Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Hyundai i40 CW vs iX35, Skoda Octavia Combi vs Yeti, Mercedes E Kombi vs ML

Kombi to nuda. SUV-y w mieście to moda. Kombi to komfort i oszczędność. SUV – wyższa pozycja za kierownicą i większe zużycie paliwa. Jednak to za SUV-em obejrzą się sąsiedzi. Za to kombi bez trudu prześcignie go na trasie. 

2012-11-27
Hyundai i40 CW vs iX35, Skoda Octavia Combi vs Yeti, Mercedes E Kombi vs ML Każdym z nich przewieziesz rodzinę i mnóstwo bagażu. Sprawdzamy, czy mają jeszcze „to coś”

Całe życie jeździłeś kombiakiem, ale żona wciąż powtarza Ci, że nie znosi „karawanów" i udowadnia to bezlitośnie obtłukując zderzaki o krawężniki. Tylko jak trzeba było dostarczyć pralkę teściowej albo wywieźć dzieciaki na obóz, wielki bagażnik kombi jakoś jej nie przeszkadzał. Czy SUV też sobie z tym poradzi?

Jeśli z drogi utwardzonej zjeżdżasz rzadziej niż sporadycznie, a trendy w modzie Cię nie interesują, pewnie i tak nie myślisz o kupnie SUV-a. Jeśli jednak zdarza Ci się często wyjeżdżać w teren, nie spojrzysz na kombi, chyba że będzie to nieprodukowana już Octavia Scout albo Klasa E z napędem 4Matic. Jeśli Twoje potrzeby są gdzieś pośrodku – sprawa się komplikuje, bo zawsze znajdą się plusy jednego i drugiego nadwozia. Ułatwimy Ci podjęcie decyzji. Wzięliśmy na warsztat trzy pary SUV- -kombi: niedrogą, przyciągającą oko i luksusową. Rozstrzygamy które auto skrywa więcej talentów i okaże się warte wydania ciężko zarobionych pieniędzy.

HYUNDAI POSTAWIŁ NA URODĘ...

Czasy taniości i bylejakości u Hyundaia dawno minęły. Nowe modele są bardzo nowocześnie stylizowane i wcale nie tanie. Do porównania wybraliśmy dwa z nich: SUV-a ix35 oraz rodzinne kombi i40. Połączenie nieoczywiste, bo ten wyższy, czyli SUV, pochodzi ze świata kompaktów, a dłuższy to przedstawiciel segmentu D. Wybór wcale nie był przypadkowy. Jeżeli marzy Ci się crossover z napędem na cztery koła, u Hyundaia musisz wydać co najmniej 84 100 zł. Tyle kosztuje model ix35 w wersji Classic, z dwulitrowym silnikiem benzynowym. A to już budżet pozwalający na zakup rodzinnego i40 w wersji kombi (Classic, z silnikiem 1.6, za 84 900 zł). Ten drugi jest odczuwalnie przestronniejszy, ma lepiej wykończoną i atrakcyjniej zaprojektowaną kabinę oraz o prawie 80 litrów większy bagażnik (465 vs 553 litry). Hyundai co prawda podkreśla, że jeśliby bagaże ułożyć pod sufit, w ix35 zmieści się nawet 591 litrów, ale nawet na liście płatnych dodatków nie ma pionowej siatki oddzielającej przedział ładunkowy od kabiny pasażerskiej. A i40 ma ją w standardzie już w podstawowej wersji wyposażenia, wraz z siatką zabezpieczającą pakunki przy podłodze. I lepiej się prowadzi. Większy rozstaw osi sprawia, że poprzeczne nierówności drogi są mniej dotkliwe, a niżej położony środek ciężkości i lepsze poczucie kontaktu kół z nawierzchnią pozwalają precyzyjniej wyczuć auto w zakrętach. Jeśli jednak często opuszczasz ubite podłoże, i40 szybko straci uznanie w Twoich oczach. Co z tego, że zapakujesz do niego więcej sprzętu do nurkowania, skoro prześwit (14 cm) i napęd na jedną oś uniemożliwią Ci wjazd nad sam brzeg jeziora?

...ALE ZAPOMNIAŁ O CENACH PALIWA

Niestety, najtańsze odmiany obu modeli nie są specjalnie oszczędne. 135-konne 1.6 w i40 nie najlepiej radzi sobie z poruszaniem ważącego około 1400 kg auta. By kombi jechało, trzeba mocno „deptać gaz", a gdy to zrobisz, możesz zapomnieć o deklarowanym przez producenta średnim zużyciu paliwa na poziomie 6,4 l/100 km – dołożysz minimum 1,5 l/100 km. Naprawdę dobrze jeździ dopiero diesel 1.7 w mocniejszym wariancie – 136 KM. W przypadku ix35 wyższe nadwozie, napęd na obie osie i dwulitrowy silnik o pokaźnej mocy też nie pozwalają postawić go w gronie aut nadmiernie oszczędnych – średnia 7,6 l/100 km to absolutne minimum i trzeba się mocno starać, by zbliżyć do tego wyniku. O 2 l/100 km mniej zużyje wersja z silnikiem Diesla, ale na dzień dobry będzie Cię to kosztowało dodatkowe 14 000 zł w salonie. Najtańszy jest ix35 z benzynowym 1.6 – kosztuje 70 100 zł, pali średnio 6,8 l/100 km, ale jest dostępny tylko z napędem na przednią oś. Ale jeśli...

CHCESZ OSZCZĘDZIĆ? IDŹ DO SKODY

Flagowe „przemyślane rozwiązania" i równie przemyślana cena sprawiają, że za 64 tys. zł (plus 4,5 tys. zł za klimę) możesz stać się właścicielem wygodnego kombi z benzynowym silnikiem 1.6 i z bagażnikiem o pojemności ponad 600 l. Co więcej, w promocji, za symboliczną złotówkę, importer dołoży Ci instalację gazową, dzięki której będziesz jeździł taniej (spiesz się, bo aut objętych promocją jest coraz mniej). Tyle że na Twoje nowe auto kompletnie nikt nie zwróci uwagi – to w końcu od lat lider na liście najpopularniejszych nowych aut w naszym kraju. Wzrok dużo lepiej będzie przyciągać Yeti, ale za nie trzeba zapłacić 68 tysięcy. Jeśli jednak marzy Ci się SUV z napędem 4x4 – szykuj dodatkowe 19 tys. zł. Z przestrzenią ładunkową Octavii wśród kompaktów nie może się równać nikt. Yeti ma kufer mniejszy o 1/3. Pozwala co prawda na przesuwanie tylnych siedzeń, a nawet wyjęcie ich z auta i przeobrażenie SUV-a w mały pojazd dostawczy, ale nawet wtedy przestrzenią nie dorównuje Octavii. Choć trzeba przyznać, że – dzięki pudełkowatemu kształtowi nadwozia – bagażnik Yeti jest całkiem ustawny, co przyda się przy przewożeniu wysokich pakunków, kórym przeszkadza zaokrąglony tył nadwozia auta typu kombi. W obu przypadkach spodobałyby Ci się udogodnienia – siatki, haczyki, poprzeczki, ale trzeba za nie dodatkowo zapłacić.

NUDNA OCTAVIAWYGRYWA Z YETI

Którym przyjemniej się jeździ? O przyjemności raczej nie sposób mówić w przypadku wersji z najsłabszymi silnikami. Ale już 122-konne 1.4 w obu samochodach daje sobie radę całkiem znośnie. Jednak zawsze Yeti zostaje z tyłu. Octavia jest cichsza, mniej przechyla się w zakrętach i lepiej radzi sobie z nierównościami. Progi zwalniające, które na niej nie robią specjalnego wrażenia, w Yeti mocno poczujesz na plecach. Gabaryty SUV-a powodują, że zostaje za Octavią także w sprincie do setki (około sekundy) i na stacji paliw (zużywa średnio o 0,5 l/100 km więcej). Czy Yeti ma szansę w pojedynku z Octavią? Tak – poza asfaltem. Jeśli zbudowałeś dom pod miastem i jeszcze nie prowadzi do niego asfaltowa droga, Yeti, dzięki swojemu prześwitowi (18 cm vs 14 cm Octavii) i większym kątom natarcia i zejścia (19 i 26,7 vs 14 i 12 Octavii), dowiezie Cię na miejsce nawet podczas największych wiosennych roztopów i pokona najgłębsze kałuże. O ile się nie zatrzymasz. Bo wtedy, bez napędu na cztery koła, SUV jest bezbronny tak samo jak kombi. A po wyjęciu tylnych foteli staje się zupełnie przyzwoitą bagażówką. Chcesz więcej argumentów? Zapytaj żonę. Gdy zobaczy tego „dżipka", od razu wymyśli całą ich listę.

W MERCEDESIE NA BOGATO ...

Największa i najdroższa para w zestawieniu „wozi się" z gwiazdą na masce. Klasa E to ogromne kombi, w którym wygodnie usiądzie pięcioro pasażerów i zmieści się ich bagaż na długie wakacje. Ale ML wygląda jeszcze potężniej. SUV-owate, napompowane nadwozie i słuszny prześwit sprawiają, że manewrujesz nim jak niewielką ciężarówką. A gdy podniesiesz pokrywę bagażnika, Twoim oczom ukazuje się plac wielkości lądowiska dla helikopterów. Niestety – zupełnie pusty. Nie ma na nim żadnych poprzeczek ani siatek pozwalających na poskromienie bagażu. Jeśli więc nie wypełnisz bagażnika, torby „biegają" po nim przy każdej gwałtowniejszej zmianie kierunku lub prędkości.

SUV-y stały się tak popularne, że już niedługo, żeby być oryginalnym, będziesz musiał kupić kombi

A kierunek i szybkość będziesz zmieniał ochoczo. ML z trzylitrowym dieslem imponuje momentem obrotowym – 620 Nm sprawia, że ten mastodont (2175 kg) doskakuje do 100 km/h w 7,4 s. Przy tym ciągle czujesz jego gabaryty, szczególnie podczas hamowania, przy którym mocno nurkuje przodem, ale cały czas daje wrażenie pełnego bezpieczeństwa; czy przy gwałtownej zmianie pasa ruchu, czy podczas awaryjnego hamowania – jesteś spokojny o to, że sobie poradzi.

Cisza w kabinie w połączeniu z zawieszeniem doskonale izolującym od nierówności podłoża robi z ML-a salon na kołach. I to niezależnie od podłoża, bo napęd 4Matic świetnie daje sobie radę w terenie. Oczywiście nieprzesadnie wymagającym – granicę możliwości w tym przypadku stanowią szosowe walce, w jakie obuto 20-calowe felgi. Kombi nawet nie próbuje udawać, ze nadaje się do wjazdu w teren. Jego diesel jest nieco mocniejszy i świetnie sprawdzi się, gdy zabierzesz rodzinę na autostradową wycieczkę do Chorwacji. Gdyby jednak przyszło Ci do głowy pojeździć nim aktywnie w górach – zabraknie mu zwinności; za bardzo też przechyla się w zakrętach. Czteronapędowy SUV w takich warunkach radzi sobie lepiej.

...I PRZESTRONNIE

Jeśli bagażnik ML-a zrobił na Tobie wrażenie, uklękniesz, gdy zobaczysz ten w Mercedesie E. Jest szerszy i głębszy niż w SUV-ie. Na komfort również narzekać nie będzie nikt. Na pokładzie pełny relaks – tak jak tego należy oczekiwać po „aucie dla Niemca na emeryturze". Klasyczne, a nawet konserwatywne stylistycznie wnętrze większych modeli tej marki ciężko skojarzyć z młodym odbiorcą. Zresztą, kogo spośród młodych stać na wyłożenie na samochód minimum 210 (Klasa E) albo 273 tysięcy złotych? I to za podstawowe wersje, do których trzeba dołożyć sporo elementów wyposażenia, by naprawdę móc cieszyć się którymś z tych samochodów.

Dane techniczne

  i40CW 1.6 Classic iX35 2.0 Classic Octavia Combi 1.6 Active Yeti 1.2 TSI Active E 350 CDI BlueEfficiency ML 350 BlueTEC 4Matic
Poj. skokowa cm3159119981595119729872987
Układ napędowy
Moc maksymalna135 KM163 KM102 KM105 KM265 KM258 KM
Przy obrotach (/min)630062005600500038003600
Maksymalny moment obrotowy (Nm)165194148175620620
Przy obrotach (/min)4850460038001550–41001600-24001600–2400
Przeniesienie napęduna przednie kołana cztery kołana przednie kołana przednie koła,na tylne koła,na cztery koła
Rodzaj skrzyni biegów6-biegowa przekładnia mechaniczna6-biegowa przekładnia mechaniczna5-biegowa przekładnia mechaniczna6-biegowa przekładnia mechaniczna7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)4770/1815/14704410/1820/16604569/1769/14684223/1793/16914895/1854/13434804/1926/1600
Rozstaw osi (mm)2270 24602578257828742915
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,010,610,210,311,2511,8
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)705855558070
Wymiary i masy
Masa własna (kg)147014251285134019552175
Dopuszczalne obciążenie (kg)560405600545575775
Poj. bagażnika (l)553/1719465/1436605/1655405/1580695/1950690/2010
Wymiary bagażnika (mm) dł./szer./wys.1115/1010/717785/1015/7951064/1010/b.d.b.d./1004/b.d.1197/1100/8361046/1034/902
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1455/14201450/14001415/14231446/14371490/15051540/1528
Rozmiar opon205/60 R1215/70 R16195/65 R15125/65 R16225/55 R16235/65 R17
Zużycie paliwa wg. normy NEDC ( w mieście) l/km8,09,99,77,67,68,4
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) l/km5,46,35,65,95,76,8
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) l/km6,47,67,26,46,47,4
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Emisja CO2 g/km149181168149169194
Norma emisji spalinEuro 5Euro 5Euro 5Euro 5Euro 5Euro 5
Osiągi
0-100 km/h (s)11,610,712,411,86,77,4
Prędkość maksymalna (km/h)195182189175250224
Ceny i wyposażenie
Przednie i boczne poduszki pow.taktaktaktaktaktak
Kurtyny pow./boczne pod. z tyłutak/ taktak/ tak1600zł/- zł1600 zł/ 2900 zł (z kurtyn.) złtak/ taktak/ tak
ABS/ESPtaktaktaktaktaktak
Radioodtwarzacz CD/MP3taktak1200 zł zł1200 zł złtaktak
Klimatyzacja manualnataktak4500 zł złtaktaktak
Lakier metalizowany2000 zł zł2000 zł zł1950 zł zł1950 zł zł4912 zł zł4912 zł zł
Cena
Cena modelu testowanego (zł)84 900 zł84 100 zł64 000 zł67 950 zł269 000 zł284 000 zł
Uzasadnienie
UzasadnienieMIEJSCE 1. i40 Więcej miejsca w kabinie i bagażniku, wyższy komfort podróżowania i lepiej wykończone wnętrze – te elementy decydują o zwycięstwie kombi. Niestety – tylko na asfalcie.MIEJSCE 2. ix35 Niby o segment mniejszy, ale nie jest wiele ciaśniejszy niż i40. Na asfalcie oddaje palmę pierwszeństwa kombi, ale nadrabia poza nim. W wersji z napędem na obie osie trudno go zatrzymać.MIEJSCE 1. OCTAVIA Ogromny bagażnik, większy komfort podróżowania, niższe koszty eksploatacji i cena – arytmetyka robi swoje, zdroworozsądkowo Octavia zwycięża praktycznie pod każdym względem. Niestety –z wyglądu jest przerażająco nudna.MIEJSCE 2. YETI Wygodniej się do niego wsiada, niestraszne mu pierwsze lepsze wertepy, pozwala na przemeblowanie w kabinie i niebanalnie wygląda. Ale na co dzień przegrywa z nudną siostrą funkcjonalnością. Nie jest źle. W Octavii jest dużo lepiej.MIEJSCE 1. ML Świetnie dopracowany i –co bardzo cieszy – nie zadowala się asfaltem, oferując spore możliwości w terenie. Pod względem komfortu – prawie jak modele klasy S. Stylizacja nadwozia – dość konserwatywna. ML nadrabia gabarytami.MIEJSCE 2. KLASA E Nieprzyzwoicie komfortowy, bardzo pojemny i mniej wyzywający niż bratni SUV. Ale także mniej wszechstronny, co uniemożliwiło mu wygraną w naszym porównaniu. Jeśli jednak nie potrzebujesz off-roadera – bierz Klasę E.
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 92 000 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Jest jeszcze trzecia opcja. Model w stylu Passata Alltrack, Audi Allroad.
    garfield, 2012-11-27 21:16:04
  • avatar
    zgłoś
    Kombi to nuda. SUV-y w mieście to moda. Kombi to komfort i oszczędność. SUV – wyższa pozycja za kierownicą i większe zużycie paliwa.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2012-11-27 16:16:02
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij