Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Jeep Cherokee – Okantowany

Debiutująca czwarta generacja Jeepa Cherokee zrywa z krągłościami; jest drugą po Commanderze kompilacją nowej stylistyki - muskularnej i męskiej - oraz tradycyjnej kanciastości.

2008-02-18
Jeep Cherokee Chromowane listwy są znakiem rozpoznawczym wersji Limited. Otwierany do przodu lub tyłu miękki dach jest opcją również w wersji Sport.

Jeep jest ikoną - jak Che Guevara. Tyle tylko, że inaczej niż ów bohater stroni od rewolucyjnych zmian. Niektóre elementy stylistyki, jak np. osłona chłodnicy z siedmioma pionowymi szczelinami (tu chromowana), będą wyróżniać Jeepa aż do końca świata. Nawet gdy pod maską będzie pracował silnik elektryczny.

Samochód ma zwartą sylwetkę i kompaktowe rozmiary, jest nawet minimalnie krótszy od poprzednika produkowanego od 2001 roku. W nadwoziu królują pionowe i poziome płaszczyzny. Uwagę zwracają też niskie okna i mocno zaakcentowane trapezowe nadkola. Cherokee (vel Liberty w USA) jest bliźniakiem Dodge'a Nitro; wspólne są konstrukcja podwozia i nadwozia - różnią się układem napędowym. Dodge to typowy przedstawiciel SUV-ów - ma napęd na jedną oś lub prosty na wszystkie koła. Natomiast Jeep Cherokee to bezkompromisowy offroader o dużych możliwościach - ma zaadaptowany z większego Grand Cherokee system stałego, aktywnego napędu 4x4 Selec-Trac II.

We wnętrzu panuje klimat znany z innych aut Jeepa i Chryslera. Wysoka, płaska i pionowa tablica przyrządów nawiązuje do pierwszych modeli firmy, niestety, jej dolna krawędź jest tak nisko, że przeszkadza we wsunięciu nóg pod nią. Całość jest nieźle spasowana i wykonana z dobrych materiałów. W nieco plastikowym wnętrzu nie brakuje miejsca pomimo niewielkiej jak na obecne trendy długości samochodu równej 4,5 metra. Bagażnik ma ponad 400 litrów pojemności, która po złożeniu kanapy zwiększa się do ponad 1400 litrów (przy zachowaniu płaskiej podłogi).

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
NadwoziePięciodrzwiowy, pięciomiejscowy samochód terenowy, dług. x szer. x wys. 4493 x 1839 x 1797 (z relingami) mm, rozstaw osi 2694 mm, masa własna 1980 kg, ładowność 540 kg, pojemność bagażnika 419/1404 l, prześwit 189 mm.
SilnikWysokoprężny, rzędowy, 4-cylindrowy, umieszczony wzdłużnie, 4 zawory na cylinder. Pojemność skokowa 2768 cm3, moc maks. 130 kW (177 KM) przy 3800 obr/min, maks. moment obrotowy 460 Nm przy 2000 obr/min (przekładnia automatyczna). Napęd na cztery koła.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h b.d. Prędkość maksymalna b.d. Średnie zużycie paliwa 9,4 l/100 km

Samochód może być napędzany 3,7- litrowym, benzynowym V6 o mocy 205 KM lub 2,8-litrowym turbodieslem o mocy 177 KM. I ta wersja nas interesuje, bo tylko ona będzie oferowana w Polsce. Silnik może przekazywać moc poprzez mechaniczną 6-biegową przekładnię lub 5-przełożeniowy, adaptacyjny automat. Spora moc napędu nie przekłada się na jakieś ekscytujące osiągi na szosie. Nawet z przekładnią mechaniczną Cherokee rozpędza się ospale, reakcja na wciśnięcie gazu jest mocno spóźniona i... przez chwilę nie dzieje się nic. Prawie 500 niutonometrów momentu obrotowego przynajmniej w części gdzieś wyparowuje. Nieco lepiej jest, gdy auto popędzamy na wysokich obrotach, ale zużycie paliwa łatwo wtedy przekracza 11,6 l/100 km (ten sam silnik łączony z automatem w cięższym Voyagerze spala o dwa litry mniej). W sumie auto da się rozbujać do prędkości właściwych osobówkom, ale wymaga to czasu i raczej prostych dróg - Jeep skalibrowany jest na Amerykę Północną.

Zawieszenie (podwójne wahacze poprzeczne z przodu, z tyłu sztywna oś zawieszona na układzie wahaczy, sprężyny śrubowe) jest kompromisem, i to raczej w kierunku właściwości terenowych; zbytnia jego twardość przeszkadzałaby poza bitymi traktami. Dlatego Cherokee na szosie wyraźnie przechyla się w ciasnych zakrętach, a przy szybkiej jeździe terenowej potrafi przodem dobijać. Za to łatwiej wspina się po skałach dzięki dużemu wykrzyżowaniu osi. W terenie Jeep bryluje. Radzi sobie wśród kamieni, po obniżeniu ciśnienia powietrza w oponach pokona nawet pustynne wydmy. W normalnym trybie 4WD Auto 42% momentu napędowego trafia na przód, lecz w razie potrzeby ten rozdział się zmienia, płynnie i automatycznie. W opałach pomoże tryb 4WD Low z redukcją przełożenia i rozdziałem mocy na sztywno po 50% pomiędzy osie. Dodatkowo Selec-Trac wyczuwa zagrożenie poślizgiem kół i błyskawicznie "interweniuje".

Nowy, hardcorowy Cherokee nie jest siermiężną terenówką, kierowca zdobywa w nim teren wyposażony w bogatą elektronikę podwozia (łącznie z ESP) oraz we wspomagacze zjazdu i podjazdu (HDC i HSA), otoczony poduszkami powietrznymi.

Nowy Jeep Cherokee jest i bardziej męski, i bardziej klasyczny od poprzednika. Jego możliwości w każdych warunkach eksploatacji poprawiły się. Auto już w lutym zostanie wprowadzone do sprzedaży w Polsce i wtedy przekonamy się, czy to dobrze, że ominął je ogień (stylistycznej) rewolucji.

Tekst: Bogdan Czajkowski
Zdjęcia: Jeep
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 196 100 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Za***sty jest ten nowy cherokee.
    ~Leon Z, 2008-03-21 16:07:35
  • avatar
    zgłoś
    Debiutująca czwarta generacja Jeepa Cherokee zrywa z krągłościami; jest drugą po Commanderze kompilacją nowej stylistyki - muskularnej i męskiej - oraz tradycyjnej kanciastości.
    auto motor i sport, 2008-02-18 09:44:51
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij