Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Jaguar F-Pace 3.0 TDV 6 - Anglia Europie

SUV Jaguara pojawił się w tak naturalny sposób, jakby Jaguar przez lata robił tylko takie auta. W teście F-Pace z silnikiem 3.0 TDV6.

Jaguar F-Pace Jaguar F-Pace 3.0 TDV6 Fot. Jacek Hanusz

Poza rzeczami, które da się zmierzyć, wszystko inne to w zasadzie kwestia subiektywnego odbioru. Na przykład stylizacja i uroda auta – ich nie da się wyrazić w żadnej punktowej walucie.

Jednak od czasu do czasu, rzadko – albo nawet rzadziej niż rzadko – pojawia się samochód tak diabelsko i uniwersalnie atrakcyjny, że aż chciałoby się mieć jakąś formę punktacji za styl, już dla samej przyjemności przyznania maksymalnej noty.

Bajer – możliwość zamykania samochodu z kluczykiem w środku za pomocą specjalnej opaski na nadgarstku. Dla biegaczy i nurków i za jedyne 2 tys. zł

 

Auto tego gatunku Jaguar właśnie światu zafundował. Pionowy przód z wąskimi reflektorami, długa pokrywa silnika, linia dachu przedłużona spojlerem oraz „wizualny ciężar” sylwetki spoczywający w tyle nadwozia dają fantastyczny efekt.

Pomimo iż F-Pace to pierwszy SUV w historii angielskiej marki, już sam wygląd nie zostawia cienia wątpliwości, że to Jaguar. I nawet jeśli ceną, jaką trzeba za ten wygląd zapłacić jest wysoki współczynnik oporu powietrza (0,38), co w życiu nieuchronnie oznacza wyższe zużycie paliwa, to chętnie ją zapłacimy.

Kabina - spokój i nowoczesność

Kabina jest podobna do wnętrz modeli XE i XF, z charakterystycznym łukiem biegnącym przez drzwi oraz całą deskę rozdzielczą. Na konsoli dominuje duży ekran, a szeroki i wysoki tunel środkowy zgrabnie oddziela miejsce pracy kierowcy.

Egzemplarz testowy był po dach napakowany dodatkami takimi jak sportowe fotele (superwygodne), największy możliwy ekran na konsoli (przekątna 12,3 cala), wyświetlacz head-up (o doskonale sprawdzającej się w nocy, pomarańczowej kolorystyce) czy tzw. kameralne podświetlenie (do wyboru 10 kolorów).

Ekran dotykowy i jego obsługa są jednymi z lepszych na rynku – wszystko odbywa się szybko i przy tylko minimalnym odrywaniu wzroku od drogi. Mówiąc o cechach praktycznych F-Pace’a, trudno uniknąć odwołań do jego najbliższego rynkowego rywala, czyli Porsche Macana.

I tu Jaguar wypada więcej niż bardzo dobrze, z obfitą ilością miejsca w kabinie i dużymi możliwościami ładunkowymi. Jaguar podaje, że pojemność bagażnika tego SUV-a wynosi 650 l, chociaż jesteśmy gotowi na mały zakład, że ta wartość jest mierzona nie do półki, lecz do dachu; na nasze oko bagażnik ma około 500 l.

Konstrukcja - stal, alu i magnez

Jaguar nie potwierdza, by F-Pace dzielił konstrukcję z którymkolwiek z pozostałych modeli marki, jednak zwykłe rynkowe realia (współdzielenie podzespołów) i spora ilość aluminium (drogiego jak diabli) każą przypuszczać, że SUV jest oparty na tej samej technicznej bazie, na jakiej skonstruowano sedany XE i XF.


WARTO WIEDZIEĆ

Roman Popkiewicz,
redaktor "auto motor i sport"

Sylwetka Jaguara może być najbardziej smukła na świecie, ale wygląd ma z aerodynamiką mniej wspólnego niż się wydaje. F-Pace ma bardzo wysoki współczynnik oporu powietrza – w wersji z silnikiem 3.0 TDV6 aż 0,38 (z jednostką 4-cylindrową – 0,34). Dla porównania: Porsche Macan – 0,35, BMW X4 – 0,35, Mercedes GLC – 0,32. Jaguar oczywiście zna się na aerodynamice, ale w tym wypadku ewidentnie pierwszeństwo  mieli styliści. Jeśli ktoś potrzebuje dowodu jak potężną moc wciąż mają „artyści” w porównaniu z inżynierami, proszę bardzo.

Podczas ubiegłorocznej premiery we Frankfurcie Jaguar wystawiał egzemplarz F-Pace’a przekrojony na pół – można było czarno na białym zobaczyć jak solidna jest konstrukcja auta. Zastosowanie lekkich materiałów, w tym magnezu, dało efekt w postaci masy własnej wynoszącej dwie tony (egzemplarz testowy), niemal identycznej jak w wypadku Macana (różnica wynosi zaledwie ok. 20 kg), pomimo iż F-Pace jest od Porsche nieco większy.

Lista silników Jaguara zaczyna się od dwulitrowego, czterocylindrowego turbodiesla o mocy 180 KM, kończy zaś na benzynowej, mechanicznie doładowanej jednostce 3.0 V6 (340 lub 380 KM). Między nimi parkuje testowy F-Pace z turbodieslem 3.0 V6, rozwijającym okrągłe 300 KM oraz
monumentalny moment obrotowy o maksymalnej wartości 700 Nm.

Dynamika - moc niutonometrów

Wersje benzynowe SUV-a będą bardziej „sportowe” już choćby ze względu na sam charakter silnika, ale stosunek osiągów do zużycia paliwa jaki zapewnia 3-litrowy turbodiesel jest nie do pobicia. Przyspieszenie w sprincie zmierzyliśmy na 6,6 s, jednak sam ten wynik niewiele mówi o dynamice, jaką oferuje Jaguar podczas jazdy.

W normalnych warunkach F-Pace „jedzie” niskimi obrotami silnika, a zapas momentu obrotowego jest tak duży, że ośmiobiegowy automat ma łatwe zadanie – po prostu utrzymuje jednostkę na możliwie niskich obrotach. Reakcje na gaz są szybkie, ale nie gwałtowne, a najlepsze wrażenie turbodiesel robi wtedy, kiedy kierowca pozwala mu się rozpędzać bez redukowania biegu; wtedy wydaje się, jakby moment obrotowy nie miał „końca”.

Jaguar ma też bardzo dobry tzw. sportowy tryb pracy układu napędowego, który wyostrza reakcje silnika i skrzyni biegów, ale jednocześnie unika – to jego najlepsza cecha – głównego grzechu podobnych systemów, czyli zapędzania V-szóstki na wyższe obroty. Dzięki temu kierowca F-Pace’a ma to, co najlepsze z dwóch światów, czyli lepszą dynamikę oraz kabinę wolną od hałasu silnika pracującego na niepotrzebnie wysokich obrotach.

Wreszcie, SUV Jaguara przyzwoicie wypada też pod względem zużycia paliwa, które wyniosło w teście średnio 9 l/100 km.

Jazda - sztywno, ale nie sportowo

Zaskakuje, jak sztywno jest zestrojone zawieszenie F-Pace’a. Układ jezdny bardzo szybko tłumi nierówności – chwilami wręcz twardo – jakby jakiekolwiek pytania co do swoich cech chciał uciąć, zanim jeszcze się pojawią.

Na drogach o dobrej nawierzchni nie ma to specjalnego znaczenia, jednak wiele drobnych nierówności jest zbyt często i zbyt wyraźnie odczuwalnych. Swoje pięć groszy dorzucają tu zapewne niskoprofilowe opony na opcjonalnych, 22-calowych obręczach. Na plus – kabina jest świetnie izolowana od hałasu ogumienia.

Pod względem prowadzenia Jaguar zachowuje się dokładnie tak jak to, czym jest – jak duży SUV. Nie ukrywa ani swojej masy, ani sporych wymiarów nadwozia, jest przyczepny, na ruchy kierownicą reaguje precyzyjnie, ale też daje odczuć, że jest tu czym skręcać. To drugi punkt, w którym nie da się uniknąć odwołania do Porsche – pod względem wielkości nadwozia F-Pace’owi bliżej do Macana, natomiast pod względem zachowania na drodze Jaguar jest bardziej jak auto o rozmiar większe.

Z 22-calowymi obręczami kół F-Pace wygląda wyjątkowo spektakularnie

 

Jest taki zapewne z wyboru – sprawia trochę „amerykańskie” wrażenie (skądinąd dające kierowcy duże poczucie pewności siebie), że jest tak solidny, tak przyspiesza i tak dobrze stoi na drodze, że nic nie jest w stanie go powstrzymać.

W zakrętach SUV Jaguara okazuje się przyczepny, chociaż jak na tak sztywno zestrojone zawieszenie (na dodatek na oponach Pirelli P Zero) spodziewasz się szybszych reakcji na ruchy kierownicą. Układ jezdny bardzo dobrze radzi sobie natomiast z przechyłami nadwozia, które pojawiają się dokładnie w takim stopniu, by kierowca wiedział, na ile może sobie jeszcze pozwolić.

Układ napędu na cztery koła jest też mocno „zorientowany” na tył – podczas zwykłej jazdy F-Pace jest praktycznie zawsze tylnonapędowy – jednak bardzo szybko posyła siłę napędową na przednią oś. Właściwości trakcyjne okazują się doskonałe niezależnie od rodzaju nawierzchni.

Cena - drogo, ale to bez znaczenia

Z ceną dokładnie między Macanem a Cayenne, Jaguar zdrowo sobie ceni F-Pace’a, ale też wie, że ma w rękach bestsellera. Dla wielu cena nie będzie grała roli, tym bardziej że SUV Jaguara elementów nowości, rzadkości i egzotyki ma po dach. A pod wszystkimi drogowymi i praktycznymi względami jest po prostu bardzo dobry – właśnie taki, jaki powinien być.

Dane techniczne

Silnik turbodiesel, V6 umieszczony wzdłużnie z przodu
Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 221 kW (300 KM)
Przy obrotach (/min) 4000/min
Pojemność skokowa [cm3] 2993 cm3
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 700 Nm
Przy obrotach (/min) 2000 obr/min
Rodzaj paliwa ON
Przeniesienie napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa automatyczna
Wielkość przełożeń 4,71/3,14/2,11/1,67/1,29/1,00/0,84/0,67:1
Bieg wsteczny 3,32:1
Przełożenie przekł. głównej 3,32:1
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV.
Układ jezdny Zawieszenie przednie: podwójne wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia, stabilizator Zawieszenie tylne: układ wielowahaczowy, sprężyny śrubowe, amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia, stabilizator Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektromechaniczne, przełożenie przekładni kierowniczej 15,4:1; 2,5 obrotu kierownicą
Hamulce z przodu tarcze wentylowane, średnica 350 mm
Hamulce z tyłu tarcze wentylowane, średnica 325 mm
Układy wspomagające ABS, DSC
Rozmiar kół i opon 9,0 J x 22 i opony Pirelli P Zero, 265/40 R22
Koło zapasowe zestaw naprawczy
Dł/szer/wys [mm] 4731 / 1936 / 1652 mm
Rozstaw osi [mm] 2874 mm
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,9/12,0 m
Poj. zbiornika paliwa [l] 66 l
Masa własna [kg] 2003 kg
Poj. bagażnika [l] 650/1740 l
CO2 (limit) [g/km] 159 g/km
Norma emisji spalin Euro 6
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 3000 zł
Ubezpieczenie OC+AC+NNW 9486 zł
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1,01/0,70 zł
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1266/1742 zł
Gwarancja podzespoły (lata) 3 lata bez limitu km + 2 lata z lim. 150 tys. km
Gwarancja lakier (lata) 3 lata
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 6 lat
Cena modelu testowanego (zł) (First Edition) 438 500 zł; Cena egzemplarza testowanego 521 450 zł
Wyposażenie wersji testowanej Poduszki pow. kierowcy, pasażera, boczne oraz kurtyny pow., układy ABS i DSC, radioodtw. MP3 (z USB), system audio marki Meridian, system nawigacji z ekranem 12,3’’, klimatyzacja autom. dwustrefowa, adaptacyjne reflektory LED, dach panoramiczny, fotele tzw. sportowe, elektr. pochylane oparcie kanapy, skórzana tapicerka, podsufitka wykończona zamszem, czujniki parkowania z tyłu, systemy rozpoznawania znaków drogowych, autom. hamowania oraz ostrzegający przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, tempomat, system monitorowania ciśnienia w oponach, obręcze kół z lekkich stopów 20’’.
0-30 km/h (s) 1,3 s
0-50 km/h (s) 2,4 s
0-100 km/h (s) 6,6 s
0-120 km/h (s) 9,2 s
0-160 km/h (s) 16,4 s
Prędkość maksymalna (km/h) 241 km/h
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 6,8 l/100 km
Maksymalne (l/100 km) 10,9 l/100 km
średnie podczas testu (l/100 km) 9,0 l/100 km
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 95 km/h
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 35,3 m
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 35,7 m
Wyposażenie dodatkowe (POLECANE) Pakiet HUD - wyświetlacz head-up, automatycznie włączane światła mijania i wycieraczki 8 270 zł Pakiet parkowania rozszerzony - system kamer 360°, asystent parkow. 15 090 zł System keyless-go 5 390 zł Czujniki parkowania z przodu 2 180 zł System audio Meridian 17 głośn./825 W 9 660 zł Elektr. zamykana pokrywa bagażnika 2 700 zł Obręcze z lekkich stopów 22’’ 16 270 zł Lakier metalizowany/specjalny 4 870/9 740 zł

PODSUMOWANIE

Jaguar F-Pace 3.0 TDV6

Ocena:
4
(, )
Jedna rzecz na wstępie: F-Pace nie jest najbardziej sportowym SUV-em świata. Jest za to wygodny, dopracowany, dynamiczny, uniwersalny i na zwyczajnie codzienny sposób praktyczny. Ma świetny układ przeniesienia napędu, dobry układ jezdny i jak na swoje wymiary, wielkość i moc silnika – jest nawet oszczędny. Wystarczy pochwał.
Nadwozie
wyjątkowo atrakcyjna stylizacja, przestronne nadwozie, dobre możliwości ładunkowe, wygodna obsługa
ograniczona widoczność do tyłu
Napęd
dynamiczny silnik, bardzo dobry automat, dobre osiągi, doskonałe właściwości trakcyjne
Bezpieczeństwo
bogate wyposażenie seryjne, bardzo skuteczne hamulce, dobrze zestrojony układ stabilizacji
Komfort
bardzo wygodne fotele, świetnie wyciszona kabina
sztywne tłumienie nierówności
Właściwości jezdne
wysoki poziom przyczepności, pewne zachowanie na drodze, bardzo wysoka stabilność przy wyższych prędkościach
spora średnica zawracania
Eksploatacja
niewysokie zużycie paliwa
cena wyraźnie wyższa niż w wypadku konkurencyjnych modeli, wysokie ceny dodatków, przeglądy raz w roku, tylko 6 lat gwarancji na perforację nadwozia

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 199 900 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij