Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.1

Ford Mondeo: Czarny koń w swoim segmencie

Tak, wiemy – nowe Mondeo od dwóch lat jest w salonach w USA. Teraz w końcu wjeżdża do Europy, w której od 21 lat uchodzi za jedno z najlepszych aut klasy średniej. Oto pierwsze wrażenia z jazd.  

Szymon Piaskowski 2014-12-11
Nowe Mondeo najlepiej wygląda z przodu. Grill a la Aston Martin robi robotę  

Pamiętam 1993 rok – następca Sierry, czyli pierwsze Mondeo, spogląda na mnie ze strony reklamowej magazynu „Auto International” (poprzednika „auto motor i sport”) i chwali się seryjnymi poduszkami powietrznymi. 21 lat później sam mam okazję pojeździć Fordem Mondeo już piątej generacji i opisać to na łamach miesięcznika. Karty losu okazały się dla mnie szczęśliwe.

A jakimi dysponuje Ford? Skrojony na podobieństwo ekskluzywnego Astona Martina przód nadwozia w popularnym Mondeo nie wygląda karykaturalnie. Duży grill nadaje autu dynamizmu, podobnie jak ostre spojrzenie reflektorów. Dodając do tego opadającą linię dachu (która nie zmniejsza przestronności na tylnych siedzeniach), dostajemy samochód wyglądający nowocześnie, elegancko i dość zadziornie.

Dla zainteresowanych – Mondeo sedan jest dostępne wyłącznie jako hybryda, z klasycznym napędem mamy 5-drzwiowego liftbacka i kombi.

Mondeo zaprasza do wnętrza po królewsku – szeroko, prawie pod kątem 90 stopni, otwierające się drzwi przednie i tylne pozwalają sprawnie zająć miejsce w fotelach. Te z przodu rozpieszczają wygodą (długonodzy mogą narzekać jedynie na nieco za krótkie siedziska) i świetnie przytrzymują ciało w zakrętach. Zarówno z przodu, jak i z tyłu można się umościć naprawdę wygodnie, bo miejsca w każdym kierunku jest w bród. Podobnie jak w bagażniku, choć tu Mondeo nieznacznie przegrywa z Passatem (o 36 litrów). Punkty za praktyczność Ford zbiera m.in. dzięki porozsiewanym tu i ówdzie gniazdom 12, a nawet 220V.

Dobre wrażenie robi też system multimedialny SYNC2 – jest prosty w obsłudze, a konsola środkowa nie straszy milionem przycisków. Z rzeczy do poprawki wymienilibyśmy niektóre plastiki na drzwiach i melodyjkę towarzyszącą elektrycznemu otwieraniu i zamykaniu pokrywy bagażnika. Kilka słów o cennikach – nowe Mondeo jest o 1750 zł droższe od poprzednika, ale ma też więcej do zaoferowania w standardzie, m.in. koło dojazdowe, felgi aluminiowe czy kluczyk MyKey (dzięki któremu można zaprogramować np. maksy- malną prędkość auta albo głośność systemu audio). Uwaga – do drugiej od dołu wersji wyposażenia (Gold Edition) nie można zamówić nawigacji, choć dostępna jest ona w podstawowej wersji (w pakiecie za 10 720 zł).

Obsługę zupełnie nowego ekranu dotykowego „chwyta się” z marszu -jest intuicyjna    Miejsca z tyłu w każdym kierunku jest w bród – nawet dla osób o wzroście 185 cm. W wygodnym podłokietniku wystarczy miejsca na dwie butelki, dwaj pasażerowie z tyłu mają oddzielne nawiewy    Na szczęście ciężkich rzeczy nie trzeba podnosić wysoko, bo próg bagażnika jest nisko. Sam kufer ma regularne kształty. Oparcia tylnej kanapy składa się ręcznie a nie elektrycznie  

Czas na jazdę, czyli kategorię, w której poprzednie Mondeo brylowało. Nowy model dostał elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, co przełożyło się (niestety nega negatywnie) na wyczucie tego, co dzieje się z przednimi kołami. Tego jednak kierowca może nie zauważyć, bo w końcu na co dzień nie potrzebuje auta na rajdowe oesy, tylko wygodnego i przyczepnego.

A Mondeo takie właśnie jest – ultrastabilne i hiperkomfortowe. Zawieszenie gładko połyka nierówności, system Torque Vectoring sprytnie kieruje moment obrotowy na koło mające większą przyczepność, co do pewnego momentu eliminuje podsterowność. Ten zestaw cech sprawia, że Mondeo jest świetnym samochodem do pokonywania długich tras, a w sytuacjach awaryjnych potrafi dużo wybaczyć. Silnik 1.5 EcoBoost raczej spokojnie i liniowo otwiera przed kierowcą swoje pokłady mocy. Świetne wrażenie robi także mechaniczna skrzynia. Podobnie jak całe Mondeo, które w swojej klasie wciąż jest jednym z asów.

Chcesz oszczędzać? Jest też hybryda
Hybrydowe Mondeo, dostępne tylko w wersji sedan, to pierwszy taki samochód Forda w Europie. Auto wykorzystuje dwa silniki elektryczne – jeden wspomaga dwulitrową jednostkę benzynową i służy do napędzania przednich kół, drugi, umieszczony pod tylnymi siedzeniami, pracuje jako prądnica ładując akumulator. Ten zestaw osiąga w sumie moc 187 KM, a Ford obiecuje średnie spalanie na poziomie 4,2 l/100 km (99 g CO2 na 1 km). Najlepsze jest jednak to, że Mondeo potrafi jechać na samym prądzie – i to nawet 135 km/h; Ford nie podaje jednak zasięgu w trybie elektrycznym. Hybryda ma też wady – pojemność bagażnika zmalała do 382 litrów, a zbiornik paliwa ma 53 litry (prawie o 10 mniej niż inne wersje). Hybrydowe Mondeo dostępne jest tylko w wersji Titanium, która kosztuje 122 000 zł.  

 

Dane producenta Ford Mondeo 1.5 Ecoboost
Cena 89 000 zł
Silnik i przeniesienie napędu
Rodzaj silnika benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1498 cm3
Moc maksymalna 160 KM
przy obrotach 6000/min
Maksymalny moment obrotowy
w przedziale obrotów
240 Nm
1500-4500/min
Rodzaj napędu na przednie koła;
6-biegowa przekładnia
mechaniczna
Osiągi
0–100 km/h 9,2 s
Prędkość maksymalna 222 km/h
Zużycie paliwa
Średnie 5,8 l/100 km
Emisja CO2 134 g/km
Nadwozie
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, dł. x szer. x wys. 4871 x 1852 x 1482 mm, rozstaw osi 2850 mm, masa własna 1485 kg, dopuszczalne obciążenie 675 kg, pojemność bagażnika 550/1446 l, pojemność zbiornika paliwa 62,5 l.

 


Szymon Piaskowski- 
redaktor „auto motor i sport”
OK – nowe Mondeo nie jest tak ostre w zakrętach jak poprzednik, ale jako całość jest od niego lepsze. Czekamy na test.
To polubisz - Lejek do płynu
Mała rzecz, a cieszy. Dzięki lejkowi, który znajdziesz w bagażniku łatwo i sprawnie uzupełnisz płyn do spryskiwaczy.
Tego nie - Przyciski do klimy 
Do sterowania klimą najlepsze (najszybsze w obsłudze) jest pokrętło – koniec kropka. Przyciski obsługuje się wolniej.  





Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 130 850 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Ford Mondeo od momentu pojawienia się na rynku 21 lat temu jest jednym z najważniejszych aut w swojej klasie. Wchodząca właśnie na rynek europejski najnowsza generacja prawdopodobnie utrzyma tą dobrą passę.</p><br /><br /><a href="/testy/Ford-Mondeo-pierwsza-jazda-test,18594,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2014-12-11 15:15:56
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij