Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.6

Honda FCX Clarity - z nową energią

2009-12-11
Honda, FCX, Clarity, wodór Spłaszczona, praktycznie jednobryłowa sylwetka, niskie szyby i mocno pochylone  słupki ograniczają widoczność zwłaszcza do tyłu, a opadająca linia dachu nie ułatwia wsiadania na tylne miejsca
Wodór zamiast benzyny. Coraz więcej fi rm stosuje go w samochodach jako alternatywne paliwo. Jednym z najbardziej dojrzałych aut "na wodór" jest Honda FCX Clarity.

Użytkowana od ubiegłego roku, przez wybrańców w Stanach Zjednoczonych Honda FCX Clarity za paliwo ma wodór, a napędzana jest silnikiem elektrycznym. Osiągami i funkcjonalnością nie odbiega od aut z konwencjonalnym napędem.

Clarity ma nieco futurystyczny wygląd, niską sylwetkę z krótkim przodem gładko przechodzącym w szybę przednią, oraz stosunkowo wysoki tył z przetłoczeniami bocznymi karoserii zbiegającymi się ku jego środkowi i dodatkową, pionową szybką pomiędzy lampami. W przestronnym, czteroosobowym wnętrzu również jest nowocześnie, chociaż aktualny Civic już nas przygotował do takich klimatów. I tutaj też obowiązuje ekologia - na przykład tkaniny wykonano z naturalnych włókien na bazie kukurydzy! Tablica przyrządów to przede wszystkim komplet wyświetlaczy pokazujących aktualny stan napędu. Zewnętrzny pierścień głównego "zegara" informuje o ilości mocy pobieranej z ogniw paliwowych oraz o ilości odzyskiwanej energii. Wewnątrz znajdują się wskaźniki naładowania akumulatora (z lewej) i poziomu wodoru. Centralnie umieszczona kulka wskazuje na zużycie wodoru zmieniając średnicę i kolor.

Przekręcam kluczyk i wciskam przycisk "power". Po chwili zapala się napis "ready to drive" (gotowy do jazdy). Wybierak kierunku jazdy przesuwam w dół - moc silnika elektrycznego poprzez bezstopniową przekładnię płynie do przednich kół. Honda zdecydowanie przyspiesza, bez żadnego zawahania, utraty mocy czy efektu turbodziury. Słychać jedynie świst wchodzącego na obroty silnika elektrycznego - maksymalnie nawet na 12 500; od 0 do 3000 obr/min generuje maksymalny moment obrotowy 256 Nm. Clarity jest zrywna, w całym zakresie prędkości chętnie przyspiesza, łatwo osiągając 160 km/h. W porównaniu z wcześniejszymi autami zasilanymi wodorem, różnica jest taka, jak pomiędzy jazdą tramwajem a jazdą niezłym samochodem osobowym. Napęd Hondy nie daje powodów do narzekania, możliwościami nie odbiega od stosowanego w typowych "osobówkach". Z przeliczeń wodór/olej napędowy wynika, że zużycie wodoru porównywalne jest ze zużyciem 2,8 litra oleju napędowego na 100 km. W naszym przypadku, pokonanie 60 kilometrów kosztowało 6,18 euro, przy zużyciu 0,7 kg wodoru.

HONDA FCX CLARITY

HONDA FCX CLARITY
KonkurenciMercedes B F-Cell
Silnikelektryczny
Moc/przy obrotach100 kW/4000-11000 obr/min
0-100 km/hb.d.
Prędkość maksymalna160 km/h
Zużycie wodoru1,17 kg/100 km*
Emisja CO20 g/km
Silnik elektr.synchroniczny silnik na prąd zmienny, moc 100 kW, maksymalny moment obrotowy 256 Nm w zakresie 0-3000 obr/min, ogniwo paliwowe o mocy 100 kW, akumulator litowo-jonowy o napięciu 288 V; zbiornik wodoru o poj. 171 l, sprężonego do ciśnienia maksymalnie 35 MPa;
napędna przednią oś,
Nadwozieczteromiejscowy sedan, dł. x szer. x wys. 4835 x 1845 x 1470 mm,  rozstaw osi 2800 mm,
masa własna1625 kg, poj. bagażnika 370 l.

W porównaniu z wcześniejszymi modelami, w elektro-wodorowej Hondzie wyeliminowano dotychczasowe wady poprawiając wszystko: konstrukcję napędu wodorowego, osiągi auta i ilość miejsca. W stosunku do poprzedniej generacji z 2005 roku masa zespołu napędowego jest mniejsza o 180 kg i zajmuje on o 45% mniej przestrzeni. Wydajność paliwowa wzrosła o 20%, a zasięg o 40%. Dzięki zwartej konstrukcji podzespołów układu napędowego udało się je optymalnie rozmieścić: silnik wraz z przekładnią i chłodnicą z przodu, ogniwo paliwowe pomiędzy przednimi fotelami w tunelu środkowym, akumulator elektryczny pod tylnym siedzeniem, a zbiornik wodoru w najbezpieczniejszym miejscu - pomiędzy kołami tylnej osi. Dzięki temu wnętrze jest wyjątkowo przestronne, a bagażnik ma pojemność 370 l.

Oczywiście, do możliwości napędu dostosowano zawieszenie - jest wystarczająco komfortowe, ale i na tyle sztywne, że gładko pozwala pokonywać zakręty. Również układy kierowniczy oraz hamulcowy nie odbiegają od przeciętnej w klasie. Jako współczesny samochód Honda ma całe przynależne klasie wyposażenie: komplet poduszek gazowych (czołowe, boczne, kurtynowe) oraz komplet elektronicznych systemów wspomagających jazdę i hamowanie, a we wnętrzu wszystko, co pozwala komfortowo podróżować. W użytkowaniu Clarity nie wykazuje żadnych słabych stron, jedynie czynniki od niej niezależne zdecydowanie ograniczają możliwości FCX-a. Są to: brak stacji tankowania i wysoka cena wodoru. W przyszłości barierą będzie z pewnością wysoka cena tego innowacyjnego samochodu. Ale przyszłość należy do Clarity, chociażby z tego powodu, że emisja CO2 jest u niej równa zeru.

Tekst: Bogdan Czajkowski

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 61 100 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij