Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.5

Hyundai i30

Nowa jakość. Hyundai i30 w swojej drugiej odsłonie zamierza porozstawiać rywali po kątach. Czy produkowany w Europie koreański kompakt ma na to szanse, pokazuje test modelu ze 128-konnym dieslem.

2012-06-21
Hyundai i30 Groźnym okiem reflektorów i seryjnych „ledów” do jazdy dziennej i30 spogląda na konkurentów i przyszłych właścicieli

Master-test z września 2011 roku: Hyundai i30 pierwszej generacji zalicza blamaż przed niemal całą klasą kompaktów zgromadzonych na mecie międzynarodowego testu. Znaczących wpadek w zasadzie nie doświadcza, ale widać już po nim upływ lat. Te czasy minęły. Teraz na starcie redakcyjnego testu staje model drugiej generacji, by w klasie kompaktów - w której aż roi się od groźnych konkurentów - zapolować na znacznie wyższe miejsce w rankingu. Już na pierwszy rzut oka widać, że nowy i30 jest o wiele bardziej dopracowany technicznie, solidniej wykonany i ma bardziej drapieżny wygląd niż poprzednik.

Gdzie nie spojrzeć, widać zadziorne ostre linie i przetłoczenia blach, seryjne LED-y do jazdy dziennej groźnie łypią na europejskich rywali. To im przede wszystkim nowy i30 rzuca wyzwanie, bo też pochodzi z Europy. Powstał w centrum badawczym i konstrukcyjnym Hyundaia w Niemczech, produkowany jest w Czechach, a Polaków ma skusić ceną - najtańszy i30 kosztuje 50 900 złotych (1.4 MPI/100 KM).

Na nasz test Hyundai i30 stawił się w wersji ze 128-konnym dieslem, auto z tym silnikiem kosztuje 71 400 zł (wersja Classic Plus). To sporo, ale wyposażenie seryjne jest całkiem przyzwoite i zawiera m.in. komplet poduszek powietrznych, ESP, elektrykę okienno-lusterkową, manualną klimatyzację, kierownicę regulowaną w dwóch płaszczyznach, radio z RDS, CD i MP3 wraz z wejściami AUX i USB. Wersję 1.6 CRDi można wybrać w jednym z pięciu pakietów wyposażenia; cena najdroższego szybuje do 87 400 zł. Jeśli ktoś nie zamierza rozstawać się z taką ilością gotówki, może wybrać słabszego diesla (1.6 o mocy 110 KM) albo jednostkę 1.4 dysponującą 90 KM. Dla fanów "benzyny" Hyundai ma silnik 1.4 (100 KM) oraz jednostki 1.6 o mocy 120 lub 135 KM.

1,6-litrowy diesel z wtryskiem common-rail pracuje dosyć surowo, przy 3500 obrotach słychać go mocno. I mimo 128 koni mechanicznych oraz momentu obrotowego o wartości 260 Nm, nie sposób pozbyć się wrażenia, że brak mu nieco zapału do jazdy. Oczywiście pozwala poruszać się autem w sposób wystarczająco dynamiczny, zwłaszcza że mechanizm zmiany przełożeń sześciobiegowej przekładni pracuje bardzo precyzyjnie, jednak przełożenia poszczególnych biegów są stosunkowo długie.

KOMBI JUŻ GOTOWE

Hatchback to bynajmniej nie jedyna wersja nowego i30. Na tegorocznym salonie samochodowym w Genewie zadebiutowało kombi; polską premierę miało w kwietniu w Poznaniu. Pod zgrabnym nadwoziem nowy model kryje to, co dla kombi najważniejsze - przestronne wnętrze i przedział bagażowy. Standardowo bagażnik i30 kombi ma pojemność 528 litrów, składając zaś oparcia tylnej kanapy można ją zwiększyć do 1642 l. Kombi jest dłuższe od hatchbacka o 18,5 cm. Auto znajdzie się w sprzedaży w połowie bieżącego roku, do wyboru z takimi samymi silnikami, w jakie jest wyposażany hatchback (czyli z trzema benzynowymi i trzema dieslami). Pod koniec roku Hyundai zaprezentuje prawdopodobnie trzydrzwiowego hatchbacka, czyli model, jakiego w wypadku poprzedniej generacji i30 nie było w ofercie.

Jako pełną gębą Europejczyk i30 stawia na ekologię, obiecując w papierach emisję dwutlenku węgla na poziomie tylko 97 g/km. W praktyce nie dotrzymuje słowa - na znormalizowanej trasie testowej, pokonywanej w taki sposób, by zaoszczędzić jak najwięcej paliwa, nie udało się nam zejść ze zużyciem poniżej 4,2 l oleju napędowego na 100 km, co oznacza, że do atmosfery przedostało się 111 gramów CO2. Przeciętne spalanie w czasie całego testu wyniosło 5,8 l/100 km - ten wynik plasuje czterocylindrową jednostkę napędową Hyundaia na solidnym średnim poziomie w klasie.

Bardzo przyjemna okazuje się obsługa pięciodrzwiowego kompaktu. Widoczność z wnętrza jest bardzo dobra - już po kilku chwilach za kierownicą, wiadomo, gdzie co się znajduje i do czego służy. Regulację klimatyzacji i radia umieszczono na tyle wysoko, że łatwo do nich sięgnąć. Czytelność wskaźników każdy doceni równie mocno, co bardzo wygodną pozycję za kierownicą, uzyskaną między innymi dzięki regulacji fotela na wysokość. Same fotele są przyjemnie sprężyste, dlatego można w nich wygodnie podróżować także na długich dystansach. Jedynie krawędzie foteli raczej tylko udają wyprofilowanie, a podparcie dla ud mogłoby być trochę dłuższe.

Pod względem ilości miejsca i poczucia przestronności kompaktowemu i30 nie można niczego zarzucić, w niczym nie ustępuje pod tym względem np. VW Golfowi. Przeciwnie - Hyundai ma nawet szersze wnętrze niż Golf. Pasażerowie zasiadający z tyłu nie są zmuszani do żadnych kompromisów, nawet ci o wzroście ponad 1,80 m nie będą zawadzać ani głową o podsufitkę, ani kolanami o oparcie przedniego fotela.

A więc pełna wygoda i nacisk na "wartości rodzinne". Pewnie dlatego i30 raczej nie nadaje się dla miłośników agresywnej jazdy. Przywołany wyżej Golf ze znacznie większą werwą przejeżdża pomiędzy rozstawionymi co 18 m pachołkami wyznaczającymi slalom. Nie zmienia tego układ kierowniczy o zmiennej sile wspomagania (Flex Steer). W położeniu Comfort wydaje się ono zbyt mocne, w Normal w sam raz, a w położeniu Sport - za słabe; w każdym razie, zawsze układ kierowniczy wydaje się nieco syntetyczny. W żaden nieprzyjemny sposób nie odbija się to na zachowaniu auta w ekstremalnych sytuacjach, bo i30 okazuje się zawsze podsterowny, a wspierany przez ESP pozostaje bezpieczny i daje się w pełni kontrolować kierowcy.

Ale wróćmy do drogowej rzeczywistości dnia codziennego, w której komfortowe zawieszenie Hyundaia równie skutecznie tłumi dziury w jezdni, co koleiny. Z całym mnóstwem schowków o różnej wielkości nowy i30 okazuje się bardzo praktycznym towarzyszem na co dzień, a od święta może przewieźć całkiem spory bagaż, bo pojemność "kufra" wynosi 378 l (w VW Golfie - 350 l). Kilka zręcznych ruchów wystarczy, by ta pojemność wzrosła do godnych uznania 1316 litrów. Tym, którzy zamierzają ją wykorzystać spodoba się, że po złożeniu oparć kanapy podłoga powiększonego przedziału bagażowego jest naprawdę równa, a pod nią znajdują się małe dodatkowe schowki. Mniej wygodny jest za to wysoki próg bagażnika (730 mm), ponad którym trzeba przerzucać walizki. Chociaż tworzywo zastosowane we wnętrzu tu i ówdzie jest twarde, w niczym nie zmienia to faktu, że plastiki wyglądają dobrze i taką właśnie ocenę trzeba przyznać Hyundaiowi za materiały użyte w kabinie. Razem z zaletami wymienionymi wyżej pozwala to z czystym sumieniem wystawić nowemu i30 czterogwiazdkową ocenę w dzisiejszym teście pojedynczym i z ciekawością wypatrywać porównania z konkurentami. Europejski "koreańczyk" na pewno obawiać się go nie musi.


Dane techniczne

Data publikacji 6/2012
Silnik Rodzaj/umieszczenie: R4, wyposażony w układ wtrysku common-rail/poprzecznie z przodu Rozrząd: dohc, 4 zawory na cylinder napęd łańcuchem
Moc kW (KM) 94 (128)
Przy obrotach (/min) 4000
Pojemność skokowa [cm3] 1582
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 260
Przy obrotach (/min) 1900
Rodzaj paliwa ON
Przeniesienie napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 3,77/2,04/1,19/ 0,84/0,70/0,60:1
Bieg wsteczny 3,58:1
Przełożenie przekł. głównej 3,47:1
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejsc. hatchback
Układ jezdny Zawieszenie przednie: kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator Zawieszenie tylne: wielowahaczowe, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektryczne 2,75 obrotu kołem kierownicy
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane średnica 280 mm
Hamulce z tyłu tarczowe, średnica 284 mm
Układy wspomagające ABS, ESP
Rozmiar kół i opon 6 J x 16, 205/55 R 16 H Continental Premium Contact 2E
Koło zapasowe dojazdowe
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,30
Dł/szer/wys [mm] 4300 x 1780 x 1465
Rozstaw osi [mm] 2650
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1569/1577
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,6/11,4
Poj. zbiornika paliwa [l] 53
Masa własna [kg] 1396
Dopuszczalne obciążenie [kg] 414
Poj. bagażnika [l] 378/1316
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (w mieście) [l/km] 4,1
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) [l/km] 3,5
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 3,7
CO2 (limit) [g/km] 97
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1481
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,75/0,54
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 942/1362
Gwarancja podzespoły (lata) 5 lat bez limitu kilometrów
Gwarancja lakier (lata) 6 lat
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12 lat
Cena modelu testowanego (zł) 71 400
Wyposażenie wersji testowanej Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, poduszki boczne, kurtyny powietrzne, układy ABS/ESP/VSM, system kontroli podjazdu (HAC), elektrycznie otwierane szyby z przodu, manualna klimatyzacja, kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach, centralny zamek z pilotem i alarmem, połączenie bezprzewodowe Bluetooth, światła LED do jazdy dziennej, elektrycznie sterowane i podgrzewane boczne lusterka, regulacja wysokości siedzenia kierowcy, komp
0-80 km/h (s) 7,1
0-100 km/h (s) 10,5
0-120 km/h (s) 15,8
0-130 km/h (s) 18,9
0-140 km/h (s) 22,6
400 m (km/h)/(s) 17,4 s (125 km/h)
Prędkość maksymalna (km/h) 188
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 10,1/14,3
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 10,8/14,1
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 4,2
Maksymalne (l/100 km) 7,7
średnie podczas testu (l/100 km) 5,8
zasięg (km) 913
80 km/h | IV bieg 62
80 km/h | V bieg 62
80 km/h | VI bieg 62
100 km/h | IV bieg 65
100 km/h | V bieg 64
100 km/h | VI bieg 63
130 km/h | IV bieg 70
130 km/h | V bieg 69
130 km/h | VI bieg 69
Maksymalnie na III biegu 73
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 38,5
Wyposażenie dodatkowe Pakiet Euro 2012: aluminiowe obręcze kół, skórzana kierownica i dźwignia zmiany biegów, czujniki parkowania, dywaniki welurowe 2799 zł Lakier metalizowany 1700 zł

 

PODSUMOWANIE

Hyundai i30 1.6 CRDi (128 KM) CLASSIC PLUS

Ocena:
4
(, )
Hyundai i30 w swoim nowym wcieleniu w udany sposób łączy bogate wyposażenie z solidnością wykonania i umiarkowanym zużyciem paliwa – a wszystko za dość przyzwoitą cenę. 128-konny diesel, chociaż najdroższy w ofercie, nie rzuca na kolana swoimi osiągami, ale na drodze auto z tym silnikiem jest sprawne. Czego więcej trzeba?
Nadwozie
atrakcyjna stylizacja nadwozia
dużo praktycznych schowków
dobra widoczność z wnętrza
duży bagażnik
Napęd
przyzwoite osiągi
precyzyjny mechanizm zmiany biegów
długie przełożenia skrzyni biegów
Komfort
przestronne wnętrze z przodu i z tyłu
wygodne fotele
odgłos pracy silnika słyszalny w kabinie
wyczuwalne wibracje silnika
Właściwości jezdne
bezpieczne właściwości jezdne
słabe poczucie kontaktu kół z nawierzchnią
tylko przeciętna dynamika jazdy
Eksploatacja

Tekst Jochen Übler,
zdjęcia Hans-Dieter Seifert

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 67 600 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Topowe wersje Golfowi nie podskoczą, bo nawet nie mają 2 litrowych silników ani skrzyń biegów DSG.Ale te tańsze mogą odebrać sporo klientów Polo, Fieście czy Yarisce.
    rzęsor, 2012-06-21 14:17:03
  • avatar
    zgłoś
    Nowa jakość. Hyundai i30 w swojej drugiej odsłonie zamierza porozstawiać rywali po kątach. Czy produkowany w Europie koreański kompakt ma na to szanse, pokazuje test modelu ze 128-konnym dieslem.
    auto motor i sport, 2012-06-21 13:09:03
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij