Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Hyundai ix20 – mały z dużym wnętrzem

2010-10-28
Hyundai, ix20 Wydłużone lampy, spoiler i nibydyfuzor maskują wysokość auta, nadając mu cechy sportowe

Hyundai ix20 wymiarami zewnętrznymi niewiele odbiega od modeli należących do klasy małych aut, ale przestronnością wnętrza i pojemnością bagażnika może wpędzić w kompleksy wiele kompaktów.

 

Był jedną z gwiazd Hyundaia podczas październikowego salonu samochodowego w Paryżu, my już sprawdziliśmy co potrafi na drodze. Jak inne modele Hyundaia ix20 ma potężny grill - dwa połączone podstawami trapezy, lecz tutaj z nietypowym wypełnieniem: siatką o niesymetrycznym wzorze, który we wnętrzu powtórzono na osłonach głośników. Przy dość typowej długości (4,1 m), auto jest szerokie na ponad 1,76 m i wysokie na 1,6 m, sylwetką przypominając vana. Zasługą dużego rozstawu osi i kół jest zgrabny wygląd ix20. Wnętrze zaś może być, podobnie jak w bliźniaczej Kii Vendze, wzorem praktyczności.

Fotel kierowcy ma 22-centymetrowy wzdłużny "zasięg". Dzieloną kanapę (w proporcjach 1/3 do 2/3) można przesunąć o 12 cm do przodu. Po złożeniu jej oparcia przestrzeń bagażowa ma jednolitą powierzchnię - bez utrudniającego załadunek progu. Gdy fotel kierowcy jest przesunięty do przodu, odległość między jego oparciem a siedziskiem kanapy sięga ponad 34 cm (!), siedziska foteli i kanapy mają normalną, ponad 50-centymetrową długość.

 

Tablica przyrządów przypomina tę z Vengi, choć stylistom udało się uzyskać bardziej sportowy i elegantszy jej wygląd. Pomiędzy tuby z prędkościomierzem i obrotomierzem wciśnięto wyświetlacz pokładowego komputera oraz wyświetlacze poziomu paliwa i temperatury cieczy chłodzącej. "Aluminiowe" wykończenie kierownicy i konsoli środkowej tworzą sportowy akcent.

Jak na auto w stylu minivana przystało, w ix20 siedzi się wysoko w dobrze wyprofilowanych fotelach. Zajmowanie miejsc ułatwiają duże, szeroko otwierające się drzwi, co docenią zwłaszcza starsze osoby. Dzięki regulacji w dwóch płaszczyznach kierownicy i regulacji na wysokość fotela, kierowca łatwo zajmie wygodną pozycję. Widoczność do przodu jest dobra, choć nieco ograniczają ją przednie słupki; do tyłu, z racji masywnych słupków, widać dużo gorzej. Minusem wnętrza jest nadmierny hałas podczas jazdy: wyraźnie słychać toczące się opony i przy przyspieszaniu - silnik. Prezentowany samochód pochodził z serii przedprodukcyjnej, być może seryjne auta będą lepiej wyciszone.

Konstrukcyjnie ix20 nie różni się od Kii Vengi - identyczne są szkielet nadwozia i podwozie. Ma proste zawieszenie, z przodu wykorzystujące kolumny McPhersona, z tyłu oparte na belce skrętnej i sprężynach śrubowych. Jest ono zestrojone dość sztywno, co trochę pogarsza komfort; na nierównościach wytrzęsie pasażerów, pojedynczych garbów prawie nie "gasi". Ale, wbrew pozorom, nie jest to zbyt męczące; rozstawione w narożnikach nadwozia koła stabilizują pojazd, zapobiegając ruchom pionowym i kołysaniu oraz przechyłom w zakrętach. Samochód pewnie i bezpiecznie zachowuje się w szybkich łukach, trudno dojść do granicy przyczepności. Układ kierowniczy jest precyzyjny, obrót kołem kierownicy natychmiast przekłada się na skręt kół; pomiędzy skrajnymi ich wychyleniami są niecałe trzy obroty koła kierownicy.

 

HYUNDAI ix20

HYUNDAI ix20
KonkurenciRenault Grand Modus, Kia Venga
Silnikwysokoprężny, R4, 1.4
Moc/przy obrotach90 KM/4000 obr/min
0–100 km/h14,5 s
Prędkość maksymalna167 km/h
Zużycie paliwa4,3 l/100 km
Emisja CO2114 g/km
Silnikpoj. 1396 cm3, 220 Nm w zakresie 1750–2750 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na koła przednie.
Nadwozie5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, dług. x szer. x wys. 4100 x 1765 x 1600 mm, rozstaw osi 2615 mm, masa własna 1270 kg, pojemność zbiornika paliwa 48 l, pojemność bagażnika 440/1486 l.

Niewielki turbodiesel dzielnie radzi sobie z masą auta; co prawda chęć do pracy wykazuje dopiero od około 1800 obr/min, ale powyżej nich szybko i bez wysiłku rozpędza auto. Tak jest do mniej więcej 3500 obr/min. Autostradową ekonomiczność zapewnia szósty bieg, pozwalając zejść nawet do 5 l/100 km, jeśli stopa kierowcy będzie jak z puchu. W ruchu miejskim oszczędność zapewnia system stop&start; w zakorkowanym remontami Wrocławiu Hyundai zadowalał się nieco ponad 7 l oleju napędowego na 100 km.

Minivan Hyundaia ma ponadprzeciętnie obszerne i funkcjonalne wnętrze, dobre osiągi i bezpieczne właściwości jezdne przy akceptowalnym komforcie. Zadebiutuje już na początku listopada.

Tekst Bogdan Czajkowski,
zdjęcia Jacek Hanusz
amis 11/2010

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 52 700 PLN
Dostępne nadwozia: van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Ogólnie ciekawe auto. Na pewno ciekawsze stylistycznie niż Venga i Modus (to moje subiektywne zdanie). Do tego może mieć bogatsze wyposażenie niż Venga, która owszem, będzie nieco tańsza, ale nawet w opcji nie oferuje to co Hyundai. Ta koreańska marka naprawdę ostatnio idzie w dobrym kierunku.
    ~Samuraj002, 2010-10-28 19:59:08
  • avatar
    zgłoś
    Hyundai ix20 wymiarami zewnętrznymi niewiele odbiega od modeli należących do klasy małych aut, ale przestronnością wnętrza i pojemnością bagażnika może wpędzić w kompleksy wiele kompaktów.
    auto motor i sport, 2010-10-28 10:09:16
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij