Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.9

Jakie auto jest najlepsze dla rodziny?

Szukasz praktycznego auta rodzinnego? Zobacz nasze propozycje. Pokazujemy nie tylko kombi (Passata i Mondeo), ale alternatywne vany (Zafira i Scenic) oraz furgony (Doblo i Berlingo).

Otwieracz rodzinne

Jakie auto dla rodziny?

Nie ma definicji idealnego auta dla rodziny, nie określają tego nawet skrupulatne normy unijne. Ale jedno jest pewne – auto rodzinne musi być dobre we wszystkim. Dopiero dłuższe wyjazdy z całą rodziną weryfikują naszą wiedzę co do wygody i praktyczności samochodu. Oprócz ekonomiczności, ergonomii i przestrzeni z przodu, zaczynamy doceniać ilość miejsca na tylnej kanapie i wielkość oraz kształt bagażnika. Ważne stają się możliwości aranżacji wnętrza. Również bezpieczeństwo (jazda z dziećmi na pokładzie) staje na czele wymagań.

Za najbardziej prorodzinne uchodzą kombi średniej klasy, duże i pojemne. Od kilkunastu lat konkurują z nimi kompaktowe vany, które wyróżnia wyżej poprowadzona linia dachu. W tej samej lidze próbują grać małe furgony (po uzbrojeniu w tapicerkę i kanapę). Ilość dostępnych modeli w tych klasach jest przeogromna, najtańsze (i najstarsze) można mieć już za kilka tysięcy zł.

Vany

Dla vanów, które miały być rodzinne i uniwersalne, założenie było proste – maksymalna wygoda i praktyczność. Mając wymiary auta kompaktowego, oferują identyczną zwrotność przy znacznie powiększonej przestrzeni we wnętrzu i przynajmniej 400-litrowym bagażniku. Wygodne wsiadanie (i wysiadanie) na wyżej umieszczone siedziska zawdzięczają podwyższonemu nadwoziu. Wysoka pozycja za kierownicą i duże okna umożliwiają podziwianie krajobrazu i ułatwiają przegląd sytuacji wokół samochodu.

Ale najważniejsze jest wnętrze, zwłaszcza za oparciami przednich foteli – ma być pojemne, uniwersalne, z łatwo przestawianą kanapą (jeszcze lepiej z pojedynczymi fotelami drugiego i trzeciego rzędu). W zależności od chwilowych potrzeb – przestrzeń bagażową można powiększyć przesuwając fotele lub je wyjmując. Jazda z dziećmi to konieczność zabrania sterty akcesoriów, które muszą być pod ręką, dlatego van powinien mieć dużo schowków, w tym chłodzony, nawet w podłodze i pod fotelami. Użyteczne będą składane stoliki ukryte w oparciach foteli. Płaska podłoga i zamiast konsoli pomiędzy fotelami – przejście, dzięki któremu łatwiej zaopiekować się dziećmi to kolejny ważny element.

Przydaje się opcjonalne DVD, nic tak nie zajmuje dzieci, jak „kreskówka” na ekranie. Minivany w ilości airbagów dorównują kombi, systemy aktywnego bezpieczeństwa rzadko tutaj trafiają. Oprócz standardowych blokad tylnych drzwi zabezpieczających je przed otwarciem z wnętrza, w przypadku szyb w tylnych drzwiach obsługiwanych elektrycznie, powinna być możliwość ich zablokowania.

 

Renault Scénic II
Renault Scenic
Nadal atrakcyjny, kusi komfortem i możliwościami wnętrza
 

Jeden z bezpieczniejszych w klasie, w testach Euro-NCAP ocena maksymalna (5 gwiazdek). Ma jasne wnętrze, a dodatkowe lusterko pozwala obserwować pasażerów tylnych siedzeń. Sporo można zmieścić w schowkach o pojemności 91 l (chłodzony – 17 l; inne – pod podłogą i pod siedzeniami). Po złożeniu siedzeń przestrzeń bagażowa mieści 1840 l (przy 5 fotelach – 430/480 l). W opcji – DVD i lodówka. Scénic II występuje również w 7-miejscowej, dłuższej wersji, w której siedzenia trzeciego rzędu chowają się w podłodze bagażnika. Wersja ta mieści w przestrzeni bagażowej od 200/513 do 1920 l. Komfortowe zawieszenie predysponuje go do długich podróży. Wg raportu Dekry niezbyt usterkowy. Tani, ma też niskie koszty utrzymania.

 

Opel Zafira II
Opel Zafira 2008
Dość funkcjonalny, stabilny cenowo, tani w utrzymaniu
 

7-miejscowy, mniej komfortowy i funkcjonalny od Scénica, ale pewniej się prowadzi, choć mocniejsze wersje mają problemy z trakcją. Szczyci się wysokim poziomem bezpieczeństwa biernego (5 gwiazdek w crash-teście Euro-NCAP). Przestrzeń bagażowa – od 140 l przy siedmiu miejscach, poprzez 645 l przy pięciu, po 1820 l przy złożonych dwóch tylnych rzędach siedzeń. Zafira ma szare wnętrze, z nieco gorszych materiałów. Schowków jest niewiele i są niezbyt duże. Fotele 3. rzędu chowają się w podłodze. Przesuwana kanapa ma składane tylko oparcia – by uzyskać maksymalną przestrzeń bagażową, trzeba postawić do pionu jej niedzielone siedzisko i dosunąć kanapę do przednich foteli. W raportach Dekry wypada nieco lepiej od „francuza”.

BP

Kombi

Do niedawna nie było wyboru – najbardziej rodzinnym autem było kombi klasy średniej, czyli duży sedan z przedłużonym dachem i dodatkowymi drzwiami z tyłu. Kombi ma wszystkie dobre cechy sedana – wysoki komfort, dobre właściwości jezdne połączone z niezłą dynamiką, dobrze wyposażone i wyciszone, obszerne wnętrze wykonane z materiałów o niezłej jakości. W tej klasie do wyboru jest sporo silników oraz różnorodne wyposażenie opcjonalne. Tutaj najszybciej trafiają nowinki techniczne, w tym z zakresu bezpieczeństwa. We wnętrzu kombi mieszczą się duże, wygodne fotele, nie brakuje miejsca z tyłu. Niektóre, np. Peugeot 307 SW, umożliwiają przewóz nawet 7 osób.

Możliwości transportowe aut typu kombi są porównywalne nawet z tym, co oferują minivany; wykorzystanie przestrzeni ograniczają niższe drzwi bagażnika i wnętrze oraz kanapa, którą najczęściej można tylko złożyć (bywa, że jedynie oparcie, choć czasami również jest przesuwana). Wsiadanie i wysiadanie przez niskie drzwi jest utrudnione, widoczność z niżej położonych foteli – gorsza niż w vanach. Ilość schowków jest niewystarczająca, co przy przewożeniu dzieci, zwłaszcza małych, będzie utrudnieniem. W tej klasie nie ma miejsca na kompromis co do bezpieczeństwa, wyposażenie z tej dziedziny (w tym w poduszki) jest bogate i na czasie. Airbag czołowy pasażera jest w kombi wyłączalny, a dzięki znormalizowanym uchwytom Isofix – umieszczonym najczęściej pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy na skrajnych miejscach – montaż fotelików dziecięcych jest niezwykle łatwy.

Ford Mondeo III
Duży, solidny, niezły w roli samochodu rodzinnego
 

Kombi Forda jest obszernym, dobrze wyposażonym samochodem. Ma duży bagażnik, w którym zmieści się od 540 l do 1700 l (po złożeniu kanapy). Zapewnia wysoki komfort jazdy i dobre tłumienie nierówności oraz bardzo dobre właściwości jezdne, będąc w tej „dyscyplinie” wyraźnie lepsze od minivanów i wielu innych kombi. Obszerne wnętrze jest niskie, wykorzystanie przestrzeni ogranicza kanapa, która tylko się składa. Auto nie rozpieszcza ilością schowków. W testach zderzeniowych Euro-NCAP uzyskało 4 gwiazdki. II generacja Mondeo była produkowana w latach 2000–2007. Występuje w dużej ilości na rynku wtórnym, jest jednym z tańszych obszernych samochodów rodzinnych – o niezłej jakości i dobrych walorach jezdnych.

 

VW Passat B5
Wysoka trwałość i jakość wnętrza, oszczędne silniki
 

Passat V generacji (B5) jest dość pojemny i trwały. Wyjątkowo popularny w naszym kraju. W dobrze wygłuszonym wnętrzu zapewnia bardzo dobry komfort podróży i wyśmienite właściwości jezdne. Ma ergonomiczny kokpit wykonany z wysokiej jakości materiałów. Wyposażenie standardowe nie jest bogate, ale lista opcjonalnego jest wyjątkowo długa. Egzemplarze trafi ające do nas zza zachodniej granicy są z reguły dobrze wyposażone. Bagażnik mieści od 495 l do 1600 l po złożeniu kanapy. Niewiele schowków i kanapa tylko składana ograniczają jego walory rodzinne. Cenione są w wersjach z bardzo oszczędnymi dieslami. W crash-testach Euro-NCAP Passat zdobył 4 gwiazdki. Był produkowany w latach 1996–2005, stąd ogromna ilość aut na rynku wtórnym.

 

Furgony

Furgony (dostawczaki, kombivany, vany; ale na początku był furgon) początkowo służyły tylko jako pojazdy dostawcze. W tej roli były powolne, słabo wyposażone i wykończone materiałami kiepskiej jakości. Ich budowa zapewnia nieprzeciętną pojemność, a ciężarowe pochodzenie dużą trwałość podwozia. Współczesne furgony jeśli mają drugą parę drzwi, to – w przeciwieństwie do minivanów – zawsze przesuwaną, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie, zwłaszcza starszym osobom (szczególnie na ciasnych parkingach), oraz zajmowanie się dziećmi, np. przypięcie w foteliku. Te niewielkie auta dostawcze wykończeniem, jakością materiałów i wyposażenia nie dorównują minivanom. We wnętrzu znajdziemy miejsca, w których blacha karoserii nie jest przykryta tapicerką. Tak jak w minivanach, w furgonach siedzi się wysoko, mając doskonałą widoczność dookoła, a łatwiej się nimi manewruje, bo „pudełkowaty” kształt, a zwłaszcza pionowy tył, pozwala bez problemu określić gdzie się kończy i zaczyna samochód.

Możliwościami aranżacji wnętrza oraz jego pojemnością furgony w wersjach osobowych przebijają wszystko, co jeździ. Bywają nawet o 1000 litrów pojemniejsze niż vany. Wersje osobowe mają dużo obszernych schowków (o pojemności przekraczającej nawet 100 l), w tym nad przednią szybą, i typu „lotniczego” nad bocznymi oknami. Potrafi ą zmieścić do ośmiu osób i 600 l ładunku, a pojemność wnętrz ogołoconych z siedzeń przekracza nawet 3000 l! We wnętrzu znajdziemy zarówno indywidualne fotele, jak i dzielone/niedzielone kanapy i, poza VW Caddy, łatwo demontowalne.

Fiat Doblo I
Fiat Doblo I – od 19 000 zł - Dobre wyposażenie opcjonalne, doskonałe diesle, tani
Dobre wyposażenie opcjonalne, doskonałe diesle, tani
 

Może być używany jako auto dostawcze, w weekendy czy w czasie urlopu będzie ponadprzeciętnie pojemnym minivanem. Nieco gorsze komfort, prowadzenie i tłumienie nierówności są pochodną zawieszenia dostosowanego do przewożenia towarów o sporej masie. Plusem jest prostota konstrukcji i duża trwałość. Wersja osobowa wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa odbiega od minivanów; niedostępne są kurtyny powietrzne i ESP. W crash-teście Euro-NCAP Doblo uzyskało 4 gwiazdki. Mieści od 750 l przy 5 miejscach do 3000 l po złożeniu siedzeń. Występuje też w wersjach przedłużanej i 7-osobowej. Ma dużo praktycznych schowków, w tym nad szybą przednią. Auta z lat 2001–2010 to najtańsze metry sześcienne wnętrza.

 

Citroën Berlingo I
Citroën Berlingo I – od 17 900 zł - Im starszy, tym gorzej wyposażony w standardzie i w opcji
Im starszy, tym gorzej wyposażony w standardzie i w opcji
 

Na rynku od 1996 r. Ma praktycznie urządzone wnętrze z wygodnymi fotelami. Pomimo „dostawczych” genów, prowadzi się przyzwoicie. Zawieszenie jest miękkie, nieźle tłumi nierówności, choć przekłada się to na gorsze prowadzenie w zakrętach. Pojemność wnętrza nieco mniejsza niż w Doblo – od 624 l przy 5 miejscach do 2800 l po złożeniu dzielonej kanapy. Ma dużo schowków: wielka półka z przodu, siatki pod dachem, schowki w podłodze i w drzwiach oraz w tablicy. Przed liftingiem, w crash-teście Euro-NCAP uzyskał 3 gwiazdki. Nie są dostępne kurtyny powietrzne, ESP i, w autach z pierwszych lat produkcji, uchwyty Isofix. Imponujące wnętrze, niezłe prowadzenie i cena to dobre połączenie – Berlingo pierwszej generacji nadal świetnie się sprawdza.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    dla nas najlepszym autem rodzinnym jest nasz minivan BMW Gran Tourer, kupilismy go przed wakacjami w katowickim Bawaria Motors BMW, rewelacyjne auto- przestronne, komfortowa jazda, pojemny bagażnik. Idealne auto
    bozer, 2016-11-30 16:48:17
  • avatar
    zgłoś
    dla nas najlepszym autem rodzinnym jest nasz minivan BMW Gran Tourer, kupilismy go przed wakacjami w katowickim Bawaria Motors BMW, rewelacyjne auto- przestronne, komfortowa jazda, pojemny bagażnik. Idealne auto
    bozer, 2016-11-30 16:48:01
  • avatar
    zgłoś
    dla nas najlepszym autem rodzinnym jest nasz minivan BMW Gran Tourer, kupilismy go przed wakacjami w katowickim Bawaria Motors BMW, rewelacyjne auto- przestronne, komfortowa jazda, pojemny bagażnik. Idealne auto
    bozer, 2016-11-30 16:47:13
  • avatar
    zgłoś
    <p>Jakim samochodem łatwiej wybrać się na rodzinne zakupy bądź na dłuższy wyjazd? Sprawdzamy, jaki rodzaj nadwozia zapewni maksimum wygody, praktyczności i bezpieczeństwa.</p><br /><br /><a href="/testy/rodzinny-van-rodzinne-kombi-rodzinny-uzywane-samochody,19047,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-02-25 15:31:01
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij