Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Jaguar XE Diesel 2.0 180 KM - punkt odniesienia

Jaguar XE słowo „sport” ma wpisane w życiorys. Na celownik bierze niemieckich rywali z klasy średniej. Sprawdzamy, czy z 2-litrowym dieslem 180 KM jest w stanie dogonić niemiecką konkurencję.

Bogdan Czajkowski 2016-01-23

Jaguar XE – z długą maską, krótką pokrywą bagażnika i wyraźnie opadającym dachem – to sedan stylizowany na coupé. Pionowy grill i mocno zmrużone „oczy” twardziela mogą uwieść, obiecując ponadprzeciętne doznania. I nie są to obietnice na wyrost, bo XE to całkiem nowa konstrukcja, mająca mocno osadzić markę w klasie średniej.

Auto wykonano naprawdę świetnie. Świadczą o tym m.in. wąskie szczeliny pomiędzy elementami nadwozia, cicho pracujące zawieszenie i wysoka jakość materiałów we wnętrzu. Na pierwszy rzut oka XE wydaje się skromny. Ale tak ma być, auto ma dawać przyjemność z jazdy, a nie oszałamiać gadżetami. Z przodu nie brakuje przestrzeni, wygodne, dobrze trzymające fotele zamontowano nisko nad podłogą.

Ma coś, o co coraz trudniej: niebanalny styl i charyzmę

Z tyłu jest gorzej, dla wyższych pasażerów brakuje miejsca na kolana, a jeszcze bardziej nad głową. Topowe jest też wyposażenie multimedialne (wi-fi, aplikacja na smartfony, wysokiej klasy sprzęt audio z 8-calowym dotykowym ekranem) i z zakresu bezpieczeństwa (m.in. adaptacyjny tempomat z funkcją awaryjnego hamowania, asystent pasa ruchu i martwego pola, asystent parkowania). W 75% aluminiowe, supersztywne nadwozie oparto na wielowahaczowym zawieszeniu kół. I trzeba przyznać, że na drodze sprawdza się ono wyśmienicie. Niska, idealnie rozłożona na osie masa auta w połączeniu z niskim Cx (0,26) zapewniają dobre osiągi nawet podstawowych wersji. Pod maską XE pojawił się aluminiowy diesel 2.0 własnej konstrukcji Jaguara – i trzeba powiedzieć, że nigdy nie brakuje mu pary. O odpowiednie przyspieszenie i zużycie paliwa dba dobrze zestopniowana, 6-biegowa przekładnia mechaniczna.

Dodajmy, że zużycie paliwa silnika z „manualem” i 8-biegowym automatem są takie same i wynoszą ok. 6–6,5 l/100 km. Twarde zawieszenie pozwala na dynamiczne pokonywanie zakrętów, ale nie pozbawia pasażerów komfortu. Z zawieszeniem współgra szybki układ kierowniczy.

Chociaż nie jest największy w klasie, jakością wykonania i wyposażenia oraz odczuciami, jakie zapewnia za kierownicą, Jaguar XE dorównuje rywalom, w wielu kategoriach ich przerastając. Urzeka nie tylko urodą, ale też bezkompromisowym charakterem. Dla niego stworzono nowe diesle, a topowego V6 przeszczepiono wprost ze sportowego F-Type’a. W przyszłości będzie dostępny z napędem 4x4 i w wersji 500-konnej. XE jest wart zainteresowania, zwłaszcza że nie przeraża ceną (159 500 zł) i, jako pierwszy w klasie premium, ma 5-letnią gwarancję.


BOGDAN CZAJKOWSKI - redaktor „auto motor i sport”

Jeden z lepszych samochodów – z genami sportu, lecz oszczędny i komfortowy.
To polubisz - fotele
Są umieszczone bardzo nisko – jak w sportowym samochodzie.
Tego nie - słaba widoczność
Szerokie przednie słupki i wysoko umieszczone lusterka ograniczają widoczność.
Dane producenta JAGUAR XE 2.0 DIESEL 180
Cena 159 500 zł
Silnik i przeniesienie napędu
Rodzaj napędu turbodiesel, R4
Pojemność skokowa 1999 cm3
Moc maks./przy obrotach 180 KM/4000 obr/min
Maks. moment obr./przy obrotach 430 Nm/1750–2500 obr/min
Przeniesienie napędu na tylne koła; 6-biegowa przekładnia mechaniczna
Osiągi
0–100 km/h 7,8 s
Prędkość maksymalna 230 km/h
Zużycie paliwa
Średnie 4,2 l/100 km
Emisja CO2 109 g/km
Nadwozie
4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, dł. x szer. x wys. 4672 x 1850 x 1416 mm, rozstaw osi 2835 mm, masa własna 1550 kg, dopuszczalne obciążenie 585 kg, pojemność bagażnika 450 l, pojemność zbiornika paliwa 56 l. 
 
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 159 900 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <br /><br /><a href="/testy/Jaguar-XE-Diesel-2-0-180-KM-punkt-odniesienia,21470,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2016-01-22 16:17:31
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij