Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ

2


OCEŃ
3.5

Jeep Grand Cherokee: SUV terenowy i miastowy

Bestseller Jeepa w nowym wydaniu chce być wciąż terenowy, ale bardziej premium. Teraz ma nawet ośmiobiegową automatyczną przekładnię. W sprzedaży w Polsce – od lipca.

2013-07-10
Rodzaj podłoża nie gra roli – Grand Cherokee poradzi sobie wszędzie.

Kurację odmładzającą przeprowadzono z udziałem Włochów z grupy Fiata. Grand Cherokee jest wciąż masywny i potężny, ale jednocześnie jakby bardziej okrzesany. Nieznacznie zmienione nadwozie sprawia wrażenie bardziej eleganckiego, a kabina – bardziej dopracowanej.

Ale nowością, która najbardziej nas zainteresowała jest ośmiobiegowa przekładnia automatyczna, która nie dość, że pracuje szybciej i płynniej od swoich sześciobiegowych poprzedników, to jeszcze pozwala na zauważalne obniżenie zużycia paliwa. Sprawdziliśmy – podczas naszej krótkiej przygody z wersją z trzylitrowym dieslem o mocy 250 KM osiągnięcie średniego spalania na poziomie 7,6 l/100 km nie było większym problemem. 570 Nm momentu obrotowego świetnie radzi sobie z ważącym ponad dwie i pół tony olbrzymem. Choć trzeba przyznać, że odrobinę brakuje mu pazura, wersja z benzynowym 3.6 o mocy 286 KM jest dużo bardziej narowista i daje więcej frajdy z jazdy. Tyle że owa jazda wymaga częstszych wizyt na stacji paliw, bo do średniego spalania obiecywanego przez producenta (10,5 l/100 km) można w ciemno doliczyć dwa litry. Na szczęście jest gdzie je wlewać, ponieważ zbiornik paliwa ma aż 93,5 litra. Ośmiobiegowa przekładnia błyskawicznie zmienia przełożenia i przy ostrym przyspieszaniu chętnie redukuje z 8. nawet na 4. bieg i nie towarzyszą temu żadne szarpnięcia ani zauważalne opóźnienia. Kierowca może sam decydować, kiedy zmieniać biegi; robi się to wyłącznie za pomocą manetek za kierownicą.

Zbiornik pomieści aż 93,5 l paliwa, ale benzynowy silnik szybko je przepali

Mimo że bardziej elegancki i lepiej wyposażony (m.in. w dach panoramiczny, układ automatycznego hamowania, aktywny tempomat czy centrum multimedialne z 8,4-calowym, kolorowym ekranem i 19 głośnikami Harman & Kardon o łącznej mocy 825 W, czy w tapicerkę skórzaną dostępną w standardzie we wszystkich wersjach poza podstawową), Grand Cherokee wciąż świetnie radzi sobie w terenie. Układ napędowy 4x4 Quadra-Drive II (standard w wersjach Overland i Summit) na suchej nawierzchni przekazuje 48% momentu obrotowego na przednią oś, a 52% na tylną. Na śliskim podłożu automatycznie przekierowuje siłę napędową pomiędzy obiema osiami, zależnie od warunków jazdy. Kierowca może przełączyć go w tryb 4WD Low, kiedy to napęd rozkładany jest równo pomiędzy osie, a reduktor o przełożeniu 2,72:1 dba o sprawność auta w terenie. Wówczas przydaje się także zawieszenie pneumatyczne Quadra-Lift, pozwalające na regulację prześwitu od 180 do 280 mm.

Z myślą o mniej doświadczonych kierowcach przygotowano zestaw programów pracy układu napędowego i zawieszenia przeznaczonych na piasek, śnieg, błoto i skały. Zmienia się je za pomocą pokrętła na tunelu środkowym, które na co dzień ustawione jest w tryb auto.

Ile za te wszystkie rozwiązania trzeba będzie zapłacić Jeep jeszcze nie zdradza. Podaje tylko, że ceny w stosunku do dotychczas sprzedawanego modelu wzrosną o 5–8% i że Grand Cherokee będzie wciąż tańszy o ok. 100 tysięcy złotych od podobnie wyposażonych konkurentów.

Adam Majcherek
redaktor auto motor i sport

Naszym zdaniem

W 2013 r. Jeep sprzedał u nas 205 Grand Cherokee, a może sprzedać o wiele więcej, bo lifting był bardzo udany.

DANE PRODUCENTA JEEP GRAND CHEROKEE 3.0 CRD

DANE PRODUCENTA

JEEP GRAND CHEROKEE 3.0 CRD

Cenajeszcze nie znana
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnikaturbodiesel, V6
Pojemność skokowa2987 cm3
Moc maksymalna250 KM
przy obrotach4000/min
Maksymalny moment obrotowy570 Nm
przy obrotach2000/min
Rodzaj napęduna cztery koła; 8-biegowa przekładnia automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h8,2 s
Prędkość maksymalna202 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie7,5 l/100 km
Emisja CO2198 g/km
NADWOZIE5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4875 x 1943 x 1792 mm, rozstaw osi 2915 mm, masa własna 2522 kg, dopuszczalne obciążenie b.d., pojemność bagażnika 782/1554 l, poj. zbiornika paliwa 93,5 l.

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 196 100 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    A Range Rover? Też jest napakowany technologią, poniekąd kojarzy się z niezniszczalnym Defenderem, a w terenie miażdży większość aut tego typu. Spokojnie. ;)

    Samuraj, 2013-07-11 22:16:44
  • avatar
    zgłoś
    Najnowsza technologia nie zawsze i nie wszędzie broni się wyłącznie tym, że jest najnowsza, ale tym że powinna być... hmmm, jak to powiedzieć? - może tym, że powinna być adekwatna. Jak Cherokee zostanie asfaltowym tygrysem to taplania w głębszych kałużach, to według mnie straci zupełnie tak zwane jaja i zostanie baletnicą w glanach.

    eri, 2013-07-11 20:34:07
  • avatar
    zgłoś
    Ale masz na myśli najnowszą technologię na jego pokładzie czy co dokładnie?

    Samuraj, 2013-07-11 19:54:55
  • avatar
    zgłoś
    Znam poprzednią wersję i musiałbym się trochę spiąć, żeby obrzucić go solidnymi inwektywami. Dla mnie zasadniczą wadą jest to, że to samochód amerykański, fatalnie zunifikowany z nędznymi modelami koncernu i noszący w sobie kilka poważnych sprzeczności z cyklu "ekologia". Jechało się tym jednak dość porządnie i ciągle więcej było Jeep'a niż nijakiego SUVa. Im bardziej będzie okrzesany, tym gorzej. Styl Jeep już stracił, a jak starci umiejętności, to go wstawią do testu porównawczego z Dacią Duster ;)

    eri, 2013-07-10 21:33:19
  • avatar
    zgłoś
    Przedostatnia część tekstu jakaś odrobinę chaotyczna. :)

    Samuraj, 2013-07-10 21:03:24
  • avatar
    zgłoś
    Bestseller Jeepa w nowym wydaniu chce być wciąż terenowy, ale bardziej premium. Teraz ma nawet ośmiobiegową automatyczną przekładnię. W sprzedaży w Polsce – od lipca.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2013-07-10 15:50:40
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij