Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
1.0

Jeep Cherokee i Nissan X-Trail: Coraz bliżej ziemi

Jeep i Nissan niemal jednocześnie wzbogacają liczną rodzinę SUV-ów o nowego Cherokee i X-Traila. Jeden i drugi stały się bardziej miejskie i łagodne. Sprawdzamy, na ile przydatne okażą się na co dzień.  

Roman Skąpski, Malte Jürgens 2014-11-26

Producenci aut dla swoich klientów potrafią zrobić wszystko, nawet zerwać z wieloletnią tradycją, podobno określającą tożsamość ich marki. Ponieważ kierowcy SUV-ów jeżdżą niemal wyłącznie po asfalcie i ani myślą zapuszczać się w teren, nie kto inny jak Jeep, zaprzysięgły dostawca terenówek z napędem na cztery koła, zaprezentował kompaktowego Sports Utility, którego w wersji podstawowej można mieć wyłącznie z napędem na przednie koła. Jeep Cherokee rocznik 2014 z nowym modelem Nissana, X-Trailem skonstruowanym na bazie popularnego Qashqaia, musi zmierzyć się w takich przyziemnych kategoriach jak ilość miejsca w kabinie, komfort, zużycie paliwa, wyposażenie, czy cena. Oszczędziliśmy tym autom prawdziwie terenowego sprawdzianu, ograniczając się tylko do błotnej sesji fotograficznej, dla artystycznego efektu.

Nissan X-Trail jest o 27 cm dłuższy niż Qashqai, ma więc rzeczywiście duży przedział ładunkowy – już w standardowym położeniu bagażnik ma pojemność 550 litrów.

Dzięki sprytnie zaprojektowanej, podwójnej podłodze oraz praktycznym przegródkom wszelki ładunek można przewieźć tak, by znalazł stabilne i dogodne miejsce w bagażniku – i to od pudełka z landrynkami poczynając, poprzez wielką walizę po pełnowymiarowe koło zapasowe, czy dwa opcjonalne fotele dla szóstego i siódmego pasażera. Jeśli złożyć oparcia tylnych foteli, przestrzeń ładunkowa zwiększy się do 1982 litrów.

Mimo że Jeep ma niemal taki sam rozstaw osi jak Nissan, jego bagażnik jest znacznie mniejszy. Standardowa pojemność to 412 litrów, a jeśli złożyć fotele, zwiększy się do 1267 l. Także pasażerowie zasiadający z tyłu mają w Cherokee mniej miejsca niż ci w X-Trailu, zwłaszcza na nogi.

Po raz pierwszy w historii Jeep Cherokee może mieć tylko przedni napęd

Jedynie przestrzeń wokół głów pasażerów zajmujących miejsca w drugim rzędzie siedzeń jest w Jeepie większa niż w Nissanie – wszystko przez to, że tylne fotele w japońskim aucie umieszczono wyżej, a rozsuwany dach ogranicza przestrzeń od góry. Kierowca i pasażer Nissana zasiadają na bardziej sprężystych fotelach niż te w Cherokee. Chociaż oparcia niespecjalnie mocno przytrzymują ciało, siedzenia zdają egzamin z wygody nawet na dłuższych dystansach i budzą większe zaufanie niż te w Jeepie. Fotele „amerykanina” są mniej wyprofilowane i zbyt miękkie, co trochę rozczarowuje.

   
We wnętrzu wygodnie będzie podróżować nawet pięciu pasażerów. W razie potrzeby w Nissanie można załączyć napęd czterech kół. Dzięki przemyślnie składanej podłodze bagażnika można rozsądnie, według gabarytów, porozmieszczać bagaże. Sam przedział ładunkowy ma pojemność 550 l

 

W bezpośrednim porównaniu obydwaj konkurenci wydają się zachowywać równie wysoki poziom, jednak test ujawnia, że mają zupełnie różne charaktery. Zawdzięczają to przede wszystkim silnikom. Nissan sprzedaje X-Traila wyłącznie z 1,6-litrowym turbodieslem od Renault. Jednostka ta przy 4000 obrotów na minutę osiąga moc 130 KM, a jej maksymalny moment obrotowy to 320 Nm przy 1750 obr/ min. Dwulitrowy turbodiesel Jeepa, pochodzący z zasobów Fiata, potrafi wykrzesać z siebie 140 KM przy 4500 obr/min i także po osiągnięciu 1750 obr/min oddaje do dyspozycji moment obrotowy o wartości 350 Nm.

Mimo że obydwa SUV-y przyspieszają do 100 km/h w podobnym czasie (11,5 i 11,6 s) oraz uzyskują niemal identyczną prędkość maksymalną, to jednak silnik X-Traila jest znacznie głośniejszy. Domaga się, żeby kręcić go wysoko, w swoim żywiole jest dopiero powyżej 2000 obrotów na minutę, ale właśnie wtedy wyraźnie słychać go w kabinie. Przy prędkości wyższej niż 160 km/h w czasie długich autostradowych podróży jego pracy towarzyszy nerwowy miarowy stukot. Nieco większy silnik produkcji Fiata okazuje się w Jeepie znacznie dyskretniejszym towarzyszem podróży. Jeśli chodzi o komfort jazdy, Cherokee i bez tego zbiera więcej pochwał. Jego zawieszenie okazuje się nieco bardziej miękkie niż Nissana, co wynika także z rodzaju opon. Testowany Cherokee podróżował na 17-calowych kołach, a X-Trail na 19-calowych, które na wyboistych nawierzchniach (np. na kocich łbach) są głośniejsze i powodują większe drgania nadwozia.

W szybko przejeżdżanych zakrętach X-Trail przechyla się na boki nieco bardziej niż Cherokee, który pokonuje je bardziej neutralnie. Wprawdzie układy kierownicze obydwu samochodów są wspomagane elektrycznie, okazują się jednak wystarczająco precyzyjne także podczas jazdy po serpentynach. Ponieważ karoseria Jeepa mniej się przechyla, a środek ciężkości auta leży nieco niżej niż w Nissanie, Cherokee żwawiej wykonuje ćwiczenia polegające na jeździe w slalomie czy gwałtownej zmianie pasa ruchu. Także w zwykłym ruchu drogowym Jeep okazuje się zwinniejszy – tego akurat się po nim nie spodziewaliśmy.

Tym bardziej że nasze pomiary wykazały, iż Jeep jest o 100 kg cięższy niż Nissan. Niespodzianka jest tym większa, że testowy Cherokee nie miał napędu na cztery koła, w który był wyposażony X-Trail (Nissana też można kupić z napędem na dwa koła). X-Trail waży tylko 1686 kg, a potrafi pociągnąć przyczepę o masie dwóch ton. Cherokee poradzi sobie z ciężarem 1,8 tony zaczepionym na haku.

Pod względem hamowania obydwa auta idą łeb w łeb. Wprawdzie Nissan, gdy ma zimne tarcze hamulcowe, potrzebuje na zatrzymanie się ze 100 km/h ponad 39 m (o pół metra więcej niż Jeep), jednak po ich rozgrzaniu zatrzymuje się o prawie metr wcześniej niż Cherokee. I słówko o pieniądzach. Jeep z testowanym dieslem 2.0 kosztuje 131 900 zł, z kolei najtańszy Nissan z dieslem 1.6 – 114 900 zł; obydwa auta w tych wersjach mają napęd na dwa koła. Do 4x4 w Jeepie trzeba dopłacić 14 900 zł, a Nissanie 18 000 zł. I uwaga na wyposażenie – to najbardziej podstawowe w X-Trailu jest uboższe od podstawowego w Cherokee.

Test dosłownie o włos wygrywa Nissan X-Trail, ale Jeep budzi co najmniej tyle samo sympatii. Cherokee w wersji z przednim napędem jest świetnym SUV-em dla par, które chcą być trendy, lubią czasem posłuchać operowej muzyki i wybrać się od czasu do czasu swym autem z równie ceniącymi smak życia przyjaciółmi do modnej restauracji. X-Trail jest z kolei idealnym SUV-em rodzinnym, który wioząc dzieci do piaskownicy lubi, żeby mu od czasu do czasu załączyć napęd drugiej osi.

Pasażerowie zasiadający z tyłu mają wprawdzie mniej miejsca na nogi, za to więcej nad głową. Sześciobiegowa skrzynia zapewnia lepszą elastyczność niż ta w Nissanie – na przyspieszenie od 60 do 100 km/h na piątym biegu Jeep potrzebuje 9,9 s, a X-Trail 11,0 s Bagażnik Jeepa jest mniejszy o 140 litrów w porównaniu z tym, jaki ma X-Trail.

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne X-Trail 1.6 dCi 4x2 Visia Cherokee 2.0 Multijet 4x2 Longitude
Rodzaj silnika/liczba cylindrówwysokoprężny, R4wysokoprężny, R4
Moc kW (KM)130 KM140 KM
Przy obrotach (/min)4000/min4500/min
Poj. skokowa cm31598 cm31956 cm3
Rodzaj paliwaONON
Maksymalny moment obrotowy (Nm)320 Nm350 Nm
Przy obrotach (/min)1750/min1750/min
Przeniesienie napęduna cztery kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4640/1820/1695 mm4624/1859/1670 mm
Rozstaw osi (mm)2705 mm2700 mm
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)12,1/12,1 m12,2/12,1 m
Poj. zbiornika paliwa (l)60 l60 l
Masa własna (kg)1686 kg1789 kg
Dopuszczalne obciążenie (kg)474 kg502 kg
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1465/1450 mm1490/1455 mm
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1020/890 mm1050/940 mm
Rozmiar opon225/55 R 19 V; Goodyear Efficient Grip225/60 R 17 H; Continental Prem.Contact5
CO2 (limit) g/km139 g/km139 g/km
Norma emisji spalinEuro 5Euro 5
OsiągiX-Trail 1.6 dCi 4x2 VisiaCherokee 2.0 Multijet 4x2 Longitude
0-80 km/h (s)7,7 s7,8 s
0-100 km/h (s)11,6 s11,5 s
0-120 km/h (s)17,2 s16,9 s
0-130 km/h (s)20,6 s20,0 s
0-140 km/h (s)25,3 s24,0 s
0-160 km/h (s)38,8 s35,5 s
400 m (km/h)/(s)18,0 s17,9 s
Prędkość maksymalna (km/h)186 km/h187 km/h
Próba jazdy X-Trail 1.6 dCi 4x2 VisiaCherokee 2.0 Multijet 4x2 Longitude
(Slalom 18 m ) km/h59,4 km/h61,5 km/h
Próba jazdyX-Trail 1.6 dCi 4x2 VisiaCherokee 2.0 Multijet 4x2 Longitude
Test omijania (prędkość. autostradowa)121,8 km/h125,7 km/h
Próba jazdy X-Trail 1.6 dCi 4x2 VisiaCherokee 2.0 Multijet 4x2 Longitude
Test omijania (prędkość. drogowa) prędkość najazdu km/h69 km/h70 km/h
Test omijania (prędkość. drogowa) prędkość wyjazdu km/h44 km/h46 km/h
Zużycie paliwaX-Trail 1.6 dCi 4x2 VisiaCherokee 2.0 Multijet 4x2 Longitude
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( w mieście) l/km6,2 l/100 km6,4 l/100 km
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( poza miastem) l/km4,8 l/100 km4,6 l/100 km
Zużycie paliwa wg normy NEDC (średnie) l/km5,3 l/100 km5,3 l/100 km
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)5,9 l/100 km5,2 l/100 km
Maksymalne (l/100 km)9,7 l/100 km9,8 l/100 km
średnie podczas testu (l/100 km)7,7 l/100 km7,6 l/100 km
zasięg (km)779 km789 km
Poziom hałasu (dB)X-Trail 1.6 dCi 4x2 VisiaCherokee 2.0 Multijet 4x2 Longitude
przy 80 km/h dB(A)64 dB(A)62 dB(A)
przy 100 km/h dB(A)65 dB(A)64 dB(A)
przy 130 km/h dB(A)70 dB(A)68 dB(A)
przy 160 km/h dB(A)74 dB(A)72 dB(A)
Droga hamowania (m)X-Trail 1.6 dCi 4x2 VisiaCherokee 2.0 Multijet 4x2 Longitude
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)39,2 m38,7 m
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)39,8 m38,4 m
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)38,7 m39,5 m
ze 140 km/h na zimno (nie obciążony) (m)76,0 m73,0 m
Ze 100 km/h na mokrej nawierzchni46,0 m42,0 m
na różnej nawierzchni (m)99,0 m80,0 m
Ceny i wyposażenieX-Trail 1.6 dCi 4x2 VisiaCherokee 2.0 Multijet 4x2 Longitude
Cena modelu podstawowego (zł)114 900 zł131 900 zł
Cena modelu testowanego (zł)159 000 zł131 900 zł
Klimatyzacja automatyczna- złtak
Nawigacja GPS- zł8700 zł
Czujnik parkowania z przodu/z tyłu3900 zł- / tak
System start/stopserser
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Ocena punktowa (maks. 500)

X-Trail 1.6 dCi 4x2 Visia 332 (500) Dwa punkty różnicy w teście to naprawdę minimalna przewaga. Nissan punktuje wyposażeniem bogatszej wersji, ma więcej miejsca w kabinie (zwłaszcza dla pasażerów zasiadających z tyłu) oraz znacznie większy bagażnik.
Cherokee 2.0 Multijet 4x2 Longitude 330 (500) Jego większy i mocniejszy silnik pracuje ciszej niż ten w Nissanie, zużycie paliwa ma nieco mniejsze, ale osiągi porównywalne z tymi Nissana. Cherokee jest bardziej komfortowy na dalekich dystansach.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 196 100 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Upakowanie w porównaniu "przedniej ośki" w Jeepie jest tak niewłaściwe jak powiedzenie pani Kanclerz Niemiec, że niemieckie samochody są gorsze od francuskich. Nie pasuje do rzeczywistości, nawet jeśli istnieje taki Jeep w ofercie. Absurd, że to właśnie Nissan dostał "cztery łapy" do przemaglowania przez AMuS-ów...

    airmatic, 2014-11-26 19:38:09
  • avatar
    zgłoś
    Jeep i Nissan niemal jednocześnie wzbogacają liczną rodzinę SUV-ów o nowego Cherokee i X-Traila. Jeden i drugi stały się bardziej miejskie i łagodne. Sprawdzamy, na ile przydatne okażą się na co dzień. Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-11-26 10:54:07
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij