Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
  • auto motor i sport

  • testy

  • Ford Mondeo, Honda Accord, Mazda 6, Opel Insignia, Volkswagen Passat: mocni zawodnicy kombi

PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
2.6

Ford Mondeo, Honda Accord, Mazda 6, Opel Insignia, Volkswagen Passat: mocni zawodnicy kombi

Nowa Mazda 6 chce zakasować skostniałe towarzystwo, i to nie tylko udaną stylistyką. Ale rywale stają do meczu w dobrej formie, zwłaszcza ci w wersjach z mocnymi dieslami.

2013-03-29
Te kombi grają w wyższej lidze – w wersjach z najmocniejszymi dieslami kosztują od 120 do 145 tysięcy zł

Jak to się czasy zmieniają! Jeszcze w latach 90. kombi uchodziły za bardziej ekstrawaganckie niż sedany czy hatchbacki, chętnie kupowali je nawet ludzie, którzy oprócz powietrza niczego w nich nie wozili. Ale mieli samochód o nietypowym nadwoziu. Już od dłuższego czasu miłośnicy wszystkiego, co nowe i modne przesiadają się do SUV-ów i oglądają się za coraz bardziej wyszukanymi crossoverami. Ale na kombi nie ma się co obrażać, bo oferują więcej niż SUV-y – na przykład dzięki nisko umieszczonemu środkowi ciężkości lepiej łączą komfort z bezpiecznym i dynamicznym zachowaniem na drodze, a mniejsza niż w SUV-ach powierzchnia czołowa nie stawia powietrzu tak wielkiego oporu, dzięki czemu samochody te mniej palą.

Mazda 6 – zgrabna i szybka  

Urokowi kombi tym łatwiej się poddać, gdy ma się do czynienia z autem ładnym jak Mazda 6. Dzięki nowemu designowi „szóstka” ma dynamiczny przód, który mimo braku modnych i krzykliwych LED-ów przyciąga spojrzenia przechodniów. Niestety, fotele (owszem, wygodne), plastiki (dobrej jakości) i aluminiowe ozdobniki nie ożywiły wnętrza, które, tak jak w poprzednim modelu, jest nijakie. Ale przynajmniej okazuje się praktyczne, co widać choćby po możliwości złożenia oparcia tylnej kanapy od strony bagażnika i od środka. Poza tym, by uzyskać przedział bagażowy o pojemności ponad 1600 l z równą podłogą, nie trzeba męczyć się ze stawianiem siedzisk kanapy do pionu.

Współczesnym standardom odpowiada wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. Ponieważ jednak do testu wybraliśmy kombi z najmocniejszymi dieslami i w bogatych wersjach, ceny aut nie są niskie. I tak, w standardzie Mazdy 6 SkyPassion znajdują się m.in. asystent zmiany pasa ruchu, system awaryjnego hamowania w mieście, czy aktywny tempomat, nie wspominając już o takich „oczywistościach”, jak czujniki parkowania z przodu i z tyłu, czy automatyczna klimatyzacja. Ale cena tak wyposażonego auta wynosi całe 142 700 zł. Korzystnie dla portfela wypada nawigacja TomTom za 2000 zł. Obsługuje się ją łatwo za pomocą przycisków i ekranu dotykowego. To, że ekran nie jest zbyt duży można jakoś przeboleć. Gorzej z przyzwyczajeniem się do słabej widoczności z wnętrza auta, nie zachwyca też mała jak na kombi ładowność – 530 kg.

Na kombi nie ma się co obrażać, bo oferują więcej niż SUV-y – na przykład dzięki nisko umieszczonemu środkowi ciężkości lepiej łączą komfort z bezpiecznym i dynamicznym zachowaniem na drodze, a mniejsza niż w SUV-ach powierzchnia czołowa nie stawia powietrzu tak wielkiego oporu, dzięki czemu samochody te mniej palą.

O wiele bardziej obiecująca jest liczba wyrażająca maksymalny moment obrotowy 2,2-litrowego diesla, wynoszący 420 Nm. Jest to jeden z najmocniejszych czterocylindrowych diesli. Jednostka o mocy 175 KM sprawnie rozpędza kombi Mazdy, przyspieszając je do setki w zaledwie 8,3 s, i chętnie pracuje też na obrotach sięgających 5000 na minutę. Co ważne dla miłośników ekologii – silnik wykonany w technologii Skyactive, chociaż nie jest wyposażony w dodatkowe katalizatory, spełnia normę emisji spalin Euro 6.

Mondeo – mocny i odporny  

Mondeo Turnier świetne właściwości jezdne zawdzięcza zawieszeniu o zmiennej sile tłumienia nierówności. W pozycji „komfort” z równą łatwością neutralizuje ono poprzeczne garby, jak i zwykłe dziury w jezdni. Bezpośredni i czuły układ kierowniczy zapewnia dobry kontakt kół z asfaltem. Biorąc pod uwagę rozmiary auta, kombi Forda zadziwiająco delikatnie i sprawnie porusza się w ciasnych zakrętach i pozwala się łatwo kontrolować nawet wtedy, gdy kierowca doprowadzi je do granic fizycznych możliwości. Jeśli kierowca przesadzi z brawurą, czułe ESP sprowadzi samochód na właściwy tor. 2,2-litrowy diesel Forda jako jedyny w testowym towarzystwie ma moc aż 200 KM. Już przy niskich obrotach zachwyca dynamiką, a jeśli trzeba, rozpędzi Mondeo kombi nawet do 225 km/h. Świetne wyciszenie wnętrza nie wystawi uszu pasażerów na próbę. Ale średnie zużycie paliwa na poziomie 7,6 l/100 km jest nieco wyższe niż w wypadku konkurentów.

Talent do szybkiej i bezpiecznej jazdy nie przeszkadza Mondeo w ciężkiej pracy tragarza. Ponieważ jest to kombi w tradycyjnym stylu, zmieści niemal każdą ilość ładunku, który zresztą łatwo zapakować, bo otwór ładunkowy jest szeroki. Na niezbyt eleganckiej wykładzinie, którą wyłożono bagażnik śladu nie pozostawiają nawet przesuwane w tę i we w tę skrzynki z napojami. À propos wykładziny: także pokrętła do regulacji klimy oraz kratki nawiewu powietrza wyglądają dość pospolicie. Za to cena przyzwoicie wyposażonej wersji Titanium jest niższa od cen Accorda, Mazdy 6 oraz Insignii i wynosi 123 200 zł.

 

Insignia – dynamika i mały bagażnik

Wraz z pojawieniem się w 2009 roku Insignii Kombi, w Oplu skończyła się era modeli Caravan, stworzonych do naprawdę ciężkiej pracy. Od tego czasu to nie wielkość przedziału bagażowego liczy się w kombi Opla przede wszystkim. Jednak bardziej niż utraconej pojemności przedziału bagażowego w Insignii żałować trzeba, że nadwozie nie zapewnia dobrej widoczności z wnętrza, otwór bagażnika nie jest zbyt szeroki, a wysunięty zderzak utrudnia załadunek bagażu. Jeśli uwzględnić pokaźne rozmiary auta, rozczarować może też jedynie przeciętna ilość miejsca z tyłu. Za to bagaże można zasłonić przed wzrokiem ciekawskich precyzyjnie zasuwającą się roletą. Z przodu kierowcę i pasażera rozpieszczają wygodne fotele, dokupić można też adaptacyjne zawieszenie, które ukołysze i uchroni od wstrząsów na dziurach. Insignia w wersji Cosmo – m.in. z seryjną automatyczną klimatyzacją, tempomatem i kurtynami powietrznymi – kosztuje 132 350 zł.

Mimo że kombi Opla waży ponad 1,7 tony, czyli najwięcej spośród testowanych samochodów, jego mruczący dwulitrowy diesel z podwójnym doładowaniem (195 KM) raz-dwa potrafi rozhuśtać auto na autostradzie i zachwycić dynamiką. Za to, by dostarczać szczególnej przyjemności na krętych drogach, układowi kierowniczemu i mechanizmowi zmiany biegów brak precyzji działania.

Accord – sportowy, ale ciasny  

 

Wprawdzie Honda swoje wielkie kombi nazywa Tourer, ale tak naprawdę Accord przebiera się w sportowe szatki. Wielkie analogowe wskaźniki i krótka dźwignia zmiany biegów dają wrażenie podróżowania w coupé. Nic tylko uruchamiać 180-konnego diesla i w drogę, mieszać biegami. To ostatnie, dzięki krótkim drogom prowadzenia dźwigni i precyzyjnemu mechanizmowi zmiany przełożeń, udaje się znakomicie i sprawia frajdę, jak w żadnym z aut w teście. Jednak układ kierowniczy i zwinność nie są już takie, jak w coupé. Na dodatek w Hondzie najmocniej dają się odczuć nierówności drogi.

Masywny tył może sugerować, że bagażnik jest ogromny. Nic z tego – jest najmniejszy, a jego funkcjonalność ograniczają szerokie nadkola i wąski otwór. Także pod względem maksymalnego obciążenia, ilości miejsca na tylnej kanapie i jakości materiałów Honda nie wybija się ponad konkurentów. Kosztujący 144 600 zł Accord Tourer w wersji S – nie dość, że jest najdroższy spośród testowanych aut – ma zaskakująco ubogie wyposażenie (patrz tabela na następnej stronie). Dopiero wersja Type-S jest zaopatrzona we wszystko, co potrzebne, ale kosztuje jeszcze więcej – 156 600 zł. W sumie, Honda zajmuje ostatnie miejsce w teście.

Passat – pojemny, bo pudełkowaty  

Już na wstępie Volkswagenowi można pogratulować odwagi – na mecz wystawia samochód, którego konstrukcja sięga 2005 roku. Ale, o dziwo, Passat poddany w 2010 r. liftingowi zwycięża w czterech spośród pięciu testowych konkurencji. Ma proste nadwozie z dużymi przeszklonymi powierzchniami, więc z wnętrza można łatwo obserwować, co dzieje się na ulicy, a bagażnik i kabina są wyjątkowo pojemne. Począwszy od wygodnych foteli, przez tablicę rozdzielczą z przyciskami pracującymi z miłym dla ucha kliknięciem i precyzją, aż po chromowane aplikacje – wszystko jest wysokiej jakości.

Naszym zdaniem

Roman Skąpski
redaktor "auto motor i sport"

Współczesne kombi zaczynają dzielić się na takie, które ładnie wyglądają i takie, które dużo mogą. Przykładem nowa Mazda 6. Wygląda bardzo atrakcyjnie, jest nawet krótsza (o ponad 6 cm) od wersji sedan i ma mniejszy rozstaw osi, bo równie wielka wyglądałaby niezgrabnie. Jej bagażnik jest mniej pojemny niż bagażniki większości konkurentów, a dźwiga nawet o 107 kg mniej niż Mondeo (Accord – aż o 162 kg mniej!). Pudełkowaty Passat wygląda tak sobie, za to sporo uniesie.

Łagodnie pracujące zawieszenie z amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia daje radę nawet na najwredniejszych nawierzchniach i w połączeniu z czułym układem kierowniczym zapewnia najwyższe bezpieczeństwo podczas jazdy. Moc dwulitrowego TDI Volkswagen podniósł do 177 KM, a moment obrotowy do 380 Nm, jednak w chwili przeprowadzania testu takiego egzemplarza nie było do dyspozycji. Ale nawet w wersji z silnikiem uzyskującym 350 Nm, stosunkowo lekki Passat dobrze sobie radzi. Jednostka napędowa nie zachwyca tylko pod względem elastyczności, a winne temu są długie przełożenia skrzyni biegów. Jeśli nie korzystać zbyt gwałtownie z pedału gazu, okaże się, że Passat zadowoli się mniej niż pięcioma litrami oleju napędowego na 100 km.

Słabym punktem tego kombi jest system nawigacyjny RNS 510, który jest przestarzały, mocnym – cena najniższa w teście (120 990 zł za wersję Comfortline) i bogate wyposażenie. Czego brak w serii, znajdzie się w sensownych pakietach. Wygląda więc na to, że wysyłając na test Passata Volkswagen wykazuje się nie tyle odwagą, co pewnością siebie.

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Mondeo Tournier 2.2 TDCI Accord Tourer 2.2I-DTEC 6 Kombi 2.2 D Insignia Sports Tourer 2.0 Biturbo Passat Variant 2.0 TDI BMT
Rodzaj silnika/liczba cylindrówdiesel, R4diesel, R4diesel, R4diesel, R4diesel, R4
Moc kW (KM)200180175195170
Przy obrotach (/min)35004000450040004200
Poj. skokowa cm321792199219119561968
Maksymalny moment obrotowy (Nm)420380420400350
Przy obrotach (/min)175020002000175001750
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna 6-bieg. przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4837 / 1886 / 15124750 / 1840 / 14704800 / 1840 / 14804908 / 1858 / 15204771 / 1820 / 1516
Rozstaw osi (mm)28582705275027372712
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,8/11,411,5/11,611,7/11,811,6/11,611,2/11,3
Poj. zbiornika paliwa (l)7065627070
Masa własna (kg)16831650156017221588
Dopuszczalne obciążenie (kg)637475530608592
Poj. bagażnika (l)549/1745406/1252522/1664540/1530603/1731
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1495/14901525/14951510/14651515/14551475/1500
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1020/995965/9301010/9801015/960990/945
Rozmiar oponGoodyear Efficient Grip, 215/50 R17 WMichelin Primacy HP, 235/45 R18 WBridgestone Turanza T001, 225/45 R 19 WContiSportContact 3, 245/45 R18 WConti SportContact 5, 235/45 R17 W
CO2 (limit) g/km159150121134123
Norma emisji spalinEuro 5Euro 5Euro 6Euro 5Euro 5
OsiągiMondeo Tournier 2.2 TDCIAccord Tourer 2.2I-DTEC6 Kombi 2.2 DInsignia Sports Tourer 2.0 BiturboPassat Variant 2.0 TDI BMT
0-40 km/h (s)2,52,42,32,32,2
0-80 km/h (s)6,26,35,96,26,4
0-100 km/h (s)8,68,88,38,89,2
0-130 km/h (s)14,114,313,614,415,3
0-160 km/h (s)22,522,622,622,724,1
400 m (km/h)/(s)16,316,416,116,416,6
Prędkość maksymalna (km/h)225217221225224
Elastyczność Mondeo Tournier 2.2 TDCIAccord Tourer 2.2I-DTEC6 Kombi 2.2 DInsignia Sports Tourer 2.0 BiturboPassat Variant 2.0 TDI BMT
60-100 km/h na IV/V biegu (s)5,8/8,66,5/9,55,7/8,26,2/8,17,5/11,5
Elastyczność Mondeo Tournier 2.2 TDCIAccord Tourer 2.2I-DTEC6 Kombi 2.2 DInsignia Sports Tourer 2.0 BiturboPassat Variant 2.0 TDI BMT
80-120 km.h na V/VI biegu8,2/10,58,9/12,68,1/10,88,4/10,710,8/14,9
Zużycie paliwaMondeo Tournier 2.2 TDCIAccord Tourer 2.2I-DTEC6 Kombi 2.2 DInsignia Sports Tourer 2.0 BiturboPassat Variant 2.0 TDI BMT
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( w mieście) l/km7,87,25,76,45,6
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( poza miastem) l/km5,04,94,04,34,2
Zużycie paliwa wg normy NEDC (średnie) l/km6,05,74,65,14,7
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)6,15,25,25,74,7
Maksymalne (l/100 km)9,89,69,79,79,3
średnie podczas testu (l/100 km)7,67,37,47,57,0
zasięg (km)9218908379331000
Droga hamowania (m)Mondeo Tournier 2.2 TDCIAccord Tourer 2.2I-DTEC6 Kombi 2.2 DInsignia Sports Tourer 2.0 BiturboPassat Variant 2.0 TDI BMT
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)38,138,535,437,236,3
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)38,438,535,736,736,7
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)38,038,036,137,337,4
Ceny i wyposażenieMondeo Tournier 2.2 TDCIAccord Tourer 2.2I-DTEC6 Kombi 2.2 DInsignia Sports Tourer 2.0 BiturboPassat Variant 2.0 TDI BMT
Cena modelu testowanego (zł)123 200 zł144 600 zł142 700 zł132 350 zł120 990 zł
Poduszki boczne/kurtynytaktaktaktaktak
Radioodtwarzacz CD/MP3taktaktaktaktak
Klimatyzacja automatycznataktaktaktaktak
Reflektory biksenonowe4100 zł- złtak4950 zł3490 zł
Lakier metalizowany2300 złtak2300 zł2400 zł2460 zł
Komputer pokładowytaktaktaktaktak
Obręcze kół z lekkich stopów tak (16-cali)taktak (19-cali)tak (18-cali)tak (17-cali)
Elektrycznie regulowane przednie foteletak- złtak1000 złtak
Tempomat1900 zł- złtaktaktak
Czujnik parkowania2500 zł- złtak4950 zł990 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Ocena punktowa (maks. 500)

Mondeo Tournier 2.2 TDCI 384 Ford Mondeo Turnier to w równej mierze mistrz zakrętów, co wół roboczy. Jakość materiałów i zużycie paliwa trochę rozczarowują.
Accord Tourer 2.2I-DTEC 331 Honda ani szczególnie praktyczna, ani wyjątkowo zwrotna czy wygodna, ani dobrze wyposażona – jest ostatnia.
6 Kombi 2.2 D 369 Dynamiczny silnik i pewne zachowanie podczas jazdy to atuty Mazdy 6. Zwrotność i komfort – nienadzwyczajne.
Insignia Sports Tourer 2.0 Biturbo 360 Wysoki komfort jazdy sprawia, że Insignia Sports Tourer to idealne auto na dalekie dystanse. Ale dość ciasne.
Passat Variant 2.0 TDI BMT 397 Przestronny, wygodny, oszczędny oraz solidnie wykonany Passat bez problemu odpiera ataki młodszych konkurentów.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 130 850 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Rzeczywiście, Focus III jako pierwszy padł ofiarą premiery rok przed wejściem na salony :D
    A lifting Fiesty :squeeze:  a'la Aston Cygnet :rofl: to dla mnie porażka biura projektowego Forda :mad: . Dowód na lawinowe obniżenie iQ :dobani: (sorry, mała Toyoto...)

    airmatic, 2013-04-01 02:22:03
  • avatar
    zgłoś
    Ford w ogóle ma jakąś dziwną tendencję zapowiadania swoich nowych modeli z dużym wyprzedzeniem. Trochę bez sensu strategia (o ile można to nazwać strategią).

    Samuraj, 2013-03-31 23:29:29
  • avatar
    zgłoś
    Trochę to dziwne, ze zwlekają, bo konkurencja odbierze im sporo klientów.
    rzęsor, 2013-03-31 17:36:44
  • avatar
    zgłoś
    Przyszły rok. :P

    Samuraj, 2013-03-31 12:00:22
  • avatar
    zgłoś
    Chyba już niedługo, bo akurat trwają wyprzedaże starego.

    rzęsor, 2013-03-31 03:03:52
  • avatar
    zgłoś
    Na to nowe Mondeo jeszcze trochę poczekamy ... . :P

    Samuraj, 2013-03-30 23:16:35
  • avatar
    zgłoś
    Dość dziwna sytuacja, jeśli chodzi o Hondę. Najwyższa cena w tym zestawieniu, a przy tym najbogatsza wersja wymaga wysupłania jeszcze trochę peso. Konstrukcyjnie auto jest też najstarsze, obok Mondeo. Na dodatek ceniącym praktyczność Niemcom nie dogodzi mała przestrzeń bagażowa. Ale to nie zmienia faktu, że Accord wygląda lepiej niż wszyscy konkurenci - nawet Mazda 6 w nadwoziu kombi postawiona obok Tourera blednie. To oraz sparowanie dobrych foteli ze znakomitą, małą kierownicą sprawia, że w takim aucie czułbym się najlepiej. I właśnie to przekonuje klientów do każdej Hondy, którzy mają w... nosie niemieckie standardy testowania. Oni chcą mieć porządne auto - i tego nikt Hondzie nie odmówi. Kropka

    airmatic, 2013-03-30 21:07:37
  • avatar
    zgłoś
    Mk 5
     

    rzęsor, 2013-03-30 18:33:25
  • avatar
    zgłoś
    Szkoda, że Mondeo i Accord w wersjach poprzedniej generacji.
    Mondeo wygląda na najnowsze mk4 po lifcie. Jeszcze coś nowszego pojawiło się?
    Przy Passacie mogli by uwzględnić np. obecną ofertę - wersja R-Style.
    garfield, 2013-03-30 17:18:42
  • avatar
    zgłoś
    Szkoda, że nie mieliście wersji Highline Passata - cena już nie byłaby taka "niziutka" jak sądzę, a tak poza tym - wynik przewidywalny, choć rozczarowujący, przynajmniej mnie.

    Samuraj, 2013-03-29 23:59:42
  • avatar
    zgłoś
    O VW wygrał. Ale niespodzianka! Miał szczęście że nie było tu Octavii ;)

    konjo, 2013-03-29 21:20:38
  • avatar
    zgłoś
    Szkoda, że Mondeo i Accord w wersjach poprzedniej generacji.

    rzęsor, 2013-03-29 16:36:51
  • avatar
    zgłoś
    Nowa Mazda 6 chce zakasować skostniałe towarzystwo, i to nie tylko udaną stylistyką. Ale rywale stają do meczu w dobrej formie, zwłaszcza ci w wersjach z mocnymi dieslami.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2013-03-29 14:13:47
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij