Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Jeep Grand Cherokee - Król Cherokee

Jeep jest ikoną wśród terenowców. Mało kto może równać się z nim w terenie, równie niewiele prawdziwych off-roaderów dorównuje mu na szosie. Nowy Jeep Grand Cherokee jest tego potwierdzeniem.

2005-06-15
Jeep Grand Cherokee Jeep zrywa z tradycją – oto następny model, który z przodu otrzymał niezależne zawieszenie.

Jeep zrywa z tradycją - oto następny model, który z przodu otrzymał niezależne zawieszenie. Świat się zmienia, coraz mniej terenówek ma dwie sztywne osie mocowane do ramy. Testowany Grand Cherokee jest nową konstrukcją, przy czym zachowuje charakterystyczną stylistykę Jeepa - nadwozie typu kombi i osłonę chłodnicy dzieloną w pionie na siedem pól. Proporcje nadwozia zmieniono - dłuższa jest pokrywa silnika, samochód jest bardziej "oblachowany", okna są niższe. Z przodu wróciły okrągłe reflektory.

Wcześniejsze modele ciągle kogoś goniły w swojej klasie, ten wyprzedza. W Cherokee jest pełne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa - oprócz kompletu poduszek i kurtyn powietrznych, w standardzie są ESP i układ przeciwdziałania przewróceniu się auta oraz system kontroli ciśnienia w ogumieniu.

Wnętrze utrzymane jest w tradycyjnej stylistyce Grand Cherokee, masywna tablica przyrządów ma czytelne, duże zegary i szeroki panel centralny przechodzący w wysoki tunel. Całość - nie przeładowana przyciskami, choć w wyposażeniu niczego nie brakuje. Ekstrasy - w opcji. Fotele są lepiej wyprofilowane, łatwo można się dopasować do auta, pomimo że kierownica regulowana jest tylko w jednej płaszczyźnie.

Nadwozie, wykonane w większym stopniu niż u poprzednika ze stali o podwyższonej wytrzymałości, ma o 60% większą sztywność skrętną. To, wraz z niskim jak na terenowca Cx (0,41) i lepszymi materiałami wygłuszającymi, skutecznie wyciszyło wnętrze. Mocną stroną Jeepa są jego zdolności przewozowe - bagażnik, po dach, ma 978 litrów pojemności. Rozczarowuje dopuszczalne obciążenie - maksymalnie tylko 615 kg.

Auto ma nowe przednie zawieszenie o zwiększonym skoku, również tylne przekonstruowano. Zastosowano nową zębatkową przekładnię kierowniczą o zmiennym przełożeniu. Te zmiany poprawiły komfort resorowania, dały dużo lepszą stabilność i precyzję kierowania.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Nadwozie5-drzwiowe, 5-miejscowe, długość x szerokość x wysokość 4750 x 1870 x 1740 mm, rozstaw osi 2780 mm, masa własna 2135 kg. Pojemność bagażnika 978/1909 l.
SilnikWysokoprężny, widlasty, 6-cylindrowy, poj. skok. 2987 cm3, moc 160 kW (218 KM) przy 4000 obr/min, maks. moment obr. 510 Nm w przedziale 1600-2800 obr/min.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 9,0 s Prędkość maksymalna 200 km/h Średnie zużycie paliwa 10,2 l/100 km

Do napędu zastosowano tylko mocne silniki - nowego 3-litrowego turbodiesla V6 (218 KM) i dwa benzynowe V8 (4,7 i 5,7 litra, o mocy 231 i 326 KM). Silniki łączone są z pięciobiegowymi automatami z opcją sekwencyjną. I w przeciwieństwie do skrzyń biegów poprzednika są bardzo sprawne - szybko zmieniają prze- łożenia, a gdy trzeba, bez ociągania wykonują kick-down.

Grand Cherokee ma stały napęd 4x4 realizowany w dwóch wersjach. W obu, pierwotny rozdział siły napędowej (48:52)może być płynnie zmieniany. W prostszym systemie Quadra-Trac II oprócz reduktora jest tylko blokada międzyosiowego mechanizmu różnicowego, a w celu odpowiedniego dozowania momentu napędowego wykorzystano czujniki układu ABS, które sterują przyhamowywaniem ślizgających się kół. Bardziej technicznie zaawansowany Quadra- -Drive II ma blokady trzech mechanizmów różnicowych. We wszystkich blokadach zastosowano elektronicznie sterowane sprzęgła, w których płynnie zwiększane jest tarcie wewnętrzne - aż do całkowitego zablokowania. Działanie tych układów jest błyskawiczne i umożliwia płynne przenoszenie momentu napędowego nie tylko między osiami, lecz nawet pomiędzy kołami tej samej osi. W skrajnym przypadku prawie 100% momentu napędowego może być przekazane na jedno z kół - to, które nie jest w poślizgu.

Jazda w terenie potwierdziła tę i inne off-roadowe właściwości Jeepa. Na szosie ponaddwutonowe auto precyzyjnie trzyma się toru jazdy, dużo lepiej niż jego poprzednik. Zawieszenie skutecznie wybiera nierówności, nadwozie nie wpada w drgania, nie trzęsie i nie trzeszczy, jedynie nieznacznie (jak na terenowca) przechyla się w zakrętach.

Testowane wersje z silnikami 3.0 CRD i 5.7 Hemi mają wystarczający nadmiar mocy i momentu obrotowego na każde warunki drogowe i terenowe. Hemi przyspiesza jak niezły sportowiec - do setki w 7,4 sekundy.

Jaki jest nowy Grand Cherokee? Luksusowy i bardzo sprawny w terenie, a na szosie szybki i cichy. I tylko szkoda, że to samochód elitarny.

Tekst Bogdan Czajkowski
Zdjęcia Jeep i autor

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 196 100 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Jeep jest ikoną wśród terenowców. Mało kto może równać się z nim w terenie, równie niewiele prawdziwych off-roaderów dorównuje mu na szosie. Nowy Jeep Grand Cherokee jest tego potwierdzeniem.
    auto motor i sport, 2008-04-10 19:07:48
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij