Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Jaguar F-Pace – inny punkt widzenia

Po pierwszej przejażdżce Jaguarem F-Pace wiemy, że warto było na niego czekać. Naszym zdaniem to jeden z lepszych samochodów w swojej klasie.

Michał Hutyra 2016-06-30

Nobliwy Jaguar od zawsze słynął z produkcji luksusowych aut, ale takich z charakterem. Sportowego ducha nie pozbawiło ich w przeszłości wprowadzenie do oferty kombi, nie zmienił tego również pierwszy crossover. Według prognoz F-Pace ma stać się najpopularniejszym modelem w ofercie, dzięki któremu Jaguar ma sprzedawać dwa razy więcej samochodów. Podczas konstruowania F-Pace’a największy nacisk położono na jak najlepsze rozłożenie masy, ponieważ to ono ma decydujący wpływ na właściwości jezdne auta. Idealny rozkład masy – po połowie na każdą oś – uzyskano, rozstawiając koła daleko w narożnikach podwozia. F-Pace może się pochwalić największym w swojej klasie rozstawem osi (2874 mm).

Właściwości jezdne zależą też od sztywności karoserii. Jaguar zrezygnował ze spawania i zgrzewa-nia elementów konstrukcji i do ich łączenia używa specjalnych klejów. Ponadto wszystkie elementy nad-wozia wykonano z aluminium – to usztywniło auto i mocno zmniejszyło jego masę. Wersja z 2-litrowym dieslem ma masę tylko 1665 kg – to o 90 kg mniej niż waży najlżejszy konkurent, czyli Audi Q5. Nadwozie F-Pace’a jest smukłe, ma znakomite proporcje i nisko poprowadzoną linię dachu. Drapieżności dopełniają niemal pionowo uformowany przód i ogromne, nawet 22-calowe obręcze kół. Jak najlepszy kontakt z podłożem zapewnia wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu. W przeciwieństwie do kolumn McPhersona taka konstrukcja zapewnia stały kąt położenia koła względem nawierzchni (90°). Siłę tłumienia amortyzatorów można zmieniać przyciskiem na konsoli środkowej – nawet w trybie Sport zawieszenie pracuje wystarczająco miękko i sprężyście. Podczas jazdy największe wrażenie robi precyzja prowadzenia, 4,7-metrowy F-Pace spontanicznie reaguje na nawet najmniejszy ruch kierownicą. Siłę elektromechanicznego układu wspomagania kierownicy dobrano w sam raz, nie pracuje on ani za lekko, ani ze sztucznym oporem. Każdy ruch kierownicą ma natychmiastowe przełożenie na koła.

Nadwozie Jaguara w czasie pokonywania zakrętów niemal w ogóle nie wychyla się na boki i nie nurkuje podczas hamowania, niewiele też robi sobie z nagłej zmiany obciążenia kół. Auto jest zdumiewająco neutralne w prowadzeniu. W wersjach z na-pędem na obie osie (AWD) to nie elektronika, lecz rozdział siły napędowej pomiędzy osiami ma jak najbardziej zmniejszyć podsterowność. W normalnych warunkach (na suchym asfalcie) 90% siły napędowej trafia na koła tylnej osi, a tylko 10% na przód. Kiedy jednak tylne koła zaczynają tracić przyczepność, w ciągu 165 milisekund komputer potrafi przerzucić 50% momentu obrotowego do kół przedniej osi.

Spośród silników najlepszym kompanem do jazdy jest 3-litrowy, 300-konny diesel. Auto z tą jednostką osiąga setkę w 6,2 sekundy, jednak większe wrażenie robi jej elastyczność. 700 Nm momentu obrotowego w połączeniu z porządnym 8-biegowym automatem firmy ZF sprawia, że F-Pace rwie do przodu jak oszalały, a każde muśnięcie gazu powoduje natychmiastową reakcję silnika. Całkiem do rzeczy jest też słabszy 2-litrowy diesel. Z powodu niższej o 116 tys. zł ceny będzie zapewne bardziej popularny niż odmiana 3.0 TDV6, a jego 180 KM i 430 Nm okazują się wystarczające na co dzień.

Kabina F-Pace’a jest przestronna i przyzwoicie wykończona. Gdzieniegdzie widać twardsze plastiki, ale znajdują się one w miejscach, w które rzadko trafiają dłonie. Za kierownicą siedzi się wygodnie, fotele są dobrze wyprofilowane, dlatego prowadząc F-Pace’a ma się wrażenie podróżowania nie crossoverem, lecz usportowioną limuzyną. Jazdę uprzyjemniają liczne systemy wspomagające i poprawiające bezpieczeństwo. Jaguar F-Pace debiutuje w znakomitym stylu. Wszystkie auta rozeszły się na pniu, zostały ostatnie sztuki na ten rok, a zapisy na przyszłoroczną pulę już trwają.

Dane producenta JAGUAR F-PACE 3.0 TDV6 AWD PURE
Cena 316 200 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika turbodiesel, V6 
Pojemność skokowa 2993 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
300 KM
4000//min
Maksymalny moment obrotowy
w przedziale obrotów
700 Nm
2000 obr/min
Rodzaj napędu na cztery koła; 8-biegowa przekładnia automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 6,2 s
Prędkość maksymalna 241 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 6,0
Emisja CO2 159 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4731 x 1936 x 1652 mm, rozstaw osi 2874 mm, masa własna 1884 kg, dopuszczalne obciążenie 686 kg, poj. bagażnika 650/1740 l, pojemność zbiornika paliwa 60 l

Naszym zdaniem
Michał Hutyra redaktor "auto motor i sport"
Model F-Pace jest dokładnie taki, jaki powinien być crossover z logo Jaguara na masce - znakomicie dopracowany i perfekcyjnie jeździ. 
TO POLUBISZ - TŁUMIENIE NIERÓWNOŚCI 
F-Pace’a można wyposażyć w 22-calowe obręcze kół. Nawet wtedy komfort jazdy okazuje się zaskakująco dobry.
TEGO NIE - REGULACJA KIEROWNICY
Pokrętło do odblokowywania kierownicy pracuje z dużym opo-rem, to samo dotyczy regulacji kolumny kierownicy.  
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 199 900 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>F-Pace to pierwszy crossover Jaguara. Po przejażdżce wiemy, że warto było na niego czekać, bo to jeden z lepszych samochodów w swojej klasie.</p><br /><br /><a href="/testy/Jaguar-F-Pace-inny-punkt-widzenia,22613,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2016-07-02 19:09:24
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij