Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Honda City – miejski wdzięk

Sedan z gatunku małych. Produkowany w Tajlandii, sprzedawany w Azji, Australii, Turcji i Europie Środkowej. Pokazuje, że małe sedany wciąż mają coś do zaoferowania. Honda City w teście.

Roman Popkiewicz 2009-07-13
Honda City W klasie małych sedanów City bez problemu wygrywa w konkursie piękności - ma zgrabną sylwetkę z krótkim, ostro zakończonym tyłem.

O małych sedanach ostatnio jakoś przycichło, a niesłusznie. To wcale nie ginący gatunek, w każdym razie nie w tej części Europy. Chevrolet, Dacia, Fiat, Renault i Suzuki mają w ofercie całkiem świeże modele, teraz w tym towarzystwie ląduje również Honda City.

Wygląd nadwozia sugeruje, jakby City miało sporo wspólnego z Civikiem i Insightem. Wąskie reflektory połączone charakterystycznym grillem, pokrywa silnika i przednia szyba pochylone niemal pod takim samym kątem, przeszklona kabina i krótki, ostro zakończony tył. Sylwetka zgrabna, proporcjonalna i jednolita.

Pod względem technicznym City jest jednak spokrewnione z małym Jazzem. Ma układ zawieszenia typowy dla maluchów (kolumny McPhersona z przodu i belkę skrętną z tyłu), a ciekawą pozostałością Jazza jest zbiornik paliwa umieszczony pod fotelami, a nie pod kanapą. Chodzi o to, by wygospodarować więcej miejsca na bagażnik.

Zgodnie z polityką polskiego importera Hondy, City wyjeżdżają z salonów z dość bogatym wyposażeniem. Już w podstawowej wersji Comfort na pokładzie są boczne poduszki powietrzne, klimatyzacja, komputer pokładowy, radioodtwarzacz CD/MP3, wejścia AUX i USB (co dla nas zawsze jest wielką zaletą) czy pełna elektryka okiennolusterkowa. Nic jednak nie dzieje się tanio, bowiem możliwość zaparkowania pod domem najtańszą wersją City oznacza rozstanie z aż 55 tysiącami złotych.

Sensem istnienia sedana segmentu B z definicji jest przestronne wnętrze do spółki z dużym bagażnikiem, którą to definicję Honda wzięła sobie bardzo do serca. Właśnie kabina to największa zaleta małego City - dużo miejsca, niezły dostęp, dobra obsługa, porządne wykonanie, rzeczywiście przydatne drobne ułatwienia w postaci typowych miejsc na napoje, schowków i kieszeni w drzwiach. Na plus zaskakuje ilość miejsca z tyłu, z drugiej strony - siedziska foteli i kanapy są skrojone na miarę małego samochodu. W kabinie jest sporo światła, a kierowca jeśli na coś może narzekać, to jedynie na przeciętną widoczność do tyłu. Pod każdym innym praktycznym względem mała Honda ma przygotowane dobre odpowiedzi na trudne pytania, a całość zamyka ponad 500-litrowy bagażnik.

Na naszym rynku można kupić City z dowolnym silnikiem, pod warunkiem że... jest to silnik 1.4 i-VTEC. Został on wyposażony w układ zmiennych faz rozrządu po stronie zaworów ssących, ma elektronicznie sterowaną przepustnicę (znaną także jako gaz typu fly-by-wire) oraz układ recyrkulacji spalin. Silnik rozwija okrągłe 100 KM i chudawy maksymalny moment obrotowy o wartości 127 Nm. Jest doskonały do jazdy miejskiej, gdzie gładka praca liczy się bardziej niż eksplozja niutonometrów przy niskich obrotach. Łagodne rozpędzanie już od niskich obrotów, dobre reakcje na wciśnięcie pedału gazu, cicha praca, porządny mechanizm zmiany biegów i dobrze zestrojone sprzęgło sprawiają, że poruszanie się w rytmie wyznaczanym przez światła na skrzyżowaniach i uliczne korki odbywa się na tyle bezstresowo, na ile jest to możliwe.

Nie zmienia to jednak faktu, że tzw. pary silnik 1.4 ma niewiele i - pomimo iż City waży niecałe 1100 kilogramów - dynamika jazdy okazuje się słaba. Na rozpędzanie na wyższych biegach trzeba sobie zarezerwować trochę czasu, za całe świadectwo wystarczą same pomiary elastyczności - blisko 16 sekund potrzebnych na rozpędzenie od 60 do 100 km/h na czwartym biegu (na piątce jest znacznie gorzej). Do wykrzesania lepszych osiągów trzeba zredukować bieg, a silnik porządnie "zakręcić". Na plus należy mu zaliczyć to, że przed wchodzeniem na wyższe obroty on się specjalnie nie broni - typowo dla jednostek Hondy. Przeganianie wskazówki obrotomierza po całej skali nie jest jednak ulubionym zajęciem typowego kierowcy City, który z przeciętną dynamiką będzie musiał nauczyć się żyć.

Honda nie wychyla się ponad przeciętność również jeśli chodzi o zużycie paliwa, które w teście wyniosło średnio 7,8 l/100 km. Przy okazji ujawnia się wada w postaci boleśnie małego zbiornika paliwa. Zaledwie 42 litry to właśnie pozostałość po Hondzie Jazz, a skutek jest taki, że w jeździe miejskiej odwiedzasz stacje benzynowe co 350-400 km. W swojej dziedzinie zdecydowanie lepsze są natomiast hamulce Hondy, skuteczne i bardzo odporne na rozgrzanie.

Zaskakuje cicha praca układu zawieszenia, co tradycyjnie jest słabym punktem małych aut. Zawieszenie Hondy City jest zestrojone dość miękko, dzięki czemu nierówności nie są zamieniane w kopnięcia w kabinę, a przy tym jest zachowany niezły kontakt kół z nawierzchnią. Na krótkich poprzecznych nierównościach pojawia się kolebanie, na koleinach Honda potrafi wykonać nerwowy ruch, ale przez cały czas komfort jazdy jest całkiem niezły. Miękkie zestrojenie odbija się jednak na zachowaniu auta w zakrętach. Przy niedużych siłach bocznych, w dziewięćdziesięciu kilku procentach przypadków, City będzie spokojne i zrównoważone, jednak bliżej granicy przyczepności przechyły nadwozia stają się dość znaczne i w końcu ujawnia się naczelna cecha układu jezdnego Hondy, czyli monumentalna podsterowność. W każdym momencie i na każdym metrze drogi zachowanie City jest jednak przewidywalne, elegancko mieszcząc się w granicach przeciętności. Powody do narzekania daje tylko stabilność przy wyższych prędkościach, kiedy reakcje auta na ruchy kierownicy są zbyt nerwowe, zbyt czułe. Kierowca siedzący wysoko w wysokim maluchu gdzieś gubi poczucie totalnej stabilności, które niezależnie od warunków powinien mieć.

Z jednej strony samochód solidny, wygodny, funkcjonalny i dobrze wyposażony, chociaż drogi, z drugiej na drodze dość przeciętny i mało dynamiczny. Choćbyśmy nie wiem jak ważyli wady i zalety, Honda City pozostawia niedosyt.

Tekst: Roman Popkiewicz
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

Dane techniczne

Data publikacji 6/2009
Silnik R4, poprzecznie z przodu Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder napęd łańcuchem.
Moc kW (KM) 73 (100)
Przy obrotach (/min) 6000
Pojemność skokowa [cm3] 1339
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 127
Przy obrotach (/min) 4800
Maksymalne obroty (obr/min) 6500
Rodzaj paliwa LOB 95
Przeniesienie napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 5-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 3,31/1,75/1,17/0,92/0,77:1
Bieg wsteczny 3,31:1
Przełożenie przekł. głównej 4,63:1
Nadwozie 4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan
Układ jezdny Zawieszenie przednie kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator; Zawieszenie tylne belka skrętna, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator; Układ kierowniczy przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektryczne, 3,25 obrotu kierownicą.
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, średnica 262
Hamulce z tyłu tarczowe, średnica 239
Układy wspomagające ABS
Rozmiar kół i opon 5,5 J x 15, 175/65 Dunlop Response
Koło zapasowe dojazdowe
Dł/szer/wys [mm] 4420/1695/1470
Rozstaw osi [mm] 2550
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1495/1475
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 10,7/10,7
Poj. zbiornika paliwa [l] 42
Masa własna [kg] 1096
Rozkład masy przód/tył [%] 60/40
Dopuszczalne obciążenie [kg] 444
Poj. bagażnika [l] 506
CO2 (limit) [g/km] 142
Norma emisji spalin Euro 4
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 971
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,64/0,48
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 803/1193
Gwarancja podzespoły (lata) 3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) 54 900
Wyposażenie seryjne Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz boczne, układ ABS, klimatyzacja manualna, radioodtwarzacz CD/MP3, wejścia AUX i USB, komputer pokładowy, elektrycznie opuszczane szyby z przodu i z tyłu, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, centralny zamek, immobilizer, 15-calowe stalowe obręcze kół.
0-30 km/h (s) 1,7
0-50 km/h (s) 3,5
0-80 km/h (s) 7,9
0-100 km/h (s) 11,6
0-120 km/h (s) 17,0
0-130 km/h (s) 20,3
Prędkość maksymalna (km/h) 182
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 15,7/20,6
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 18,0/24,5
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 5,7
Maksymalne (l/100 km) 9,7
średnie podczas testu (l/100 km) 7,8
zasięg (km) 538
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 49
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 79
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 98
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 127
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 38,6
Wyposażenie dodatkowe Światła przeciwmgielne - 1073 zł; Czujniki parkowania z tyłu - 848 zł; 15-calowe obręcze z lekkich stopów - 2220 zł; Lakier metalizowany - 0 zł.


PODSUMOWANIE

Honda City 1.4 i-VTEC Comfort

Ocena:
3
(, )
Na korzyść City działa stylizacja sugerująca bliskie pokrewieństwo z Civikiem. Auto ma to, co mały sedan powinien mieć, czyli przestronne wnętrze i spory bagażnik. Brakuje mu jednak ikry, przez co na drodze City okazuje się przeciętne. A po Hondzie spodziewalibyśmy się znacznie więcej.
Nadwozie
atrakcyjna stylizacja
przestronne wnętrze
dobra jakość wykonania
bogate wyposażenie
duży bagażnik
słaba widoczność do tyłu
mały zbiornik paliwa
Komfort
dobry ogólny komfort jazdy
Bezpieczeństwo
bardzo skuteczne hamulce
układ stabilizacji nie oferowany nawet za dopłatą
Napęd
przeciętne osiągi
Właściwości jezdne
przeciętna stabilność przy wyższych prędkościach
Eksploatacja
wysoka cena
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 61 100 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Może pomiar został zrobiony na różnych biegach?Co do wielkości to jest mały sedan klasy B zbudowany na bazie Hondy Jazz.Coś jak Renault Thalia, Fiat Linea, Seat Cordoba, VW Vento itp.
    ~Gość, 2010-09-21 22:59:48
  • avatar
    zgłoś
    Jednak nadal różnica jest dziwnie duża. Ale cóż, może się odrobinę czepiam.
    ~Samuraj002, 2010-09-18 11:50:10
  • avatar
    zgłoś
    no i ta jego krótkość i węższość decyduje o przydzieleniu do odpowiedniej klasy. Odpowiednikiem Corolli w Hondzie jest Civic. A pomiar prędkości nie jest dokonywany za pomocą zegarka, a przy wykorzystaniu sprzętu pomiarowego.
    esper, 2010-09-18 01:30:43
  • avatar
    zgłoś
    City ma jedynie ABS jeśli chodzi o wspomagacze? A gdzie dane dotyczące poduszek powietrznych? Ta różnica też odrobinę wydaje mi się kuriozalna.
    ~Samuraj002, 2010-09-18 01:01:53
  • avatar
    zgłoś
    ciekawe że "eksperci" uporczywie zaliczają city do małych aut mimo że jest to samochód niewiele mniejszy (nieco krótszy i węższy, ale tak samo wysoki) jak np. znacznie droższa toyota corolla, a bagażnik ma znacznie większy niż wiele kompaktów. Ciekawi mnie też pomiar elastyczności - rzekomo 16 s 60-100 km/h - producent tymczasem podaje 12,4 s. Czy może być aż taka różnica? Może testerom popsuł się zegarek???
    ~kierowca, 2010-09-17 13:04:00
  • avatar
    zgłoś
    Sedan z gatunku małych. Produkowany w Tajlandii, sprzedawany w Azji, Australii, Turcji i Europie Środkowej. Pokazuje, że małe sedany wciąż mają coś do zaoferowania. Honda City w teście.
    auto motor i sport, 2009-07-13 12:16:45
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij