli, podgrzewanej tylnej kanapy, systemu nawigacji DVD, elektrycznie składanych lusterek, okna dachowego i kilku innych gadżetów, bez których Mondeo świetnie się obchodzi - cena wersji 2.2 TDCi Titanium X wyniesie 115 010 zł. Wciąż za dużo, żeby dodać "tylko", ale stosunek takiej ceny do bogatego wyposażenia seryjnego i znakomitych osiągów, które zapewnia 2,2-litrowy silnik TDCi, z powrotem stawia Mondeo w gronie aut za rozsądną cenę.

Na wady "silnikowe" też jest sposób. Od lata tego roku Ford będzie oferował silnik 2.2 TDCi z filtrem cząstek stałych. Sprawi on, że wysokoprężna jednostka napędowa będzie "truła" środowisko zgodnie z wyższą normą Euro 4. Na problemy z hałasem, czyli dokuczliwym klekotaniem podczas pracy silnika na zimno, nie ma idealnego sposobu. Można go albo zagłuszyć muzyką, albo... polubić lub przynajmniej przymknąć na niego oko. Należy się to silnikowi choćby za to, ile frajdy dostarcza kierowcy podczas jazdy i jak niewiele sobie przy tym "liczy".

Wprawdzie niełatwo zbliżyć się do zużycia paliwa na poziomie deklarowanym przez producenta, ale nawet gdy jest ono wyższe średnio o 2 l/100 km, Mondeo 2.2 TDCi i tak zasługuje na miano auta niezwykle oszczędnego. Trzeba przyznać, że wielka limuzyna, która nawet przy dynamicznym stylu jazdy zadowala się na trasie około 7 l/100 km, bardzo łagodnie obchodzi się z portfelem właściciela.

Mondeo z 2,2-litrowym silnikiem TDCi to jednocześnie długodystansowiec i sprinter. Średni zasięg auta wynosi ponad 700 km, a od 0 do 100 km/h przyspiesza ono w 9,1 s. Mocniejszy, 170- konny Ford Mondeo z 2,5-litrowym, benzynowym silnikiem V6 osiąga setkę nawet nie o sekund ę szybciej.

Jeszcze bardziej sportowe zacięcie testowane Mondeo wykazuje podczas rozpędzania się na poszczególnych biegach, ale bez ich zmiany. Wówczas, 360 Nm momentu obrotowego osiągane już przy 1800 obr/min (w porywach, dzięki funkcji overboost - nawet 400 Nm) dosłownie wciska w fotel. Przyspieszenie z 60 km/h do 100 km/h na IV biegu zajmuje tylko 5,7 s, a z 80 km/h do 120 km/h - jedynie o 0,8 s więcej. Na V i VI biegu Mondeo jest równie ż bardzo sprawne. Miło, że do dźwigni zmiany biegów nie trze- ba sięgać zbyt często. Jeśli jednak ktoś by chciał, w Mondeo może się wyszaleć. Mechanizm zmiany przełożeń pracuje precyzyjnie i lekko. Trudno nie trafić w żądany bieg.

Mondeo Titanium X, seryjnie wyposażone w nieco sztywniejsze zawieszenie niż w pozostałych wersjach (z wyjątkiem ST), sprawuje się na drodze jeszcze zwinniej i stabilniej niż modele standardowe. Auto jest bardzo posłuszne, ale nie nerwowe. Układy zawieszenia i kierowniczy gwarantują nie tylko świetny kontakt kół z nawierzchnią, ale jego równie dobre poczucie. Jednocześnie, komfort jazdy nie traci przy tym zbyt wiele. Samochód nieco bardziej surowo tłumi jedynie duże poprzeczne nierówności. Pozostałe "wybiera" nawet lepiej, bez nieprzyjemnego kołysania.

Mimo że testowana wersja Mondeo waży znacznie więcej (aż 1526 kg) niż pozostałe odmiany silnikowe, auto hamuje tak samo skutecznie. Nieobciążone, przy zimnych hamulcach, Mondeo 2.2 TDCi potrzebuje 40 m na zatrzymanie ze 100 km/h. Po obciążeniu go i wykonaniu 10 prób hamowania z maksymalną siłą, droga hamowania jest... identyczna. Układ hamulcowy Mondeo dobre wartości opóźnień zapewnia nie tylko podczas krótkotrwałego hamowania - na przykład ze 100 km/h - ale także podczas prób znacznie bardziej wymagających. Chociaż droga hamowania ze 160 km/h do zatrzymania wynosi 101 m, opóźnienie towarzyszące hamowaniu jest dokładnie takie samo, jak w trakcie próby ze 100 km/h - 1 g.

Latka lecą, a Ford Mondeo nie wygląda na zmęczonego życiem. Wręcz przeciwnie. Im bliżej mu do emerytury, tym bardziej jego atrakcyjność wzrasta. Wyposażenie seryjne wersji Titanium X obejmuje nie tylko takie elementy, jak poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu oraz z boku, automatyczną klimatyzację, podgrzewaną przednią szybę i dysze spryskiwaczy czy automatyczny włącznik świateł i wycieraczek, ale także przedni i tylny zderzak rodem z usportowionej odmiany ST, sztywniejsze zawieszenie, skórzaną tapicerkę, a nawet lakier metalizowany. Samochód jest objęty dwuletnią gwarancją, ale za 2550 zł można ją przedłużyć na kolejne dwa lata lub do 100 000 km przebiegu.

Tekst Maciej Ziemek
Zdjęcia Tomasz Jaźwiński

Dane techniczne

Data publikacji 4/2005
Silnik Rzędowy, czterocylindrowy, umieszczony poprzecznie z przodu, wysokoprężny z wtryskiem typu common-rail drugiej generacji; cztery zawory na cylinder, turbosprężarka z kierownicą o zmiennej geometrii, chłodnica powietrza doładowującego.
Moc kW (KM) 114 (155)
Przy obrotach (/min) 3500
Pojemność skokowa [cm3] 2199
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 360 (400)
Przy obrotach (/min) 1800
Przeniesienie napędu Napęd na koła przednie, 6-biegowa mechaniczna skrzynia biegów. Wielkość przełożeń: I. 3,23, II. 1,86, III. 1,24, IV. 0,84, V. 0,88, VI. 0,77, bieg wsteczny 1,36, przełożenie przekładni głównej dla biegów I. – IV. 3,87, dla biegów V., VI. i wstecznego 2,76:1.
Nadwozie 4-drzwiowy, 5-osobowy sedan
Układ jezdny Niezależne zawieszenie kół; z przodu wahacze poprzeczne i kolumny McPhersona; z tyłu zawieszenie wielowahaczowe z wahaczami poprzecznymi i wzdłużnymi, sprężynami śrubowymi i amortyzatorami; stabilizator z przodu i z tyłu. Rozstaw kół z przodu 1522 mm, z tyłu 1537 mm. Zębatkowa przekładnia kierownicza ze wspomaganiem, przełożenie przekł. kier. 14,5:1; 23/4 obrotu kołem kierownicy. Hydrauliczny, dwuobwodowy układ hamulcowy ze wspomaganiem, z przodu hamulce tarczowe wentylowane, z tyłu hamulce tarczowe; ABS. Hamulec ręczny działający na koła tylne. Rozmiar kół 61/2 J x 17, rozmiar opon 205/55 R17.
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,32
Dł/szer/wys [mm] 4731/1812/1415
Rozstaw osi [mm] 2754
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 10,8/11,3
Poj. zbiornika paliwa [l] 59
Masa własna [kg] 1526
Rozkład masy przód/tył [%] 62,8/37,2
Dopuszczalne obciążenie [kg] 479
Poj. bagażnika [l] 500
CO2 (limit) [g/km] 161
Ubezpieczenie w pakiecie OC i AC 11 172
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1,00/0,63
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1251/1571
Gwarancja podzespoły (lata) 2 lata bez limitu km
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) 147 000
Wyposażenie seryjne Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz boczne z przodu, ABS (z EBD i EBA), immobilizer, elektrycznie regulowane szyby we wszystkich drzwiach, elektrycznie regulowane lusterka, automatyczny włącznik świateł i wycieraczek, komputer pokładowy, podgrzewana przednia szyba i dysze spryskiwaczy, lakier metalizowany
0-30 km/h (s) 1,5
0-50 km/h (s) 3,0
0-70km/h (s) 5,1
0-80 km/h (s) 6,1
0-100 km/h (s) 9,1
0-120 km/h (s) 12,8
0-130 km/h (s) 15,1
0-140 km/h (s) 17,7
400 m (km/h)/(s) 16,5
Prędkość maksymalna (km/h) 220
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 5,7/9,3
średnie podczas testu (l/100 km) 8,0
zasięg (km) 738
50 km/h | IV bieg 60
50 km/h | V bieg 61
50 km/h | VI bieg 61
80 km/h | III bieg 71
80 km/h | IV bieg 65
80 km/h | V bieg 63
80 km/h | VI bieg 65
100 km/h | III bieg 71
100 km/h | IV bieg 68
100 km/h | V bieg 66
100 km/h | VI bieg 66
120 km/h | IV bieg 75
120 km/h | V bieg 71
120 km/h | VI bieg 71
130 km/h | IV bieg 76
130 km/h | V bieg 73
130 km/h | VI bieg 71
140 km/h | IV bieg 76
140 km/h | V bieg 75
140 km/h | VI bieg 74
160 km/h | V bieg 75
160 km/h | VI bieg 75
Podczas postoju 47
Maksymalnie na III biegu 71
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 48
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 78
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 97
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 120 km/h 117
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 127
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 140 km/h 137
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 160 km/h 157
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 40
Wyposażenie dodatkowe Kurtyny powietrzne - 2000 zł; IDV (TCS i ESP) - 2900 zł; alarm obwodowy - 800 zł.


PODSUMOWANIE

Ford Mondeo 2.2 TDCi Titanium X

Ocena:
4
(, )
Ford Mondeo w wersji Titanium X ugina się pod ciężarem wyposażenia seryjnego i... chromu. 155-konny silnik TDCi świetnie pasuje do charakteru nie tylko przestronnej, rodzinnej limuzyny, ale nawet aut o nieco sportowym zacięciu.
Nadwozie
obszerne wnętrze z przodu i z tyłu
pojemny przedział bagażowy
bogate wyposażenie seryjne
dobra jakość wykonania
nie najlepsza widoczność do tyłu
Napęd
znakomite osiągi i elastyczność
precyzyjny mech. zmiany biegów
dobrze zestopniowana przekładnia
silnik głośny przy rozruchu na zimno
Bezpieczeństwo
bardzo skuteczne hamulce
kurtyny powietrzne za dopłatą
Komfort
bardzo wygodne fotele i kanapa
komfortowa pozycja za kierownicą
dobrze zestrojone zawieszenie
niski poziom hałasu we wnętrzu przy średnich i dużych prędkościach
Właściwości jezdne
bezpośredni i precyzyjny układ kierowniczy, zapewniający znakomite poczucie kontaktu kół z nawierzchnią
bezpieczny na prostej i na zakrętach
bardzo zwinny i stabilny
Eksploatacja
niski przewidywany spadek wartości
tylko dwa lata gwarancji
Środowisko
niskie zużycie paliwa
bez filtra cząstek stałych silnik nie spełnia normy Euro 4
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 130 850 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    mam tego fordzika od roku i jestem pod duzym wrazeniem jezeli chodzi o ta marke,znakomite wyposarzenie,jak na diesielka to nawet mozna nim bezpiecznie wykonywac manewr wyprzezania,a tu przydaje sie troche mocy jednym zdaniem jak dla mnie autko jest bomba jak na moja kieszen,ale z niecierpliwoscia oczekuje na nowego ST juz w nowym nadwoziu jestem ciekaw jaki tam wloza silniczek tak pocichu to mgloby tam byc ze 180 rumaków.pozdrowionka dla wszystkich zmotoryzowanych.
    ~małpka, 2009-02-14 00:44:32
  • avatar
    zgłoś
    Własnie odebrałem z salonu to auto, jeździ się nim bardzo dobrze, chociaż spodziewałem się troszke lepszych osiagów, jodynym minusem tak na gorąco to zupełnie nie przydatne lusterka boczne. W czasie zimowej brei staja się poprostu bezuzyteczne, nic w nich nie widać. W aucie za ponad 130 tys, nawigacja (opcja dodatkowa 10700) z takimi mapami Polski to porażka. Rozmawiałem juz w salonie forda, podobno mozna wgrac Auto Mapę. Poza tym bez zarzutu, Stylistyka i wykonczenie jest OK, zawieszenie troche przy twarde, ale mam wersję Titanum X
    ~grooby, 2008-11-24 11:04:43
  • avatar
    zgłoś
    jezdze takim autem (kombi) i potwierdzam, ze mozna zlapac spalanie jakie deklaruje producent ale pod warunkiem, ze jazda jest wyjatkowo spokojna.
    ~daag, 2008-05-15 11:18:50
  • avatar
    zgłoś
    Niestety to żenujace, że podaje się ten model jako nowy z nowym wyposażeniem, a ten tym nadwozia nie jest produkowany od roku 2007!!!Może redakcja jakos to wytłumaczy?
    ~MM, 2008-05-04 17:53:34
  • avatar
    zgłoś
    co tu robi ta staroć? Pytam o artykuł, nie o samochód...
    ~dep, 2008-04-22 18:55:16
  • avatar
    zgłoś
    Ford Mondeo przeszedł już w naszej redakcji wiele porównań i testów, z długodystansowym włącznie, ale wciąż do nas wraca. Niedawno zadebiutował z nowym silnikiem i w nowej wersji wyposażenia - 2.2 TDCi Titanium X.
    auto motor i sport, 2008-04-21 15:04:35
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij