Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.9

Jaguar XF – dwa światy

Auto o wielu twarzach. Z jednej strony luksus i komfort, z drugiej - znakomite osiągi i superbezpieczne zachowanie na drodze plus megasilny diesel V6. Do teraz nie wiem za co najbardziej podziwiać Jaguara XF. Może za wszystko?

Maciej Ziemek 2009-09-20
Jaguar XF Tylko litera „S" z tyłu zdradza, że ma się do czynienia z jednym z najlepszych i najmocniejszych diesli na świecie.

Kupując samochód za ponad 300 tys. zł nikt nie zastanawia się nad tym, ile pieniędzy zostawi na stacji benzynowej podczas tankowania. A powinien! To jest wartość dodana do XF-a z dieslem pod maską. Niewielki apetyt potężnego, 3-litrowego silnika V6 (na trasie można zejść nawet do 6,5 l/100 km!), skonstruowanego przez inżynierów Jaguara, robi nie mniejsze wrażenie niż kultura jego pracy i osiągi. Nie chodzi nawet o suche liczby - 275 KM i 600 Nm, ale o styl w jakim widlasta szóstka "robi swoje". Po upływie zaledwie pół sekundy od startu zatrzymanego wysokoprężna jednostka napędowa potrafi wyprodukować moment obrotowy o wartości pół tysiąca niutonometrów. Nieprawdopodobne, ale możliwe. Wystarczy spojrzeć na wykres momentu obrotowego (str. 66), aby się o tym przekonać. Już przy 1200 obr/min silnik Jaguara dysponuje siłą napędową o wartości 500 Nm.

Skąd w nim ta moc? Z dwóch turbosprężarek, działających w systemie, którego w zestawie z widlastym silnikiem nie ćwiczył jeszcze nikt na świecie. Podczas normalnej jazdy na co dzień, czy nawet w czasie podróżowania autostradą z większą prędkością, działa tylko jedno turbo - większe, z kierownicą o zmiennej geometrii. W tym czasie druga turbosprężarka - mniejsza, o stałej geometrii kierownicy - czuwa i tylko czeka na sygnał do startu. Gdy prędkość obrotowa silnika przekroczy 2800 obr/min, zapala się dla niej zielone światło. Czas reakcji turbiny wynosi jedynie 0,3 s. O turbodziurze czy chwilowym spadku siły napędowej nie ma mowy. Powyżej 2800 obr/min silnik Jaguara rozwija moc tak samo płynnie jak od startu.

Sześciostopniowa przekładnia automatyczna działa tak sprawnie i szybko, że w czasie ostrego rozpędzania XF-a mięśnie szyi nie muszą napracować się, żeby trzymać głowę przy zagłówku. Ona przylega do niego jak przyklejona i ani myśli odrywać się, gdy automat "zapina" kolejne przełożenia. Wszystko dzieje się w takim tempie, że z liczeniem biegów trudno nadążyć. Łatwiej zapanować nad tym, gdy kontrolę nad zmianą biegów przejmie kierowca.

Komfortowa pozycja do dynamicznej jazdy - z nisko usytuowanym fotelem, wyprostowanymi nogami kierowcy i z kierownicą daleko odsuniętą od deski rozdzielczej - zachęca do robienia użytku z łopatek, umieszczonych za kierownicą, i do ręcznej zmiany biegów. Gdy na wyświetlaczu między zegarami pojawia się wielka jedynka, od tej pory wszystko jest w rękach kierowcy. Dosłownie i w przenośni. Na wypadek, gdyby mu od przeciążenia odebrało słuch i nie zarejestrował, że chwilę po wciśnięciu pedału przyspieszenia silnik pracuje już z maksymalnymi obrotami i bieg należałoby zmienić na wyższy, powyżej 4200 obr/min kolor wyświetlanej cyfry zmienia się z białego na pomarańczowy. Nie trzeba słuchać silnika, nie trzeba nawet obserwować obrotomierza, wystarczy skoncentrować się na drodze i jedynie kątem oka śledzić wskazanie wyświetlacza.

Efekty specjalne na miarę Oscara

Pulsujący ostrą czerwienią i w rytmie bicia serca przycisk startera, wysuwane pokrętło do obsługi automatycznej skrzyni biegów czy nawiewy klimatyzacji, które można obrócić, żeby zlikwidować dopływ powietrza na twarz i delektować się widokiem deski rozdzielczej bez szpetnych dziur - taki spektakl można sobie zafundować przy każdym wejściu do Jaguara XF.

W czasie jazdy zapomnieć się za kierownicą XF-a trudno nie jest. Pracy diesla nie słychać i nie czuć żadnych wibracji, których źródłem byłaby jednostka napędowa. W bardzo dobrze wyciszonym wnętrzu nie czuje się też prędkości. Komfortowe przednie fotele wydają się superwygodne - dopóty, dopóki nie zajmie się miejsca na tylnej kanapie. Tam jest dopiero wypas. Myśli, że mógłbym być wożony XF-em nie biorę jednak pod uwagę. Wolę być szoferem.

Komfort resorowania nie jest najmocniejszą stroną Jaguara XF, za to pod względem precyzji układu kierowniczego, prowadzenia i właściwości trakcyjnych dorównuje on najlepszym przedstawicielom gatunku. Tak naprawdę, lepszego komfortu tłumienia nierówności można by oczekiwać jedynie podczas jazdy w miejskich warunkach. Na trasie jest już OK. Szybki układ kierowniczy (2 ¾ obrotu kołem kierownicy potrzeba do maksymalnego obrotu kół od lewej do prawej) ma tylko jedną wadę - jest wspomagany ze zbyt dużym rozmachem, co trochę za mocno filtruje to, co dzieje się na styku kół i nawierzchni. Zwinność i lekkość z jaką XF (którego długość ociera się o granicę pięciu metrów) zalicza testy dynamiczne - może wprawić w zdziwienie. W czasie jazdy ani przez chwilę nie ma się wrażenia, że prowadzi się samochód, którego masa razem z pasażerami i bagażem wynosi blisko 2,5 tony. Tak samo pewnie i bezpiecznie Jaguar XF prowadzi się - niezależnie od obciążenia.

Mimo sporych rozmiarów zewnętrznych, XF nie wyznacza nowych standardów w segmencie premium klasy wyższej średniej pod względem wymiarów wnętrza. Miejsca jest sporo, ale bez rewelacji. Najbardziej na styk jest z przestrzenią nad głową tak z przodu, jak i z tyłu. Poczucie przestronności jest za to bardzo dobre. Jakość wykonania jest wyśmienita, jakość materiałów - jeszcze lepsza. Wszystko czego się dotyka lub z czym ma się kontakt wzrokowy zostało pokryte naturalnymi materiałami - skórą lub drewnem. Sporo jest elementów wykonanych z metalu. Całość prezentuje się nowocześnie i elegancko zarazem.

Obsługa XF-a wymaga przyzwyczajenia i krótkiego oswojenia. Nietypowo zaczyna się już na wejściu. Pulsujący czerwienią w rytm bicia serca przycisk startera prezentuje się tak efektownie, że aż szkoda uruchamiać silnik. Wtedy kończy się przedstawienie, a "spod ziemi" wyrasta wielkie pokrętło, którym zmienia się tryby pracy automatycznej przekładni. Oscar za efekty specjalne. Nowatorski sposób wyboru trybu pracy automatu okazuje się całkiem komfortowy i szybki w użyciu. Wystarczy przekręcić pokrętło w prawo - przechodząc z pozycji P przez R i N do D - i 275 KM oraz 600 Nm są do wzięcia. Z zachłannością nie warto przesadzać. Już po 400 metrach ze startu zatrzymanego Jaguar XF 3.0D S może pędzić z prędkością 155 km/h.

Cena Jaguara w wersji V6 3.0D S zaczyna się od 64 400 euro. Konkurenci zza Odry cenią się trochę niżej. Jeden oferuje nieco większy komfort, drugi jeszcze bardziej dynamiczne doznania podczas jazdy. Nie wiem, czy połączenie dwóch sprzecznych światów w wykonaniu Jaguara i ze stylem XF-a nie odpowiada mi bardziej.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

Dane techniczne

Data publikacji 8/2009
Silnik V6, wzdłużnie z przodu; Rozrząd 4 zawory na cylinder 2 wałki rozrządu w każdej głowic
Moc kW (KM) 202 (275)
Przy obrotach (/min) 4000
Pojemność skokowa [cm3] 2993
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 600
Przy obrotach (/min) 2000
Maksymalne obroty (obr/min) 5000
Rodzaj paliwa ON
Przeniesienie napędu na tylne koła
Skrzynia biegów 6-stopniowa automatyczna
Wielkość przełożeń 4,17/2,34/1,52/1,14/0,87/0,69
Bieg wsteczny 3,40
Przełożenie przekł. głównej 2,73:1
Nadwozie 4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan
Układ jezdny Zawieszenie przednie podwójne wahacze poprzeczne, amortyzatory teleskopowe, sprężyny śrubowe, stabilizator; Zawieszenie tylne wielowahaczowe, amortyzatory teleskopowe, sprężyny śrubowe, stabilizator; Układ kierowniczy przekładnia zębatkowa, wspomaganie, 2 i 3/4 obrotu kierownicą.
Hamulce z przodu hydrauliczne – ze wspomaganiem, tarcze wentylowane o średnicy 32,6 cm
Hamulce z tyłu hydrauliczne – ze wspomaganiem, tarcze wentylowane o średnicy 32,6 cm
Układy wspomagające ABS, EBA, EBD, CBC, EDC, DSC
Rozmiar kół i opon 8,5 J x 18, 245/45 R 18 Dunlop SP Sport 01
Koło zapasowe pełnowymiarowe
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,29
Powierzchnia czołowa [m2] b.d.
Dł/szer/wys [mm] 4961/1877/1460
Rozstaw osi [mm] 2909
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1559/1605
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 12,3/12,0
Poj. zbiornika paliwa [l] 69,5
Masa własna [kg] 1820
Rozkład masy przód/tył [%] 56/44
Dopuszczalne obciążenie [kg] 540
Poj. bagażnika [l] 500
CO2 (limit) [g/km] 179
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 2312
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1,94/1,11
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 2424/2771
Gwarancja podzespoły (lata) 3 lata bez limitu km
Gwarancja lakier (lata) 3 lata bez limitu km
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 6
Cena modelu testowanego (zł) 344 924
Wyposażenie seryjne Czołowe i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne, dynamiczna kontrola trakcji DSC, ABS, EBA, EBD, układ regulacji siły hamowania w zakrętach CBC, system kontroli przyczepności kół EDC, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, czujniki parkowania z tyłu, 18-calowe obręcze kół z lekkich stopów, drewniane wykończenie deski rozdzielczej, skórzana tapicerka, elektrycznie regulowane fotele z przodu, asymetrycznie dzielona i składana tylna kanapa, automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, tempomat i ogranicznik prędkości.
0-30 km/h (s) 1,2
0-50 km/h (s) 2,6
0-70km/h (s) 4,2
0-100 km/h (s) 7,1
0-130 km/h (s) 10,8
0-160 km/h (s) 15,9
400 m (km/h)/(s) 15,0 s (155 km/h)
Prędkość maksymalna (km/h) 250
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 6,5
Maksymalne (l/100 km) 10,7
średnie podczas testu (l/100 km) 8,0
zasięg (km) 868
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 30 km/h 25
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 45
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 75
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 95
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 125
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 39
Wyposażenie dodatkowe Reflektory biksenonowe - 3627 zł; System nawigacyjny - 10 707 zł; Lakier metalizowany - 4545 zł.


PODSUMOWANIE

Jaguar XF 3.0D S Premium Luxury

Ocena:
4
(, )
Z wymiarów wynika, że powinien mieć nieco obszerniejsze wnętrze. I to jest pół gwiazdki, której brakuje do okrągłej piątki. Znakomity silnik pozwala na jazdę superdynamiczną lub superoszczędną. Wybór należy do kierowcy. XF jest bardziej stylowy niż konkurenci i nie rzuca się aż tak w oczy.
Komfort
dobre poczucie przestronności
wygodne fotele i kanapa
niski poziom hałasu
dobry komfort resorowania
Nadwozie
wysoka jakość wykonania
Właściwości jezdne
pewne właściwości jezdne
precyzyjny układ kierowniczy
Napęd
bardzo dynamiczny i elastyczny silnik
znakomite osiągi
Środowisko
silnik spełnia normę Euro 5
Eksploatacja
tylko 3 lata gwarancji na lakier
częste przeglądy
wysokie koszty utrzymania
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 199 900 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    wszystko fajnie,auto przepiękne tylko niestety serwis fatalny. Nie polecam karlika w poznaniu. To porażka. Na niczym sie nie znaja. DNie dbaja o klienta . Dotyczy jaga i land rovera.Omijać szerokim łukiem. Może ktoś ma akies doświadczenia z serwisem w łodzi? lub wawie?
    ~jag, 2010-11-09 23:27:14
  • avatar
    zgłoś
    Auto o wielu twarzach. Z jednej strony luksus i komfort, z drugiej - znakomite osiągi i superbezpieczne zachowanie na drodze plus megasilny diesel V6. Do teraz nie wiem za co najbardziej podziwiać Jaguara XF. Może za wszystko?
    auto motor i sport, 2009-09-20 14:10:04
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij