Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Jaguar XJ - Pod prąd

Elegancja i prostota w jednym to coś ekskluzywnego i cennego. Jaguar XJ wie o tym lepiej od konkurentów.

Maciej Ziemek 2008-08-24
Jaguar XJ Klasyczny styl Jaguara XJ skrzętnie ukrywa jego rozmiary - auto ma ponad 5 m długości.

auto motor i sport 3/2004

Pod względem stylu oraz linii nadwozia Jaguar XJ w najnowszym wcieleniu sporo odziedziczył po swoim poprzedniku. Ten z kolei szczodrze zapożyczył się u swojego. I tak przez sześć pokoleń - aż do 1968 r. Dzięki temu na XJ-a, który przecież debiutował w ubiegłym roku, zwracają uwagę przede wszystkim miłośnicy dzieł sztuki i starych samochodów. Fakt, że Jaguar XJ nie budzi sensacji na drogach nie jest wadą. Mało kto kupuje auto za ponad 400 tys. zł, tylko po to, żeby się wyróżnić. Taki efekt można wszak osiągnąć przy skromniejszym budżecie.

Jaguar XJ - odpowiadający pod względem klasy i wymiarów topowym modelom Audi, BMW i Mercedesa - zarówno pasażerom z przodu, jak i z tyłu oferuje bardzo komfortowe warunki podróżowania. Tylna kanapa Jaguara XJ jest nie mniej wygodna niż przednie fotele, a miejsca - nie tylko na nogi - i tu, i tu jest pod dostatkiem. Ponadto, w testowanym egzemplarzu podróżowanie na tylnej kanapie uprzyjemniał Jaguar Premium Sound System (dopłata 11 658 zł) z dodatkowym panelem sterowania umieszczonym w podłokietniku. Dzięki niemu pasażerowie z tyłu mogą nie tylko decydować o tym, jaka muzyka płynie przez 12 głośników o łącznej mocy 320 W, ale również delektować się muzyką z zewnętrznego źródła dźwięku, podłączonego do wzmacniacza. Wtedy trzeba jednak pamiętać o zabraniu ze sobą słuchawek. Można też odizolować się od świata - i to skutecznie - zaciąganymi ręcznie roletami na szyby w bocznych drzwiach oraz żaluzją na tylnej szybie, rozkładaną i składaną elektrycznie.

Występować w roli pasażera Jaguara XJ jest, owszem, bardzo przyjemnie, ale prawdziwa jazda zaczyna się dopiero wówczas, gdy zasiądzie się za jego kierownicą. Nie tylko dlatego, że Jaguar XJ nie odstrasza zbyt skomputeryzowaną obsługą, ale przede wszystkim ze względu na komfortowo urządzone miejsce pracy kierowcy, znakomite właściwości jezdne samochodu i ponadprzeciętne osiągi.

Na konsoli środkowej XJ-a nie widać żadnego przycisku czy Skórzana tapicerka należy do wyposażenia seryjnego, podobnie jak 6-stopniowy automat i elektroniczny "ręczny" Klasyczny styl Jaguara XJ skrzętnie ukrywa jego rozmiary - auto ma ponad 5 m długości pokrętła, którego działania trzeba by się domyślać. Wszystko jest czytelne, jednoznacznie opisane i sensownie pogrupowane. W górnej części znajduje się sterowanie klimatyzacją w aucie, a na dole - sprzętem audio. Do tego dwa wyświetlacze. Rodem z... Fiesty. Forda Fiesty.

Nowocześniej, ale też bardziej tajemniczo prezentuje się konsola XJ-a wyposażonego w system nawigacyjny. Wtedy niemal w całości wypełnia ją 7-calowy ekran z funkcją touchscreen - klimatyzacją, sprzętem audio, systemem nawigacyjnym czy nawet telefonem i telewizorem steruje się dotykając odpowiednich pól ekranu. Takie rozwiązanie, zwłaszcza gdy na monitorze widnieje potężny napis JAGUAR, nie budzi też skojarzeń z innymi modelami Forda. Przepraszam, Jaguara oczywiście.

Jedyne co w XJ-cie może wprawić w zakłopotanie to obsługa (a właściwie jej brak), elektronicznego hamulca postojowego. Jego działanie zostało całkowicie zautomatyzowane. Hamulec postojowy aktywuje się po każdym wyłączeniu silnika oraz dezaktywuje po jego uruchomieniu, przełączeniu automatu na tryb Dlub R i nieco mocniejszym wciśnięciu pedału gazu. Z niewielkiej, umieszczonej na tunelu środkowym dźwigienki można w ogóle nie korzystać.

Więcej czasu niż rozpracowanie obsługi XJ-a zajmuje kierowcy właściwe ustawienie fotela, kierownicy i kolumny z... pedałami. Choć seryjny Jaguar XJ to jeszcze nie wyczynowa wyścigówka, położenie pedałów gazu i hamulca można w nim regulować. Wprawdzie przesuwają się one w zakresie zaledwie 64 mm i obydwa razem, a nie niezależnie, ale znakomicie ułatwia to dobranie odpowiedniej pozycji za kierownicą i daje komfort, którego nie oferuje żaden inny samochód tej klasy. Warto więc poświęcić nawet sporo czasu na ustawienie superwygodnego fotela, kierownicy i pedałów po to, aby w czasie jazdy stanowić z XJ-em jedno i czuć jego zachowanie każdą częścią ciała.

Oj, a jest co czuć. Do dyspozycji "woźnicy" pozostaje stado, składające się z 298 rączych rumaków, które tylko czekają, żeby puścić je wolno. Każdy z nich ciągnie ładunek o masie niespełna 6 kg. Za wiele się więc nie nadźwiga i z chęcią przechodzi od razu do galopu. Gdyby nie elektronika, która przerywa rozpędzanie przy 250 km/h, Jaguar XJ8 4.2 V8 mógłby pędzić znacznie szybciej. Od 0 do 100 km/h auto przyspiesza w 8 s, czyli nieco wolniej niż obiecuje producent (wg danych fabrycznych - 6,6 s), ale ogólnie na "chyżość" testowanego XJ-a narzekać nie wypada. Na pokonanie 400 m potrzebuje on niecałych 16 s. Pod koniec tego dystansu Jaguar XJ z 298-konnym silnikiem osiąga już prędkość 150 km/h.

Temperament kierowcy rozbudzają, a czujność usypiają, bardzo dobre właściwości jezdne i precyzyjny układ kierowniczy nowego XJ-a. Nie tylko zawieszenie kół na podwójnych wahaczach z przodu i z tyłu, ale również duża sztywność aluminiowego nadwozia sprawiają, że XJ zarówno na prostej, jak i na zakrętach prowadzi się bardzo pewnie i łatwo. Auto szybko i dokładnie wykonuje polecenia przekazywane kierownicą. Dobre właściwości jezdne tylko nieznacznie pogarszają komfort jazdy, co jest zasługą pneumatycznych amortyzatorów o automatycznie regulowanej sile tłumienia. Jeśli wymagają tego warunki na drodze, XJ amortyzuje nierówności skutecznie i dość miękko. Innym znów razem - na przykład powyżej prędkości 160 km/h - amortyzatory utwardzają się, a prześwit zmniejsza o 15 milimetrów.

Mimo ewidentnych predyspozycji do jazdy poza miastem, Jaguar XJ całkiem nieźle czuje się również w mieście. Auto jest bowiem zwrotne i poręczne. Owszem, z miejsca kierowcy końca bagażnika nie widać, ale każdy XJ jest seryjnie wyposażony w czujniki parkowania. Co ciekawe, montowane tylko z tyłu. Za czujniki parkowania umieszczone również w przednim zderzaku trzeba dopłacić. Widok przez przednią szybę - z widoczną pokrywą silnika, ciągnącą się niemal po horyzont - jest jednak na tyle dobry, że przodem parkuje się bez problemu nawet bez czujników. Widok zza kierownicy Jaguara XJ i doznania kierowcy temu towarzyszące są dość niezwykłe. Siedzi się nisko, ale tablica rozdzielcza jest umieszczona wyżej niż w innych samochodach. Można się zatem czuć niczym pilot za sterami boeinga.

Klasyczne forma i styl Jaguara XJ kryją technologię i wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, które są jak najbardziej up to date. Każdy XJ jest seryjnie wyposażony w aż osiem airbagów (czołowe, boczne z przodu i z tyłu oraz kurtyny) i układ stabilizacji toru jazdy DSC z kontrolą trakcji oraz wspomaganiem nagłego hamowania. Przy takim wyposażeniu, uwzględniając jeszcze klasę i cenę auta, dopłata do ksenonowych reflektorów wydaje się nieporozumieniem. Nawet jeśli kosztują one równowartość zaledwie 1,5% ceny auta. Miłym zaskoczeniem jest natomiast "japońska" gwarancja - 3 lata, i to bez limitu kilometrów.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Dane techniczne

Data publikacji 3/2004
Silnik Widlasty, ośmiocylindrowy, chłodzony cieczą, zamontowany wzdłużnie z przodu; po dwa wałki rozrządu w każdej głowicy, cztery zawory na cylinder; elektronicznie sterowany wtrysk paliwa, katalizator.
Moc kW (KM) 219 (298)
Przy obrotach (/min) 6000
Pojemność skokowa [cm3] 4196
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 411
Przy obrotach (/min) 4100
Przeniesienie napędu Napęd na tylne koła, 6-biegowa przekładnia automatyczna ZF 6HP26. Wielkość przełożeń: I. 4,17, II. 2,34, III. 1,52, IV. 1,14, V. 0,87, VI. 0,69, bieg wsteczny 3,40, przełożenie przekładni głównej 2,87:1.
Nadwozie 4-drzwiowa, 5-osobowa limuzyna z aluminiowym nadwoziem
Układ jezdny Niezależne zawieszenie kół; z przodu i z tyłu podwójne wahacze poprzeczne, amortyzatory pneumatyczne oraz stabilizator. Rozstaw kół z przodu 1556 mm, rozstaw kół z tyłu 1546 mm. Układ kierowniczy ze wspomaganiem, 2,75 obrotu kołem kierownicy między skrajnym położeniem kół. Hydrauliczny, dwuobwodowy układ hamulcowy, z przodu hamulce tarczowe wentylowane, z tyłu hamulce tarczowe, ABS, EBD. Rozmiar kół 8 J x 18, rozmiar opon 235/50 ZR 18.
Dł/szer/wys [mm] 5090/1860/1448
Rozstaw osi [mm] 3034
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 12,4/12,2
Poj. zbiornika paliwa [l] 85
Masa własna [kg] 1755
Rozkład masy przód/tył [%] 51,9/48,1
Dopuszczalne obciążenie [kg] 445
Poj. bagażnika [l] 470
Średnica kierownicy [mm] 385
CO2 (limit) [g/km] 264
Gwarancja podzespoły (lata) 3 lata bez limitu km
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 6
Wyposażenie seryjne 8 airbagów, system DSC (stabilizacja toru jazdy, kontrola trakcji i wspomaganie nagłego hamowania), ABS, elektrochromatyczne lusterka zewnętrzne – el. regulowane, podgrzewane i składane, ogrzewana przednia szyba, reg. kolumny z pedałami
0-30 km/h (s) 1,9
0-80 km/h (s) 5,9
0-100 km/h (s) 8,0
0-130 km/h (s) 12,5
0-160 km/h (s) 18,2
400 m (km/h)/(s) 15,8
Prędkość maksymalna (km/h) 250
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 8,6
Maksymalne (l/100 km) 18,4
średnie podczas testu (l/100 km) 12,5
zasięg (km) 680
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 50 km/h 61
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 80 km/h 63
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 100 km/h 66
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 120 km/h 68
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 130 km/h 70
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 140 km/h 71
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 160 km/h 73
Na postoju 40
Maksymalny przy kickdownie 73
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 48
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 77
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 96
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 120 km/h 116
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 126
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 140 km/h 135
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 160 km/h 155
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 42,9
Wyposażenie dodatkowe Czujniki parkowania z przodu; reflektory ksenonowe ze sprysk.; Premium Sound System; lakier metalizowany.


PODSUMOWANIE

Jaguar XJ8 4.2 V8 High

Ocena:
4
(, )
Już sam styl i łatwa obsługa Jaguara XJ wyróżniają go na tle konkurentów na tyle, że auto zasługuje na uznanie. Silnik, właściwości jezdne czy wyposażenie też pozostawiają miłe wspomnienia. Tak naprawdę, odstraszyć może jedynie cena.
Nadwozie
spory bagażnik
funkcjonalna obsługa
wnętrze obszerne z przodu i z tyłu
kiepsko wykonane niektóre detale
Napęd
ponadprzeciętne osiągi
wysoka kultura pracy silnika
duży moment przy niskich obrotach
dobrze zestopniowany i „inteligentny” 6-stopniowy automat
Bezpieczeństwo
bogate wyposażenie seryjne
układ hamulcowy odporny na fading
Komfort
bardzo wygodne fotele
dobry komfort resorowania
wydajny system wentylacji wnętrza
spore szumy przy szybkiej jeździe
Właściwości jezdne
dobra poręczność
precyzyjny układ kierowniczy
stabilny przy jeździe na wprost
bezpieczne i neutralne zachowanie
Eksploatacja
3 lata gwarancji bez limitu km
stosunkowo wysoka cena zakupu
wysokie koszty utrzymania
krótkie okresy między przeglądami
Środowisko
umiarkowane zużycie paliwa
silnik nie spełnia normy Euro-4
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 159 900 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Elegancja i prostota w jednym to coś ekskluzywnego i cennego. Jaguar XJ wie o tym lepiej od konkurentów.
    auto motor i sport, 2008-08-24 14:00:01
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij