Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Honda CR-V i VW Passat Alltrack: Kwestia wrażenia

SUV-y i crossovery podgryzają modele klasy średniej, zwłaszcza te najbardziej klasyczne, czyli sedany i kombi. Klasa średnia próbuje zmylić pościg uterenowionymi kombi. Porównanie na przykładzie VW Passata Alltracka i Hondy CR-V.

2014-03-17

Sprawa jest prosta – nie ma czegoś takiego jak decyzja obiektywna. Kiedy przychodzi wybierać, sto decyzji na sto jest subiektywnych – i dobrze, bo gdyby decydowała tylko sucha kalkulacja, wszyscy jeździlibyśmy najbardziej praktycznym autem świata, czymś w rodzaju Skody Octavii kombi. Dlatego zamiast punktów będzie ranking subiektywny. 

Kombi kontra SUV – prolog
Trochę racjonalizmu zawsze jednak jest – i w tym szansa Passata. Volkswagen to wyjątkowo trudny przeciwnik: na rynku od 2005 roku, a więc już blisko 9 lat (z mocnym faceliftingiem cztery zimy temu), wciąż nie chce przestać być konkurencyjny. Nie ma ani przerośniętego nadwozia, ani też specjalnie rozciągniętego rozstawu osi – a jednak jakimś sposobem posiada kabinę oraz możliwości bagażowe, które niemal seryjnie wygrywają w testach.

Na pokładzie wszystko działa jak trzeba, co trzeba jest pod ręką, nie ma żadnych irytujących detali. Na dodatek, Volkswagen jest zbudowany solidnie jak czołg – w każdym razie takie wrażenie odnosimy za każdym razem, kiedy mamy do czynienia z nowym egzemplarzem Passata. Pomijając dość już czerstwą stylizację, złagodzoną (w droższych wersjach) przez atrakcyjne światła LED, czas jakby upływał obok Passata. Jednak świat nie stoi w miejscu.

W dzisiejszym świecie lepsze wrażenie robi SUV.

Honda CR-V to jeden ze świeższych kompaktowych crossoverów – i jeden z najlepszych przykładów wysokiego poziomu rozwoju tego gatunku. Jako firma, Honda nie ma ostatnio łatwego życia, jednak CR-V okazuje się jednym z najbardziej udanych modeli japońskiej marki. Bardzo dobrze stylizowany – proporcjonalny i wyrazisty – ma wysokie nadwozie typowego SUV- -a oraz kabinę, która ma w sobie coś z wnętrza minivana z konsolą „urwaną” nad tunelem środkowym i umieszczoną na niej dźwignią zmiany biegów. Wrażenie jest bardzo dobre, a jeszcze lepsze są fotele – duże, szerokie i bardzo wygodne. Honda ma tak szeroki zestaw cech praktycznych, jaki tylko współczesny kompaktowy SUV może mieć, i rozmawia z Passatem jak równy z równym.

Osiągi, komfort, ceny i jazda
Nie bardzo wiadomo kiedy, ale cenniki samochodów tych klas gdzieś po drodze znalazły się daleko po tamtej stronie stu tysięcy złotych. Euro, złotówka, inflacja, podatki i tym podobne rzeczy – jak by nie patrzeć, dziś za porządnego, dobrze wyposażonego SUV-a w rodzaju CR-V trzeba wyłożyć sześciocyfrową kwotę. Ale i w zamian jest też niemała porcja samochodowego postępu. Dwu- oraz, jak w wypadku Hondy, „okołodwulitrowe” turbodiesle, czyli pod względem kombinacji dynamika/ ekonomia najlepsze możliwe silniki dla aut tej klasy, mają dziś wyraźnie lepsze osiągi niż w modelach poprzedniej generacji i jednocześnie zużywają mniej paliwa.

Zarówno Honda jak i Volkswagen załatwiają setkę w czasie poniżej 10 s (oddając cesarzowi co jego – Passat jest o 0,6 s lepszy) i przy łączonej jeździe miejskiej i pozamiejskiej średnio zużywają około 7,5 l oleju napędowego na każde 100 km (znów, oddając co cesarskie – Passat wypija o 0,2 l/100 km mniej).

I SUV, i kombi 4x4 są bardzo poręczne w mieście i jednocześnie okazują się jednymi z najlepszych długodystansowców; nie tylko wśród aut uterenowionych, ale wszystkich ze swojego przedziału cenowego w ogóle. Subiektywnie, mając na uwadze sam tylko komfort swojej doczesnej powłoki, do obydwóch rodzajów jazdy wybralibyśmy SUV-a, czyli w tym wypadku Hondę. W mieście – ze względu na wyższą pozycję za kierownicą i wygodniejszy dostęp do wnętrza, w trasie zaś – już choćby za same tylko znakomicie wygodne fotele.

Dla wrażeń z jazdy, owszem, lepszy jest Volkswagen (tu chyba zawsze kombi, nawet uterenowione, okaże się lepsze w porównaniu z SUV-em), niższy, bardziej przyklejony do drogi i z wyraźnie bardziej precyzyjnym układem kierowniczym. Pomimo zwiększonego prześwitu i nieco inaczej zestrojonego zawieszenia, Alltrack nie jest mniej stabilny ani przyczepny niż standardowy Passat kombi, a dzięki zwiększonemu o około 2,5 cm prześwitowi okazuje się znacznie lepszy już choćby na sam tylko śnieg.

Natomiast Honda na drodze jest po prostu porządna, ze sprężyście – ale nie miękko – zestrojonym zawieszeniem, bardzo dobrym komfortem resorowania i ogólnie bardziej zrelaksowanym charakterem. Przy całym wysokim poziomie dzisiejszych SUV-ów, ich świetnym prowadzeniu oraz zachowaniu na drodze często lepszym niż w wypadku niektórych aut osobowych, w bezpośrednim porównaniu z porządnym kombi klasy średniej SUV-om trudno jest oddać cios za cios. Trzeba mieć właściwości jezdne na poziomie BMW X3, by takim jak Passat pokazać tylny zderzak – ale też X3 odpowiednio sobie za to liczy, w porównywalnej wersji (pod względem mocy silnika oraz wyposażenia) kosztując o 40-50 tys. złotych więcej niż typowy kompaktowy SUV w rodzaju Hondy CR-V.

Argumenty dla suv–ów
Jednak spory zestaw racjonalnych argumentów jest i po stronie SUV- -ów. Wyższe nadwozie zapewnia lepszy dostęp do kabiny, przestrzeń ładunkowa znajduje się wyżej – o kilka-kilkanaście centymetrów, a to ułatwia załatwienie kilku spraw w codziennym życiu. Jedną z fundamentalnych zalet SUV-ów, na którą klasyczne, nawet nieco podwyższone kombi, nie mają odpowiedzi, jest wyższa pozycja za kierownicą i wynikające z niej poczucie bezpieczeństwa. Nawet jeśli jest to tylko wrażenie, to jest ono nie do przebicia.

Wybór czysto subiektywny
Na końcu wybór sprowadza się do starej jak rzymski rydwan i elementarnie prostej kwestii – którego z nich chciałbyś oglądać przed swoim garażem?
SUV-y sprzedają wrażenie – wrażenie jazdy czymś co „potrafi więcej”, czegoś, w czym „będę miał więcej swobody”, wreszcie czegoś, co według dzisiejszych gustów po prostu „wygląda lepiej”. I nawet jeśli SUV wcale nie „potrafi więcej”, to samo wrażenie jest wystarczająco silne. A ponieważ na wrażeniu świat się opiera, to publiczność jest tu niemal jednogłośna.

Być może w bezpośrednim, punktowym porównaniu Passat wygrałby z Hondą CR-V – jest i bardziej dynamiczny, i oszczędniejszy i być może okazałoby się nawet, że również o punkt czy dwa bardziej praktyczny – ale w życiu tak to nie działa. Krótka sonda na korytarzu redakcji mówi jasno, że SUV jest górą. Być może szansę miałby Subaru Outback, powszechnie darzony sentymentem. Być może.

Cóż, Passat – jesteś niezły, być może nawet lepszy niż wyglądasz, ale kompaktowy SUV jest górą. W wersji Alltrack masz stos zalet, ale brakuje ci „tego czegoś”. Fakt, iż parkujesz w tak niewielu garażach, mówi sam za siebie.

Tekst Roman Popkiewicz, fot. Jacek Hanusz

amis

Dane techniczne

  CR-V 2.2 i-DTEC 4WD Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 4MOTION
Poj. skokowa cm321991968
Układ napędowy
Moc maksymalna150177
Przy obrotach (/min)40004200
Maksymalny moment obrotowy (Nm)350380
Przy obrotach (/min)20001750–2500
Przeniesienie napęduna cztery kołana cztery koła
Rodzaj skrzyni biegów6-biegowa przekładnia mechaniczna6-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)4570/1820/16854771/1820/1550
Rozstaw osi (mm)26302710
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)5870
Wymiary i masy
Masa własna (kg)17051740
Dopuszczalne obciążenie (kg)495560
Poj. bagażnika (l)589/1669588/1716
Zużycie paliwa wg. normy NEDC ( w mieście) l/km6,57,0
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) l/km5,1 5,3
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) l/km5,65,9
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)6,26,1
Maksymalne (l/100 km)9,99,6
średnie podczas testu (l/100 km)7,77,5
zasięg (km)753933
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Emisja CO2 g/km149155
Norma emisji spalinEuro 5Euro 5
Osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)1,51,7
0-50 km/h (s)3,13,1
0-80 km/h (s)6,76,4
0-100 km/h (s)9,89,2
0-120 km/h (s)14,313,8
0-130 km/h (s)16,916,3
0-160 km/h (s)28,828,9
Prędkość maksymalna (km/h)190211
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s)7,4/9,8-
80-120 km/h na IV/V biegu (s)8,0/10,0-
80-120 km/h na VI biegu12,7-
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)35,736,7
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m)36,936,7
Ceny i wyposażenie
Kurtyny pow./boczne pod. z tyłutak /-tak /1760
Radioodtwarzacz CD/MP3taktak
Klimatyzacja automatycznatak (dwustrefowa)tak (dwustrefowa)
Nawigacja GPS- (dost. w wyższych wersjach wyp.) zł3240 zł
Reflektory biksenonowe- (dost. w wyższych wersjach wyp.) zł5100 zł
Lakier metalizowanytak2520 zł
Automatyczna przekładnia6000 złtak (dwusprzęgłowa)
Obręcze z lekkich stopówtak (17")tak (17")
Cena
Cena modelu testowanego (zł)132 100 zł154 290 zł
Uzasadnienie
UzasadnienieKompaktowe SUV-y takie jak CR-V są na fali i korzystają z tego na ile tylko się da. Pod względem właściwości jezdnych oraz cech praktycznych są konkurencyjne, a na dodatek robią lepsze wrażenie – i to wystarczy.Kiedy zalety auta są „spieniężane” na punkty, z Passatem bardzo trudno jest wygrać. Jednak niewidzialna ręka rynku wybiera zamiast niego i jemu podobnych kompaktowe SUV-y. I to się prędko nie zmieni.
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 114 390 PLN
Dostępne nadwozia: coupe-4, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    w dzisiejszych czasach w motoryzacji coraz mniej już jest mnie w stanie zadziwić, SUV-y których pierwotnie miały słuzyć jako bardziej ucywilizowane auta terenowe coraz mniej z tymi drugimi mają wspólnego. teraz liczy się przede wszystkim komfort, wygląd, właśnie dobre właściwości jezdne, więc być może ta honda wcale gorzej od passata nie jeździe

    Pastuch, 2014-03-19 08:29:04
  • avatar
    zgłoś
    Jakoś trudno mi uwierzyć, że SUV ma takie właściwości jezdne jak kombi co by wynikało z podsumowania. Tym bardziej od VW, który z reguły stawiany jest na bardzo wysokim poziomie.

    garfield, 2014-03-18 19:27:56
  • avatar
    zgłoś
    SUV-y i crossovery podgryzają modele klasy średniej, zwłaszcza te najbardziej klasyczne, czyli sedany i kombi. Klasa średnia próbuje zmylić pościg uterenowionymi kombi. Porównanie na przykładzie VW Passata Alltracka i Hondy CR-V.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-03-17 12:03:14
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij