Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.8

Honda Insight – pora kwitnienia

2009-04-03
Honda Insight Kto nie chce przekroczyć zużycia 4,4 l/100 km, ten po prostu musi się wlec.

Po japońsku zapobiegliwa. Jeśli prowadzić ją szczególnie ostrożnie, Insight zużywa tylko 4,4 litra benzyny na 100 kilometrów. Pomaga jej w tym system start-stop. Tej wiosny hybrydowa Honda wchodzi do sprzedaży.

Kochanie, czy przypadkiem nie uschły nam kwiatki?" - tak może brzmieć całkiem rzeczowe pytanie pasażerki Hondy Insight. Chodzi o ikonki symbolizujące zużycie paliwa. Jeśli roślinki na wyświetlaczu prężą się dziarsko, wiadomo że kierowca korzystał z pedału gazu stosując się do zasad ekologicznej jazdy, gdy zaś smętnie zwieszają główki - to znak, że pieniądze z domowego budżetu uleciały przez rurę wydechową.

Pięciodrzwiowy Insight nie przypomina wyglądem swojego dziwacznego pierwowzoru z trojgiem drzwi. Wprawdzie nie wyróżnia się stylistyką, ale we wnętrzu okazuje się, że to dobrze przemyślany kompaktowy samochód. Drzwi bagażnika można wysoko podnieść, na pokładzie jest pięć miejsc, na które można się wygodnie dostać przez czworo drzwi, oparcia tylnej kanapy da się złożyć, dzięki czemu pojemność bagażnika zwiększa się z 358 do 1017 litrów.

Przy pierwszym poznaniu Insight raczej nie robi piorunującego wrażenia. Kwiatki na wyświetlaczu nie wystarczą, żeby stworzyć domowy nastrój. Piankowe tworzywa? Nic z tych rzeczy - palce skrobią twardy plastik. To właśnie takimi sposobami można zejść z ceną do poziomu, który gwarantowałby, że zakup Insighta będzie poważnie brany pod uwagę nie tylko przez gwiazdy Hollywood, ale tzw. zwykłych ludzi.

Sporo w hybrydowej Hondzie jest wszelkich dźwigienek, guzików i innych pstryczków służących do obsługi. Obok stacyjki po lewej stronie znajduje się przycisk najważniejszy - "econ". Ma on wpływać uspokajająco na prawą nogę kierowcy operującą gazem i powodować, że przepustnica silnika będzie działać łagodnie. Dzięki spokojnej jeździe, w Insighcie można zaoszczędzić do 10 procent paliwa. W trybie pracy, który najbardziej odpowiada elektronicznym kwiatkom na wyświetlaczu, silnik ma o cztery procent niższą moc, funkcja start-stop wykorzystywana jest częściej, a klimatyzacja jest nastawiona głównie na przewietrzanie a nie schładzanie kabiny. Dodatkowo, przyciskiem umieszczonym na kierownicy (po prawej stronie), uruchamia się wyświetlacz, na którym elektroniczne słupki ilustrują przyspieszanie i hamowanie - im są niższe, tym bardziej ekonomiczny jest sposób jazdy.


RODZAJE HYBRYD

Mikrohybryda
Typowy system start-stop, w którym rozrusznik uruchamia silnik za pośrednictwem paska; może nawet odzyskiwać w pewnym zakresie energię hamowania

Półhybryda
Oprócz funkcji start-stop i odzysku energii hamowania, silnik elektryczny wspiera czasowo jednostkę spalinową dodatkową mocą

Pełna hybryda równoległe połączenie
Ten wariant umożliwia dodatkowo jazdę przy wykorzystaniu wyłącznie silnika elektrycznego. Drugie sprzęgło odłącza silnik spalinowy

Pełna hybryda szeregowe połączenie
Brak mechanicznego połączenia, silników spalinowego i elektrycznego. Silnik spalinowy napędza alternator wytwarzający prąd elektryczny, którym zasila silnik elektryczny

W oszczędzaniu, czyli w podlewaniu kwiatków, pomaga wirtualny ogrodnik. Przemawia do wyobraźni za pomocą różnych wizualnych sztuczek. Gdy elektroniczny wyświetlacz ma zielone tło, kierowca używa gazu zgodnie z przepisem na oszczędną jazdę. Gdy dominuje kolor niebieski, system demaskuje osobnika nieuświadomionego ekologicznie, który za ostro przyspiesza i zbyt mocno hamuje. Dodatkowo, system grzecznym uczniom za pilność przyznaje punkty w postaci listków doczepianych do stylizowanych kwiatów wyświetlanych na tarczy obrotomierza. Im więcej ekologicznych symboli pojawi się na wyświetlaczu, tym ekonomiczniejszy jest sposób jazdy kierowcy. Jeśli wirtualne roślinki zakwitną, widomy to znak, że za kierownicą siedzi niespotykanie spokojny człowiek.

Zapaleni ogrodnicy muszą ładować baterię korzystając z energii kinetycznej samochodu, czyli hamując silnikiem - cylindry nie są zasilane, by uniknąć strat generowanych przez pompę. To, co kierowca odczuwa jako małe opóźnienie - w rzeczywistości jest efektem działania silnika elektrycznego, który w tym przypadku pracuje jako generator.

Nie trzeba siedzieć zbyt długo za kierownicą, by dać się wciągnąć w tę grę i jak pierwszak cieszyć się z pochwał za grzeczne, ekologiczne zachowanie. Gdy za Insightem na drodze tworzy się korek i rośnie agresja u innych kierowców, na wyświetlaczu w najlepsze rosną sobie kwiatki. Z jednego trzeba sobie zdawać sprawę - kto chce naprawdę zejść ze zużyciem benzyny do słynnych 4,4 l/100 km, ten będzie się po prostu wlókł. I nie od rzeczy jest wziąć wcześniej lekcje jazdy hybrydą, żeby naprawdę wiedzieć jak wykorzystać cały potencjał oszczędności.

Jazda wyłącznie z wykorzystaniem silnika elektrycznego, jak w Toyocie Prius, nie jest możliwa - silnik spalinowy pracuje cały czas co najmniej na jałowych obrotach i wyłącza się tylko podczas postoju, na przykład na czerwonym świetle (system start-stop). Silnik elektryczny będący równocześnie rozrusznikiem, uruchamia ponownie czterocylindrowy silnik spalinowy, gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału hamulca, co czuć w postaci wyraźnych drgań. Gdy nie jest wykorzystywany w pełni, silnik benzynowy pracuje dyskretnie i cicho; gdy jednak wbrew wszelkim światłym zasadom gwałtownie dodać gazu, zapomina o dobrym wychowaniu i staje się głośny - bezstopniowa przekładnia CVT próbuje utrzymać silnik w optymalnym przedziale obrotów, co przy pełnym przyspieszaniu oznacza, że wskazówka przemieszcza się w rejon 6000 obr/min.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Cena jeszcze nie znana
KonkurenciToyota Prius, Skoda Octavia GreenLine
Silnik benzynowyR4 i elektr.
Moc/przy obrotach88 KM/5800 obr/min 10 kW/1500 obr/min
0-100 km/h12,5 s
Prędkość maksymalna182 km/h
Zużycie paliwa4,4 l/100 km
Emisja CO2101 g/km
Silnik spal.pojemność 1339 cm3; 121 Nm przy 4500 obr/min; synchroniczny silnik elektr.: o mocy 10 kW przy 1500 obr/min, maks. moment obr. 92 Nm; skrzynia biegów bezstopniowa, napęd na przednie koła.
Nadwozie5-drzw., 5-miejscowy hatchback, dług. X szer. x wys. 4395 x 1695 x 1425 mm, rozstaw osi 2545 mm, masa własna 1190 kg, poj. bagaż. 358/1017 l.

Przyspieszając samochodem ze skrzynią CVT ma się wrażenie, jakby ślizgało się sprzęgło - i jakby najpierw trzeba było poczekać aż wielkie koło zamachowe wejdzie na pełne obroty, żeby wreszcie mogło przekazać na koła swoją energię obrotową. Nikt nie będzie zmuszał silnika 1.3, by pracował z pełną mocą częściej niż to niezbędne, już z tego powodu zużycie paliwa nie będzie duże. Podczas pierwszych jazd komputer wskazał średnio 6,3 l/100 km.

Od prezentacji pierwszego Insighta w 1999 roku, Honda opracowała cztery generacje napędu hybrydowego. Teraz układ hybrydowy jest o 19 procent mniejszy i o 28 procent lżejszy niż stosowany w Civicu sedan i waży 58 kg. Sanyo dostarcza akumulator niklowo- metalowy, który znajduje się pod podłogą bagażnika i składa się z siedmiu modułów (w Civicu z jedenastu). Te z kolei zbudowane są z 84 pojedynczych celek o napięciu 1,2 wolta. Całkowite napięcie wytwarzane przez akumulator o pojemności 5,75 amperogodzin (Civic: 5,5 Ah) wynosi 100,8 wolta. Honda wszystkim zainteresowanym zdejmuje z głowy troskę o baterię na wymianę i daje 15 lat gwarancji (240 000 km przebiegu), na napęd hybrydowy gwarancja wynosi osiem lat (160 000 km), na całą resztę trzy lata (100 000 km). To i cena, za jaką ten samochód będzie sprzedawany w zachodniej Europie (około 6000 euro niższa niż cena skomplikowanego technicznie Priusa) ma znacznie zwiększyć sprzedaż w porównaniu z poprzednikiem (17 000 egzemplarzy). Czy w trudnych czasach ten ambitny plan się powiedzie? Dzisiaj nic nie jest pewne, także to, czy Honda wprowadzi w tym roku ten model do swojej oferty w Polsce.

W przyszłości Japończycy chcą jeszcze bardziej zdominować świat samochodów hybrydowych. Samego Insighta Honda zamierza sprzedawać 200 tysięcy egzemplarzy rocznie. W przyszłym roku ma się pojawić sportowe coupé, a w 2012 r. Jazz z napędem hybrydowym. To będzie piękny świat - pełen kwiatów i ogrodników.

Tekst: Marcus Peters,
Zdjęcia: Thorsten Weigl

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 61 100 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Zawsze zastanawiał mnie fakt, dlaczego te niby super oszczędne samochody mają tak beznadziejnie zaprojektowane karoserie. Eko-maniacy, lub lanserzy kupujący te potworki designerskie mogą wyrazić swoją niechęć do przemysłu motoryzacyjnego słowami: "Jeżeli już muszę zanieczyszczać środowisko naturalne to przynajmniej robię to w autach przypominających kiosk z gazetami." Czy to ma być jakaś forma pokuty?
    ~plejadek, 2009-04-05 08:53:33
  • avatar
    zgłoś
    Przód bardzo podobny do VW Golfa VI, z profilu do złudzenia przypomina Priusa. To co mi się strasznie nie podoba, to te okropne okrągłe nawiewy.
    ~Marek, 2009-04-03 15:24:14
  • avatar
    zgłoś
    Po japońsku zapobiegliwa. Jeśli prowadzić ją szczególnie ostrożnie, Insight zużywa tylko 4,4 litra benzyny na 100 kilometrów. Pomaga jej w tym system start-stop. Tej wiosny hybrydowa Honda wchodzi do sprzedaży.
    auto motor i sport, 2009-04-03 11:28:04
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij