Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Green Pace

Jeśli ktoś ze zmodernizowanego Lamborghini Murciélago LP 640 wysiada niespocony, to znaczy, że się oszczędzał. Jadowicie zielony bolid porusza się bowiem na granicy między GT a wyścigówką.

Marcus Peters 2007-03-27
Lamborghini Murcielago LP 640 E-GEAR Unoszące się wysoko drzwi to magnes dla gapiów – ale też umożliwiają specyficzną technikę parkowania.

Dwie ekstremalne sytuacje potrafią wyprowadzić kierowcę Murciélago z równowagi - drifting oraz parkowanie. O ile jednak piruety na oddalonym torze wyścigowym z reguły nie podlegają osądowi publiczności, o tyle nieudana próba parkowania rzadko pozostaje nie zauważona. Wmieście bowiem Lamborghini nigdy nie jest samo.

W galerii przodków – najwięksi brutale wszech czasów, czyli modele Countach, Diablo i Murciélago

Liczni gapie spoglądają współczująco, a zazdrośnicy ze złośliwą satysfakcją, jak kierowca ogląda się za siebie przez uniesione drzwi, siada na progu, prawą nogą wyszukuje pedał gazu i mozolnie wykręca głowę, by przez płaski dach wypatrzyć, ile zostało jeszcze miejsca w zatoczce. Ze swojego miejsca nie zobaczy nic.

Przód, tył, układ jezdny i silnik Murciélago zostały zmodyfikowane - ale Lamborghini pozostało pojazdem nie dla wszystkich. Nie tylko z powodu ceny (od 249 400 euro). Także ze względu na ilość miejsca wewnątrz. Już osobnik mierzący około 1,80 m wzrostu będzie szorował głową o twardy dach, a na siedzeniu o małym zakresie regulacji nie uda mu się zająć wygodnej pozycji. Przedtem kręgi i dyski maltretowało twarde zawieszenie, dziś, po bardziej przyjaznym dostrojeniu resorowania i tłumienia, rolę tę przejęły nieergonomiczne fotele.

Murciélago trzeba się nauczyć. Po nabraniu pewnej wprawy uda się bezboleśnie wślizgiwać do wnętrza i lądować w fotelu, a nie na zamontowanym z boku pasie bezpieczeństwa. Skrzydlate drzwi są ze stali, więc ich zamykanie wymaga silnej ręki. I kto tu twierdzi, że już nie ma prawdziwych sportowych samochodów?

Po zakończeniu produkcji 512 M Testarossa, Ferrari pozostawiło swojego głównego rywala na pozycji jedynego dostawcy przeznaczonych dla prawdziwych macho aut z umieszczonym centralnie silnikiem V12. Już z 580 KM dwumiejscowy bolid z Sant' Agata Bolognese był samochodem ekstremalnym. Teraz, po zwiększeniu pojemności skokowej z 6,2 do 6,5 l i dołożeniu 60 KM, byk Lamborghini stał się prawdziwie wściekły. Jego nowe oznaczenie to LP 640 - pierwsze dwie litery (od longitudinale posteriore) oznaczają silnik umieszczony wzdłużnie, z tyłu, zaś 640 to liczba mechanicznych koni.

W LP 640 nietrudno znaleźć ślady grubiańskości jego przodka, którym jest Lamborghini Countach. Aluminiowy silnik V12 ma zmienione fazy rozrządu zaworów dolotowych oraz nowe głowice cylindrów. Ale nadal zajmuje sobą pół samochodu i ryczy na swoich pasażerów, aż ciarki przechodzą.


Noga na gaz, grzmot silnika przy 3900 obr/min, sprzęgło, pisk opon i przez 1,8-tonowego kolosa przebiega dreszcz. Pasażerom kurcz ściska żołądki, drętwieją karki i policzki. I przez pierwsze 3,8 sekundy skurcz nie puszcza, a na liczniku już pierwsza setka. Przy 100 km/h pierwsza zmiana biegu (e-gear za dopłatą 9280 euro), a potem pięć kolejnych. Jeszcze przy prędkości 250 km/h Murciélago przyspiesza jak samochód średniej klasy do setki.

Mimo że poprzednik ze skrzynią obsługiwaną ręcznie rozpędzał się minimalnie szybciej, przeżycia w LP 640 są nie mniej ekscytujące. Dla pasażera zainstalowano "trzymadełko" na konsoli środkowej (kierowca ma wszak w rękach kierownicę), bo zielony diabeł potrafi poddawać przeciążeniom w każdym kierunku - ujemnym, dodatnim i bocznym. Szczególnie jeśli jest wyposażony w ceramiczne hamulce i "intermediaty" Pirelli P Zero Corsa (jedne i drugie za dopłatą). Miękki bieżnik tych ostatnich lepi się do ciepłego asfaltu i nie pozwala na żadne ucieczki z wybranego toru jazdy - o ile jest sucho.

Podczas deszczu sportowe opony ślizgają się w strumieniach kolein, co może drogo kosztować. Mimo napędu na obie osie, mimo zmiennej regulacji rozdziału momentu napędowego, sprzęgło lepkościowe nigdy nie uczyni z Murciélago auta przednionapędowego - które mogłoby się samo wyciągnąć z kłopotów. Jeśli ważący ponad 1000 kg tył zacznie uciekać, prawie na pewno w coś przyłoży. I nie ma ESP, które by temu mogło zapobiec.

Inna niedogodność związana z opadami - jeśli po deszczu otworzymy okno, strumyk wody wleje się do wnętrza. Ale za to zmoczone włosy czy ubranie szybciutko wyschną, jeśli ustawimy się z tyłu, za silnikiem. Ze wszystkich otworów bucha gorące powietrze.

Siedząc w środku, w przód widzimy niewiele, na boki jeszcze mniej, a do tyłu zupełnie nic. Dwa metry szerokości z trudem pozwalają oszacować odległość między mijaną ciężarówką a barierkami przebudowywanej drogi. A zostać na prawym pasie przecież nie wypada, bo jeszcze by ktoś pomyślał, że to tylko replika. Poza tym na lewym pasie łatwiej sprawdzić czujniki odległości. Przydają się także przy parkowaniu.

Zmierzyć się z innymi 1,8-tonową maszyną można bezpiecznie chyba tylko na torze. Kierowca Murciélago mierzy się też często sam ze sobą. Zawieszenie bardzo łatwo sięga bowiem granic możliwości, wciąż jedzie się na granicy poślizgu. Ambitni, którzy lubią sobie czasem "pomachać" tyłem na torze, nie powinni się jednak zdziwić, gdy auto stanie w poprzek toru. To popisowy numer Murciélago, ostatniego macho wśród samochodów.

Tekst: Marcus Peters
Zdjęcia: Achim Hartmann

PODSUMOWANIE

Lamborghini Murcielago LP 640 E-Gear

Ocena:
4
(, )
Samochód do jazdy po torze. Po modernizacji, Lamborghini Murciélago pozostało równie surowe, brutalne i fascynujące, jak jego poprzednicy. Tylko pali jeszcze więcej.
Nadwozie
wystarczający bagażnik
za mało miejsca nad głową
mały zakres regulacji siedzeń
tylko 157 kg dopuszczalnego obciążenia
Napęd
znakomite osiągi
wyśmienita dynamika
przeciętna kultura pracy
hałasy przy zmianie biegów (e-gear)
Bezpieczeństwo
brak ESP
brak airbag
Komfort
przyzwoity komfort og
nieergonomiczne siedzenia
bardzo głośno wewnątrz
Właściwości jezdne
bardzo dobra poręczność
precyzyjny układ kierowniczy
znakomita trakcja
wąski zakres bezpieczeństwa
Środowisko
ekstremalnie wysokie zużycie paliwa

Dane techniczne

Data publikacji 04/2007
Silnik Dwunastocylindrowy w układzie V, umieszczony centralnie, wzdłużnie do osi pojazdu. Wał korbowy łożyskowany na siedmiu podporach, dwa wałki rozrządu na rząd cylindrów (napęd łańcuchem), cztery zawory na cylinder, sterowane przez mechaniczne popychacze miseczkowe, elektronicznie sterowany wtrysk paliwa.
Moc kW (KM) 471 (640)
Przy obrotach (/min) 8000
Pojemność skokowa [cm3] 6496
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 660
Przy obrotach (/min) 6000
Przeniesienie napędu Stały napęd na wszystkie koła, sześciobiegowa przekładnia. Wielkość przełożeń: I. 3,09, II. 2,11, III. 1,57, IV. 1,24, V. 1,06, VI. 0,94; bieg wsteczny 2,69; przełożenie przekł. głównej 2,95:1.
Nadwozie Dwudrzwiowe, dwumiejscowe coupe
Układ jezdny Niezależne zawieszenie kół, z przodu na podwójnych wahaczach poprzecznych i kolumnach amortyzatorowych, z tyłu na podwójnych wahaczach poprzecznych i podwójnych kolumnach, rozstaw kół z przodu 1635 mm, z tyłu 1695 mm, stabilizator z przodu i z tyłu. układ kierowniczy z przekładnią zębatkową, ze wspomaganiem, przełożenie przekładni kierowniczej 19,5:1, 3 obroty kołem kierownicy. Hydrauliczny dwuobwodowy układ hamulcowy, z korektorem siły hamowania. Wentylowane tarcze hamulcowe we wszystkich ko- łach, ogranicznik siły hamowania, ABS. Hamulec postojowy działający na tylne koła. Rozmiar kół: przód 81/2 J x 18, tył 13 J x 18, opony: przód 245/35 ZR 18 Y, tył 335/30 ZR 18 Y tył, opony Pirelli P Zero Corsa.
Dł/szer/wys [mm] 4610/2058/1135
Rozstaw osi [mm] 2665
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,8/11,8
Poj. zbiornika paliwa [l] 100
Masa własna [kg] 1843
Rozkład masy przód/tył [%] 42,2/57,8
Dopuszczalne obciążenie [kg] 157
Poj. bagażnika [l] 150
Średnica kierownicy [mm] 350
Przeglądy – serwis [km] co 24 000
CO2 (limit) [g/km] 495
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 2102
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 8,79/4,92
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 10 989/12 312
Gwarancja podzespoły (lata) 2 lata bez limitu kilometr
Cena modelu testowanego (zł) 286 984 euro
Wyposażenie seryjne ABS, poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, komputer pokładowy, elektryczne podnośniki szyb, klimatyzacja, alufelgi, skórzana tapicerka, regulacja kolumny kierownicy, radio z DVD, kontrola trakcji.
0-80 km/h (s) 2,9
0-100 km/h (s) 3,8
0-120 km/h (s) 5,1
0-130 km/h (s) 5,7
0-140 km/h (s) 6,3
0-160 km/h (s) 8,3
400 m (km/h)/(s) 197
Prędkość maksymalna (km/h) 340
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 4,5/5,9
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 4,4/5,6
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 18,1
Maksymalne (l/100 km) 32,4
średnie podczas testu (l/100 km) 25,2
zasięg (km) 395
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 75
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 93
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 120 km/h 112
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 35
Wyposażenie dodatkowe zaut. skrzynia biegów – 9280 euro; ceramiczne hamulce – 11 600 euro; system nawigacyjny – 2320 euro; lakier na zamówienie – 4930 euro

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Jeśli ktoś ze zmodernizowanego Lamborghini Murciélago LP 640 wysiada niespocony, to znaczy, że się oszczędzał. Jadowicie zielony bolid porusza się bowiem na granicy między GT a wyścigówką.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:42:50
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij