Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Honda CR-Z – CR-X – reinkarnacja

CR-Z jest kolejnym wcieleniem modelu CR-X - małego sportowca, którego uwielbiali wszyscy miłośnicy samochodów Hondy. Czy zdobędzie serca młodych fanów V-teca?

2010-06-29
Honda, CR-Z Linia nadwozia mocno nawiązuje do protoplasty z lat osiemdziesiątych

 

Nawiązań do modelu CR-X uniknąć się nie da - przeszklona i podzielona na dwa poziomy tylna część nadwozia, aerodynamiczna linia dachu i małe gabaryty. Podobieństwo jest jeszcze co najmniej jedno - wprowadzając CR-X-a do USA, Honda zwracała uwagę na niezwykle małe średnie zużycie paliwa - na jednym galonie auto miało przejeżdżać 50 mil (4,7 l/100 km). CR-Z też stawia na oszczędność - ma palić w cyklu mieszanym pięć litrów benzyny. Dlatego do napędu służy napęd hybrydowy IMA. Składa się z montowanego po raz pierwszy w Europie silnika 1.5 i-VTEC o mocy 114 KM i 14-konnego silnika elektrycznego. W sumie, wg inżynierów Hondy, układ napędowy daje 124 KM, co nie jest bezpośrednim wynikiem dodawania mocy silników, gdyż maksymalne wartości osiągają przy różnych obrotach. Jeśli myśląc o 124 KM mocy weźmiemy jeszcze pod uwagę masę własną, która wynosi 1150 kg i porównamy to z parametrami CR-X-a (nawet 160 KM i niecały 1000 kg masy), to nowy model nie może się podobać. Ale nie jest tak źle, jak sugerują tabelki.

 

HONDA CR-Z

HONDA CR-Z
KonkurenciVW Scirocco, Mazda MX-5
Zespół napędowybenz., R4, 1.5 + silnik elektr.
Moc zespołu napędowego124 KM/6100 obr/min
0–100 km/h9,9 s
Prędkość maksymalna200 km/h
Zużycie paliwa5,0 l/100 km
Emisja CO2117 g/km
Zespół napędowysilnik spalinowy – poj. 1497 cm3, 84 kW (114 KM) przy 6100 obr/min, 145 Nm przy 4800 obr/min; silnik elektryczny – 10 kW (14 KM) przy 1500 obr/min, 78 Nm przy 1000 obr/min; maks. moment obr. zespołu napędowego 174 Nm przy 1000–1500 obr/min; skrzynia biegów 6M, napęd na koła przednie.
Nadwozie3-drzwiowe, 2+2-miejscowe hatchback, dł. x szer. x wys. 4080 x 1740 x 1395 mm, rozstaw osi 2435 mm, masa wł. 1147 kg, ład. 373 kg, poj. bag. 214/382 l.

Ale po kolei. Po zajęciu miejsca w fotelu nasze oczy ucieszy znana z Insighta kolorystyka wyświetlacza. W zależności od techniki prowadzenia auta, środkowa część prędkościomierza podświetla się na zielono (jazda delikatna, ekologiczna) lub na czerwono (jazda sportowa). Przyjemnie brzmiący układ wydechowy, specjalnie przygotowany na potrzeby tego modelu, zachęca do zagonienia do pracy prawej stopy. Biegi w sześciostopniowej przekładni mechanicznej (po raz pierwszy zastosowanej w hybrydzie) wchodzą lekko i precyzyjnie i nie dekoncentrują kierowcy. Można skupić się na samych wrażeniach z jazdy. A te są nadspodziewanie dobre. Auto łatwo przyspiesza, silnik śmiało wkręca się na obroty, a układ kierowniczy rześko reaguje na polecenia kierującego. Odżywają wspomnienia o poczciwym CR-X-ie...

Ale nie do końca. Miłośnicy wysokoobrotowych "młynków" Hondy lubią oglądać wskazówkę obrotomierza w okolicy "ósemki". CR-Z odcina dopływ paliwa zanim na prędkościomierzu wybije 6 tysięcy. Ale brzmi przy tym świetnie.

Myśl o CR-X-ie przywołuje też tylna kanapa. W żaden sposób nie da się zmieścić nóg, a wyżsi pasażerowie musieliby mocno zgiąć kark, by nie uderzać w sufit. Można spróbować jazdy z otwartą pokrywą bagażnika, która sięga aż ponad głowy pasażerów.

CR-Z to hybryda jakiej nie znamy. Kiedy trzeba, potrafi być grzeczna, ale umie też pokazać pazur. W porównaniu ze swoim protoplastą jest zbyt komfortowa i za bardzo cywilizowana. Choć to pewnie wada tylko dla ortodoksyjnych fanów CR-X-a, a dla większości klientów - spora zaleta.

Tekst: Adam Majcherek
Amis 6/2010

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 61 100 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    CR-Z jest kolejnym wcieleniem modelu CR-X - małego sportowca, którego uwielbiali wszyscy miłośnicy samochodów Hondy. Czy zdobędzie serca młodych fanów V-teca?
    auto motor i sport, 2010-06-29 09:01:37
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij