Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.0

Hyundai Elantra - luksus z dolnej półki

Nie ma co ukrywać, Hyundai Elantra od zawsze był tanim samochodem. Miał jednak w tej cenie oferować więcej przestrzeni niż konkurencja. I założenie to spełnia w wersji podstawowej za 68 tys. zł. Problem pojawia się, kiedy na redakcyjnym parkingu pojawia się odmiana z silnikiem Diesla, dwusprzęgłową przekładnią i ceną na metce... 116,9 tys. złotych!

Hyundai Elantra 1.6 CRDi DCT Hyundai Elantra 1.6 CRDi DCT

Elantra nigdy nie była samochodem spektakularnie popularnym, dlatego też niewielu wie, że obecna odmiana auta to już jego szósta generacja - pierwszy tani sedan z Korei pojawił się w 1990 roku. Najnowsza Elentra jest oczywiście większa, lżejsza, lepiej, wyposażona i pełna innych spektakularnych zalet, które z pewnością znajdziecie w prospekcie i cenniku. Natomiast testowany egzemplarz miał jedną poważną nowość, której z pewnością warto poświęcić chwilę - to oszczędny silnik Diesla 1.6 o mocy 136 KM, który połączono z 7-biegową przekładnią dwusprzęglową. Ale o działaniu tego duetu, kilka akapitów niżej.

Wentylowane fotele, systemy bezpieczeństwa i dotykowy ekran - pełen luksus

Podczas pierwszego kontaktu z Elantrą trzeba przyznać, że najzwyczajniej model ten "wyładniał". Samochód prezentuje się dynamicznie i nowocześnie, z przodu dominuje charakterystyczna dla marki potężna osłona chłodnicy oraz agresywnie narysowany kształt zderzaka, a z tyłu w oczy rzucają się długie klosze lamp wypełnione (tak jak i przednie) diodami LED. Wystarczy chwila we wnętrzu samochodu aby zauważyć rażący w oczy kontrast - znajdujemy wyposażenie jak z auta klasy premium, dość dobrze spasowane elementy wnętrza, ale już same materiały wykończeniowe to najniższa półka, plastiki w większości są twarde i nieprzyjemne w dotyku.

Ale nie ma co się dziwić, Elantra to tani samochód, który pomieścić ma całą rodzinę i jej bagaże. I to jest tutaj na pierwszym miejscu. Bagażnik rzeczywiście jest potężny (ma 458 litrów), a na tylnej kanapie wygodnie będzie dwójce wysokich osób lub trójce dzieciaków - miejsca na nogi jest aż nadto. Jeżeli tego właśnie potrzebujesz, ale nie chcesz rezygnować z najnowszych rozwiązań technicznych i bogatego wyposażenia, specjalnie dla Ciebie jest wersja o nazwie "premium". Kosztuje worek pieniędzy bo aż 108 900 zł! Ale w standardzie mamy tutaj bardzo wiele dobrego.
Wnętrze wygląda ciekawie, poskładano je starannie, ale niestety użyto do tego kiepskiej jakości materiały System multimedialny działa szybko, a ekran dotykowy reaguje na każde muśnięcie palca

To przede wszystkim oszczędny silnik Diesla 1.6 o mocy 136 KM. Legitymuje się on momentem obrotowym o wielkości 300 Nm, który dostępny jest w zakresie obrotów 1750-2500/min. Nie jest to wynik rewelacyjny, ale dzięki inteligentnej przekładni biegów 7DCT silnik pracuje zazwyczaj w optymalnych prędkościach obrotowych, po to aby kierowca zawsze miał pod nogą dostępną moc. A jeżeli wciśniemy gaz mocniej, skrzynia w mgnieniu oka zredukuje bieg i bez zbędnych szarpnięć przekaże moc na przednie koła. Działa ona bardzo szybko i płynnie, trudno mieć do niej jakieś poważne zastrzeżenia. Nie odstaje od konkurencyjnych rozwiązań.

Co ciekawe, na pokładzie znajdziemy wiele elementów wyposażenia zazwyczaj nie dostępnych w samochodach tej klasy. Są tutaj fotele obszyte skórą, wyposażone w podgrzewanie i wentylację (!), nowoczesny system multimedialny z dużym ekranem dotykowym (interfejs nawiązuje do tego z większego modelu Tucson), komplet systemów bezpieczeństwa (w tym m.in. asystent pasa ruchu, system monitorowania martwego pola, system informowania o ruchu poprzecznym przydatny np. przy wyjeżdżaniu z parkingu), elektrycznie otwierana klapa bagażnika oraz przycisk umożliwiający zmianę trybu jazdy - zmienia on ustawienia skrzyni biegów oraz silnika.

My wybieramy zdecydowanie tryb "eco", który nie tyle oszczędza paliwo, co zwyczajnie pozwala na spokojną i płynna jazdę - może jedynie podczas wyprzedzania daje o sobie znać stłumiony potencjał silnika, ale w mieście i przy spokojniej jeździe w trasie jest bardzo przyzwoicie. Sam samochód nie zachęca do szybkiej jazdy. Zawieszanie dobrze wybiera nierówności, ale już średnio spisuje się podczas pokonywania szybkiej sekwencji zakrętów. Tak samo układ kierowniczy - mocne wspomaganie bardzo przydaje się w mieście, ale podczas skręcania kierowca otrzymają zbyt mało informacji zwrotnych o tym co dzieje się w przednimi kołami.

TO POLUBISZ  TEGO NIE
SKRZYNIA BIEGÓW
Działa płynnie i szybko, dobrze dobiera przełożenia i ochoczo reaguje na kickdown
CENY
Za bogate wyposażenia trzeba zapłacić słono - 117 tys. zł wystarczy na zakup dobrze wyposażonego modelu i40

Zużycie paliwa jest bardzo związane ze stylem jazdy kierowcy.  W mieście samochód zużywać może jedynie około 8 litrów oleju napędowego, ale może bez problemu także i 11. W trasie jest jednak odwrotnie. Bez problemu obniżymy zużycie nawet do mniej niż 5 litrów na 100 km, a nawet gdy będziemy chcieli pojechać nieco szybciej, trudno będzie średnie spalania wywindować powyżej 6 litrów/100 km.

Reasumując Hyundai Elantra w założeniu konkurować ma z innymi sedanami klasy kompaktowej jak np. ze Skodą Octavią, Fordem Focusem sedan czy Toyotą Corollą. Ale największą konkurencję dla tych modeli Hyundai Elantra będzie stanowił w wersji bazowej za 68 000 złotych - klient zapłaci niewiele, a otrzyma największą zaletę tego samochodu, czyli przestrzeń we wnętrzu. Natomiast testowaną wersję za 117 tys. zł (mimo, że pozytywnie zaskakuje w wielu momentach) można śmiało odpuścić i wybrać większe oraz znacznie wygodniejsze auto, jak np. Hyundai i40.

Dane producenta Hyundai Elantra 1.6 CRDi 7DCT
Cena 116 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika turbodiesel, R4
Pojemność skokowa 1582 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
136 KM
4000/min
Maksymalny moment obrotowy
w przedziale obrotów
300 Nm
1750-2500 obr/min
Rodzaj napędu na przednie koła; 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 11,0 s
Prędkość maksymalna 190 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 4,1 l/100 km
Emisja CO2 109 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 4570 x 1800 x 1450 mm, rozstaw osi 2700 mm, masa własna 1345 kg., pojemność bagażnika 458 l.

Za pomoc w realizacji sesji zdjęciowej dziękujemy Fundacji "Krzyżowa" dla Porozumienia Europejskiego, zarządcy Pałacu w Krzyżowej

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij