Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.7

Jakie auto jest najlepsze dla rodziny?

Szukasz praktycznego auta rodzinnego? Zobacz nasze propozycje. Pokazujemy nie tylko kombi (Passata i Mondeo), ale alternatywne vany (Zafira i Scenic) oraz furgony (Doblo i Berlingo).

Bogdan Czajkowski 2015-02-25
Otwieracz rodzinne

Nie ma definicji samochodu rodzinnego, nie określają tego nawet skrupulatne normy unijne. Ale jedno jest pewne – auto rodzinne musi być dobre we wszystkim. Dopiero dłuższe wyjazdy z całą rodziną weryfikują naszą wiedzę co do wygody i praktyczności samochodu. Oprócz ekonomiczności, ergonomii i przestrzeni z przodu, zaczynamy doceniać ilość miejsca na tylnej kanapie i wielkość oraz kształt bagażnika. Ważne stają się możliwości aranżacji wnętrza. Również bezpieczeństwo (jazda z dziećmi na pokładzie) staje na czele wymagań.

Za najbardziej prorodzinne uchodzą kombi średniej klasy, duże i pojemne. Od kilkunastu lat konkurują z nimi kompaktowe vany, które wyróżnia wyżej poprowadzona linia dachu. W tej samej lidze próbują grać małe furgony (po uzbrojeniu w tapicerkę i kanapę). Ilość dostępnych modeli w tych klasach jest przeogromna, najtańsze (i najstarsze) można mieć już za kilka tysięcy zł.

Vany

Dla vanów, które miały być rodzinne i uniwersalne, założenie było proste – maksymalna wygoda i praktyczność. Mając wymiary auta kompaktowego, oferują identyczną zwrotność przy znacznie powiększonej przestrzeni we wnętrzu i przynajmniej 400-litrowym bagażniku. Wygodne wsiadanie (i wysiadanie) na wyżej umieszczone siedziska zawdzięczają podwyższonemu nadwoziu. Wysoka pozycja za kierownicą i duże okna umożliwiają podziwianie krajobrazu i ułatwiają przegląd sytuacji wokół samochodu.

Ale najważniejsze jest wnętrze, zwłaszcza za oparciami przednich foteli – ma być pojemne, uniwersalne, z łatwo przestawianą kanapą (jeszcze lepiej z pojedynczymi fotelami drugiego i trzeciego rzędu). W zależności od chwilowych potrzeb – przestrzeń bagażową można powiększyć przesuwając fotele lub je wyjmując. Jazda z dziećmi to konieczność zabrania sterty akcesoriów, które muszą być pod ręką, dlatego van powinien mieć dużo schowków, w tym chłodzony, nawet w podłodze i pod fotelami. Użyteczne będą składane stoliki ukryte w oparciach foteli. Płaska podłoga i zamiast konsoli pomiędzy fotelami – przejście, dzięki któremu łatwiej zaopiekować się dziećmi to kolejny ważny element.

Przydaje się opcjonalne DVD, nic tak nie zajmuje dzieci, jak „kreskówka” na ekranie. Minivany w ilości airbagów dorównują kombi, systemy aktywnego bezpieczeństwa rzadko tutaj trafiają. Oprócz standardowych blokad tylnych drzwi zabezpieczających je przed otwarciem z wnętrza, w przypadku szyb w tylnych drzwiach obsługiwanych elektrycznie, powinna być możliwość ich zablokowania.

 

Renault Scénic II
Nadal atrakcyjny, kusi komfortem i możliwościami wnętrza
 

Jeden z bezpieczniejszych w klasie, w testach Euro-NCAP ocena maksymalna (5 gwiazdek). Ma jasne wnętrze, a dodatkowe lusterko pozwala obserwować pasażerów tylnych siedzeń. Sporo można zmieścić w schowkach o pojemności 91 l (chłodzony – 17 l; inne – pod podłogą i pod siedzeniami). Po złożeniu siedzeń przestrzeń bagażowa mieści 1840 l (przy 5 fotelach – 430/480 l). W opcji – DVD i lodówka. Scénic II występuje również w 7-miejscowej, dłuższej wersji, w której siedzenia trzeciego rzędu chowają się w podłodze bagażnika. Wersja ta mieści w przestrzeni bagażowej od 200/513 do 1920 l. Komfortowe zawieszenie predysponuje go do długich podróży. Wg raportu Dekry niezbyt usterkowy. Tani, ma też niskie koszty utrzymania.

 

Opel Zafira II
Dość funkcjonalny, stabilny cenowo, tani w utrzymaniu
 

7-miejscowy, mniej komfortowy i funkcjonalny od Scénica, ale pewniej się prowadzi, choć mocniejsze wersje mają problemy z trakcją. Szczyci się wysokim poziomem bezpieczeństwa biernego (5 gwiazdek w crash-teście Euro-NCAP). Przestrzeń bagażowa – od 140 l przy siedmiu miejscach, poprzez 645 l przy pięciu, po 1820 l przy złożonych dwóch tylnych rzędach siedzeń. Zafira ma szare wnętrze, z nieco gorszych materiałów. Schowków jest niewiele i są niezbyt duże. Fotele 3. rzędu chowają się w podłodze. Przesuwana kanapa ma składane tylko oparcia – by uzyskać maksymalną przestrzeń bagażową, trzeba postawić do pionu jej niedzielone siedzisko i dosunąć kanapę do przednich foteli. W raportach Dekry wypada nieco lepiej od „francuza”.

Kombi

Do niedawna nie było wyboru – najbardziej rodzinnym autem było kombi klasy średniej, czyli duży sedan z przedłużonym dachem i dodatkowymi drzwiami z tyłu. Kombi ma wszystkie dobre cechy sedana – wysoki komfort, dobre właściwości jezdne połączone z niezłą dynamiką, dobrze wyposażone i wyciszone, obszerne wnętrze wykonane z materiałów o niezłej jakości. W tej klasie do wyboru jest sporo silników oraz różnorodne wyposażenie opcjonalne. Tutaj najszybciej trafiają nowinki techniczne, w tym z zakresu bezpieczeństwa. We wnętrzu kombi mieszczą się duże, wygodne fotele, nie brakuje miejsca z tyłu. Niektóre, np. Peugeot 307 SW, umożliwiają przewóz nawet 7 osób.

Możliwości transportowe aut typu kombi są porównywalne nawet z tym, co oferują minivany; wykorzystanie przestrzeni ograniczają niższe drzwi bagażnika i wnętrze oraz kanapa, którą najczęściej można tylko złożyć (bywa, że jedynie oparcie, choć czasami również jest przesuwana). Wsiadanie i wysiadanie przez niskie drzwi jest utrudnione, widoczność z niżej położonych foteli – gorsza niż w vanach. Ilość schowków jest niewystarczająca, co przy przewożeniu dzieci, zwłaszcza małych, będzie utrudnieniem. W tej klasie nie ma miejsca na kompromis co do bezpieczeństwa, wyposażenie z tej dziedziny (w tym w poduszki) jest bogate i na czasie. Airbag czołowy pasażera jest w kombi wyłączalny, a dzięki znormalizowanym uchwytom Isofix – umieszczonym najczęściej pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy na skrajnych miejscach – montaż fotelików dziecięcych jest niezwykle łatwy.

Ford Mondeo III
Duży, solidny, niezły w roli samochodu rodzinnego
 

Kombi Forda jest obszernym, dobrze wyposażonym samochodem. Ma duży bagażnik, w którym zmieści się od 540 l do 1700 l (po złożeniu kanapy). Zapewnia wysoki komfort jazdy i dobre tłumienie nierówności oraz bardzo dobre właściwości jezdne, będąc w tej „dyscyplinie” wyraźnie lepsze od minivanów i wielu innych kombi. Obszerne wnętrze jest niskie, wykorzystanie przestrzeni ogranicza kanapa, która tylko się składa. Auto nie rozpieszcza ilością schowków. W testach zderzeniowych Euro-NCAP uzyskało 4 gwiazdki. II generacja Mondeo była produkowana w latach 2000–2007. Występuje w dużej ilości na rynku wtórnym, jest jednym z tańszych obszernych samochodów rodzinnych – o niezłej jakości i dobrych walorach jezdnych.

 

VW Passat B5
Wysoka trwałość i jakość wnętrza, oszczędne silniki
 

Passat V generacji (B5) jest dość pojemny i trwały. Wyjątkowo popularny w naszym kraju. W dobrze wygłuszonym wnętrzu zapewnia bardzo dobry komfort podróży i wyśmienite właściwości jezdne. Ma ergonomiczny kokpit wykonany z wysokiej jakości materiałów. Wyposażenie standardowe nie jest bogate, ale lista opcjonalnego jest wyjątkowo długa. Egzemplarze trafi ające do nas zza zachodniej granicy są z reguły dobrze wyposażone. Bagażnik mieści od 495 l do 1600 l po złożeniu kanapy. Niewiele schowków i kanapa tylko składana ograniczają jego walory rodzinne. Cenione są w wersjach z bardzo oszczędnymi dieslami. W crash-testach Euro-NCAP Passat zdobył 4 gwiazdki. Był produkowany w latach 1996–2005, stąd ogromna ilość aut na rynku wtórnym.

 

Furgony

Furgony (dostawczaki, kombivany, vany; ale na początku był furgon) początkowo służyły tylko jako pojazdy dostawcze. W tej roli były powolne, słabo wyposażone i wykończone materiałami kiepskiej jakości. Ich budowa zapewnia nieprzeciętną pojemność, a ciężarowe pochodzenie dużą trwałość podwozia. Współczesne furgony jeśli mają drugą parę drzwi, to – w przeciwieństwie do minivanów – zawsze przesuwaną, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie, zwłaszcza starszym osobom (szczególnie na ciasnych parkingach), oraz zajmowanie się dziećmi, np. przypięcie w foteliku. Te niewielkie auta dostawcze wykończeniem, jakością materiałów i wyposażenia nie dorównują minivanom. We wnętrzu znajdziemy miejsca, w których blacha karoserii nie jest przykryta tapicerką. Tak jak w minivanach, w furgonach siedzi się wysoko, mając doskonałą widoczność dookoła, a łatwiej się nimi manewruje, bo „pudełkowaty” kształt, a zwłaszcza pionowy tył, pozwala bez problemu określić gdzie się kończy i zaczyna samochód.

Możliwościami aranżacji wnętrza oraz jego pojemnością furgony w wersjach osobowych przebijają wszystko, co jeździ. Bywają nawet o 1000 litrów pojemniejsze niż vany. Wersje osobowe mają dużo obszernych schowków (o pojemności przekraczającej nawet 100 l), w tym nad przednią szybą, i typu „lotniczego” nad bocznymi oknami. Potrafi ą zmieścić do ośmiu osób i 600 l ładunku, a pojemność wnętrz ogołoconych z siedzeń przekracza nawet 3000 l! We wnętrzu znajdziemy zarówno indywidualne fotele, jak i dzielone/niedzielone kanapy i, poza VW Caddy, łatwo demontowalne.

Fiat Doblo I
Dobre wyposażenie opcjonalne, doskonałe diesle, tani
 

Może być używany jako auto dostawcze, w weekendy czy w czasie urlopu będzie ponadprzeciętnie pojemnym minivanem. Nieco gorsze komfort, prowadzenie i tłumienie nierówności są pochodną zawieszenia dostosowanego do przewożenia towarów o sporej masie. Plusem jest prostota konstrukcji i duża trwałość. Wersja osobowa wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa odbiega od minivanów; niedostępne są kurtyny powietrzne i ESP. W crash-teście Euro-NCAP Doblo uzyskało 4 gwiazdki. Mieści od 750 l przy 5 miejscach do 3000 l po złożeniu siedzeń. Występuje też w wersjach przedłużanej i 7-osobowej. Ma dużo praktycznych schowków, w tym nad szybą przednią. Auta z lat 2001–2010 to najtańsze metry sześcienne wnętrza.

 

Citroën Berlingo I
Im starszy, tym gorzej wyposażony w standardzie i w opcji
 

Na rynku od 1996 r. Ma praktycznie urządzone wnętrze z wygodnymi fotelami. Pomimo „dostawczych” genów, prowadzi się przyzwoicie. Zawieszenie jest miękkie, nieźle tłumi nierówności, choć przekłada się to na gorsze prowadzenie w zakrętach. Pojemność wnętrza nieco mniejsza niż w Doblo – od 624 l przy 5 miejscach do 2800 l po złożeniu dzielonej kanapy. Ma dużo schowków: wielka półka z przodu, siatki pod dachem, schowki w podłodze i w drzwiach oraz w tablicy. Przed liftingiem, w crash-teście Euro-NCAP uzyskał 3 gwiazdki. Nie są dostępne kurtyny powietrzne, ESP i, w autach z pierwszych lat produkcji, uchwyty Isofix. Imponujące wnętrze, niezłe prowadzenie i cena to dobre połączenie – Berlingo pierwszej generacji nadal świetnie się sprawdza.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    dla nas najlepszym autem rodzinnym jest nasz minivan BMW Gran Tourer, kupilismy go przed wakacjami w katowickim Bawaria Motors BMW, rewelacyjne auto- przestronne, komfortowa jazda, pojemny bagażnik. Idealne auto
    bozer, 2016-11-30 16:48:17
  • avatar
    zgłoś
    dla nas najlepszym autem rodzinnym jest nasz minivan BMW Gran Tourer, kupilismy go przed wakacjami w katowickim Bawaria Motors BMW, rewelacyjne auto- przestronne, komfortowa jazda, pojemny bagażnik. Idealne auto
    bozer, 2016-11-30 16:48:01
  • avatar
    zgłoś
    dla nas najlepszym autem rodzinnym jest nasz minivan BMW Gran Tourer, kupilismy go przed wakacjami w katowickim Bawaria Motors BMW, rewelacyjne auto- przestronne, komfortowa jazda, pojemny bagażnik. Idealne auto
    bozer, 2016-11-30 16:47:13
  • avatar
    zgłoś
    <p>Jakim samochodem łatwiej wybrać się na rodzinne zakupy bądź na dłuższy wyjazd? Sprawdzamy, jaki rodzaj nadwozia zapewni maksimum wygody, praktyczności i bezpieczeństwa.</p><br /><br /><a href="/testy/rodzinny-van-rodzinne-kombi-rodzinny-uzywane-samochody,19047,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-02-25 15:31:01
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij