Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Hyundai Getz - Nigdy nie mów nigdy

Ma w sobie coś z Fiata, Mitsubishi, a nawet Jaguara - chodzi o stylistykę. Ma też dużo innych zalet, które z pewnością przysporzą mu wielu klientów. Ma też trochę wad, ale tą największą jest jego marka, bo gdyby Hyundai Getz 1.3 był na przykład Hondą lub Toyotą, zdecydowanie więcej ludzi doceniłoby ten niewielki samochód segmentu B.

Jarosław Maznas 2003-06-24
Hyundai Getz Europejska stylistyka, dobra jakość wykończenia, niska cena oraz... bardzo skromne wyposażenia - Hyundai Getz w Polsce.

Największa potwarz dla BMW to określenie designu nowej "siódemki" mianem koreańskiej stylistyki. Owale połączone z kanciastymi przetłoczeniami na karoserii stały się znakiem rozpoznawczym koreańskich aut - co ciekawe, często projektowanych w Europie. Aż tu nagle taka niespodzianka.

Hyundai Getz nie wyróżnia się niczym szczególnym. Nie ma w nim nic z oryginalnej brzydoty Atosa czy - mniej oryginalnej - Accenta. Nie próbuje się silić na coś, czym nigdy nie będzie, jak w wypadku sportowego (?) Coupé lub luksusowego (?) XG. Getz jest normalny. Ma w sobie coś z Fiata Punto i Mitsubishi Space Stara, jedynym zaś objawem szaleństwa są tylne światła pozycyjne, nawiązujące do Jaguara X-Type'a.

Mały Hyundai jest tak mało prowokacyjny, a przy tym tak sympatyczny, że równie dobrze mógłby uchodzić za Hondę, Mitsubishi, a może i Volkswagena. A wtedy prawie wszyscy zachwycaliby się jego "nowoczesnością, nowatorskim wykorzystaniem wnętrza" itd.

Niepospolitą pod względem stylistycznym deskę rozdzielczą wykonano z twardego plastiku. Aluminiopodobna nakładka na środkowej konsoli nieco ożywia ciemną "plastikowość" deski; i choć nie wszystkim przypadła do gustu ta ozdoba, z pewnością wygląda ona lepiej od drewnopodobnych ornamentów, z upodobaniem stosowanych przez koreańskich producentów.

Fotel kierowcy zapewnia dobre podparcie pod uda, jednak boczne wyprofilowania nie gwarantują pełnego zabezpieczenia przed przesuwaniem pleców w zakrętach. Zaletą jest duży zakres regulacji poziomej, ale mechanizm skokowej regulacji kąta pochylenia oparcia ogranicza możliwość dostosowania tegoż oparcia do każdej sylwetki.

Jak na samochód segmentu B, mały Hyundai zapewnia nadzwyczaj dużo miejsca osobom podróżującym z tyłu - dotyczy to tak przestrzeni między głową a sufitem, jak i między kolanami a przednim fotelem.

Cóż, ta stosunkowo duża przestrzeń przedziału pasażerskiego jest okupiona skromną pojemnością bagażnika, wynoszącą tylko 254 l. Ale tę pojemność można sukcesywnie powiększać. Dzięki czterostopniowej regulacji kąta pochylenia tylnego oparcia, bagażnik odzyskuje nieco pojemności wchłoniętej przez przedział pasażerski. Asymetrycznie składane zaś oparcie daje kolejne litry bagażnika. W końcu, po odchyleniu tylnego oparcia wraz z siedziskiem - to ostatnie również jest asymetrycznie podzielone - przestrzeń bagażowa Getza rośnie do 977 litrów.

Pod maską testowego modelu pracuje 82-konny silnik benzynowy o dość nietypowej jak na nowoczesne jednostki napędowe konstrukcji - SOHC z trzema zaworami na cylinder. Przy okazji należy odnotować, że w innych krajach Hyundai oferuje Getza jeszcze z trzema innymi silnikami, wśród których znajduje się jednostka wysokoprężna.

1,3-litrowy silnik benzynowy charakteryzuje się niezbyt równomiernym wchodzeniem na poszczególne obroty. Jednostka ta pracuje w cyklu, który można opisać w następujący sposób: rozbieg, chwila oddechu, rozbieg, chwila oddechu... i tak do 6300 obrotów, przy których następuje odcięcie dopływu paliwa.

Maksymalna wartość momentu obrotowego wynosi 119 Nm przy 3200 obrotach, dopiero przy 3000 obr/min zaczyna się odczuwać wyraźny przybór momentu. Gdy silnik osiągnie około 3800 obrotów, daje się odczuć pewne osłabienie momentu. Ale gdy tylko obrotomierz wskaże 4000 obr/min, silnik znów zaczyna się ożywiać. I tak aż do 5000 obrotów, powyżej których dalsze wciskanie pedału gazu nie ma już najmniejszego sensu.

W wypadku dwunastozaworowego silnika Getza, optymalny dla uzyskania odpowiedniego momentu obrotowego przedział mieści się między 3000 a niespełna 5000 obrotów.

Niestety, wielkość przełożeń skrzyni biegów dla dwóch ostatnich biegów nie jest dobrana zbyt korzystnie. Stąd też czas przyspieszania od 60 do 100 km/h na czwartym biegu wynosi ponad 14 sekund, a od 80 do 120 km/h na biegu ostatnim dochodzi do prawie 24 sekund.

To oznacza, że każde gwałtowne przyspieszenie, na przykład podczas wyprzedzania, zmusza kierowcę do ciągłej redukcji biegów. Przy czym od około 4000 obrotów praca silnika staje się głośna. Z drugiej jednak strony, częste redukowanie biegów odkrywa istotną dla tej czynności zaletę Getza - drogi prowadzenia drążka okazują się precyzyjne i dość krótkie.

Hyundai Getz jest samochodem zachowującym się stabilnie podczas jazdy. Charakterystyka zawieszenia została dobrana w taki sposób, by auto spełniało podstawowe oczekiwania co do komfortu, a jednocześnie nie powodowało wychylania się nadwozia w zakrętach. To fakt, że samochód wykazuje pewną tendencję do uślizgiwania się przodu - co wynika ze zbyt dużego obciążenia przedniej osi - jednak spory rozstaw osi oraz proporcjonalny do tego rozstaw kół zapewniają Getzowi znaczny margines bezpieczeństwa. Przy okazji - kierowcy potrafiący wykorzystywać ręczny hamulec do zawracania, przekonają się, jak łatwy jest ten manewr, wykonywany małym Hyundaiem.

Ostatni fragment testowego opisu powinienem zacząć od stwierdzenia, że teraz opowiem wam o tym, co było w testowym samochodzie, a czego wy nie zobaczycie. Otóż testowy egzemplarz był wyposażony między innymi w komputer pokładowy (w Polsce niedostępny), ABS (równie ż niedostępny), firmowy radioodtwarzacz Hyundaia (musicie sobie kupić jakiś inny i zlecić montaż w serwisie). Jedyne, co wam zaoferują jako dodatek, to klimatyzacja za 2 900 zł, plus koszty montażu.

W Polsce Hyundai Getz jest dostępny w trzech wersjach wyposażenia. Podstawowa Basic, zawiera m.in. poduszkę powietrzną kierowcy... kropka. Oczywiście, lista wyposażenia jest znacznie dłuższa, ale trudno poważnie ją traktować, gdy widzimy tam takie pozycje jak "otwieranie wlewu paliwa z wnętrza samochodu" czy "kieszenie w drzwiach przednich".

W wersji Middle dochodzą między innymi elektrycznie otwierane szyby, regulacja wysokości kierownicy i wspomaganie układu kierowniczego. W wersji High Hyundai oferuje dodatkowo poduszkę powietrzną pasażera oraz siatkę ochronną w bagażniku. Biorąc po uwagę różnicę w cenie między Middle a High, te dwa elementy kosztują 2 000 zł. Tanio-drogi Getz.

Jarosław Maznas

Dane techniczne

Data publikacji 6/2003
Silnik Rzędowy, czterocylindrowy, umieszczony z przodu, poprzecznie do osi pojazdu; jeden wałek rozrządu w głowicy, trzy zawory na cylinder. Elektronicznie sterowany wielopunktowy wtrysk paliwa. Trójdrożny, regulowany katalizator.
Moc kW (KM) 60 (82)
Przy obrotach (/min) 5800
Pojemność skokowa [cm3] 1341
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 119
Przy obrotach (/min) 3200
Przeniesienie napędu Napęd na koła przednie; pięciobiegowa mechaniczna skrzynia biegów z pełną synchronizacją. Wielkość przełożeń: I. 3,615; II. 1,950; III. 1,286; IV. 1,031; V. 0,825 bieg wsteczny 3,250 przełożenie przekładni głównej 3,842:1
Nadwozie 5-miejscowy, 5-drzwiowy hatchback
Rozmiar kół i opon 5 J x 14 175/65 R 14 T
Dł/szer/wys [mm] 3810/1665/1490
Rozstaw osi [mm] 1450
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,6/11,4
Poj. zbiornika paliwa [l] 45
Masa własna [kg] 1088
Rozkład masy przód/tył [%] 61,6/38,4
Dopuszczalne obciążenie [kg] 412
Wyposażenie seryjne Wersja Basic zderzaki w kolorze nadwozia, ochronne listwy na zderzakach, listwy boczne, osłony przeciwbłotne przy przednich i tylnych kołach, pełnowymiarowe koło zapasowe, tylna szyba ogrzewana z wycieraczką i spryskiwaczem, schowki boczne w bagażniku, uchwyty na napoje, zegar cyfrowy, instalacja radiowa z dwoma głośnikami, immobilizer, zaczepy Isofix na tylnej kanapie, oparcie tylnej kanapy dzielone w stosunku 60:40, składane siedzisko i oparcie tylnej kanapy, 5 regulowanych zagłówków, 5 trzypunktowych pasów bezpieczeństwa, poduszka powietrzna kierowcy. Wersja Middle wyposażenie wersji Basic + regulacja wysokości kierownicy, opony 175/65 R14, elektrycznie sterowane szyby, wspomaganie układu kierowniczego. Wersja High wyposażenie wersji Middle + siatka ochronna w bagażniku, poduszka powietrzna pasażera.
0-80 km/h (s) 8,1
0-100 km/h (s) 12,6
0-120 km/h (s) 18,7
400 m (km/h)/(s) 18,4
Prędkość maksymalna (km/h) 164
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 14,1/19,6
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 15,8/23,7
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 6,0
Maksymalne (l/100 km) 10,2
średnie podczas testu (l/100 km) 8,5
50 km/h | IV bieg 57
50 km/h | V bieg 57
80 km/h | III bieg 71
80 km/h | IV bieg 63
80 km/h | V bieg 63
100 km/h | III bieg 69
100 km/h | IV bieg 69
100 km/h | V bieg 65
120 km/h | IV bieg 73
120 km/h | V bieg 72
Podczas postoju 42
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 40,2


Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 42 600 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Ma w sobie coś z Fiata, Mitsubishi, a nawet Jaguara - chodzi o stylistykę. Ma też dużo innych zalet, które z pewnością przysporzą mu wielu klientów. Ma też trochę wad, ale tą największą jest jego marka, bo gdyby Hyundai Getz 1.3 był na przykład Hondą lub Toyotą, zdecydowanie więcej ludzi doceniłoby ten niewielki samochód segmentu B.
    auto motor i sport, 2009-02-24 15:23:53
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij