Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.6

Idole

Fiat Bravo i Toyota Auris kuszą nowością, a Seat Leon - przede wszystkim stylem. Wszystkie chcą grać na emocjach. Które z nich robi to najlepiej?

2007-10-19
Seat Leon, Toyota Auris i Fiat Bravo Fiat Bravo i Toyota Auris kuszą nowością, a Seat Leon - przede wszystkim stylem.

Chociaż Auris i Bravo występują na samochodowej arenie dopiero od niedawna, nie są większe od Leona, który pojawił się na niej już ponad rok temu. Najdłuższy w tym gronie Fiat ma nad konkurentami tylko jedną przewagę - bagażnik o pojemności 400 litrów (w Toyocie - 354 l, a w Seacie - 341 l). Niestety, pod względem ładowności Bravo dotkliwie odstaje od rywali. Jego dopuszczalne obciążenie wynosi tylko 395 kg. Aurisa można obciążyć ładunkiem cięższym o 60 kg, a Seata - nawet o 95 kg. Oznacza to, że jeżeli Fiatem, Seatem i Toyotą podróżuje pięcioro przeciętnej postury pasażerów (każdy ważący 75 kg), do bagażnika mogą jeszcze spakować - odpowiednio - jedynie 20 kg, aż 115 kg i 80 kg ekwipunku.

Rozmiary kabiny Bravo są odwrotnie proporcjonalne do poczucia przestronności. Mimo że w każdym kierunku jest w nim do dyspozycji o parę milimetrów więcej niż w Aurisie i w Leonie, kierowca i pasażer z przodu mogą czuć się nieco przytłoczeni przez ogromną deskę rozdzielczą z pokaźnych rozmiarów konsolą środkową. Na najbardziej "lekką" wygląda tablica rozdzielcza Aurisa, w którym tunel środkowy wręcz unosi się w powietrzu, tworząc pod spodem miejsce na dodatkową półkę. Dźwignia zmiany biegów - umieszczona wysoko na tunelu środkowym tuż przy kierownicy, jak w vanach - sama wpada w rękę i czyni zmianę prze- łożeń bardzo komfortową. Gdyby nie słabej jakości materiały na desce rozdzielczej Aurisa oraz wyposażenie pogrupowane w pakiety, uniemożliwiające "skomponowanie" samochodu według indywidualnych potrzeb, Toyota Auris brylowałaby w kategorii "nadwozie". A tak, auto najdroższe w tym gronie -w testowanej wersji warte blisko 90 tys. złotych - musi zadowolić się ostatnią pozycją w pierwszej z testowych kategorii.

Hiszpański temperament Seata - współistniejący w kabinie Leona z niemiecką technologią i zamiłowaniem do porządku - szczególnie w kategorii "obsługa" daje dość nieoczekiwany efekt. Przyjazna obsługa i czytelne zegary z centralnie umieszczonym obrotomierzem oraz wskazówki, ustawione na baczność - każdemu muszą się spodobać. Podobnie jak gruba i dobrze wyprofilowana kierownica, której nie chce się wypuszczać z rąk nawet wychodząc z samochodu. Choć Seat to nie Lamborghini, już samo wnętrze Leona potrafi kierowcę pozytywnie nastroić do jazdy. Co więcej, ono sugeruje, że możliwa jest jazda w stylu "maksimum atak", podczas gdy Auris i Bravo nastrajają raczej do zwykłego przemieszczania się.

Szczególnie w wypadku Toyoty widać to również w komforcie jazdy, zdecydowanie wyższym niż u konkurentów. Niezależnie od obciążenia Auris płynnie pokonuje nierówności, a jego zawieszenie pracuje cicho i zapewnia nadwoziu sporą stabilność. Jedynie większe dziury zmuszają zawieszenie do kapitulacji i sprawiają, że wyboje zakłócają nieco pasa żerom spokój na pokładzie. Komfortowo zestrojone zawieszenie Toyoty Auris nie psuje jej właściwości jezdnych, którymi tylko nieznacznie ustępuje ona Seatowi Leonowi. Bardziej niż zawieszeniem Fiat i Toyota odstają od Seata układem kierowniczym, który zapewnia Leonowi największą precyzję prowadzenia i daje kierowcy najlepsze poczucie kontaktu kół z nawierzchnią.

Do szybkiej jazdy Leonem zapraszają przednie fotele, w których siedzi się wygodnie i które -w razie czego - potrafią przytrzymać ciało kierowcy i pasażera w miejscu. Fotele w Fiacie i w Toyocie nie są ani tak wygodne, ani tak dobrze wyprofilowane po bokach. Ponieważ siedzenia w Aurisie umieszczono wysoko, do auta łatwo się wsiada, ale widoczność z wnętrza nie jest nadzwyczajna. Mniej widać tylko zza kierownicy Leona. Nie dość, że przeszkadzają mocno pochylone i dość grube przednie słupki, to jeszcze przednia część samochodu pozostaje dla kierowcy zupełnie niewidoczna.

O większym zamiłowaniu Aurisa do spokojnej jazdy niż do ścigania się, w porównaniu z Bravo i z Leonem, świadczą też jego osiągi. Jako jedyny w tym gronie nie spieszy się do "setki" poniżej 10 sekund i zadowala się prędkością maksymalną poniżej 200 km/h. Najżwawsze okazuje się Bravo - dysponujące wśród rywali najmocniejszym, 150-konnym silnikiem - które na przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrzebuje 9,2 s i może pędzić z maksymalną prędkością, wynoszącą 209 km/h.

Co ciekawe, Leon - nieco wolniejszy od Bravo podczas próby ze startu zatrzymanego - góruje nad nim elastycznością. Najwyższy moment obrotowy, osiągany przy najniższych obrotach w porównaniu z silnikami konkurentów, daje wówczas znać o sobie. Na IV, V i VI biegu Leon rozpędza się żwawiej niż rywale. Oprócz elastycznego silnika i dobrze zestopniowanej skrzyni biegów pomaga mu w tym mniejsza otyłość. Jako jedyny waży mniej niż 1400 kg.

Pod względem kultury pracy i rozwijania mocy najlepszą okazuje się jednostka napędowa Bravo, która pracuje równomiernie, bez zadyszki wchodząc na obroty; jest to okupione najwyższym średnim zużyciem paliwa, które wynosi 8,5 l/100 km. Najsłabszy, ale i największy pod względem pojemności skokowej - silnik Toyoty ma najmniejsze zapotrzebowanie na paliwo. Średnio wystarcza mu 7,9 l/100 km, ale na trasie potrafi zadowolić się nawet mniej niż 5 l/100 km.


Nieco z tyłu, a w zasadzie - z przodu, Auris zostawia też Bravo i Leona przy próbie hamowania ze 100 km/h. Niezależnie od obciążenia i od temperatury układu hamulcowego rywale "wyprzedzają" ją o około pół długości. Wtedy, gdy na zatrzymanie za 100 km/h Toyocie wystarcza 38 m, Fiat i Seat potrzebują - odpowiednio - 40 m i 41 m.

Wyrównany bój Auris, Bravo i Leon toczą w dziedzinie wyposażenia. Sześć poduszek powietrznych (w Toyocie - nawet siedem, z airbagiem chroniącym kolana kierowcy, za dopłatą 1000 zł oferowanym również do Fiata), wspomaganie nagłego hamowania i ESP (dopłata 2290 zł jedynie do Seata) oraz kompletny zestaw pokładowej elektroniki (m.in. centralny zamek, komputer pokładowy, elektrycznie regulowane szyby i lusterka oraz automatyczna klimatyzacja) należą już dziś do wyposażenia seryjnego w drogich wersjach zwykłych kompaktów.

Seat Leon, który młodo wygląda i tak też pozwala kierowcy czuć się za kierownicą, wciąż wytrzymuje porównanie z młodszymi rywalami. Co więcej, nawet nadaje mu ton, wygrywając w 3 z 6 testowych kategorii i nigdy samotnie nie przegrywając. Szkoda, że nie każdemu dane jest być idolem.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Ocena punktowa (maks. 500)

Leon 2.0 TDI Stylance 381 Seat Leon jest nowym modelem, więc podejrzewałem go o liczne słabostki. A tu niespodzianka – okazał się lepszy od rynkowych wyjadaczy.
Auris 2.0 D-4D Prestige 372 Za te pieniądze przestronne wnętrze, wysoki komfort jazdy i wydajne hamulce nie powinny wykluczać się z dobrymi materiałami. A wykluczają się! Do poprawy w kolejnym wcieleniu - przede wszystkim jakość materiałów i silnik.
Bravo 1.9 16V Multijet Emotion 368 Jeszcze nigdy kompakt Fiata nie był tak blisko konkurentów. Nie z racji urody czy wielkości, lecz jakości wykonania i bezpieczeństwa czynnego.

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Leon 2.0 TDI Stylance Auris 2.0 D-4D Prestige Bravo 1.9 16V Multijet Emotion
Moc kW (KM)103 (140)93 (126)110 (150)
Przy obrotach (/min)400036004000
Poj. skokowa cm3196819981910
Maksymalny moment obrotowy (Nm)320300305
Przy obrotach (/min)17502000-28002000
Przeniesienie napęduna koła przednieNapęd na przednie koła, 6-biegowa przekładnia mechaniczna. Wielkość przełożeń: I. 3,538, II. 1,913, III. 1,218, IV. 0,860, V. 0,790, VI. 0,673, bieg wsteczny 3,831.Napęd na przednie koła, 6-biegowa przekładnia mechaniczna. Wielkość przełożeń: I. 3,80, II. 2,24, III. 1,36, IV. 0,97, V. 0,76, VI. 0,61, bieg wsteczny 3,55; przełożenie przekładni głównej 3,56:1.
Dł / szer / wys (mm)4315/1768/14584220/1760/15154336/1792/1498
Rozstaw osi (mm)257826002600
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,4/11,210,4/10,410,9/11,0
Poj. zbiornika paliwa (l)555558
Masa własna (kg)135814351475
Dopuszczalne obciążenie (kg)527455395
Poj. bagażnika (l)340354-761/1335400-1175
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)10101020/9651015/960
Rozmiar opon205/55 R16 Bridgestone Potenza ER300205/55 R16 Yokohama Advan A-460225/45 R17 Pirell P7
Norma emisji spalinEuro 4Euro 4Euro 4
OsiągiLeon 2.0 TDI StylanceAuris 2.0 D-4D PrestigeBravo 1.9 16V Multijet Emotion
0-100 km/h (s)8,99,79,2
Prędkość maksymalna (km/h)205195209
Elastyczność Leon 2.0 TDI StylanceAuris 2.0 D-4D PrestigeBravo 1.9 16V Multijet Emotion
60-100 km/h na IV/V biegu (s)5,8/7,87,7/11,17,1/10,0
80-120 km/h na IV/V biegu (s)8,1/10,110,9/13,410,2/14,3
Zużycie paliwaLeon 2.0 TDI StylanceAuris 2.0 D-4D PrestigeBravo 1.9 16V Multijet Emotion
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km7,37,07,6
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km4,94,64,5
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km5,75,45,6
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)4,84,85,8
Maksymalne (l/100 km)9,79,29,5
średnie podczas testu (l/100 km)7,46,58,5
zasięg (km)743846671
Droga hamowania (m)Leon 2.0 TDI StylanceAuris 2.0 D-4D PrestigeBravo 1.9 16V Multijet Emotion
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)39,83941
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)39,84040
Ceny i wyposażenieLeon 2.0 TDI StylanceAuris 2.0 D-4D PrestigeBravo 1.9 16V Multijet Emotion
Cena modelu podstawowego (zł)82 580 zł75 400 zł72 990 zł
Cena modelu testowanego (zł)88 490 zł89 500 zł78 990 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ taktak/ tak
ABS/BA/ESPtak/ 2290tak/ tak/ taktak/ tak/ tak
Klimatyzacja automatycznataktaktak
Lakier metalizowany1990 zł1 900 zł1700 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 89 300 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Bez czytania już kumam. Wiem, że to nie są wyrazy równoznaczne. Kiedyś o tym czytałem gdzieś, ale ze stosowaniem różnie bywało. Się teraz będę pilnował z tymi słowami.
    ~Samuraj002, 2010-11-13 14:38:29
  • avatar
    zgłoś
    No to masz braki i tyle Ja przynajmniej wiem, że to nie są wyrazy równoznaczne, a Ty? Bynajmniej. (dostrzegasz różnicę?)Tak w ogóle to już polecałem tego bloga Skajowi, też możesz go ogarnąć
    Kołdziak, 2010-11-13 14:17:08
  • avatar
    zgłoś
    Nie widzę szczególnej różnicy między bynajmniej a przynajmniej.
    ~Samuraj002, 2010-11-13 14:01:47
  • avatar
    zgłoś
    A tak w ogóle to bynajmniej =/= przynajmniej Choć z resztą się mogę zgodzić, czasami na samochody patrzymy stereotypowo (nie tyle na samochody co na ich mark).
    Kołdziak, 2010-11-13 12:37:02
  • avatar
    zgłoś
    Wiesz, ludzie w Polsce (a bynajmniej większość), jest przekonana, że deutsche ist das Beste (sam znam takie osoby). Wiem, że może VAG sobie wypracowało tą pozycję i doceniam to jakie auta tam robią, ale moim zdaniem czasem ludzie mają klapki na oczach i przy zakupie auta mówią: "Innego niż Niemiec nie biorę!". Pytanie tylko dlaczego? Osobiście uważam, że testy zamieszczane tutaj nie są do końca adekwatne do tego co faktycznie prezentują auta i w zasadzie wygląda to tak, jakby VAG podpłacało, żeby ich wóz wygrał każde porównanie (a może one faktycznie takie dobre są? ). <--- W co wątpię.
    ~Samuraj002, 2010-11-13 12:10:49
  • avatar
    zgłoś
    Najłatwiej jest układać spiskowe teorie dziejów. Czy nie uważacie, że gdyby było tak, że MUSI wygrać coś z Vaga, inni nie dawaliby aut do testów? Czy kupowaliby strony reklamowe? Czy PR-owcy i marketingowcy importerów to debile? Swoją drogą, VAG musiałby mieć mega budżet, żeby finansować wszystkie tytuły motoryzacyjne w Polsce...
    esper, 2010-11-13 09:07:20
  • avatar
    zgłoś
    A najlepsze jest to, że każdy broni tego czym jeździ, niezależnie czy będzie to Pasek czy Samara, nic go nie przekona, ale taki urok forum.
    ~Samuraj002, 2010-11-12 22:49:41
  • avatar
    zgłoś
    myślisz, że to coś da? Ludzie i tak wiedzą lepiej...
    esper, 2010-11-12 21:36:21
  • avatar
    zgłoś
    Co porównania aut to pojawiają się komentarze o stronniczość piszących Czy ktoś z redakcji może się na ten temat wypowiedzieć i skomentować to? Bom ciekaw jak to z tym jest.
    Kołdziak, 2010-11-12 21:26:36
  • avatar
    zgłoś
    Wykonanie Leona i Aurisa jest poziom niżej od Bravo.Silnik Bravo też ma najlepszy z tej trójki, podobnie jak warunki gwarancji, przeglądy i cenę.Wygląd to kwestia gustu ale też chyba najlepiej wypada tutaj Bravo.Więc dlaczego "test" wygrywa Leon, przed Aurisem???Na szczęście widzę po wpisach tutaj, że ludzie nie są już tak naiwni jak jeszcze niedawno i potrafią samodzielnie oceniać i wyciągać wnioski
    ~Gość, 2010-11-12 21:07:02
  • avatar
    zgłoś
    No Seat kusi kusi, ale mnie bardziej designersko przekonuje Bravo. ;P Po raz kolejny deutsche ist das Beste. Mam co do tego obiekcje, ale cóż. Przy wyborze miałbym dylemat, bo każdy z modeli czymś kusi.
    ~Samuraj002, 2010-11-02 21:42:50
  • avatar
    zgłoś
    Rzygać się chce po takim artykule. MUSI wygrać dojcz......!!!! choćby była to kaszana jakich mało. STRONNICZOŚĆ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Niemiec płaci i wymaga!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Plastiki w leonie są jak w PRL-u
    ~kuś, 2010-11-02 21:32:29
  • avatar
    zgłoś
    test doprawdy rozczarowujący zadziwia taka stronniczość.Osobiście bardzo podoba mi się leon, przymierzałem się do zakupu tego auta jak i fiata bravo. Ale ten test jest po prostu nierzetelny. Wygląd to sprawa rzeczywiscie mocno ocenna i subiektywnie każdy na to patrzy. no ale jakość użytych materiałów to już coś co można realnie dotknąć i ocenić. Niestety te w leonie odstają bardzo poważnie od fiata bravo czy audi a3 do którego ktoś tu optymistycznie leona porównywał.Na dodatek dane o przyśpieszeniach jakieś dziwne - skąd to 8,9 w leonie skoro sam producent podaje 9,3? Czyżby test własny? Jeśli tak to zabrakło adnotacji i opisu testu, ale wygląda, że to celowy błąd. Generalnie jestem rozczarowany poziomem testu - redakcja czasopisma powinna zdobyć się na obiektywizm mimo szefów zza zachodniej granicy.
    ~3s, 2009-07-18 12:27:55
  • avatar
    zgłoś
    nie znosze takich testów... i nie chodzi o wynik, ale o to o czym jest napisane: grube tylne słupki, przytłaczająca deska rozdzielcza. Boże, czy o to chodzi w samochodach? Test powinien być napisany zupełnie w innym kontekście i innym językiem. Jak się wyprzeda w trasie, czy dobrze znosi wysokie prędkości, jak sie parkuje, czy trzyma się zakrętów, czy jest w miarę cicho w środku. A zamiast bzdetów o przestronności, to czy można zapakować 4 osoby i jechac na wczasy do zakopanego?
    ~ard, 2009-03-30 13:31:34
  • avatar
    zgłoś
    DZIADOSTWO NIE TEST
    ~RS, 2009-01-11 18:02:51
  • avatar
    zgłoś
    Tendencyjny artykuł, jak zwykle wygrywa niemieckie auto bo... jest niemieckie i tyle. Beznadziejny test, redaktorzy powinni pisać bajki dla chłopców z podstawówki a nie wypowiadać się na temat samochodów.
    ~bartek, 2008-12-18 07:28:56
  • avatar
    zgłoś
    Widzę oburzenie wśród właścicieli fiat'ów wszyscy są niesprawiedliwi i uwzieli się na fiata
    ~HaHaHa, 2008-12-06 13:40:47
  • avatar
    zgłoś
    potwierdzam tendencyjność tego czasopisma, w polskich czasopismach diametralnie różne wyniki tych samych porównań, vide: audi a3/lacia delta w "motor" i "auto motor i sport", błędne dane 0-100 km/g na oficjalnej stronie Seata 9,3, bravo fabrycznie 9,0, faktycznie 8,9. Jeździłem wszystkimi trzema, bravo przewyższa wszystkie silnikiem, ilością miejsca w środku, wykonaniem, jakością materiałów, że seat ma lepszą elastyczność można pęknąć ze śmiechu, to w takim razie dlaczego VW kupił technologę deasla od Fiata, jeśli ma taką dobrą? Inny absurd to wyższy komfort jazdy seatem, litości!!!
    ~auto fun, 2008-11-05 16:16:08
  • avatar
    zgłoś
    to jest dobre. silnik tdi przewyższa fiata dwukrotnie hahahahha ciekawe w czym. W żywotności??? chłopie poczytaj fora o silnikach jtd. pogadaj z użytkownikami. Co by nie mówić o fiacie to nikt ci złego słowa nie powie o dynamice, żywotności i kulturze pracy silnikow diesla od fiata.... ciekawe dlaczego vw w końcy przeszło na CR...? skoro pompki były takie super!!!
    ~Si, 2008-10-30 14:27:47
  • avatar
    zgłoś
    Jeździłem Bravo i Leonem. Fiat oczywiście wygrał. Zarówno komfort jazdy jak i wykończenie.Leon ma plastiki w środku jakby pochodziły z odpustu. Jakość materiałów żenująca.Każdy ma oczywiście prawo do swojego zdania i swojej opinii.
    ~Mario, 2008-10-20 13:54:38
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij