Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Ford Tourneo Connect, Mercedes Citan, VW Caddy

Widzisz pudełkowatego kombivana, myślisz – auto dostawcze. Błąd, kombivan to wygodny samochód rodzinny, pod pewnymi względami lepszy niż tradycyjne kombi. Sprawdzamy to na przykładzie Forda Tourneo Connecta, Mercedesa Citana i Volkswagena Caddy.  

Michał Hutyra 2014-12-01

Rower, pralka, 55-calowy telewizor, wózek dziecięcy, czy zawartość wielkiej szafy nie są wyzwaniem dla bagażników kombivanów. Auta te pochodzą z planety, na której praktyczność jest ceniona bardziej niż wygląd zewnętrzny i osiągi. Jeśli Twoja rodzina przy pakowaniu nie lubi się ograniczać, a w aucie musi się jeszcze zmieścić dwójka dzieci i pies na dokładkę, zastanów się, czy zamiast kompaktowego „kombi w dieslu” za 80 tys. nie kupić auta w stylu Caddy, Citana lub Tourneo Connecta? Sprawdzamy, czy warto.

Pudełka na kołach
Ford Tourneo Connect jest najmłodszy w tym towarzystwie, a przy okazji wygląda najbardziej atrakcyjnie, prawie jak tradycyjny van. Dynamikę nadwozia podkreślają wyraźnie zaznaczone nadkola i wznosząca się linia bocznych okien. Przód narysowano w stylu osobowego C-Maxa.

Wyrafinowana stylistyka nie jest natomiast najmocniejszą stroną Volkswagena. Caddy ma proste, jednobryłowe nadwozie, bez jakichkolwiek ozdobników. Ta mało porywająca stylistyka dziwi tym bardziej, że Volkswagen Caddy w odróżnieniu od Connecta i Mercedesa Citana powstał na bazie minivana – Tourana. To wyjaśnia dlaczego kabina Volkswagena wygląda jak w zwykłym osobowym aucie i wyposażono ją w wygodne fotele, świetnie spisujące się także podczas długich podróży. Aby Caddy zyskał więcej cech użytkowych, pod wyższono dach, przekonstruowano tylne zawieszenie, montując resory piórowe, a miękkie w dotyku plastiki zamieniono na twarde, łatwo zmywalne, więc bardziej praktyczne. Trzeci uczestnik naszego testu, Mercedes Citan, to po prostu Renault Kangoo z gwiazdą na masce. Styliści starali się nadać nadwoziu zgrabniejszy kształt, wyokrąglając je, gdzie tylko się da. Wybrzuszone są szyby (przednia oraz boczne), a nawet drzwi. Citan wygląda trochę jak auto z komiksu, nudy nie ma. Ale krajobraz wnętrza jest wyjątkowo surowy, szczególnie jeśli spojrzymy na ascetycznie urządzoną deskę rozdzielczą.

Dopieszczanie podróżnych
Za kierownicą Forda siedzi się jak w aucie osobowym. Przednie fotele zamontowano stosunkowo nisko, bo 60 cm nad ziemią. Mają one najszerszy zakres regulacji i długie (najdłuższe) siedziska. W Caddy brakuje większej regulacji wzdłużnej foteli przednich, choć dzięki temu pasażerowie siedzący na tylnej kanapie mają mnóstwo miejsca na nogi. Podobnie jest w Citanie. Zaletą Forda i VW jest to, że kierownicę da się regulować w dwóch płaszczyznach. W Citanie tylko w pionie, więc przy wysprzęglaniu lewym kolanem trafia się w kierownicę. Ergonomię burzy też niefortunnie zamontowana typowo mercedesowska dźwignia, którą obsługuje się kierunkowskaz i wycieraczki.

Ford Tourneo Connect
Deska rozdzielcza wygląda równie elegancko i oryginalnie jak w innych, osobowych modelach Forda. Wykończono ją twardym plastikiem, ale w kombivanach to standard. Przednie fotele Connecta są najwygodniejsze, a kabina najbardziej przytulna. Jeśli potrzebny jest większy bagażnik, tylne fotele można wyjąć z auta.

 

W żadnym z kombivanów nie można narzekać na brak miejsca w kabinie. Jest go dużo nawet wtedy, gdy podróżuje się w gronie pięciu osób. Doskonale widać tu przewagę tego rodzaju aut nad tradycyjnym kompaktowym kombi. W Seacie Leonie, który w celach porównawczych towarzyszył testowanym autom, przy pięciu osobach jest najzwyczajniej ciasno. I nie jest to kwestia rozstawu osi, bo ten w obydwu rodzajach aut jest podobny. W kombivanach tylne fotele zamontowano wyżej niż przednie, z tego powodu wyższe są też ich nadwozia (o około 40 cm niż w zwykłym kombi). Siedząc za kierownicą Connecta, Caddy czy Citana i nad głową, i za plecami czuje się znacznie większą przestrzeń.W kombivanach tylne drzwi nie otwierają się jak w większości zwykłych aut, lecz przesuwają. Dzięki temu dostęp do tylnej kanapy jest wygodniejszy, a zapinanie dziecka w foteliku – wyjątkowo wygodne. W Caddy drzwi otwierają się najszerzej.

Przepastne Bagażniki Bagażniki to największy atut kombivanów. Tu karty rozdaje Tourneo Connect – przy pięciu osobach na pokładzie ma pojemność 1029 l. Caddy „tylko” 750 l, zaś Citan 438 litrów.

Mercedesowi nosa uciera nawet Seat Leon ST (587 l). Citan odzyskuje przewagę nad Seatem (i tylko nad nim), kiedy trzeba wykorzystać pełne możliwości bagażnika. Wystarczy złożyć oparcie kanapy, by pojemność wzrosła ponad czterokrotnie (2080 l). Również czterokrotnie zwiększa się bagażnik VW (do 3020 l). Ford z wynikiem 2410 l plasuje się pośrodku. Connect i Caddy mają podobną koncepcję powiększania bagażnika – najpierw składa się oparcie, potem podnosi siedzisko (ułatwiają to amortyzatorki) i stawia je do pionu.

Jeśli to nie wystarczy, tylne fotele można wymontować. Trzeba tylko mieć miejsce do ich składowania i sporą krzepę, by wyjąć je z wnętrza auta. Nasz „wzorzec metra”, czyli górski rower, mieścił się na stojąco w każdym z kombivanów. W Volkswagenie i Fordzie zostawało jeszcze z tyłu miejsce dla dwóch pasażerów.

W Mercedesie – dla jednego (trzeba było złożyć szerszą, dwuosobową część kanapy). Leon na tym tle wypada blado. Co prawda rower udało się zmieścić, ale tylko na leżąco i po zdemontowaniu przedniego koła. O tym, by ktoś usiadł z tyłu nie było mowy. Zalety kombivanów widać zawsze, gdy trzeba przewieźć duże, nietypowe przedmioty.

Mercedes Citan
Citan jest wykończony bardzo pospolicie. Pozycja za kierownicą jest najsłabszym punktem programu, bardziej przestronnie jest z tyłu. Przy pięciu osobach na pokładzie bagażnik nie rozpieszcza wielkością, sytuacja zmienia się po złożeniu oparć foteli; plus za to, że chowają się one w podłodze. Manetka hamulca ręcznego wygląda jak przeszczepiona z odrzutowca

 

Na drodze bez emocji
Najlepsze właściwości jezdne spośród całej trójki ma Ford. Auto błyskawicznie zmienia kierunek jazdy, a zawieszenie pierwszorzędnie rozprawia się z tłumieniem wszelkich nierówności. Tak dobrych manier może mu pozazdrościć wiele aut osobowych. Volkswagen stara się dotrzymać mu kroku, jednak ktoś kiedyś uznał, że najważniejsza jest ładowność i zamienił klasyczne sprężyny na resory piórowe. Efekt? Na poprzecznych nierównościach nadwozie lekko się kołysze. Czuć to także podczas zatrzymywania się, nawet na światłach. Caddy, inaczej niż konkurenci, dobrze się czuje, kiedy dźwiga ciężki ładunek. A możliwości ma nie byle jakie – 790 kg. Do Citana zapakujesz 570 kg, a do Connecta 525 kg walizek. W „wyciskaniu” na ławeczce Leon jest lepszy i od Forda, i od Mercedesa (ładowność 609 kg).

Mercedes Citan ma sprawnie działający układ kierowniczy, za to w zakrętach pływa jak okręt kołyszący się na falach. Powyżej 120 km/h zaczyna też przeszkadzać szum powietrza, w kabinie rozlega się nieprzyjemne echo. Dostawczy charakter auta nie tylko widać (po wnętrzu), ale i słychać. Seat Leon ST gra w zupełnie innej lidze. Jest zwarty, bardzo stabilny i komfortowy. Układ kierowniczy odpowiada błyskawicznie, a zawieszenie bezszelestnie rozprawia się z nierównościami nawierzchni.

Klasyczne kombi ma też dwa dodatkowe asy w rękawie – osiągi oraz zużycie paliwa. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje mu przynajmniej o 2-2,5 s mniej niż kombivanom. Leon jest też znacznie szybszy niż one, a na dodatek zużywa mniej paliwa (około 1-2 l/100 km). Caddy i spółka, z powodu wysokiego wzrostu i sporej powierzchni czołowej, muszą się zmagać z większymi oporami powietrza. Im szybciej się jedzie, tym silniki tracą więcej energii na ich pokonanie. Zawsze jednak jest coś za coś.

 
VW Caddy
We wnętrzu VW wieje nudą, nie tylko stylistyczną. Ale funkcjonalność, dostęp do przełączników są bez zarzutu. Caddy przoduje pod względem liczby schowków. Kusi też najbardziej ekskluzywnym wyposażeniem – wśród opcji są m.in. skórzana tapicerka i biksenonowe reflektory. System powiększania bagażnika jest taki sam jak w Fordzie.

Dane techniczne

  Tourneo Connect Trend 1.6 TDCi Citan 111 CDI Caddy Trendline 1.6 TDI
Układ napędowy
Moc maksymalna115 KM110 KM102 KM
Przy obrotach (/min)3600/min4000/min4400/min
Maksymalny moment obrotowy (Nm)270 Nm240 Nm250 Nm
Przy obrotach (/min)1750/min1750-2750/min1500/min
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-biegowa przekł. mech.6-biegowa przekł. mech.5-biegowa przekł. mech.
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)4440/1855/1635 mm4321/1829/1809 mm4406/1794/1822 mm
Rozstaw osi (mm)2640 mm2697 mm2681 mm
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)58 l60 l60 l
Wymiary i masy
Masa własna (kg)1380kg1295 kg1474 kg
Dopuszczalne obciążenie (kg)525 kg570 kg790 kg
Poj. bagażnika (l)465/1353 l438/2080 l750/3020 l
Zużycie paliwa wg. normy NEDC ( w mieście) l/km5,6 l/100 km5,0 l/100 km6,6 l/100 km
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) l/km4,4 l/100 km4,4 l/100 km5,2 l/100 km
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) l/km4,8 l/100 km4,6 l/100 km5,7 l/100 km
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Emisja CO2 g/km130 g/km119 g/km149 g/km
Norma emisji spalinEuro 5Euro 5 Euro 5
Osiągi
0-100 km/h (s)13,6 s13,3 s12,9 s
Prędkość maksymalna (km/h)165 km/h160 km/h168 km/h
Ceny i wyposażenie
Przednie i boczne poduszki pow.tak / taktak / taktak / tak
Poduszki boczne/kurtynytak / taktak / taktak / -
ESP + ASRtaktaktak
Radioodtwarzacz CD/MP3tak (z USB/AUX)1207 zł (z AUX) złtak
Klimatyzacja3690 zł (manualna) zł3999 zł (manualna) zł6155 zł (manualna) zł
Lakier metalizowany1415 zł zł1731 zł zł2280 zł zł
Komputer pokładowytaktak204 zł zł
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak / taktak / 709 złtak / -
Elektrycznie sterowane lusterkatak (podgrzewane)tak (podgrzewane)tak (podgrzewane)
Obręcze z lekkich stopów1968 zł (16’’) zł2291 zł (15”) zł2553 zł (15”) zł
Centralny zamektaktaktak
Halogenytak667 zł zł866 zł zł
Tempomat775 zł zł1125 zł zł1451 zł zł
Czujnik parkowania z przodu i z tyłu1230 zł (tył) zł1248 zł (tył) zł1617 zł (tył) zł
Cena
Cena modelu podstawowego (zł)81 485 zł zł83 148 zł zł81 096 zł zł
Uzasadnienie
UzasadnienieJest najmłodszy w tym gronie, co wyraźnie wychodzi mu na korzyść. Najlepiej nim się jeździ, a kabina jest najbardziej komfortowa. Tourneo najskuteczniej maskuje geny dostawczaka. Wady: spora średnica zawracania oraz skromna lista wyposażenia dodatkowego.Okazuje się najbardziej funkcjonalny, a na drodze stara się robić wszystko poprawnie. Właściwości jezdne są tym lepsze, im bardziej obciążony jest bagażnik. Po wyglądzie mocno widać upływ czasu – nic dziwnego, skoro Caddy liczy sobie już 11 lat. VW jest też najdroższy.W tym gronie to „pan w średnim wieku”. Jakościowo mocno odstaje od innych Mercedesów, a szkoda. Wyjątkiem jest mocno nadmuchany cennik. Citan wypada najgorzej w tym porównaniu, bo trudno znaleźć dyscyplinę, w której by się wyróżniał.
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 019 PLN
Dostępne nadwozia: furgon-3, kombi van-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Widzisz pudełkowatego kombivana, myślisz – auto dostawcze. Błąd, kombivan to wygodny samochód rodzinny, pod pewnymi względami lepszy niż tradycyjne kombi. Sprawdzamy to na przykładzie Forda Tourneo Connecta, Mercedesa Citana i Volkswagena Caddy. Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-12-01 13:53:43
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij