Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Ford Mondeo - Skuteczna kuracja

Ford Mondeo został odmłodzony. Jednak ci, którzy wcześniej kupili ten model nie muszą rwać włosów z głowy. Tylko wyćwiczone oko potrafi zauważyć różnice w wyglądzie. Zastosowane zmiany mają dodać autu prestiżu.

2003-11-03
Ford Mondeo Lampy o modnym trójkątnym kształcie, czyli - solidnie i nowocześnie.

Z zewnątrz wyróżniają go chromowana osłona chłodnicy i przednie lampy przeciwmgielne w stylu tych z Focusa. Z tyłu dołożono tylko białe paski świateł cofania. Dodatkowo wersję Ghia zdobi sporo chromowanych listewek, co efektownie wygląda zwłaszcza na czarnym nadwoziu.

Na szczęście skupiono się na kosmetyce, nie ingerując w technikę; układy napędowy, jezdny i kierowniczy pozostały bez zmian, podobnie jak precyzyjny układ kierowniczy nie przenoszący nierówności drogi na kierownicę. Dość twarde zawieszenie nie pozwala przechylać się nadwoziu na zakrętach. Ustawiono je tak, by uzyskać bardzo dobre właściwości jezdne, nie obniżając zbytnio komfortu jazdy. Faktycznie, Mondeo sunie w ciasnych zakrętach jak po sznurku. Trochę gorzej jest z komfortem. Do sztywnego zawieszenia dołożono twarde fotele, co powoduje przenoszenie nierówności (np. na kostce brukowej) na jadących. Również poprzeczne garby nie są wytłumiane do końca. Chociaż dzięki tej sztywności można przekonać się, jak mocne jest nadwozie i jak dokładnie spasowano plastikowe elementy kabiny - nie usłyszymy żadnych trzasków, stuków i chrobotów, nic nie wpada w rezonans.

Testowany Ford był wyposażony w pięciostopniową automatyczną przekładnię z sekwencyjnym, podwójnym (dźwignią lub przyciskami na ramionach kierownicy) sterowaniem Durashift. To inteligentny mechanizm, chociaż trochę ociężały w swoich reakcjach. Jest adaptacyjny, powinien dostosowywać się do temperamentu kierowcy, lecz uczenie się nie jest jego mocną stroną. Odnosiłem wrażenie, że w automatycznym trybie pracy silnik jest wkręcany na zbyt wysokie obroty, poza optymalny ich zakres, choć sama zmiana biegu jest płynna i bez szarpnięć. A ponieważ serce Mondeo do cichych nie należy, wyraźnie słyszalne było w kabinie.

Z drugiej strony, tylko w tym trybie pracy przy nagłym wciśnięciu prawego pedału następuje dość szybka redukcja przełożenia (kickdown) i auto startuje niczym rakieta - elastyczny silnik i 330 Nm do dyspozycji robią swoje. Jeśli chcemy wyręczyć bity, wystarczy przejść na sekwencyjne przełączanie, najwygodniej realizowane przyciskami na kierownicy. Będzie ciszej, a reakcje skrzyni żwawsze - jeśli tylko wyczujemy te chwile, w których należy zmieniać biegi. Auto mocno przyspiesza już od 2000 obrotów, a nawet poniżej tej granicy, ale już nie tak zdecydowanie. Za szybko redukując przełożenie, uzyskamy mocny efekt hamowania silnikiem i nagły wzrost hałasu we wnętrzu.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Nadwozie4-drzwiowy sedan, dł. x szer. x wys. 4731 x 1812 x 1415 mm, rozstaw osi 2754 mm, masa własna 1524 kg, dopuszczalne obciążenie 541 kg.
SilnikRzędowy, 4-cylindrowy, 4 zawory na cylinder, z wtryskiem common-rail II generacji, pojemność skokowa 1998 cm3, moc 96 kW (130 KM) przy 3800 obr/min, maksymalny moment obrotowy 330 Nm przy 1800 obr/min.
Osiągi*Przysp. 0-100 km/h 10,8 s Prędkość maks. 199 km/h

Jeśli się zagapimy przy sekwencyjnym przyspieszaniu jak i wyhamowywaniu, przekraczając założone przez konstruktorów obroty, elektronika automatycznie zmieni przełożenie, chroniąc układ napędowy przed przeciążeniem. To wszystko przy oszczędnym zużyciu oleju napędowego; z trzema osobami "na pokładzie" w ruchu miejskim, szosą, jak i 130 km/godz. autostradą (wszystko w deszczu) - samochód spalał średnio 7,8 l/100 km. Hamulce są bardzo skuteczne, równomiernie przyhamowują wszystkie koła, chociaż są mało czułe i do ich włączenia trzeba użyć sporo siły.

W uprzednio testowanym egzemplarzu Mondeo występowały niewielkie niedoróbki jakościowe. W tym egzemplarzu nie znalazłem żadnych błędów montażowych, czy choćby śladu gorszych jakościowo materiałów.

Nieznacznie zmieniona konsola środkowa jest ładniejsza, stylowy (choć mało czytelny) zegar wpasowany w drewnopodobną okładzinę już nie razi. Przyciski są delikatniejsze, radioodtwarzacz nie wygląda - jak w modelu sprzed liftingu - jakby był z tańszego modelu, lecz jest zgrabnie wkomponowany w konsolę. Przestronne, eleganckie i jasne wnętrze oraz wygodne fotele o dużym zakresie regulacji dają poczucie luksusu.

Odmłodzony Mondeo ma większe i ładniejsze lusterka zewnętrzne, lepiej pokazujące co się dzieje za samochodem.

W bagażniku bez zmian: brak uchwytów do zamykania klapy, mechanizm odblokowywania oparć tylnej kanapy nadal uruchamiany, nietypowo, z wnętrza bagażnika oraz, niestety, koło dojazdowe; pełnowymiarowe, aluminiowe koło zapasowe w tej klasie aut powinno być standardem. Minusem jest zbyt mały zbiornik paliwa, mieszczący tylko 58,5 l, czyli mniej niż np. w starym Golfie III Kombi, który mieścił 60 litrów. Normą w tej klasie jest możliwość zatankowania około 70 litrów.

Wizerunek luksusowego samochodu psuje zbyt duży prześwit (na polskich drogach akurat często się przydaje) oraz za wysoko uniesiony tył - lekkie obniżenie i wypoziomowanie nadwozia nadałoby tej mieszczańskiej limuzynie więcej dynamiki.

Mondeo jest naprawdę dobrym samochodem, a wymienione uchybienia nie rzutują specjalnie na jego wizerunek. Napędzający samochód silnik Diesla więcej radości daje w połączeniu z przekładnią mechaniczną, lecz pięciostopniowy automat specjalnie nie obniża jego osiągów.

Niemniej kto zaakceptuje warunki Forda - nie będzie żałować. Nowoczesny wygląd nadwozia i eleganckie wnętrze jeszcze długo się nie opatrzą.

Tekst: Bogdan Czajkowski
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 130 850 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Ford Mondeo został odmłodzony. Jednak ci, którzy wcześniej kupili ten model nie muszą rwać włosów z głowy. Tylko wyćwiczone oko potrafi zauważyć różnice w wyglądzie. Zastosowane zmiany mają dodać autu prestiżu.
    auto motor i sport, 2008-11-14 16:01:20
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij