Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Jaguar XJ – AristoCAT

XJ już dawno powinien pojawić się w nowym wydaniu. I oto jest - z zewnątrz nie do poznania. Czy pozostał typowym Jaguarem?

Christian Bangemann 2010-09-27
Jaguar, XJ W sportowym ustawieniu ESP pozwala bawić się w zarzucanie tyłem, zanim samo łagodnie wkroczy do akcji

We wnętrzu auta klubowa atmosfera - matowo polerowane drewno, chrom oraz powierzchnie pokryte fortepianowym lakierem otaczają pasażerów jak przytulny kokon. Z głośników dobiega cicha muzyka, silnika nie słychać wcale, nie czuć żadnych drgań. A mimo to V6 pracuje, co widać po wskazówce obrotomierza. W pewnym sensie czujemy się jak w oku cyklonu - dookoła zgiełk ruchu ulicznego, a w środku Jaguara XJ cisza i spokój.

W jego stylowym wnętrzu jest miejsce dla czterech podróżnych, którzy mogą się wygodnie rozsiąść na komfortowych fotelach. Tak jak XJ poprzedniej generacji, model ten otacza swoich pasażerów jakąś niemal intymną bliskością, nie narzucając się przy tym. Dopasowuje się do nich jak garnitur szyty na miarę i podkreślający figurę właściciela, sprawia, że kierowca zapomina jak duży z zewnątrz jest ten samochód. Przy tym wszystkim luksusowa limuzyna z trzylitrowym silnikiem V6 (cena: 381 376 zł) rozpieszcza bogatym wyposażeniem (adaptacyjne zawieszenie, nawigacja, rozsuwany dach, biksenonowe reflektory) i urodą nadwozia zupełnie inną od tej, jaką prezentują raczej konserwatywnie stylizowane niemieckie samochody tej klasy.

Nadzwyczaj opływowe kształty nadwozia zdradzają, że w przypadku XJ znacznie bardziej liczy się prezencja niż tak banalne sprawy, jak wielkość wnętrza, czy jego jak największa funkcjonalność. Pod tym względem pozostaje wierny tradycji swoich przodków i dokonuje jednocześnie wielkiej sztuki - wygląda całkowicie świeżo, a jednak ma cechy typowe dla Jaguarów. W zasadzie to samo dotyczy wnętrza, chociaż akurat skórzana tapicerka siedzeń nie za bardzo dorównuje jakością wspaniale wykończonemu drewnu. Skóra na fotelach jest tak wyprawiona, że prawie nie wygląda na produkt naturalny, również w dotyku nie pozwala poczuć, że jest wytworem przyrody. Na środkowej części kierownicy widać na niej ponadto niezbyt urodziwe fałdy, które z luksusem na pewno nie mają nic wspólnego.

Oczywiste jednak, że XJ to samochód z bardzo wysokiej półki, zwłaszcza sposób pracy silnika nie pozostawia co do tego żadnych wątpliwości. W czasie postoju po delikatnym dudnieniu ledwie można poznać, że mamy do czynienia z dieslem, ale gdy tylko auto ruszy z miejsca, odgłos pracy V-szóstki gdzieś się ulatnia. Oczywiście nie dlatego, żeby miały go zagłuszać szumy toczenia opon, odgłos pracy zawieszenia czy szum wiatru. Nic z tych rzeczy, wszystkie te odgłosy utrzymują się na bardzo niskim poziomie. W przeciwieństwie do siły, z jaką jednostka napędowa rozpędza Jaguara. A trzeba pamiętać, że mimo iż nadwozie wykonano z aluminium, nowy XJ waży 1,9 tony. Dopiero powyżej prędkości 200 km/h następuje odpływ potężnej fali momentu napędowego.

Jak na przyspieszenia, które oferuje i które idealnie pasują do charakteru marki z drapieżnym kotem w herbie, silnik jest niemal abstynentem. Jeśli ostrożnie obchodzić się z pedałem gazu, z 82-litrowego zbiornika będzie pobierał tylko 6,3 l/100 km - BMW 730d nie schodzi poniżej 6,7 l. Nawet średnie zużycie testowe, wynoszące 9,8 l/100 km, może uchodzić za niewielkie, jak na samochód o tej masie i gabarytach; o 30 KM słabsze BMW połyka niewiele mniej (9,3 l).

Podróżując z dużymi prędkościami można się w Jaguarze świetnie czuć, jego dewiza brzmi: szybko i wygodnie naprzód. Tylko układ kierowniczy nie do końca chce się jej podporządkować - w środkowym położeniu trochę brak mu precyzji. Kierowca ma stale wrażenie, że minimalnie musi korygować tor jazdy, bo auto ma ochotę z niego zboczyć. Ponadto podczas skręcania układ kierowniczy daje zbyt mało informacji, co dzieje się na styku kół z nawierzchnią, i trzeba się do tego przyzwyczaić.

Zestrojenie zawieszenia również pozostawia nieco pola do ulepszeń. Tak łagodnie jak poprzednik, nowy XJ pokonuje tylko długie i średnie nierówności drogi. Dziury i wyboje zbyt mocno dają się we znaki sztywno zestrojonym amortyzatorom. Zwłaszcza na autostradach zbudowanych z betonowych płyt samochód nie może zaznać spokoju i sportowego trybu pracy zawieszenia lepiej na nich nie włączać, bo nadwozie tylko mocniej podskakuje. Za to w zakrętach tryb "sport" potrafi zmniejszyć ruchy nadwozia.

Brytyjski samochód bez jakichś dziwactw byłby nie do pomyślenia, także XJ je ma. Upływ czasu jest w nim pokazywany w dwójnasób - cyfrowo na wyświetlaczu oraz za pomocą wskazówek tradycyjnego zegarka. Nie ma za to licznika kilometrów, musiał ustąpić komputerowi pokładowemu. Obsługa różnych funkcji za pomocą dotykowego ekranu nie zawsze jest logiczna i łatwa, zbyt małe są np. ikonki służące do zmiany stacji radiowych. Wielu konkurentów ma lepsze rozwiązania. Za to podczas hamowania XJ pokazuje im swoją klasę - opóźnienia nowy Jaguar ma takie, jak auta sportowe i jest pod tym względem klasą sam dla siebie.

Właśnie wysokiej klasy samochodu poszukuje typowy klient Jaguara. Stawia on wyżej wyjątkowość tej marki niż absolutną perfekcję. Stać go na to, żeby nie jeździć Audi, BMW czy Mercedesem i pod tym względem nowy model nie przynosi żadnej zmiany.

Tekst Christian Bangemann,
zdjęcia Hans-Dieter Seufert
amis 9/2010

Dane techniczne

Data publikacji 9/2010
Silnik diesel, V6 turbo, 3.0 wzdłużnie z przodu. Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder, napęd paskiem
Moc kW (KM) 202 (275)
Przy obrotach (/min) 4000
Pojemność skokowa [cm3] 2993
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 600
Przy obrotach (/min) 200
Maksymalne obroty (obr/min) b.d.
Rodzaj paliwa ON
Skrzynia biegów 6-stopniowa automatyczna
Wielkość przełożeń 4,17/2,34/1,52/1,14/0,87/0,69:1
Nadwozie 4-drzwiowy, 5-miejsc. sedan
Układ jezdny Zawieszenie przednie podwójne wahacze poprzeczne, pneumatyczne elementy sprężyste, amortyzatory, stabilizator Zawieszenie tylne podwójne wahacze poprzeczne, pneumatyczne elementy sprężyste, amortyzatory, stabilizator
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, średnica 355 mm
Hamulce z tyłu tarczowe wentylowane, średnica 326 mm
Układy wspomagające ABS, ESP
Rozmiar kół i opon przód 245/50 R 18 tył 275/45 R 18
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,29
Dł/szer/wys [mm] 5122/1894/1448
Rozstaw osi [mm] 3032
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1626/1604
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 12,3/12,4
Poj. zbiornika paliwa [l] 82
Masa własna [kg] 1883
Dopuszczalne obciążenie [kg] 482
Poj. bagażnika [l] 520
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 2,66/1,55
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 3333/3869
Gwarancja podzespoły (lata) 3
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 6
Cena modelu testowanego (zł) 381 376
Wyposażenie seryjne Czołowe i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne, układy ABS i ESP, skórzana tapicerka siedzeń, przednie fotele ogrzewane i regulowane elektrycznie, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, kolumna kierownicy elektrycznie regulowana w dwóch płaszczyznach, aktywne zawieszenie, tempomat, elektroniczny hamulec postojowy (EPB), wycieraczki z czujnikiem deszczu, automatyczne włączanie świateł, lampy biksenonowe ze spryskiwaczami reflektorów i światłami LED, tylne lampy wykonane w technologii LED, autoalarm z blokadą drzwi i kolumny kierownicy, czujniki parkowania z tyłu, elektrycznie regulowane szyby, panoramiczny dach, automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, skórzana kierownica, radioodtwarzacz CD/DVD/MP3 z dyskiem twardym, system nawigacji, 18-calowe aluminiowe obręcze kół.
0-80 km/h (s) 4,5
0-100 km/h (s) 6,6
0-130 km/h (s) 10,4
0-160 km/h (s) 15,8
400 m (km/h)/(s) 153/14,6
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 6,3
Maksymalne (l/100 km) 12,3
średnie podczas testu (l/100 km) 9,8
zasięg (km) 837
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 80 km/h 62
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 100 km/h 64
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 140 km/h 69
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 160 km/h 70
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 180 km/h 74
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 36,4

 

PODSUMOWANIE

Jaguar XJ 3.0 D Luxury

Ocena:
4
(, )
Chociaż wygląda bardzo nowocześnie, XJ czerpie z tradycji swoich siedmiu poprzedników. Pośród samochodów luksusowych gra rolę modelu sportowego; na dodatek, wyposażony w diesla jest bardzo oszczędny. Zawieszenie mogłoby być bardziej komfortowe.
Nadwozie
duże wnętrze
duży bagażnik
bogate wyposażenie w airbagi
słaba widoczność z wnętrza do tyłu
Napęd
mocny i oszczędny diesel
łagodnie pracujący 6-stopniowy automat
Komfort
wygodny dostęp do tylnych siedzeń
wygodne fotele
niski poziom hałasu
nie najwyższy komfort resorowania, zwłaszcza na poprzecznych nierównościach
Właściwości jezdne
bezpieczne zachowanie podczas jazdy
bardzo dobre hamulce
układ kierowniczy za mało precyzyjny w środkowym położeniu
w zakrętach słabe wyczucie układu kierowniczego
tendencja do zbaczania z kierunku jazdy na wprost
Eksploatacja
przeglądy raz w roku
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 448 900 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Cóż poradzić na to, że XJ jest nadal prawdziwą limuzyną dla lorda, a A8 drogą furą dla Jasona "Franka" Stathama z filmu "Transporter"I na tym właśnie polega różnica.
    ~Samuraj, 2011-07-16 00:24:47
  • avatar
    zgłoś
    U Audi zawsze przed szereg wysuwała się "Przewaga dzięki technice", co skutkuje do dziś budowaniem najbardziej zaawansowanych i ekskluzywnych limuzyn.Natomiast marka z Coventry pieczołowicie dopieszcza wysmukłą sylwetkę swoich pojazdów, nie skąpiąc nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Ale najcenniejszy jest ten arystokratyczny duch marki. Na pewno jeszcze nie królewskiej, jak Rolls-Royce, ale z pewnością w zasięgu droższych Audi. Przy czym owego blichtru próżno szukać w limuzynie A8.Cóż poradzić na to, że XJ jest nadal prawdziwą limuzyną dla lorda, a A8 drogą furą dla Jasona "Franka" Stathama z filmu "Transporter"
    airmatic, 2011-07-15 23:44:18
  • avatar
    zgłoś
    Moje zdanie trochę uogólniłem. Nieważne gdzie są podwyżki, nieważne które auto jest praktyczniejsze czy które więcej osób kupuje - siedząc w Jaguarze czujesz to coś, coś wyjątkowego. Ja wiem, że zaraz będzie naskok, bo A8 to mega limuzyna, przy której XJ może się schować, ale dla mnie limuzyna bez wyrazu (być może mój pogląd jest tak jednostronny, bo siedziałem w nowym XJ i auto mnie zafascynowało, po prostu powiedziałem to jest to).
    ~Samuraj, 2011-07-15 01:44:08
  • avatar
    zgłoś
    nie no A8 na dobrym wyposazeniu nie ta liga dla tego dzaga hyhyy nowa A8 naprawde robota zrobiona elgancko,tak samo Audi S7 idelane auto dla mnie lifbak czy hatchbak mozna tak i tak w sumie heehhe to jest to, tak samo nowy CLS no no mercu powoli wracasz z Forma..
    84styleFury, 2011-07-14 22:29:39
  • avatar
    zgłoś
    'Samuraj' napisał(-a):Porównywać Jaga do Audi to jak porównać Milkę do taniej czekolady.Akurat "czekolada ze znaczkiem Audi" nie jest tania. A panowie (nie tylko w dresach) wprost rozpływają się na widok czterech kółek.Jaguar natomiast ze swoją marką wypłynął niewiele dalej poza Wyspy Brytyjskie, więc...... drogi Samuraju, Twój pogląd odnośnie do Audi po naszej stronie Odry wydaje się niezbyt szczęśliwyFakt, też znam historię marki Audi... Przy szlachetnych losach Jaguara - a zwłaszcza mojego ukochanego E-Type - nie ma się czym chwalić, ale konsekwencja i upór własnie szefom Volkswagena pozwoliła rok temu otwierać szampany i przyznać okazałe podwyżki/premie całej załodze. A ten sam Jaguar również rok temu zakończył bezkresne dryfowanie... w Indiach, u Taty
    airmatic, 2011-07-14 21:27:10
  • avatar
    zgłoś
    Porównywać Jaga do Audi to jak porównać Milkę do taniej czekolady. Jaguar ma coś w sobie, ma klimat i oprócz luksusu daje swoim klientom kawał barwnej, brytyjskiej historii, a Niemcy?
    ~Samuraj, 2011-07-14 14:20:58
  • avatar
    zgłoś
    Ale może dzięki temu on się sprzedaje
    airmatic, 2011-07-14 12:22:58
  • avatar
    zgłoś
    dzag Xj odszedl juz troche temu ehhe ten jakis bez charakteru odrazu jak wyskoczyl mi nie podjechal, widac ze taki salownowy i tyle heheh wole nowa maxymalna A8
    84styleFury, 2011-07-14 10:10:56
  • avatar
    zgłoś
    To w dużej mierze zależy od redaktora. W Jaguarze skóra i plastiki to pierwsza klasa, a to chyba wie każdy 16 - latek, a tym bardziej w nowym XJ. Ci panowie, którzy narzekają na skórę bądź materiały tam użyte, chyba nie wiedzą do końca co znaczy "wysoka jakość".
    ~Samuraj002, 2010-09-28 16:51:19
  • avatar
    zgłoś
    Rózne czasopisma i SKRAJNIE różny punkt widzenia tego samego modelu samochodu. Nie wierzycie? To poczytajcie artykuł niemieckiego dziennikarza Ch. Bangemanna w AMiS i typowo polski Macieja Struka w pierwszym numerze pisma Cars . Otwieram newsa o Jaguarze i dostrzegam fundamentalne oskarżenie: nie najwyższy komfort resorowania, a to w aucie tak "very british" nie uchodzi!! Ale w nowym piśmie Cars M. Struk pisze o XJ, że jego zawieszenie gładko wybiera nierówności. To jak jest? Diesel 2.7 made by PSA tak bardzo nadwyrężył zawieszenie, że trzeba było usztywniać? W CARS sprawdzali wersję 5.0 V-ósemkę . Zdaniem Niemców, skóra foteli nie wygląda na produkt naturalny. Nasz redaktor wytyka z kolei taniutkie plastiki wewnętrznych części klamek, kolumny kierownicy i podłokietnika. W różnych programach, w tym Moto-On, żaden redaktor nie zwraca na to uwagi.
    ~airmatic, 2010-09-27 23:19:00
  • avatar
    zgłoś
    Jest fe - no - me - nal - ny. Wygląda masywnie, ale jednocześnie niezwykle dynamicznie, a to jest bardzo ważne w przypadku Jaga. Z tą potężną atrapą i światłami z ksenonem prezentuje się bardzo agresywnie.
    ~Samuraj002, 2010-09-27 21:11:09
  • avatar
    zgłoś
    XJ już dawno powinien pojawić się w nowym wydaniu. I oto jest - z zewnątrz nie do poznania. Czy pozostał typowym Jaguarem?
    auto motor i sport, 2010-09-27 10:29:05
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij