Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Honda Accord i Opel Vectra - Szybcy i tańsi

Honda Accord 2.2 i-CTDi i Opel Vectra 2.2 DTi, czyli dwóch takich, którzy - mimo że należą do tej samej klasy - mocno się różnią. Z zewnątrz i od wewnątrz, przyspieszeniem i wyposażeniem, silnikiem i cennikiem.

Honda Accord i Opel Vectra Dwie szkoły stylizacji - kanciasto-surowe nadwozie Vectry i opływowa sylwetka Accorda.

auto motor i sport 6/2004

Twórcy tych dwóch aut na pewno w różnych szkołach pobierali nauki. Nadwozie Vectry jest surowe i kanciaste, takie z gruba ciosane. Może nawet być na swój sposób atrakcyjne, szczególnie w wypadku pięciodrzwiowej wersji GTS. Opel wygląda nowocześnie, nawet trochę futurystycznie. Design Vectry jest też bardzo uniwersalny, w tym sensie, że niezależnie od tego, czy samochód okaże się szybki czy mułowaty zawsze można powiedzieć że jest tak szybki/mułowaty jak wygląda. Nowoczesna na oplowską modłę deska rozdzielcza jest masywna jak szafa gdańska i przytłacza wszystko inne we wnętrzu. Mając taki widok z przedniego fotela człowiek mimowolnie wciska się w oparcie, by być od niej jak najdalej. Przez całą szerokość tablicy rozdzielczej oraz przez drzwi biegnie gruba listwa dekoracyjna - wykonana z czegoś, co przypomina metal, dla dowcipu chyba pomalowany bezbarwnym lakierem do drewna.

Dla odmiany, nadwozie Hondy nie ma ostrych kantów i wygląda jakby było stylizowane w tunelu aerodynamicznym. W rezultacie Accord wygląda trochę tak, jakby na drogi wyjechał prosto z morza. Zdecydowane linie grilla oraz reflektorów dodają mu wyrazu i natychmiast wyróżniają w tłumie Passatów i Avensisów. Honda ma bardziej zwyczajne wnętrze niż Opel, z przełącznikami zgrupowanymi wysoko na konsoli środkowej. Elementem uszlachetniającym ma być sękaty plastik (wersja Executive), który - ku naszemu zaskoczeniu - rzeczywiście bardziej przypomina drewno niż roztopionego Snickersa. Na upływ lat wskazuje tylko brak jakiejkolwiek formy nawiewu na tył kabiny.

Accord, jakiego znamy od dwóch lat to przecież nic innego jak nowe nadwozie na podwoziu poprzednika. Oznacza to, że dziedziczy, po pierwsze, świetny układ zawieszenia (podwójne wahacze z przodu i układ wielowahaczowy z tyłu), a po drugie - dość krótki rozstaw osi, czyli ciasnot ę na tylnej kanapie. Kto będzie się tam pchał, ten sam sobie winien. Układ jezdny Hondy nie lubi tylko jednego - krótkich poprzecznych nierówności, których często nie nadąża wybierać. To drobiazg, bo jazda Accordem jest czystą przyjemnością, niezależnie od rodzaju drogi. Zakręty auto połyka szybko i sprawnie, czasem się przechyli, ale kierowca zawsze czuje się jak pan i władca. Pisaliśmy to już raz, ale powtórzymy - pod względem właściwości jezdnych Accord to najlepsze co w tej klasie Japonia miała kiedykolwiek do zaoferowania.

Vectra jest o 7 cm krótsza, ale że między osiami ma o 2 cm więcej, jej wnętrze jest ciut bardziej przestronne. Podróżować na tylnej kanapie da się... i nic więcej. Zawieszenie Opla wykorzystuje z tyłu układ podobny do tego z Hondy, natomiast z przodu znajdują się kolumny McPhersona. Całość jest znakomicie zestrojona i jeśli nawet Vectra nie ma zwinności Accorda i nie wciąga do akcji w takim samym stopniu, to drogi trzyma się równie dobrze, a przy tym okazuje się wygodniejsza. Opel ma układ kierowniczy z elektrohydraulicznym wspomaganiem, który wśród podobnych urządzeń wyróżnia się tym, że zawsze właściwie dobiera siłę wspomagania (czytaj: nigdy nie pracuje za lekko).

Obydwa auta najbardziej różni jednak to, co mają pod maskami. Silniki Opla i Hondy piją ten sam płyn, ale są nie z tej samej bajki. Między przednimi kołami Vectra taszczy urządzenie o mocy 125 KM, które nie wyróżnia się dosłownie niczym. Radosnym klekotem próbuje nadrobić bardzo przeciętne osiągi. Podczas ostrego przyspieszania, po zmianie biegu następuje chwila, kiedy przez dobrą część sekundy dosłownie nic się nie dzieje. Kiedy wydaje ci się, że pedał gazu stracił łączność z silnikiem, ten budzi się do akcji. I tak po każdej zmianie przełożenia. Stąd też rozpędzanie do "setki" zajmuje Vectrze całe 11,5 sekundy, co w 2004 roku, w aucie klasy średniej z silnikiem o pojemności 2,2 l, zasługuje na uwagę tylko jako... nieporozumienie. Krótko mówiąc, silnik Opla to bardzo dieslowaty diesel. Wygląda na to, że Vectra GTS 2.2 DTi jeździ tak ciężko jak wygląda, a szkoda, bo jej świetne zawieszenie zasługuje na coś znacznie lepszego.

Z kolei pod maską Accorda świętuje premierę pierwszy silnik wysokoprężny konstrukcji Hondy. Oznaczany jako i-CTDi, ten debiutancki diesel zachowuje się tak, jakby Honda od początków świata konstruowała tylko silniki wysokoprężne. Od jednostki Opla jest lepszy pod każ- dym względem. Podczas przyspieszania nabiera obrotów jak benzynowiec i przy każdych obrotach wyższych niż 1500/min - moment obrotowy z niego aż kipi. Po zmianie biegu natychmiast rwie do przodu i 100 km/h osiąga o 1,8 sekundy szybciej niż Vectra. Przepaść? Tak jakby. Opla ratuje tylko to, że podczas rozpędzania na wyższych biegach nie dostaje aż takiej zadyszki jak wtedy, gdy startuje od zera. Diesel Accorda zużywa przy tym mniej paliwa, jest cichy i tylko czasami na wolnym biegu można usłyszeć, co tak naprawdę spala. Całe wieki zabrało Hondzie zrobienie własnego diesla, ale warto było czekać.

Psikusa wykręciły natomiast Hondzie jej hamulce. Przy pierwszej próbie zatrzymania puściły biały dym, co w aucie o 1000-kilometrowym przebiegu jest czymś wyjątkowym, ale gorzej, że po czwartym hamowaniu (na 10) pedał hamulca zachował się tak, jakby był wpychany w miękkie ciasto. Po ostudzeniu hamulce działały bez zarzutu, ale na wszelki wypadek nie wystawialiśmy ich ponownie na próbę. Z kolei Vectra, niezależnie od nagrzania hamulców, ze spokojem zatrzymuje się na niemal takiej samej odległości.

Tekst: Roman Popkiewicz
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Accord 2.2 i-CTDi Executive Vectra GTS 2.2 DTi Elegance
Rodzaj silnika/liczba cylindrówrzędowy/4rzędowy/4
Moc kW (KM)103 (140)92 (125)
Przy obrotach (/min)40004000
Poj. skokowa cm322042172
Maksymalny moment obrotowy (Nm)340280
Przy obrotach (/min)20001500-2750
Dł / szer / wys (mm)4665/1760/14454596/1798/1460
Rozstaw osi (mm)26802700
Poj. zbiornika paliwa (l)6561
Masa własna (kg)14971523
Dopuszczalne obciążenie (kg)473492
Poj. bagażnika (l)459500/1360
OsiągiAccord 2.2 i-CTDi ExecutiveVectra GTS 2.2 DTi Elegance
0-40 km/h (s)2,22,3
0-60 km/h (s)4,34,9
0-80 km/h (s)6,57,4
0-100 km/h (s)9,711,5
Prędkość maksymalna (km/h)200206
Elastyczność Accord 2.2 i-CTDi ExecutiveVectra GTS 2.2 DTi Elegance
60-100 km/h na IV/V biegu (s)7,6/13,18,2/13,4
80-120 km/h na IV/V biegu (s)7,9/10,58,7/12,3
Zużycie paliwaAccord 2.2 i-CTDi ExecutiveVectra GTS 2.2 DTi Elegance
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)4,65,8
Maksymalne (l/100 km)9,69,7
średnie podczas testu (l/100 km)7,18,0
Droga hamowania (m)Accord 2.2 i-CTDi ExecutiveVectra GTS 2.2 DTi Elegance
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)41,240,9
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)b.d.41,7
Ceny i wyposażenieAccord 2.2 i-CTDi ExecutiveVectra GTS 2.2 DTi Elegance
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ tak
ABS/ESPtak/ taktak/ tak
Radioodtwarzacz CD/zmieniarkatak/ b.d.tak/ b.d.
Klimatyzacja automatycznatakza dopłatą zł
Reflektory ksenonowetak/ b.d.tak/ b.d.
Lakier metalizowanyza dopłatą złza dopłatą zł
Skórzana tapicerkatakza dopłatą zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

Accord 2.2 i-CTDi Executive 332 Pod wieloma względami Honda nie wychyla się ponad przeciętną, za to jej nowy silnik to jeden z najlepszych diesli na rynku. I jeden z najdroższych.
Vectra GTS 2.2 DTi Elegance 331 Zwycięstwo Oplowi odbiera własny silnik, bo Vectra jest i bardziej praktyczna, i bardziej funkcjonalna, i wygodniejsza niż Accord. Dodatkowy atut to niższa cena.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 61 100 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    widzialem i jezdzilem accordem ktory mial 200tys przejechane, niby 1 wlasciciel serwisowane itp, ale stopien zuzycia to masakra, plastiki wyslizgane, tapicerka zuzyta, na kierownicy luzy jak byk, do tego mulowaty silnik 2.0 155koni - no ok powyzej 4000obrotow jest ok, ale to nie o to chodzi zeby caly czas krecic.zawiodlem sie ogromnie, bo bylem napalony na to auto maksymalnie,mimo ze jest jednym z drozszych w tym segmencie uzywanychlos sprawil, ze kupilem od znajomej vectre gts, ok 15tys taniej niz accorda z por wyposazeniem rocznikiem itp (tylko silnik slabszy bo 1,8)no i wlasnie mniejszy silnik, slabszy i w ogole oplowski, ale jezdzi mi sie duzo lepiej! fajnie ciagnie juz od nizszych obrotow, co prawda nie ma kopniecia przy wyzszych ale daje rade.na trasie przy 130/140km/h przy 4os i pelnym bagazniku spala ok 7l na setke, do tego w srodku wbrew temu co czesto czytam, wcale nie jest zle i moze sie podobac(mowie o gts bo zwykle faktycznie troche nedza)auto dobija juz powoli pod 200tys km i JEDYNE widoczne slady zmeczenia nosi galka biegow(czesc metalowa porysowana od pierscionkow,w 1miejscu przetarla sie lekko skora) oraz uchwyty drzwi (niestety mila w dotyku gumowata substancja ktora zastosowano na plastik lubi sie go nie trzymac)
    ~Gość, 2009-09-23 23:54:29
  • avatar
    zgłoś
    Czytajcie dalej te przedruki z Auto Bilda, w których zawsze niemieckie auta są podkolorowane, a będziecie w trampkach w zimie chodzić... hehe.
    ~Red, 2009-03-07 18:34:13
  • avatar
    zgłoś
    Do uzytkownika AMG nie wypisuj glupot jak nawet w Accordzie nie siedziales. Jesli chodzi o wnetrze to akurat ma dobre materialy ktore po 100k wygladaja jak nowe. Vectra z zewnatrz jeszcze w miare ,ale w srodku tragedia juz lepiej bylo w Omedze b. Bo te ciosane wnetrze jest poprostu okropne. A co do silnika Accorda to jest to jeden z lepszych silnikow diesla na swiecie. Choc nie preferuje diesli to czapki z glow.
    ~Bmw, 2009-02-26 20:05:28
  • avatar
    zgłoś
    honda ma bardzo słabe właściwości jezdne nie jest zbyt dobrze wyważona poza tym materiały nie są zbyt dobrej jakości opel na pewno jest znacznie lepszy choć vectra tez do strasznie udanych nie należy ale honde juz miałem to jest wielki shit
    ~AMG, 2008-09-25 11:57:54
  • avatar
    zgłoś
    .Ciekawe, ze tak pieją na wlasnosciami jezdnymi hondy, skoro sami, w niemieckiej edycji AmS umiescili ja na 11 miejscu mittelklasse mastertest, wlasnie za wlasnosci jezdne, stawiajac wyzej nawet wieloryba avensys?
    ~jks, 2008-09-07 11:56:40
  • avatar
    zgłoś
    toż to prawie 200% normy! ))))
    ~przodownik, 2008-08-04 19:03:35
  • avatar
    zgłoś
    Miło jest wracać nieraz do dawnych czasów, wspominać... zwłaszcza jeśli mowa o testach "amis". Świetny tekst, jak zwykle, jednak w ocenie punktowej (obsługa) oba auta zdobyły jakimś cudem więcej punktów niż to możliwe... czy jest aż tak dobrze? Pozdrawiam
    ~TJ, 2008-08-03 18:03:03
  • avatar
    zgłoś
    Honda Accord 2.2 i-CTDi i Opel Vectra 2.2 DTi, czyli dwóch takich, którzy - mimo że należą do tej samej klasy - mocno się różnią. Z zewnątrz i od wewnątrz, przyspieszeniem i wyposażeniem, silnikiem i cennikiem.
    auto motor i sport, 2008-08-02 13:49:34
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij