Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Grand C4 Picasso, S-Max, 5008 – z rodziną w tle

Chociaż szczyt popularności mają już za sobą, vany pozostają najbardziej rodzinnymi spośród samochodów. Sprawdziliśmy jak dużo łączy Citroëna Grand C4 Picasso i Peugeota 5008 z większym od nich, odnowionym Fordem S-Maxem. Potrafią też interesująco różnić się od siebie.

2010-09-01
Citroen, Grand C4 Picasso, Ford, S-Max, Peugeot, 5008 W porównywalnych wersjach silnikowych mniejsze vany, jak Citroën C4 Picasso i Peugeot 5008, nie cenią się mniej niż większy Ford S-Max

 

Scenariusz jest zawsze ten sam - kupić jak najlepsze auto za jak najmniejsze pieniądze. Gdy porówna się ceny Citroëna Grand C4 Picasso i Peugeota 5008 oraz Forda S-Maxa w najtańszych dostępnych wersjach, nie ma się nad czym zastanawiać. Vany z francuskim rodowodem, obydwa w wersji siedmiomiejscowej, kosztują mniej niż 70 tys. złotych, natomiast S-Max - prawie 100 tys. zł. Z prezentu w postaci blisko 30 tys. złotych ucieszy się każdy. Tym bardziej że na co dzień - pod względem przestronności wnętrza, pojemności bagażnika czy komfortu podróżowania - różnice między testowanymi samochodami są minimalne. Na przednich fotelach siedzi się wygodnie, do przedziału bagażowego swobodnie zmieszczą się nie tylko zakupy na cały tydzień, ale nawet pralka. Trzy niezależne fotele w drugim rzędzie można przesuwać, rozkładać w nich oparcia czy składać je w całości na płasko. Jak na 30 tys. zł istotnych różnic jest niewiele.

 

W testowanych wersjach, z dwulitrowym (takim samym!) dieslem pod maską - owocem współpracy Forda i PSA w dziedzinie silników - różnica w cenie znacząco się zmniejsza. Grand C4 Picasso i 5008 ocierają się o barierę 100 tys. zł, S-Max też, ale po drugiej stronie, mniej przyjaznej dla portfela. Z prawie 30 tys. zł robi się "na plusie" mniej niż 10 tys. zł. W takim wypadku każdy szczegół zaczyna mieć znaczenie i może decydować o wyborze auta.

Jedną z podstawowych różnic jest rozstaw osi S-Maxa w porównaniu z rozstawem Grand C4 Picasso i 5008. 12 cm więcej między osiami oznacza więcej swobody dla nóg pasażerów zajmujących miejsce w drugim rzędzie foteli. W vanie Forda siedzi się tam wygodniej niż w vanach Citroëna i Peugeota - nie tylko dlatego, że jest więcej miejsca na kolana, ale również z racji wygodniejszej pozycji do siedzenia. W S-Maksie fotele drugiego rzędu znajdują się nieco wyżej nad podłogą niż w Grand C4 Picasso i w 5008, dziękiczemu podróżuje się z nogami mniej zgiętymi w kolanach. Dzieci nie poczują różnicy, dorośli - jak najbardziej.

Większy rozstaw osi oznacza również lepszy komfort resorowania długich łagodnych nierówności oraz stabilniejsze zachowanie nadwozia. S-Max nie wie co to wzdłużne kołysanie. Van Peugeota także dobrze radzi sobie z trzymaniem nadwozia w ryzach. Najgorzej pod tym względem wypada Grand C4 Picasso, w testowanej wersji wyposażone z tyłu w zawieszenie pneumatyczne. Na drodze korzyści z takiego rozwiązania są marne, przy pakowaniu samochodu - pokaźne. Po naciśnięciu przycisku, umieszczonego w bagażniku przy podłodze, tył Grand C4 Picasso obniża się o kilka centymetrów, co ułatwia pakowanie ciężkich przedmiotów. Zadaniem siłowników pneumatycznych jest też utrzymywanie w czasie jazdy stałego prześwitu niezależnie od obciążenia auta.


Potrójne życie
Nieczęsto zdarza się, żeby wszystkie auta w teście były napędzane identycznym silnikiem. Dwulitrową wysokoprężną jednostkę z wtryskiem common-rail Citroën i Peugeot oraz Ford zrobili wspólnie i stosują w wielu modelach.

O 8 cm szersze, w porównaniu z konkurentami, wnętrze tylnej części S-Maxa zapewnia zasiadającym tam pasażerom wyraźnie lepszy komfort podróżowania, szczególnie przy pełnej obsadzie miejsc. Trzy osoby z tyłu w vanach Citroëna i Peugeota przetrwają podróż z Polski do Hiszpanii, ale niedługo po rozpoczęciu podróży dojdą do wniosku, że jednak we dwójkę jechałoby się znacznie wygodniej. Dopiero przy takim wyjeździe zaczyna mieć znaczenie fakt, że bagażnik S-Maxa standardowo liczy aż 755 l pojemności. Bagażniki Grand C4 Picasso i 5008 są mniejsze o blisko 180 l. Równie duże znaczenie dla możliwości transportowych ma dopuszczalne obciążenie aut: w Fordzie aż 750 kg, w Citroënie i w Peugeocie - mniej niż 600 kg. Po złożeniu foteli największym przedziałem bagażowym dysponuje S-Max, nieznacznie ustępuje mu Grand C4 Picasso, 5008 znowu jest z tyłu o około 200 litrów.

Mimo identycznego silnika pod maską i osiągów na zbliżonym poziomie, wrażenia z jazdy testowanymi vanami są odmienne. S-Max - z zawieszeniem i z układem kierowniczym, które starają się przekazać kierowcy jak najwięcej informacji o drodze i o tym, co dzieje się na styku kół z nawierzchnią - robi użytek z każdego konia mechanicznego i z każdego niutonometra. Znakomity układ jezdny S-Maxa od pierwszych metrów pracuje na stworzenie wrażenia z jazdy identycznego z tym, jakie dają samochody klasy średniej. Wystarczy przejechać parę metrów i kilka zakrętów, aby zapomnieć, że siedzi się za kierownicą vana.

Swoje gabaryty i charakter skutecznie ukrywa przed kierowcą także Peugeot 5008. Nie tylko dzięki temu, że w sprincie ze startu zatrzymanego do 100 km/h odjeżdża S-Maxowi prawie o sekundę, ale także dlatego, że jego zawieszenie i układ kierowniczy również dbają o to, aby kierowca niemyślał o wysiadaniu z auta zbyt szybko. Spora w tym zasługa organizacji miejsca pracy kierowcy w vanach Forda i Peugeota. W S-Maksie i w 5008 kierowca ma zegary wyłącznie dla siebie, a od pasażera izoluje go solidna konsola środkowa. Takie miejsce pracy aż szkoda opuszczać.

W tym towarzystwie Grand C4 Picasso jest trochę jak z innej planety. Za sprawą dość miękko zestrojonego zawieszenia nadwozie citroënowskiego vana bardzo szybko manifestuje niezadowolenie z prędkości, z jaką kierowca próbuje podróżować przez zakręty. Coraz silniejsze przechyły skutecznie zniechęcają do szybszej jazdy. Tablica rozdzielcza bez konsoli środkowej i z zegarami "dla wszystkich", ale za to z dwoma potężnymi zamykanymi schowkami, każe przypuszczać, że Grand C4 Picasso nie było projektowane z myślą o dobrym samopoczuciu kierowcy.

Testy dynamiczne nie wykazują aż takich różnic między testowanymi vanami. Obiektywnie, wedle wskazań stopera, zwykły slalom najszybciej przejeżdża S-Max, drugie jest Grand C4 Picasso, trzeci Peugeot 5008. Wynik gorszy o, odpowiednio, 0,7 km/h i 1,4 km/h trudno nazwać porażką. Równie wyrównany poziom vany Citroëna, Forda i Peugeota prezentują w próbie hamowania ze 100 km/h na zimno i bez obciążenia. Jak na rodzeństwo przystało, Grand C4 Picasso i 5008 zatrzymują się w tym samym miejscu, dokładnie na 39. metrze. S-Max - o 40 centymetrów wcześniej.

Vany, które o klientów muszą walczyć już nie tylko ze zwykłymi samochodami, ale jeszcze z crossoverami i SUV-ami, nie mają teraz łatwego życia. Ale przykład S-Maxa, którego sprzedaż w Polsce rośnie z roku na rok, pokazuje, że vany wciąż mogą być atrakcyjne. Nie tylko za sprawą przestronnego wnętrza i dzięki możliwości przewiezienia siedmiu osób. Większość sprzedanych dotychczas S-Maxów i "5008" to samochody pięcioosobowe.

Tekst Maciej Ziemek
zdjęcia Mariusz Barwiński
amis 8/2010

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne S-Max 2.0 TDCi Titanium 5008 2.0 HDI Premium + Grand C4 Picasso 2.0 HDi Exclusive
Rodzaj silnika/liczba cylindrówrzędowy/4turbodiesel, R4, 2.0turbodiesel, R4, 2.0
Moc kW (KM)103 (140)150 KM136 KM
Przy obrotach (/min)400037504000
Poj. skokowa cm3199719971997
Maksymalny moment obrotowy (Nm)320/340 (chwilowo)340320
Przy obrotach (/min)200020002000
Przeniesienie napęduna koła przedniena przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegówmechaniczna 6-biegowa6-biegowa przekł. mechaniczna6-biegowa przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4768/1884/16584529/1837/16394590/1830/1690
Rozstaw osi (mm)285027272728
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)12,9/12,312,2/12,512,0/11,8
Poj. zbiornika paliwa (l)706060
Masa własna (kg)173217171719
Dopuszczalne obciążenie (kg)773593589
Poj. bagażnika (l)755/2000580/1754576/1951
Ciężar ciągniony niehamowany/hamowany (kg)750/1750750/1400750/1400
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1535/15801480/15001500/1500
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1050/9601025/9351050/980
Rozmiar opon225/50 R 17 Goodyear Excellence225/50 R17215/50 R17
OsiągiS-Max 2.0 TDCi Titanium5008 2.0 HDI Premium +Grand C4 Picasso 2.0 HDi Exclusive
0-80 km/h (s)7,67,18,6
0-100 km/h (s)11,010,412,7
Prędkość maksymalna (km/h)196195195
Elastyczność S-Max 2.0 TDCi Titanium5008 2.0 HDI Premium +Grand C4 Picasso 2.0 HDi Exclusive
60-100 km/h na IV/V biegu (s)7,6/10,57,5/10,48,1/10,9
80-120 km/h na IV/V biegu (s)10,7/13,68,4/10,69,0/11,8
Zużycie paliwaS-Max 2.0 TDCi Titanium5008 2.0 HDI Premium +Grand C4 Picasso 2.0 HDi Exclusive
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km8,17,68,1
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km5,44,95,1
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km6,45,96,2
średnie podczas testu (l/100 km)8,77,98,4
zasięg (km)805759714
Droga hamowania (m)S-Max 2.0 TDCi Titanium5008 2.0 HDI Premium +Grand C4 Picasso 2.0 HDi Exclusive
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)3839,039,0
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)4038,241,0
Ceny i wyposażenieS-Max 2.0 TDCi Titanium5008 2.0 HDI Premium +Grand C4 Picasso 2.0 HDi Exclusive
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ taktak/ tak
ABS/ESPtak/ 2900tak/ taktak/ tak
Lakier metalizowany2200 zł1800 zł1900 zł
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ b.d.tak/ taktak/ tak
Elektrycznie sterowane lusterkataktaktak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Ocena punktowa (maks. 500)

S-Max 2.0 TDCi Titanium 408 Tylko pięciomiejscowy, ale za to tak samo wygodny dla wszystkich pasażerów. Najbardziej rodzinny od święta i najbardziej dla kierowcy na co dzień.
5008 2.0 HDI Premium + 382 nowa propozycja w klasie vanów. Zorientowany nie tylko na miejsce dla pasażerów i bagaż, ale przede wszystkim na kierowcę. Odznacza się najlepszą dynamiką przy najniższym zużyciu paliwa. Dobry na autostradę i na serpentyny
Grand C4 Picasso 2.0 HDi Exclusive 360 najbardziej dorównuje S-Maxowi... ceną. Najlepiej doświetlone wnętrze gwarantuje najlepszą widoczność, sporo miejsca i mnóstwo schowków. Jeździ przeciętnie.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 59 990 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, suv-5, van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    tak dla sprostowania - S-max ma ESP w standardzie podobnie jak el. szyby z tyłu. Jest też dostępny w wersji 7 miejscowej w przeciwieństwie do tego co autor napisał w podsumowaniu.
    ~Bolec, 2011-04-12 11:46:22
  • avatar
    zgłoś
    S - Max cieszy się świetnymi opiniami i bagażnik ma bodajże większy niż nowy Sharan.
    ~Samuraj, 2011-02-02 23:26:02
  • avatar
    zgłoś
    Jak ktoś faktycznie potrzebuje full miejsca w bagażniku przy pełnym obsadzeniu auta ludźmi to warto pomyśleć o nowym Sharanie - 885 litrów bagażnika w wersji 5 osobowej.Chętnie poczytałbym porównanie z takim Galaxy, itp. S-Max chyba troszkę mniejszy.
    ~marlon, 2011-02-02 22:34:50
  • avatar
    zgłoś
    Według dostępnych cenników, różnica cen bazowych porównywanych wersji Forda S-max i Peugeota 5008 wynosi kilkanaście tysięcy złotych, a nie - jak napisano - poniżej 10 tysięcy. Ponadto Ford jest gorzej wyposażony. Aby uzupełnić jego wyposażenie do poziomu Peugeota, trzeba dołożyć kolejne kilka tysięcy. Przy tym trzeba dodać, że pewne elementy wyposażenia w Fordzie nie występują wcale (nie da się ich dokupić). Przykład: Head-Up Display + radar odległości do pojazdu poprzedzającego.Poza tym, jeśli dobrze zrozumiałem, porównywana jest siedmioosobowa wersja Peugeota z pięcioosobowym Fordem, a to kolejne 3700 zł, które należałoby dołożyć do Forda.Krótko mówiąc - Ford jest znacznie droższy, co stwierdzam jako prosty fakt. Bez żadnych ocen.
    ~T.B., 2010-09-28 02:12:27
  • avatar
    zgłoś
    Chociaż szczyt popularności mają już za sobą, vany pozostają najbardziej rodzinnymi spośród samochodów. Sprawdziliśmy jak dużo łączy Citroëna Grand C4 Picasso i Peugeota 5008 z większym od nich, odnowionym Fordem S-Maxem. Potrafi ą też interesująco różnić się od siebie.
    auto motor i sport, 2010-09-01 08:33:20
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij