Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.9

Honda Jazz – dobry produkt to za mało

Małe samochody wciąż cieszą się popularnością. Jedne większą, drugie mniejszą. Honda Jazz należy do tych drugich, chociaż ma wszystko, aby ustawiały się po nią kolejki. Prawie wszystko.

Maciej Ziemek 2011-05-23
Honda Jazz 100-konny silnik zapewnia lekkiemu autu dobrą dynamikę nie tylko w mieście

Nie znam małego samochodu, w którym - po ustawieniu fotela kierowcy stosownie do mojego wzrostu (192 cm) - mógłbym przesiąść się i równie wygodnie zasiąść na tylnej kanapie. Tyle miejsca nad głową, co w maluchu Hondy nie oferuje żaden konkurent - począwszy od Citroëna C3, a skończywszy na Volkswagenie Polo. Tylko kilku rywali Jazza może pochwalić się minimalnie większą szerokością wnętrza z tyłu. W małej Hondzie dwie osoby zajmujące kanapę mają wystarczająco dużo miejsca na wysokości ramion, aby podróż była wygodna. Z wsunięciem stóp pod fotele i z miejscem na kolana też nie ma problemu. Jedyną niedogodnością na tylnej kanapie jest zbyt mała regulacja zagłówków.

Za sporą ilością miejsca z tyłu nie stoją nadzwyczajne wymiary zewnętrzne Hondy Jazz, ale dobre proporcje nadwozia, świetne zagospodarowanie wnętrza i... mały "przekręt". Pod względem szerokości nadwozia i rozstawu osi, a nawet wysokości, motoryzacyjny świat zna bardziej wyrośnięte maluchy niż Jazz. Na długość najmniejszą Hondę przerastają już wszyscy nowożytni rywale! Nadwozie ma tylko 3,9 m długości, a rozstaw osi Jazza jest większy niż u paru dłuższych konkurentów. Pasażerowie tylnej kanapy sporo miejsca na nogi zawdzięczają także temu, że zakres wzdłużnej regulacji przednich foteli nie jest największy z możliwych, a jedynie wystarczający. I to jest właśnie ten mały "przekręt".

Z kolei, dużo miejsca nad głową z tyłu to zasługa nieco niższego niż w innych autach umieszczenia tylnej kanapy. W Hondzie Jazz na zbiorniku paliwa "siedzą" pasażerowie przednich foteli, a nie ci podróżujący z tyłu, jak w zdecydowanej większości samochodów. Z nietypowego umieszczenia zbiornika paliwa wynika także największa zaleta niepozornej Hondy, a mianowicie duże możliwości aranżacji wnętrza - dzięki kanapie, która składa się na dwa sposoby. Oparcie kanapy można złożyć na płasko, powiększając pojemność bagażnika, lub podnieść siedzisko pionowo do oparcia, jak w fotelach w starym kinie. Wtedy bagażnik nie powiększa się, ale na płaską podłogę kabiny można zapakować przedmioty znacznie wyższe niż do bagażnika. W sumie sprytnie zagospodarowane wnętrze pozwala Jazzowi wywiązywać się skutecznie nawet z roli auta rodzinnego, o czym piszemy w teście na stronie 58.

Z przodu też jest przestronnie i wygodnie. Jedynie kierowcy wysokiego wzrostu chcieliby mieć możliwość odsunięcia fotela nieco bardziej do tyłu. Pozostałym to, co w tym względzie oferuje Honda w zupełności wystarczy. Przednie fotele zapewniają niezłe boczne podparcie pleców, ale siedzisko mogłoby być o parę centymetrów dłuższe, a fotele - obszerniejsze. Regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicy znacznie większe pole manewru daje w kierunku góra-dół niż przód-tył. Najistotniejsze, że nie tylko w trakcie jazdy po mieście, ale także na dłuższej trasie Jazz zapewnia kierowcy komfortowe miejsce pracy.

Spora w tym zasługa dobrej widoczności dookoła oraz konsoli środkowej, która zaczyna się i kończy w centralnej części deski rozdzielczej i nie przechodzi w tunel między fotelami. Tylko w pierwszej chwili centrum dowodzenia wydaje się przeładowane przyciskami. W praktyce bardzo szybko można się z nim zaprzyjaźnić. Bez rozbudowanego tunelu środkowego, który dzieli przednią część samochodu na strefę zarezerwowaną dla kierowcy i strefę dla pasażera, wnętrze małej Hondy wygląda przestronnie, a miejsca na nogi z przodu jest pod dostatkiem. Sterowanie klimatyzacją, które zazwyczaj znajduje się pod sterowaniem sprzętem audio, w Hondzie Jazz umieszczono z boku. Dzięki temu do żadnych przycisków czy pokręteł nie trzeba się pochylać, a "zarządzanie" wszystkimi funkcjami znajduje się w zasięgu ręki i wzroku.

Po uruchomieniu 1,4-litrowa benzynowa jednostka napędowa pracuje bardzo spokojnie i umiarkowanie cicho. 100 koni mechanicznych silnik osiąga przy 6000 obr/min, a maksymalny moment obrotowy o wartości 127 Nm - przy 4800 obr/min, co oznacza, że silnik Hondy musi lubić obroty. I lubi, co widać po wskazówce obrotomierza, która bez żadnej zadyszki przemieszcza się po skali aż do maksymalnych obrotów, wynoszących 6500/min. Spontaniczne reakcje silnika na gaz prowokują kierowcę do głębszego wciskania pedału przyspieszenia. Już od pierwszych metrów czuć, że ze sprawnym poruszaniem się Jazz nie ma problemu. Zasługa w tym zarówno dobrze zestopniowanej skrzyni biegów, z którą kierowca świetnie dogaduje się za pośrednictwem precyzyjnego mechanizmu zmiany przełożeń, jak i umiarkowanie wysokiej masy własnej Hondy Jazz. W porównaniu z najbardziej otyłymi konkurentami, maluch Hondy jest o około 100 kilogramów lżejszy.

Gdy nie zwraca się uwagi na strzałkę, wskazującą odpowiedni moment do zmiany biegu na wyższy, sprint Jazzem do setki można wykonać w 11,5 s. Jeśli chce się jechać pod dyktando strzałek i jak najczęściej widzieć wśród zegarów zielony napis ECO, jazda nie będzie zbyt dynamiczna. Silnik zrewanżuje się za to zużyciem paliwa godnym najbardziej wstrzemięźliwych jednostek napędowych. Na trasie 100-konny Jazz bez większych wyrzeczeń ze strony kierowcy zadowala się zużyciem na poziomie 5 l/100 km. W mieście silnik połyka do 4 l/100 km więcej. Średnio w teście Jazz zużywał 7,1 l/100 km. Przy takim apetycie na paliwo, zawartość 42-litrowego zbiornika wystarcza na niecałe 600 km. W trasie zasięg wynosi już około 800 km. Zbiornik paliwa o 8 l większy byłby mile widziany.

W jeździe mała Honda zachowuje się OK, ale nie wciąga kierowcy w żadne gierki. Bez problemu utrzymuje kierunek jazdy na wprost, skręcając, trochę się przechyla, na zatrzymanie się ze 100 km/h potrzebuje mniej niż 40 m, ale to nie rewelacja. Zawieszenie zapewnia zdecydowanie więcej komfortu niż zegarmistrzowskiej precyzji prowadzenia kół. Tak samo układ kierowniczy. Przy aż 3 i pół obrotu kierownicą, które dzieli skrajne położenia kół od lewej do prawej, Honda Jazz nawet nie może udawać, że chciałaby być ostra w reakcjach. Tym bardziej że po drodze od kół do kierownicy znajduje się elektryczne wspomaganie, które zapewnia sporo komfortu podczas manewrowania małą Hondą i minimum wyczucia tego, co dzieje się na styku kół i nawierzchni w czasie jazdy. Sprawdzian z testów dynamicznych Jazz zalicza bez problemu i nie zaskakuje kierowcy żadnymi nieprzewidzianymi reakcjami. Nawet podczas gwałtownej zmiany obciążenia silnika w zakręcie samochód nie zmienia gwałtownie toru jazdy.

Światem małych aut rządzi cena. Bardziej liczy się to, kto wystartuje od niższej kwoty niż to - kto da więcej wyposażenia za mniejsze pieniądze. W podstawowej wersji Jazz z 1,4-litrowym silnikiem kosztuje 51 900 złotych, a świetnie wyposażony egzemplarz testowy - aż 56 500 zł. Dysponując taką kwotą można wybierać, a nawet przebierać w samochodach klasy niższej średniej, które z większości zadań wywiązują się lepiej niż samochody małe. Niezależnie od tego, czy komuś potrzebne większe auto, czy nie. I tu leży Jazz pogrzebany...

Tekst Maciej Ziemek,
zdjęcia Mariusz Barwiński
amis 5/2011

Dane techniczne

Data publikacji 5/2011
Silnik R4, poprzecznie z przodu Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder, napęd łańcuchem
Moc kW (KM) 73 (100)
Przy obrotach (/min) 6000
Pojemność skokowa [cm3] 1339
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 127
Przy obrotach (/min) 4800
Maksymalne obroty (obr/min) 6500
Rodzaj paliwa LOB 95
Skrzynia biegów 5-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń I. 3,307/II. 1,750/III. 1,235/ IV. 0,948/V. 0,809
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback
Układ jezdny Zawieszenie przednie kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator Zawieszenie tylne belka skrętna, sprężyny śrubowe, amortyzatory Układ kierowniczy przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektryczne, 3,5 obrotu kołem kierownicy
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, średnica 262 mm
Hamulce z tyłu tarczowe, średnica 239 mm
Układy wspomagające ABS, EBD, VSA
Rozmiar kół i opon 5,5 J x 16, 185/55
Koło zapasowe dojazdowe
Współczynnik oporu powietrza Cx b.d.
Powierzchnia czołowa [m2] b.d.
Dł/szer/wys [mm] 3900/1695/1525
Rozstaw osi [mm] 2495
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1495/1475
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 10,6/10,4
Poj. zbiornika paliwa [l] 42
Masa własna [kg] 1083
Dopuszczalne obciążenie [kg] 527
Poj. bagażnika [l] 335/1320
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,74/0,55 zł
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 921/1369 zł
Gwarancja podzespoły (lata) 3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) 56 500
Wyposażenie seryjne Poduszki powietrzne czołowe i boczne po stronie kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne, ABS, EBD i VSA, aktywne zagłówki przednie, mocowania fotelików Isofi x, klimatyzacja automatyczna, elektrycznie regulowane szyby z przodu i z tyłu, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach, fotel kierowcy z regulacją wysokości, asymetrycznie dzielona i składana tylna kanapa, regulacja kąta pochylenia oparcia tylnej kanapy, radioodtwarzacz CD, wejście AUX i USB, 15-calowe obręcze z lekkich stopów.
Wyposażenie wersji testowanej Automatyczna skrzynia biegów CVT 4000 zł 16-calowe obręcze z lekkich stopów 954 zł Przenośna nawigacja satelitarna 3414 zł Zestaw listew ochronnych 1138 zł Czujniki parkowania z przodu 1525 zł Czujniki parkowania z tyłu 1975 zł Bagażnik dachowy 884 zł
0-30 km/h (s) 2,1
0-50 km/h (s) 3,9
0-70km/h (s) 6,5
0-100 km/h (s) 11,5
0-130 km/h (s) 19,6
0-160 km/h (s) 36,1
400 m (km/h)/(s) 18,0
Prędkość maksymalna (km/h) 182
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 12,7/16,3
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 14,1/18,8
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 5,2
Maksymalne (l/100 km) 8,8
średnie podczas testu (l/100 km) 7,1
zasięg (km) 591
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 100 km/h 69
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 130 km/h 72
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 160 km/h 75
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 38,8

 

PODSUMOWANIE

Honda Jazz 1.4 i-Vtec

Ocena:
3
(, )
Jak na auto z segmentu, w którym o popularności decyduje cena, Hondzie Jazz, mimo wielu praktycznych zalet, brakuje właśnie atrakcyjnej ceny. Przestronne wnętrze, bogate wyposażenie oraz dobry komfort podróżowania konkurenci potrafią zaoferować dużo taniej.
Komfort
wygodne fotele
Napęd
niezłe osiągi
precyzyjny mechanizm zmiany biegów
Nadwozie
przestronne wnętrze z przodu i z tyłu
dobra widoczność z miejsca kierowcy
wiele możliwości aranżacji wnętrza
intuicyjna obsługa, dobra ergonomia
przeciętnej jakości materiały wykończeniowe
Właściwości jezdne
dobry komfort resorowania
przeciętne właściwości jezdne
niezbyt precyzyjny układ kierowniczy
mało stabilne nadwozie przy dynamicznej jeździe przez zakręty
zbyt długa droga hamowania
Eksploatacja
silnik spełnia normę Euro 5
gwarancja na 3 lata
 
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 61 100 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Zestaw listew ochronnych 1138zł to chyba wystarczy za komentarz na temat małej popularności Hondy Jazz. Sprytny samochodzik z Chin a kosztuje krocie. Zbiornik paliwa pod przednimi fotelami - ciekawe jaki jest rozkład masy pomiędzy obie osie? I czy to wpływa na prowadzenie? Generalnie widać, że samochód zerżnięty z naszego Beskida - różni je tylko 30 lat rozwoju.
    ~Waldi, 2011-06-10 11:08:47
  • avatar
    zgłoś
    Co ma Jazz do Merivy?
    ~Samuraj, 2011-05-26 00:58:02
  • avatar
    zgłoś
    Jazz to bardziej rywal Verso S, Note, Modusa i Merivy niż Polo czy Corsy.
    rzęsor, 2011-05-25 20:41:47
  • avatar
    zgłoś
    w elektronicznej wersji nie ma połówek punktów.
    esper, 2011-05-25 08:10:47
  • avatar
    zgłoś
    W elektronicznej wersji testu małego Jazza należy się całkiem spora reprymenda - artykuł z gazety posiada [u]ocenę końcową w wysokości 3,5 gwiazdki, a nie 3 [/u]- jak tutaj. Co do kwestii cenowych - nie do końca wydaje mi się, aby było o co robić pretensje. Mała Honda przerasta rozmiarami i praktycznością Volkswagena Polo i większość jemu podobnych. Posiada też wiele ciekawych dodatków z wyposażenia, za które w przypadku trio Ibiza - Fabia - Polo płacimy jak za zboże. Wydaje mi się, że relacja ceny do wartości wypada w miejskiej Hondzie na poziomie zbliżonym do VW.Zauważalne mankamenty? Są, i to dwa. Klamki drzwi bocznych to wyraźnie nie ta epoka (Jazz zasługuje na coś znacznie lepszego) i przełożenie układu kierowniczego - 3,5 obrotu od prawy-do-lewy to coś jak w dawnych Peugeotach 306.
    airmatic, 2011-05-24 17:10:53
  • avatar
    zgłoś
    Od kiedy VW ma wersję Optimum?
    ~Samuraj, 2011-05-23 23:47:13
  • avatar
    zgłoś
    Hondy raczej ze Skodą bym nie porównywał. Prędzej jak już to równorzędne Polo, ale tutaj z materiałami czy wykończeniem jeszcze większa różnica. Cena. Podobnie, tylko, że Polo byłoby w bogatej wersji Highline. Może i nawet nowej wersji Optimum.
    ~fikus, 2011-05-23 19:15:43
  • avatar
    zgłoś
    Małe samochody wciąż cieszą się popularnością. Jedne większą, drugie mniejszą. Honda Jazz należy do tych drugich, chociaż ma wszystko, aby ustawiały się po nią kolejki. Prawie wszystko.
    auto motor i sport, 2011-05-23 10:15:25
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij